Sivu 2/3

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 19 Touko 2013, 20:14
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Niimpä niin. Suomessa tuo metsäkoneiden teko osataan!

Jusapen metsäkone ei olisi enää kasipyöräinen yleiskone tuon homman jälkeen :lol:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 19 Touko 2013, 20:17
Kirjoittaja jusape
:mrgreen: :mrgreen:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 21 Touko 2013, 12:46
Kirjoittaja Jooseppi 1
komatsulle kova kilpailija...

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 21 Touko 2013, 16:38
Kirjoittaja HL-Zetor
Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 21 Touko 2013, 17:14
Kirjoittaja Jooseppi 1
Riippuu siitä mistä roikkuu, hinnasta ja mahdollisesta kestävyydestä.. :roll: :wink:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 21 Touko 2013, 21:47
Kirjoittaja Joonas Potkonen
HL-Zetor kirjoitti:Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki riippuu metsäyhtiöiden tulevien vuosien hakkuusuuntauksista. Mikäli rästissä olevia suosavotoita ja pehmeän maan savotoita pyritään tekemään kesäkeleissä, on kevyillä harvennuskoneilla ja ajokoneilla kysyntää.

Tuotteessa ei ole moitteen sijaa varmasti, laadukkaista komponenteista kasattuja ovat nykyään kaikki.

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 05 Kesä 2013, 22:36
Kirjoittaja Joonas Potkonen
http://www.ponsse.com/fi/tuotteet/harvesterit/scorpion" onclick="window.open(this.href);return false; 8) 8)

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 06 Kesä 2013, 22:00
Kirjoittaja Hervast
Minusta tuo skorpiooni näyttää hyvältä. Ainakin kuskin rasitusta jos ajattelee, niin ohjaamo on hyvällä paikalla ajatellen alustasta johtuvan röykytyksen tasaamista ja tuossa paikassa on hyvät mahdollisuudet että levellointi toimii. Lisäbonuksena samalla saa sekä nosturinpukin että ohjaamon leveloitua. Tärkeintä on ehkä kuitenkin se, että kouralle näkee kuikuilematta ja niskaa kääntelemättä.

Ohjaamon paikasta tulee mieleen, että kone vois toimia 6 pyöräisenäkin, mutta ainakin ergokuskit taitaa sanoa että 8 pyöräinen on vakaampi hakata. Tämä selittyy tietysti teliakselin suuremmalla massalla ja paremmilla painotusmahdollisuuksilla. Tiiä sitten onko sillä pituudella tai 8 pyöräisyydellä loppupelissä suurta eroa moton ketteryydessä ? Ajokonetta vartenhan ne reitit on tehtävä kuitenkin.

Siitähän noissa yleiskäyttöisissä motoissa ei pääse mihinkään, että omapainoa pitää olla mieluummin liki 20 tonnia. Sen sanelee tuo kymmenmetrinen puomi ja sen päässä heiluva tonnin painoinen koura. Ikävä tosiasia...
Mut ei se 1270 timberikään mikään hirmu möhlö ole yleiskäytössä, oikeastaan varsin vakuuttava peli, jos pitää poimia kasvavan metsän seasta ylispuita. Oikestaan ainoita laitteita nuo isomman pään motot, joilla voi edes ajatella tehokkaasti tehtävän yläharvennusta :lol: Siinä sitä onkin ekologista metsänhoitoa viherpiipertäjille ja laiskoille metsänuudistajille.

Olen ajatellut että tuollaset 901, 1070 ja sampon pienemmät mallit olis soppeleita ison metsätilallisen omiin hakkuisiin tai 1. ja 2. harvennusurakoihin. Eihän nykyään monessa päätehakkuumetsässäkään ole juurikaan niin isoja puita, joita ei pystyis noillakin kaatamaan. Toki jos enempi on päätehakkuita, niin nuo pienemmät vehkeet on helisemässä ja kassavirta kääntyy äkkiä negatiiviseksi.

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 06 Kesä 2013, 22:06
Kirjoittaja jusape
Sääliksi käy huoltomiehiä, kun tollaseen sähkövikoja alkaa tulla...... ( joita valitettavan monissa uusissa keksinnöissä on, liian paljon...... )

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 10 Marras 2013, 13:17
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ja taas bongattu heinänvientireissulla tienvarresta UUTTA PONSSEA :D :D

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 10 Marras 2013, 14:15
Kirjoittaja Jooseppi 1
Ponsse korjaa muiden valmistajien virheet, tekemällä paremman koneen.. :lol:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 24 Marras 2013, 20:03
Kirjoittaja nelosnuhvi
Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan 8)

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 30 Marras 2013, 20:15
Kirjoittaja Joonas Potkonen
nelosnuhvi kirjoitti:Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan 8)

Hyvin oli Vigrenin Juha sanonut (melekein kuin rokan antero) jotta myö kuulimma jotta helsingissä on lama, tulttiin savosta sitä kahtommaan :mrgreen:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 30 Marras 2013, 21:47
Kirjoittaja Jooseppi 1
Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista :!: :roll:

Re: Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!

Lähetetty: 02 Joulu 2013, 19:47
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Jooseppi 1 kirjoitti:Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista :!: :roll:
Joku osa valuista on, ainakin osittain. Componenta mm. valaa nosturin tyviä yms. Hitsatut teräsrakenteet ovat suurimmaksi osin kotimaisia. Voimansiirron komponentit ja hydrauliikka tuontitavaraa.

Valmetissa kotimainen moottori, mutta muutenhan se on ruotsissa tehty, sata varma en ole, tekeekö velsafe kurikassa edelleen valmetin (komatsun) ohjaamot?

Vanhat deeren ja timberjackin d ja c sarjan ohjaamot on tehnyt sekura randers tanskasta, eli sama valmistaja kuin leylandin s80 ohjaamon, mm. ovenkahvat ovat ristiin käyvät. E sarjan ohjaamot tehdään deeren tehtaalla eteläeuroopassa, konepellit tehtiin ainakin alkuun suomen levyprofiililla joensuussa.

Johtosarjat yms. kotimaista tavaraa ollut ponssessa ainakin.

Kotimaisuusaste timberjackissa ja ponssessa on vahva ja pitää muistaa myös pienemmät valmistajat, jotka tekevät myös paljon omia osia koneisiinsa.