Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!!

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Touko 2013, 20:14

Niimpä niin. Suomessa tuo metsäkoneiden teko osataan!

Jusapen metsäkone ei olisi enää kasipyöräinen yleiskone tuon homman jälkeen :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Touko 2013, 20:17

:mrgreen: :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

21 Touko 2013, 12:46

komatsulle kova kilpailija...
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

21 Touko 2013, 16:38

Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

21 Touko 2013, 17:14

Riippuu siitä mistä roikkuu, hinnasta ja mahdollisesta kestävyydestä.. :roll: :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Touko 2013, 21:47

HL-Zetor kirjoitti:Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki riippuu metsäyhtiöiden tulevien vuosien hakkuusuuntauksista. Mikäli rästissä olevia suosavotoita ja pehmeän maan savotoita pyritään tekemään kesäkeleissä, on kevyillä harvennuskoneilla ja ajokoneilla kysyntää.

Tuotteessa ei ole moitteen sijaa varmasti, laadukkaista komponenteista kasattuja ovat nykyään kaikki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Kesä 2013, 22:36

http://www.ponsse.com/fi/tuotteet/harvesterit/scorpion" onclick="window.open(this.href);return false; 8) 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Hervast
Vitos -nuffisti
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960

06 Kesä 2013, 22:00

Minusta tuo skorpiooni näyttää hyvältä. Ainakin kuskin rasitusta jos ajattelee, niin ohjaamo on hyvällä paikalla ajatellen alustasta johtuvan röykytyksen tasaamista ja tuossa paikassa on hyvät mahdollisuudet että levellointi toimii. Lisäbonuksena samalla saa sekä nosturinpukin että ohjaamon leveloitua. Tärkeintä on ehkä kuitenkin se, että kouralle näkee kuikuilematta ja niskaa kääntelemättä.

Ohjaamon paikasta tulee mieleen, että kone vois toimia 6 pyöräisenäkin, mutta ainakin ergokuskit taitaa sanoa että 8 pyöräinen on vakaampi hakata. Tämä selittyy tietysti teliakselin suuremmalla massalla ja paremmilla painotusmahdollisuuksilla. Tiiä sitten onko sillä pituudella tai 8 pyöräisyydellä loppupelissä suurta eroa moton ketteryydessä ? Ajokonetta vartenhan ne reitit on tehtävä kuitenkin.

Siitähän noissa yleiskäyttöisissä motoissa ei pääse mihinkään, että omapainoa pitää olla mieluummin liki 20 tonnia. Sen sanelee tuo kymmenmetrinen puomi ja sen päässä heiluva tonnin painoinen koura. Ikävä tosiasia...
Mut ei se 1270 timberikään mikään hirmu möhlö ole yleiskäytössä, oikeastaan varsin vakuuttava peli, jos pitää poimia kasvavan metsän seasta ylispuita. Oikestaan ainoita laitteita nuo isomman pään motot, joilla voi edes ajatella tehokkaasti tehtävän yläharvennusta :lol: Siinä sitä onkin ekologista metsänhoitoa viherpiipertäjille ja laiskoille metsänuudistajille.

Olen ajatellut että tuollaset 901, 1070 ja sampon pienemmät mallit olis soppeleita ison metsätilallisen omiin hakkuisiin tai 1. ja 2. harvennusurakoihin. Eihän nykyään monessa päätehakkuumetsässäkään ole juurikaan niin isoja puita, joita ei pystyis noillakin kaatamaan. Toki jos enempi on päätehakkuita, niin nuo pienemmät vehkeet on helisemässä ja kassavirta kääntyy äkkiä negatiiviseksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Kesä 2013, 22:06

Sääliksi käy huoltomiehiä, kun tollaseen sähkövikoja alkaa tulla...... ( joita valitettavan monissa uusissa keksinnöissä on, liian paljon...... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Marras 2013, 13:17

Ja taas bongattu heinänvientireissulla tienvarresta UUTTA PONSSEA :D :D
Liitteet
WP_001092.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

10 Marras 2013, 14:15

Ponsse korjaa muiden valmistajien virheet, tekemällä paremman koneen.. :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

24 Marras 2013, 20:03

Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan 8)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Marras 2013, 20:15

nelosnuhvi kirjoitti:Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan 8)

Hyvin oli Vigrenin Juha sanonut (melekein kuin rokan antero) jotta myö kuulimma jotta helsingissä on lama, tulttiin savosta sitä kahtommaan :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

30 Marras 2013, 21:47

Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista :!: :roll:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Joulu 2013, 19:47

Jooseppi 1 kirjoitti:Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista :!: :roll:
Joku osa valuista on, ainakin osittain. Componenta mm. valaa nosturin tyviä yms. Hitsatut teräsrakenteet ovat suurimmaksi osin kotimaisia. Voimansiirron komponentit ja hydrauliikka tuontitavaraa.

Valmetissa kotimainen moottori, mutta muutenhan se on ruotsissa tehty, sata varma en ole, tekeekö velsafe kurikassa edelleen valmetin (komatsun) ohjaamot?

Vanhat deeren ja timberjackin d ja c sarjan ohjaamot on tehnyt sekura randers tanskasta, eli sama valmistaja kuin leylandin s80 ohjaamon, mm. ovenkahvat ovat ristiin käyvät. E sarjan ohjaamot tehdään deeren tehtaalla eteläeuroopassa, konepellit tehtiin ainakin alkuun suomen levyprofiililla joensuussa.

Johtosarjat yms. kotimaista tavaraa ollut ponssessa ainakin.

Kotimaisuusaste timberjackissa ja ponssessa on vahva ja pitää muistaa myös pienemmät valmistajat, jotka tekevät myös paljon omia osia koneisiinsa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin