Sivu 6/9

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 05:58
Kirjoittaja tommi
Riippuisiko merkistä tuo autojen kestäminen?

Minun eräs tuttuni urakoi Rautaruukin tehdasalueella hiililaivojen purkua. Ajotyöt hoidetaan käsittääkseni ainoastaan vanhoilla läpivetävillä teleillä olevilla Scanioilla. Nousutelit eivät kuulemma kestä, repeytyvät irti. Korotetuille lavoille laitetaan kuulemma 40 tonnin kuormia. :D

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 10:11
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Tuommoisilla painoilla taitaa olla kalusto vaihtokunnossa aika taajaan.
Elijärven kaivoksen maanalaisen osan rakennusvaiheessa eräällä urakoitsijalla oli käytössään silloin uusia Mersun 3-akselisia 3353 Actrocsia kovalla laatikolla ja vetävällä telillä, joissa oli valmistajan myöntämä lupa 40t kokonaispainoon (ja aika paljon vankempi runko, kuin vakiossa) ja paukkuivat nekin tuossa ryminässä.

Ringissä oli myös pari Sisua (toinen erikoimalli 3-akselinen 2,70 leveällä lavalla ja vahvistetulla rungolla, toinen vakio 4-akselinen vetävällä telillä) ja jopa FH-16 Volvo, sekä 144 R-500 Scaniakin opticruisella ja vetotelillä (opticruise antautui aika äkkiä ja Scaniakin loppujenlopuksi, törmätessään nousuvaiheessa tunnelin seinään 45t kokionaispainolla). Lujimpia nuista kuitenkin olivat nuo kaksi Sisua.
Autoista selvisi muistaakseni toinen Sisu (4-aks.), yksi Mersu ja tuo Volvo.

Nuissa R-R:n ajoissa kokonaispaino noussee jo tuonne +50t luokkaan, joten kyllä siinä on normaalilla kalustolla kestettävää.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 16:38
Kirjoittaja tommi
Kysyin kerran tältä kaverilta Scanian synkronoiduista laatikoista, että kestääkö ja olisiko Fulleri lujempi. Vastasi että Sisumiesten juttuja, koskaan ei ole vaihdelaakko pettänyt 15 vuoden uralla tuossa hommassa. Autoja on 8-9, en ole ihan varma koska oli ostamassa ainakin yhtä vanhaa puutavara-autoa hiilen ajoon vasta.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 17:05
Kirjoittaja kari t
Tommilta jäi yks hyvin tärkeä pointti sanomatta minkälaisissa olosuhteissa, tuolla rautatehtaalla noita kuormia kuskataan, elikkä asvaltoituja lastaus / purkupaikkoja sekä teitä pitkin noita 40:nen tonnin hiilikuormia Rautaruukilla kuskataan.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 17:21
Kirjoittaja nuhvi63
No niin,jopas alko Kaaniamiehet lämpiämään :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ja Joonaskin ihan tosissaan siellä :wink:

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 19:38
Kirjoittaja Nuhvelentin veli
Hyvin tuntui kuitenkin Sisu Cummins/Fuller-linjalla kestävän tuon rääkin, se toinen hajosi, kun peruutti penkan reunalle ja putosi 20m katolleen, kuski kerkesi onneksi ulos kopista.

Scaniaankin vaihtui kova loota opticruisen tilalle ja olipa sekin vielä puolisen vuotta ringissä tuon jäljiltä. Seinäkosketuksen jälkeen tuo meni muuhun käyttöön, taitaa palvella nykyisin sorapuolikkaan veturina.
Kytkimiä muistaakseni vaihtelivat parin kuukauden välein muista, paitsi Sisuista.

Velipoika ajoi myöhemmin Telligent-Actrocsella ja Iveco Trakkerilla tuota samaa mäkeä ylös-alas, kohtuullisesti oli kivi liikkunut nuillakin.

Näin kirjoittelee kahden Scanian (-Vabis) ja yhden Mersun loukussa oleva veteraanikoneharrastaja, vailla minkäänlaista merkkifanaattisuutta :mrgreen: :mrgreen: .

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 24 Heinä 2012, 20:23
Kirjoittaja Raataja
-aikanaan rakennettiin, louhittiin Ouluun iso, kolmeen kerrokseen, maanalainen raskaanöljyn varmuusvarasto. Olin siellä laturin oppipoikana ja seurailin ohessa konemiesten hommia. Ruokatunnilla käytiin maanpäällä kivilastissa olevan kuormurin astinlaudalla seisten, kiellettyä se tieten oli mutta kun mestarikin liftasi silloin tällöin ei asiaan kukaan puuttunut. Muisti jo pettää mutta olisiko pohjimmainen halli ollut kaikkiaan 100 metriä pitkä ja syvin pohjaperä vajaat satakunta metriä merenpinnan alapuolella. Kiviainesta ajamassa oli kahdessa vuorossa sen ajan parasta nuppikalustoa, Mersu, Manni, Scania, Sisu, olisiko ollut joku Volvokin, eikä niistä yksikään kestänyt kuukautta pitempään iliman remontteja. Kuormaa kun laitettiin sen verran mitä laidat salli ja ylös päästäkseen koneesta piti ottaa kaikki irti. Sen puolentoista vuoden ajan mitä louheen ylösajaminen kesti suurin osa kuormureista meni loppuunajettuina vaihtoon. Eli puheet ja tosiasiat eivät aina kohtaa.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 06:14
Kirjoittaja tommi
kari t kirjoitti:Tommilta jäi yks hyvin tärkeä pointti sanomatta minkälaisissa olosuhteissa, tuolla rautatehtaalla noita kuormia kuskataan, elikkä asvaltoituja lastaus / purkupaikkoja sekä teitä pitkin noita 40:nen tonnin hiilikuormia Rautaruukilla kuskataan.
No niimpäs jäi. Jotenkin oletin että vois arvata etteivät missään liejussa tai louheikossa vuosikymmeniä aja tehdasalueella laivoja tyhjäksi, mutta hyvähän se on tarkentaa. :D

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 09:12
Kirjoittaja Kontio
Raataja kirjoitti:-aikanaan rakennettiin, louhittiin Ouluun iso, kolmeen kerrokseen, maanalainen raskaanöljyn varmuusvarastoa.
Oliko tuo työmaa muuten Toppilassa? Siellä tiedän ainakin olevan jonkinlaisen, jo käytöstä poistetun öljyvaraston olevan.
Pumppujen moottorit ovat 20 metriä maanpinnan alapuolella, ja niistä lähtee 40m pitkät käyttöakselit varsinaisille pumpuille.

Sori offtopic. :wink:

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 25 Heinä 2012, 19:26
Kirjoittaja Raataja
Joo, Toppilan sataman alapuolella se öljyvarasto louhittiin.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 20 Marras 2012, 17:16
Kirjoittaja nelosnuhvi
Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 03 Tammi 2013, 20:50
Kirjoittaja aspeha
nelosnuhvi kirjoitti:Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.
Jaa että seisomaan? eikait nyt ? nythän sesonki vasta alkaa ?

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 03 Tammi 2013, 21:21
Kirjoittaja nelosnuhvi
aspeha kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti:Sisu on vieläkin liikennekäytössä, kesällä ajattelin että lokakuussa seisontaan. Mutta kaikkea koirankopista kaivuriin taas kuskattu, nyt jo tod. näköisesti viimenen keikka tälle talvea, hitachin kuljetus pienelle mätästysalueelle.
Jaa että seisomaan? eikait nyt ? nythän sesonki vasta alkaa ?
Kuukauden päivät kohta seisonnassa ollut, säästää ihan mukavasti maksuissa.. Kun ei kuitenkaan ajoa ole talvisaikaan :wink:

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 16:35
Kirjoittaja Jooseppi 1
Netissä luettavaa :) http://www.sisuauto.com/sisuviesti-32012-ilmestynyt" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Logistiikka ongelmat ratkaistu: SISU!

Lähetetty: 26 Tammi 2013, 21:29
Kirjoittaja nelosnuhvi
Jooseppi 1 kirjoitti:Netissä luettavaa :) http://www.sisuauto.com/sisuviesti-32012-ilmestynyt" onclick="window.open(this.href);return false;
Sisun omistajille ja jopa näiden vanhojen omistajille lehtinen tulee kotiin asti :D Taas yksi hyvä syy omistaa SISU 8)