Nyt se sitten tuli hilattua pihaan tähän mennessä isoin vemepele, Bedford kuorma-auto soralavalla
Tarinahan alkoi siitä kun kuultiin vihjettä kyseisestä autosta, että semmoinen seisoo metsän laidassa Savonrannalla(pieni kunta täällä etelä-savossa), pitihän sitä sitten lähteä etsimään. Monen mutkan takana tämä yksilö sitten oli, tien laidassa mutta niin syrjässä kaikesta, rauhassa oli petteri saanut maata. Omistaja selvisi läheisistä postilaatikoista, lähimmässä talossa ei juuri silloin ollut ketään kotona joten soitteluksi meni. Mukava mies innostui ajatuksesta että petteri lähtisi vielä kunnostettavaksi eikä lahoaisi hiljalleen pajukossa. No se johti siihen että eilen vaihtolava volvolla hakureissu 100km päähän, bedfordihan oli 15vuoden liikkumattomuuden johdosta asettunut jo tukevasti aloilleen, jarrutkin hyvin tehokkaasti kiinni jämähtäneet. Takaveto valmettihan ei autoa liikkeelle saanut, iso volvon kuorkki vaihtolavan koukulla sitten nosti etupään ilmaan jolloin lyhyt matka kohti vaihtolavaa alkoi, lopulta kolme neljästä renkaasta pyöri jo. Kotopihalla valtran avulla neljäskin rinkula nytkähti liikkeelle. Petterin lavallahan kasvavat joulukuuset tulivat kaupanpäälle No tänään iltapäivällä uusi akku paikoilleen ja leylantilla vielä lisää virtaa vehkeeseen, kuumaa ilmaa puhaltimella imusarjaan syöttöpumpun ilmaus ja petterihän vähän yskien mustien savujen saattelemana jyrähti käyntiin. Näin oli 15 vuoden hiljaisuus petterin pellin alla päättynyt kuutosdiiselin räyhäyksen ansiosta
Huomenissa jos laittaisi uudet jäähytysnesteet ja polttoaineet sisään uskaltaisi jo käyttää pitempäänkin, kokeilla vieläkö ajohaluja löytyy
Auton tulevaisuudesta sen verran että tarkoitus on kunnostaa ulkopuolisesti ja tietenkin korjata viat jos löytyy. Ulkonäöltään semmonen että kehtaa pihassa katsella. Mitään entisöintiä en tee, jos saisi nätin "pihakoneen" tehtyä, sunnuntaisin posti käydä laatikosta hakemassa kuten edellisessä talossa tällä oli tehty -90 luvulla
Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan
omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)
5,42litrane kone
Vm 71 aika uus?
Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)
Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?
Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedford
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
- Liitteet
-
- P1140436.JPG (142.43 KiB) Katsottu 33256 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Hyvin säilynyt "postiauto" Onnittelut uudesta hankinnasta
Aikoinaan kun olin tietyömailla nuorena poijanloppina niin noita pettereitä oli ajossa sepelimyllyn välpälle peruuttaessa aika herkkä oli katkomaan vetoakseleita
Aikoinaan kun olin tietyömailla nuorena poijanloppina niin noita pettereitä oli ajossa sepelimyllyn välpälle peruuttaessa aika herkkä oli katkomaan vetoakseleita
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tällaisella tuli nuorena miehenä sompailtua paljon,isä Pentillä oli juuri kuvan mukainen.Tuli sillä eräskin paperirulla ajettua laivaan. Kolme isoa rullaa mahtui muistaakseni lavalle ja sitten pikkupuolella matkaan.Alku meni keppiä hämmentäen, kunnes napista loikkari päälle,kyllä kuutonen kehräsi.Viimein saavuttiin satamaan ja siellä ison rakennuksen suojaan odottamaan vuoroa purkuun.Jos sattuisi sade yllättämään ei paperit kastuisi.Sitten purkupaikalle.Kyllä lastausporukka huomasi nuoren miehen ratissa ja kokeilivat kuinka pojan hermot ja rohkeus kesti.Ei ollu montaa senttiä laiturin reunalle.Tässä vain eräs muisto joka tuli mieleen kun katselin kuvaa.Raskas sitä oli sompailla,ei tainnut olla tehostajaa. Hyvin sillä kuitenkin pysyttiin matkassa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kivan näköinen värkki on...Olis kelvannu mullekkin...
Onnittelut hankinnasta
Onnittelut hankinnasta
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tänään tuli ajettua sitten vähän testilenkkiä, hyvin tuntuu liikkuvan Jarrujen kanssa vähän onkelmia mutta kyllä se siitä. Lavasta laidat ja pohjapelti tuli purettua jo pois. Jos saisi vielä hiekkapuhallettua ja maalattua rungon tänä syksynä, talven voisi sitten rauhassa näprätä tekniikkaa ja etenkin ohjaamoa jossa ruostetta aika reippaanlaisesti
- Liitteet
-
- P1140470.JPG (136.4 KiB) Katsottu 33151 kertaa
-
- P1140468.JPG (151.96 KiB) Katsottu 33151 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Mukava lueskella muistoja bedfordista, olisiko sinulla mitä käytännön vinkkejä antaa autoa koskien onko mitä erikoista? Ym..?simonmies kirjoitti:Tällaisella tuli nuorena miehenä sompailtua paljon,isä Pentillä oli juuri kuvan mukainen.Tuli sillä eräskin paperirulla ajettua laivaan. Kolme isoa rullaa mahtui muistaakseni lavalle ja sitten pikkupuolella matkaan.Alku meni keppiä hämmentäen, kunnes napista loikkari päälle,kyllä kuutonen kehräsi.Viimein saavuttiin satamaan ja siellä ison rakennuksen suojaan odottamaan vuoroa purkuun.Jos sattuisi sade yllättämään ei paperit kastuisi.Sitten purkupaikalle.Kyllä lastausporukka huomasi nuoren miehen ratissa ja kokeilivat kuinka pojan hermot ja rohkeus kesti.Ei ollu montaa senttiä laiturin reunalle.Tässä vain eräs muisto joka tuli mieleen kun katselin kuvaa.Raskas sitä oli sompailla,ei tainnut olla tehostajaa. Hyvin sillä kuitenkin pysyttiin matkassa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Päivitystä, lava purettu pultit poistettu:
- Liitteet
-
- P1140503.JPG (88.99 KiB) Katsottu 33097 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuon miehen ainoa heikkous on ääretön nopeus, tulevana viikonloppuna varmaankin jo maali pinnassa
Kiva rojekti
Kiva rojekti
Mukana kuin peräpukama!
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Truck Race - finaalissa Alastarolla oli mukana Alpo Kortemäen samanlainen, oliko radalla vai radan vieressä jääköön kunkin itse arvioitavaksi. Hyvin säilynyt aihio, tuosta ihan mukava alkaa kunnostus! Minulla on tuollaisen takapää Autolava Oy:n vaihtolavalaittein traktorin perävaununa, en ole itse tehnyt, vaan sellaisena ostanut.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
nelosnuhvi kirjoitti: Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan
- Mallimerkinnät uudistettiin heinäkuussa 1967, jolloin aiemmin tyypillä J6 tunnetusta mallista tuli CJQ, mikäli kyseessä dieselversio. Määrätyissä vientimalleissa käytettiin kuitenkin TJ - nimitystä.
omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)
- Pienestä omapainosta johtuen Bedfordeissa oli lainsallima kantavuus pohjolassa tehtyjä autoja suurempi verrattaessa saman kokonaispainoluokan autoja toisiinsa. Kotimaisissa tosin valmistaja oli laittanut reserviä nostaa kokonaispainoa lakipykälien muuttuessa... Eli sai myöhemmin katsastettua suuremmille painoille.
5,42litrane kone
- ns.330, joka viittaa iskutilavuuden kuutiotuumiin.
Vm 71 aika uus?
- No jaa, tässä vm.1986 http://www.roadtransport.com/blogs/truc ... ricaLo.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Afrikan vientiin taidettiin tehdä AWD:n loppumiseen asti. Hindustan teki näitä myös Intiassa http://www.roadtransport.com/blogs/truc ... n%20J6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)
- SA - koukku oli lakisääteinen, jos vihulainen olisi hyökännyt, olisi voitu laittaa kanuuna petunian perään ja käskeä vihulaisen mennä hus pois!
Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?
-Moottorin öljysuodatin MO124, mm.useissa Bemareissa ja Perkins - moottoreissa.
-Polttoainesuodatin MP409, mm.Ford Escort 1,8 Diesel.
Molempia löytyy varmasti jokaisesta varaosaliikkeestä, ihan peruskamaa.
Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 353
- Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
- NLCF r.y jäsen Nro: 008
- Paikkakunta: Kontiolahti
Tuommosen petterin koneen osia on jotain talella, mm, syl,kansi, syöttöpummppu/kompura, startti, ja jotain pientä sälää ja muistaakseni vaihtolavalaitekin on, jos ei oo menny jo uusiokäyttöön.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet