Niimpä niin. Suomessa tuo metsäkoneiden teko osataan!
Jusapen metsäkone ei olisi enää kasipyöräinen yleiskone tuon homman jälkeen
Metsäkonealalla uutta ja repäisevää sitten 901 Valmetin!!
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
komatsulle kova kilpailija...
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Riippuu siitä mistä roikkuu, hinnasta ja mahdollisesta kestävyydestä..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kaikki riippuu metsäyhtiöiden tulevien vuosien hakkuusuuntauksista. Mikäli rästissä olevia suosavotoita ja pehmeän maan savotoita pyritään tekemään kesäkeleissä, on kevyillä harvennuskoneilla ja ajokoneilla kysyntää.HL-Zetor kirjoitti:Mitä mieltä arvon raati on, onko Sampolla tulevaisuutta?
http://www.sampo-rosenlew.fi/fi/tuottee ... eista.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuotteessa ei ole moitteen sijaa varmasti, laadukkaista komponenteista kasattuja ovat nykyään kaikki.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
http://www.ponsse.com/fi/tuotteet/harvesterit/scorpion" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 41
- Liittynyt: 04 Kesä 2013, 16:53
- Konekalustoani: -01 6850 htt ,50 km/h, Q960
Minusta tuo skorpiooni näyttää hyvältä. Ainakin kuskin rasitusta jos ajattelee, niin ohjaamo on hyvällä paikalla ajatellen alustasta johtuvan röykytyksen tasaamista ja tuossa paikassa on hyvät mahdollisuudet että levellointi toimii. Lisäbonuksena samalla saa sekä nosturinpukin että ohjaamon leveloitua. Tärkeintä on ehkä kuitenkin se, että kouralle näkee kuikuilematta ja niskaa kääntelemättä.
Ohjaamon paikasta tulee mieleen, että kone vois toimia 6 pyöräisenäkin, mutta ainakin ergokuskit taitaa sanoa että 8 pyöräinen on vakaampi hakata. Tämä selittyy tietysti teliakselin suuremmalla massalla ja paremmilla painotusmahdollisuuksilla. Tiiä sitten onko sillä pituudella tai 8 pyöräisyydellä loppupelissä suurta eroa moton ketteryydessä ? Ajokonetta vartenhan ne reitit on tehtävä kuitenkin.
Siitähän noissa yleiskäyttöisissä motoissa ei pääse mihinkään, että omapainoa pitää olla mieluummin liki 20 tonnia. Sen sanelee tuo kymmenmetrinen puomi ja sen päässä heiluva tonnin painoinen koura. Ikävä tosiasia...
Mut ei se 1270 timberikään mikään hirmu möhlö ole yleiskäytössä, oikeastaan varsin vakuuttava peli, jos pitää poimia kasvavan metsän seasta ylispuita. Oikestaan ainoita laitteita nuo isomman pään motot, joilla voi edes ajatella tehokkaasti tehtävän yläharvennusta Siinä sitä onkin ekologista metsänhoitoa viherpiipertäjille ja laiskoille metsänuudistajille.
Olen ajatellut että tuollaset 901, 1070 ja sampon pienemmät mallit olis soppeleita ison metsätilallisen omiin hakkuisiin tai 1. ja 2. harvennusurakoihin. Eihän nykyään monessa päätehakkuumetsässäkään ole juurikaan niin isoja puita, joita ei pystyis noillakin kaatamaan. Toki jos enempi on päätehakkuita, niin nuo pienemmät vehkeet on helisemässä ja kassavirta kääntyy äkkiä negatiiviseksi.
Ohjaamon paikasta tulee mieleen, että kone vois toimia 6 pyöräisenäkin, mutta ainakin ergokuskit taitaa sanoa että 8 pyöräinen on vakaampi hakata. Tämä selittyy tietysti teliakselin suuremmalla massalla ja paremmilla painotusmahdollisuuksilla. Tiiä sitten onko sillä pituudella tai 8 pyöräisyydellä loppupelissä suurta eroa moton ketteryydessä ? Ajokonetta vartenhan ne reitit on tehtävä kuitenkin.
Siitähän noissa yleiskäyttöisissä motoissa ei pääse mihinkään, että omapainoa pitää olla mieluummin liki 20 tonnia. Sen sanelee tuo kymmenmetrinen puomi ja sen päässä heiluva tonnin painoinen koura. Ikävä tosiasia...
Mut ei se 1270 timberikään mikään hirmu möhlö ole yleiskäytössä, oikeastaan varsin vakuuttava peli, jos pitää poimia kasvavan metsän seasta ylispuita. Oikestaan ainoita laitteita nuo isomman pään motot, joilla voi edes ajatella tehokkaasti tehtävän yläharvennusta Siinä sitä onkin ekologista metsänhoitoa viherpiipertäjille ja laiskoille metsänuudistajille.
Olen ajatellut että tuollaset 901, 1070 ja sampon pienemmät mallit olis soppeleita ison metsätilallisen omiin hakkuisiin tai 1. ja 2. harvennusurakoihin. Eihän nykyään monessa päätehakkuumetsässäkään ole juurikaan niin isoja puita, joita ei pystyis noillakin kaatamaan. Toki jos enempi on päätehakkuita, niin nuo pienemmät vehkeet on helisemässä ja kassavirta kääntyy äkkiä negatiiviseksi.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Sääliksi käy huoltomiehiä, kun tollaseen sähkövikoja alkaa tulla...... ( joita valitettavan monissa uusissa keksinnöissä on, liian paljon...... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Ponsse korjaa muiden valmistajien virheet, tekemällä paremman koneen..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
nelosnuhvi kirjoitti:Nyt on uuteen scorpioniin tutustuttu, nimittäin Helsingin metsämessuilla moinen oli esillä nyt viikonlopun ajan
Hyvin oli Vigrenin Juha sanonut (melekein kuin rokan antero) jotta myö kuulimma jotta helsingissä on lama, tulttiin savosta sitä kahtommaan
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Joku osa valuista on, ainakin osittain. Componenta mm. valaa nosturin tyviä yms. Hitsatut teräsrakenteet ovat suurimmaksi osin kotimaisia. Voimansiirron komponentit ja hydrauliikka tuontitavaraa.Jooseppi 1 kirjoitti:Mitenkä nämä suomen metsätraktorit tehdään, onko valut suomalaisia, hytit, ym, moottorit ponssella taitaa olla mb tuotantoa, vai onko vaan kokoonpanotehtaita, tuli vaan mieleen ilman googlettamista
Valmetissa kotimainen moottori, mutta muutenhan se on ruotsissa tehty, sata varma en ole, tekeekö velsafe kurikassa edelleen valmetin (komatsun) ohjaamot?
Vanhat deeren ja timberjackin d ja c sarjan ohjaamot on tehnyt sekura randers tanskasta, eli sama valmistaja kuin leylandin s80 ohjaamon, mm. ovenkahvat ovat ristiin käyvät. E sarjan ohjaamot tehdään deeren tehtaalla eteläeuroopassa, konepellit tehtiin ainakin alkuun suomen levyprofiililla joensuussa.
Johtosarjat yms. kotimaista tavaraa ollut ponssessa ainakin.
Kotimaisuusaste timberjackissa ja ponssessa on vahva ja pitää muistaa myös pienemmät valmistajat, jotka tekevät myös paljon omia osia koneisiinsa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.