Bedford

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Loka 2011, 19:37

Nyt se sitten tuli hilattua pihaan tähän mennessä isoin vemepele, Bedford kuorma-auto soralavalla :!:

Tarinahan alkoi siitä kun kuultiin vihjettä kyseisestä autosta, että semmoinen seisoo metsän laidassa Savonrannalla(pieni kunta täällä etelä-savossa), pitihän sitä sitten lähteä etsimään. Monen mutkan takana tämä yksilö sitten oli, tien laidassa mutta niin syrjässä kaikesta, rauhassa oli petteri saanut maata. Omistaja selvisi läheisistä postilaatikoista, lähimmässä talossa ei juuri silloin ollut ketään kotona joten soitteluksi meni. Mukava mies innostui ajatuksesta että petteri lähtisi vielä kunnostettavaksi eikä lahoaisi hiljalleen pajukossa. No se johti siihen että eilen vaihtolava volvolla hakureissu 100km päähän, bedfordihan oli 15vuoden liikkumattomuuden johdosta asettunut jo tukevasti aloilleen, jarrutkin hyvin tehokkaasti kiinni jämähtäneet. Takaveto valmettihan ei autoa liikkeelle saanut, iso volvon kuorkki vaihtolavan koukulla sitten nosti etupään ilmaan jolloin lyhyt matka kohti vaihtolavaa alkoi, lopulta kolme neljästä renkaasta pyöri jo. Kotopihalla valtran avulla neljäskin rinkula nytkähti liikkeelle. Petterin lavallahan kasvavat joulukuuset tulivat kaupanpäälle :lol: No tänään iltapäivällä uusi akku paikoilleen ja leylantilla vielä lisää virtaa vehkeeseen, kuumaa ilmaa puhaltimella imusarjaan syöttöpumpun ilmaus ja petterihän vähän yskien mustien savujen saattelemana jyrähti käyntiin. Näin oli 15 vuoden hiljaisuus petterin pellin alla päättynyt kuutosdiiselin räyhäyksen ansiosta :twisted:

Huomenissa jos laittaisi uudet jäähytysnesteet ja polttoaineet sisään uskaltaisi jo käyttää pitempäänkin, kokeilla vieläkö ajohaluja löytyy :shock: :oops:

Auton tulevaisuudesta sen verran että tarkoitus on kunnostaa ulkopuolisesti ja tietenkin korjata viat jos löytyy. Ulkonäöltään semmonen että kehtaa pihassa katsella. Mitään entisöintiä en tee, jos saisi nätin "pihakoneen" tehtyä, sunnuntaisin posti käydä laatikosta hakemassa kuten edellisessä talossa tällä oli tehty -90 luvulla :roll:

Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan
omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)
5,42litrane kone
Vm 71 aika uus?
Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)

Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?

Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteet
P1140436.JPG
P1140436.JPG (142.43 KiB) Katsottu 22453 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

15 Loka 2011, 19:57

Ei ole siiskään menny pahaksi 15v seisonnassa,On kopsakan näkönen vielä,Aihionahi :?
Onnea vaan uudesta Hankinnasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

15 Loka 2011, 20:02

Asiallinen löytö.Laitappa sitten väliaikatietoja kun projekti etenee :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Loka 2011, 20:06

Hyvin säilynyt "postiauto" :D Onnittelut uudesta hankinnasta :D
Aikoinaan kun olin tietyömailla nuorena poijanloppina niin noita pettereitä oli ajossa :wink: sepelimyllyn välpälle peruuttaessa aika herkkä oli katkomaan vetoakseleita :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

15 Loka 2011, 20:09

Minä pahoin pelkään että tuosta tulee vielä näyttelykalu. :wink:
simonmies
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Marras 2009, 10:36

15 Loka 2011, 20:20

Tällaisella tuli nuorena miehenä sompailtua paljon,isä Pentillä oli juuri kuvan mukainen.Tuli sillä eräskin paperirulla ajettua laivaan. Kolme isoa rullaa mahtui muistaakseni lavalle ja sitten pikkupuolella matkaan.Alku meni keppiä hämmentäen, kunnes napista loikkari päälle,kyllä kuutonen kehräsi.Viimein saavuttiin satamaan ja siellä ison rakennuksen suojaan odottamaan vuoroa purkuun.Jos sattuisi sade yllättämään ei paperit kastuisi.Sitten purkupaikalle.Kyllä lastausporukka huomasi nuoren miehen ratissa ja kokeilivat kuinka pojan hermot ja rohkeus kesti.Ei ollu montaa senttiä laiturin reunalle.Tässä vain eräs muisto joka tuli mieleen kun katselin kuvaa.Raskas sitä oli sompailla,ei tainnut olla tehostajaa. Hyvin sillä kuitenkin pysyttiin matkassa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Loka 2011, 15:03

Kivan näköinen värkki on...Olis kelvannu mullekkin...
Onnittelut hankinnasta :!:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

16 Loka 2011, 19:18

Tänään tuli ajettua sitten vähän testilenkkiä, hyvin tuntuu liikkuvan :wink: Jarrujen kanssa vähän onkelmia mutta kyllä se siitä. Lavasta laidat ja pohjapelti tuli purettua jo pois. Jos saisi vielä hiekkapuhallettua ja maalattua rungon tänä syksynä, talven voisi sitten rauhassa näprätä tekniikkaa ja etenkin ohjaamoa jossa ruostetta aika reippaanlaisesti :(
Liitteet
P1140470.JPG
P1140470.JPG (136.4 KiB) Katsottu 22348 kertaa
P1140468.JPG
P1140468.JPG (151.96 KiB) Katsottu 22348 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

16 Loka 2011, 19:23

simonmies kirjoitti:Tällaisella tuli nuorena miehenä sompailtua paljon,isä Pentillä oli juuri kuvan mukainen.Tuli sillä eräskin paperirulla ajettua laivaan. Kolme isoa rullaa mahtui muistaakseni lavalle ja sitten pikkupuolella matkaan.Alku meni keppiä hämmentäen, kunnes napista loikkari päälle,kyllä kuutonen kehräsi.Viimein saavuttiin satamaan ja siellä ison rakennuksen suojaan odottamaan vuoroa purkuun.Jos sattuisi sade yllättämään ei paperit kastuisi.Sitten purkupaikalle.Kyllä lastausporukka huomasi nuoren miehen ratissa ja kokeilivat kuinka pojan hermot ja rohkeus kesti.Ei ollu montaa senttiä laiturin reunalle.Tässä vain eräs muisto joka tuli mieleen kun katselin kuvaa.Raskas sitä oli sompailla,ei tainnut olla tehostajaa. Hyvin sillä kuitenkin pysyttiin matkassa.
Mukava lueskella muistoja bedfordista, olisiko sinulla mitä käytännön vinkkejä antaa autoa koskien onko mitä erikoista? Ym..?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

17 Loka 2011, 16:59

Päivitystä, lava purettu pultit poistettu:
Liitteet
P1140503.JPG
P1140503.JPG (88.99 KiB) Katsottu 22294 kertaa
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Loka 2011, 17:34

Tuon miehen ainoa heikkous on ääretön nopeus, tulevana viikonloppuna varmaankin jo maali pinnassa :D

Kiva rojekti :!:
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

17 Loka 2011, 20:12

Truck Race - finaalissa Alastarolla oli mukana Alpo Kortemäen samanlainen, oliko radalla vai radan vieressä jääköön kunkin itse arvioitavaksi. Hyvin säilynyt aihio, tuosta ihan mukava alkaa kunnostus! Minulla on tuollaisen takapää Autolava Oy:n vaihtolavalaittein traktorin perävaununa, en ole itse tehnyt, vaan sellaisena ostanut.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

18 Loka 2011, 01:29

hieno peli
täällä saattaa kuleksia yksi vetoakseli 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

18 Loka 2011, 08:00

nelosnuhvi kirjoitti: Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan

- Mallimerkinnät uudistettiin heinäkuussa 1967, jolloin aiemmin tyypillä J6 tunnetusta mallista tuli CJQ, mikäli kyseessä dieselversio. Määrätyissä vientimalleissa käytettiin kuitenkin TJ - nimitystä.

omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)

- Pienestä omapainosta johtuen Bedfordeissa oli lainsallima kantavuus pohjolassa tehtyjä autoja suurempi verrattaessa saman kokonaispainoluokan autoja toisiinsa. Kotimaisissa tosin valmistaja oli laittanut reserviä nostaa kokonaispainoa lakipykälien muuttuessa... Eli sai myöhemmin katsastettua suuremmille painoille.

5,42litrane kone

- ns.330, joka viittaa iskutilavuuden kuutiotuumiin.

Vm 71 aika uus?

- No jaa, tässä vm.1986 http://www.roadtransport.com/blogs/truc ... ricaLo.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Afrikan vientiin taidettiin tehdä AWD:n loppumiseen asti. Hindustan teki näitä myös Intiassa http://www.roadtransport.com/blogs/truc ... n%20J6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)

- SA - koukku oli lakisääteinen, jos vihulainen olisi hyökännyt, olisi voitu laittaa kanuuna petunian perään ja käskeä vihulaisen mennä hus pois!

Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?

-Moottorin öljysuodatin MO124, mm.useissa Bemareissa ja Perkins - moottoreissa.
-Polttoainesuodatin MP409, mm.Ford Escort 1,8 Diesel.

Molempia löytyy varmasti jokaisesta varaosaliikkeestä, ihan peruskamaa.

Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

18 Loka 2011, 09:09

Tuommosen petterin koneen osia on jotain talella, mm, syl,kansi, syöttöpummppu/kompura, startti, ja jotain pientä sälää ja muistaakseni vaihtolavalaitekin on, jos ei oo menny jo uusiokäyttöön.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
Vastaa Viestiin