Logistiikkaongelma ratkaistu täälläkin...

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Heinä 2013, 11:37

Mersuun tutusteltu ja onpa tässä vähän korjailtu repsottavia paikkojakin.
Eilisen saldona oli polttoainemittarin korjaus, sekä LA-höpinäpöntön asennuksen vakuuttaminen. Samalla myös jenkkakoneet alkoivat toimimaan.

Alkuviikosta otetaan kopin pellityssessio, jotta saadaan tuosta 5-väri spektaakkelista yksi ruskeaan taittava sävy pois.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

10 Heinä 2013, 23:05

No nyt on alettu pelkistämään kopin psykedeelistä väritystäkin (ts. peltihommia) :mrgreen:

Uusiksi meni vänkärin puolen astinlauta ja keulapelti maskin yläpuolelta lähes kokonaan. Kuskin puoleinen rappu odottaa vielä samansuuntaista käsittelyä ja ilmanpuhdistimen koppa tarvitsee myös pikku soiron uutta peltiä alaosaansa.

Jahka kesäkiireet hellittävät, niin lattiakin saa osansa hellästä huolenpidosta (parsitaan edellisen "korjaajan" tilkkupaikkaukset, jotka ovat reijillä kiinni lattiassa, täpätty joko puikolla, tai ydintäytelangalla ja jälki on sen mukaista)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

23 Heinä 2013, 16:58

Mersuahan ei tarvitse korjata, joten käsitellään hommaa "huoltona" :mrgreen:

Vaihdoin ilmanpuhdistajan (puolet kotelosta uusiksi)
Vakuutettiin vilkkujen kiinnitys (keulapelti uusiksi)
Imuroin kopin lattian (koko lattia uusiksi, parhaassa paikassa 6 peltiä päällekkäin)

Myös öljyt ja öljynsuodatin olivat vaihtolistalla (näihin ei tarvinnut muuten kajota)

Noh nyt kelpaa taas tyyrätä 8)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

27 Heinä 2013, 05:27

Alkaa olemaan jo kohta tonni takana OMT-kuskauksia tuolla 913:lla. Viimeisimpänä hankkeena hinasin puomin nokassa tuon LA-312:n tapahtumapaikalle. Ei tuosa veturihommia ajatellen ole yhtään liikaa löylyä...mutta perille päästiin. Kakkua tuo haukkaa kuorman painosta riippuen 13-17l/100km, eli aivan kohtuullisen tuntuiset lukemat 9 tonnin kokonaispainolla. Tyhjänä mennään reilulla 10l/100km
Kytkimen nestepuoli tuossa alkoi koirimaan... Tämän savotan jälkeen alkaa tiedustelu kytkinpääsylinterin ja työsylinterin korjaussarjojen osalta.

Samoilla lämpymillä voisi nykäistä LA-312:n jarrutehostajan mäelle ja katsoa, että miksi se ei enää tehosta. On aika puisevat jarrut siinä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

27 Heinä 2013, 07:26

Nuhvelentin veli kirjoitti:Kytkimen nestepuoli tuossa alkoi koirimaan... Tämän savotan jälkeen alkaa tiedustelu kytkinpääsylinterin ja työsylinterin korjaussarjojen osalta.

Samoilla lämpymillä voisi nykäistä LA-312:n jarrutehostajan mäelle ja katsoa, että miksi se ei enää tehosta. On aika puisevat jarrut siinä.
Sopivasti aiheeseen liittyvä pätkä http://youtu.be/jYRhbiXcFYU" onclick="window.open(this.href);return false;
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

05 Elo 2013, 22:14

Pari tuhatta tuli mittariin OMT:n kuskauksista kaikkineen.

Kytkin alkoi toimimaan ihan omia aikojaan, mutta ruokapuoli meinasi aiheuttaa hermostumisen. Tankeista laskettiin yhteensä toistakymmentä litraa vettä ja ruostemömmöä pois ja imusiiviläkin oli epämääräisen näköinen klöntti. Tankkien, sekä siivilän puhdistuksen ja suodattimen vaihdon jälkeen matka jatkui taas mukavasti.

Samalla putsattiin vanhemmastakin Mersusta tankki ja suodattimet. Eron huomasi välittömästi käynnissä.

PS. Kytkimen nestepuolen osat eivät todellakaan olleet hinnalla pilattuja. Latviasta löytyisi (ATE) korjaussarja työsylinterille hintaan 18,20€ ja pääsylinterin tiivisteelle jäisi hintaa 0,35€ (sama käy työsylinteriinkin). Kokonainen työsylinteri liikkui akselilla 60-160€. Sammutus/käsikaasuvaijeri 21,70€ (LA-312 tarvitsee) ja kytkinlevy irtoaisi 120€:lla. Kyseessä on firma nimeltään Autoparts Market.fi.
Audisteilla on hyviä kokemuksia ko. firmasta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

12 Syys 2013, 00:12

Sopansaantiongelmat jatkuvat...Nyt antautui siirtopumppu. Hyvin tuntuu toimivan kuitenkin Citroen BX GTi:stä lähtöisin olevalla sähköpumpulla.

Noh korjataan sitten, kun tuo pääsee talviseisontaan.

Koneessa on mukavana ominaisuutena reiluhko öljynkulutus, joka tuon sarjan koneissa todennäköisesti johtuu aukikäytetystä venttilikopasta ja vanhasta venttiilikopan tiivisteestä. Näissä kun on imusarja ja venttiilikoppa sama asia.

Noh. Jos tuo ei tiivisteen vaihdolla asetu, niin sitten aletaan etsimään uudempaa kattilaa nokalle, saattaapa samalla tulla pari lisävarustettakin mukaan kuvioihin (pakokaasujarru ja solmu putkeen). Näiden kommervenkkien jälkeen tyyppinumero kirjoitetaan muotoon 915, tai 917 aivan koneen alkuperästä riippuen.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

12 Syys 2013, 21:43

tänne ja yks vähintään 17 loppunen... :D 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

15 Syys 2013, 17:44

No nyt alkoi sitten LA-312 värkkäämään sopansaannin kanssa. Tankissa on ilmeisesti vieläkin törkyä, jota polttoaine liuottaa. Pestiin PA-suodatin metsässä ja 20min päästä se oli taas tukossa. (Tässä on purettava ja pestävä filtteri)

Millähän tämmöisen loiskelevyllisen tankin saisi puhtaaksi (on pesty painepesurilla, huljutettu naftalla, pensselöity korkinreiästä bensaa apuna käyttäen... Mutta loiskelevyjen takapuolella on ilmeisesti vieläkin reippaasti törkyä, joka pääsee väärään paikkaan...) Tankki on tilavuudeltansa 92l, sijaitsee hytässä penkkien alla ja korkin reikä on toisessa laidassa.

On se mukavaa tämä veteraanikuorma-autoharrastus :roll:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

23 Loka 2013, 17:22

Mersu ollut vaihtelevasti liikenteessä ja nyt tuo toimiikin, kuin Mersu. Varustelukierrettä on myös aloiteltu valojen lisäämisellä.
Korjattavia/parannettavia paikkojakin olisi muutama. Pakoputki alkaa olemaan jo aika kypsä (vaihtoon menee ja saattaapa kääntyä pystyynkin) Peilit pitäisi myös päivittää nykyaikaan (tällä hetkellä Mk1 Transitista peräisin oleva peili kuskin puolella)

Keulaan tulikin jo omien lisäksi kaksi 9" umpiolla olevaa H-1 pataa. Katolle tulee samanlaiset, mutta Xenon-polttimoilla. Työvaloja (H-3, vaihtuu todennäköisesti LED:eiksi) on 8kpl odottamassa inspiraatiota.
Sivuvaloja on niinikään 8kpl. Nämä sen vuoksi, että kanssa-autoilijoilla on ollut tietynlaisia ongelmia havaita ritilän mittoja pokatusta hännästä ja matalasta runkokorkeudesta johtuen.

Mersun perus-valovarustus on muuten lähes vitsiin verrattava, joten pakkohan tuota on vähän "kustomoida"

Visioitakin olisi vaikka millä mitalla...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

29 Tammi 2014, 22:01

On se värikästä tämä harraste/käyttöauton talvioperointi...

Mersusta jäätyi näiden 2vko pakkasten aikana jarrut. Aivan omasta saamattomuudesta :oops: johtuva vika, kun ei tullut kesällä korjattua tukossa ja jumissa olevaa pakkassuojapumppua. Nyt se olikin vesisumutin (kuppi piripintaan vettä täynnä).

Kummasti virkistää muistia nämät talviaikana tehtävät ulkoremontit... Siitäkin huolimatta, nyt se taas toimii.
Valmetista peräisin oleva 165Ah akkukin taisi kupsahtaa, kun käyntiin saaminen työllisti kaapeleista huolimatta 3h (ei riittänyt virta startille)

Tuohonkin voisi suunnitella samansorttista letkulämppäriä, kuin Jusape:n Alliksessa, sitten se olisi täydessä talvivarustuksessa...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Tammi 2014, 00:18

Juuh... En tuota lämppäriä pitäisi ollenkaan pahan hintaisena, kun ajatellaan se likimain 3Kw teho ja sen nopeus siihen lisäksi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

11 Helmi 2014, 23:33

Jarrut saatu sulatettua ja tenutin toimimaan, myös käyntiinlähtö parani huomattavasti, kun päästin sen valmetin ex-akun eläkkeelle.

Nyt akkukotelossa majailee 180Ah Exide. Mersu on ollut muutaman päivän taas arkiliikenteessä ja onpa käynyt mielessä nykäistä 20Hv GG tuohon takaisin painokuormaksi (talviominaisuudet ovat kerrassaan mielenkiintoiset :wink: ).
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Maalis 2014, 22:47

Nuhvelentin veli kirjoitti: Kytkin alkoi toimimaan ihan omia aikojaan
..Ja lopetti taas vaihteeksi yhteistyön. Nyt se pää- ja työsylinterin välinen putki on tiensä päässä. Uusi putki on rullalla odottamassa kuivempaa keliä.
Samalla tarvitsee tehdä pieniä pakoputkimuutoksia.... Kääntyy ainaki ylös ja saattaapa siihen tulla paineilmatoiminen läppäkin (eli pakokaasujarru) turbotussuunnitelmat ovat vielä paperiasteella. Katsastusaika lähenee, joten kaiken näköistä jännää on vielä edessä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Maalis 2014, 22:53

Laitahan kuvia näkösälle jos pakokaasujarrua alat suunnittelemaan, kiinnostava aihe :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin