Allis-Chalmers TL-20D -60 (valm. nr.763)

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2015, 23:13

Kysäsenpäs nyt tähän, kun tähän tää liittyy.....

Osaakos joku kertoa tai selittää seuraavaa juttua tai ominaisuutta:

Pistää värkin kylmänä käymään, ja jättää "puukaasu" päällä lämmityskäytölle ( eli puukeppi painamaan kaasupoljinta ) kierroksille jtn 1000rpm....
15-30min myöhemmin alkaa kierrokset nousemaan, yli 1500 mennen, ehkä liki 2000rpm.
Motorihan on volvon ( D67 ?? edelleen ) alipainesäätöisellä pumpulla.
Mistä johtuu ? Väljästä vivustosta nivelineen ja läppäakseleineen, niiden säätömuutoksista lämmetessä vähäsen, vai mistä ??

Koneenvaihtoa kyllä haaveilen, mutta kattoo nyt, tai ainakin mekaanisen pumpun laittoa, mutta pohditaan nyt sitäkin, kaikkineen..... Retroittia tekis mieli pellin alle.......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 115
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

11 Tammi 2015, 18:31

Imuvuotoa jossain letkussa? Kun letkut lämpiää, niin taot suurenee?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Tammi 2015, 22:17

Kyllähän se pärähti käyntiin..... Pakkosyöttöä ja vähän pilottia.....

Luntakin ( aika märkää, ja osin rattorin perälevyllä pihasta pois lanattua ja yliajeltua ) puski uskomattoman hyvin....
Tiesin, ettei ainetta tankissa ole paljoa, mutta silti puolentunnin puuhastelun jälkeen loppus..... kele.... siittä liki puolentunnin ilmaussouvi sitten taas, ja taas jatkui kokeilut.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1804
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

14 Tammi 2015, 22:46

tuossa kierrosten nousussa voi hyvinkin olla peruna se että tuo moottori kotoisin autokäytöstä jolloin tuo säädinsysteemi on periaatteessa tehonsäädin eikä kierrosluvun säädin niinkuin työkoneissa, niinpä kun moottori voimansiirto ja hydrauliikka lämpenee samalla tehopyynnöllä kierrokset nousee...
sama ilmiö on pajerossa hyvinkin tuttu, sen jos laittaa pakkasella 1500 käsikaasulle lämpenemään niin kiipiää liki kolmeen tonniin :D 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Tammi 2015, 22:49

Tuo olisi ehkä jopa järkeenkäypää..... Mitä kylmemmästä laittaa pörräämään, niin ilmiö ( kierrosten nousu ) on sitä reilumpi....

Tosin, eräällä Porilaisella kamulla on kuorkissa TD70 kone ( mekaaninen pumppu ? ) , ja se tekee samaa kuulemma......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1804
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

14 Tammi 2015, 22:59

mekaanisissa säätimissä on autokäytössä aivan samaa ilmiötä ja ominaisuuksia niin kuorma-autossa kuin tossa henkilöbiilissä, joihinkin harvoihin kuorma-autoihin jotka on ollu esim nosturikäytössä voi olla laitettu vakiokierrosäädin tai näiden välimuoto... 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Tammi 2015, 23:04

Oukki......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 3135
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

01 Helmi 2015, 13:50

Varaosia ... http://www.tori.fi/lappi/Allis_Chalmers ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Helmi 2015, 18:58

Pitäiskö harkita kuulosuojainten käyttöä, tälläses vähän pidempänä rupeamana...... Tunti sitten lopettelin, ja vieläkin päässä humisee vähän.....
Vaivaisen 8h ihan töitä tehden pörräsin koneella taas, kutakuinkin yhtäjaksoisesti.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3830
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
NLCF r.y jäsen Nro: 248
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

24 Helmi 2015, 00:58

Ehkä kannattaa vakavasti miettiä... Saattaa tossakin äänimaailmaa riittää..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!

http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Helmi 2015, 01:00

Retroittia , 6-71 retroittii -aa, suunnitelmissa voimanlähteeksi...... :wink:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3830
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
NLCF r.y jäsen Nro: 248
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

24 Helmi 2015, 01:01

Eikun paranee :lol:

edit, eiks masipalstalla ollu lähikuukausina :?:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!

http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Helmi 2015, 01:10

Juuri se ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3830
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
NLCF r.y jäsen Nro: 248
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

24 Helmi 2015, 01:13

Aivan..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!

http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 9445
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Helmi 2015, 01:35

Misukan pyöräkone huutokaupas kun meni ohi, niin panostetaan sitten retroitin hankkimiseen..... Olis se, kiva ääniltään..... Kunnon kone..... nam.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin