Bedford
Lähetetty: 15 Loka 2011, 19:37
Nyt se sitten tuli hilattua pihaan tähän mennessä isoin vemepele, Bedford kuorma-auto soralavalla
Tarinahan alkoi siitä kun kuultiin vihjettä kyseisestä autosta, että semmoinen seisoo metsän laidassa Savonrannalla(pieni kunta täällä etelä-savossa), pitihän sitä sitten lähteä etsimään. Monen mutkan takana tämä yksilö sitten oli, tien laidassa mutta niin syrjässä kaikesta, rauhassa oli petteri saanut maata. Omistaja selvisi läheisistä postilaatikoista, lähimmässä talossa ei juuri silloin ollut ketään kotona joten soitteluksi meni. Mukava mies innostui ajatuksesta että petteri lähtisi vielä kunnostettavaksi eikä lahoaisi hiljalleen pajukossa. No se johti siihen että eilen vaihtolava volvolla hakureissu 100km päähän, bedfordihan oli 15vuoden liikkumattomuuden johdosta asettunut jo tukevasti aloilleen, jarrutkin hyvin tehokkaasti kiinni jämähtäneet. Takaveto valmettihan ei autoa liikkeelle saanut, iso volvon kuorkki vaihtolavan koukulla sitten nosti etupään ilmaan jolloin lyhyt matka kohti vaihtolavaa alkoi, lopulta kolme neljästä renkaasta pyöri jo. Kotopihalla valtran avulla neljäskin rinkula nytkähti liikkeelle. Petterin lavallahan kasvavat joulukuuset tulivat kaupanpäälle No tänään iltapäivällä uusi akku paikoilleen ja leylantilla vielä lisää virtaa vehkeeseen, kuumaa ilmaa puhaltimella imusarjaan syöttöpumpun ilmaus ja petterihän vähän yskien mustien savujen saattelemana jyrähti käyntiin. Näin oli 15 vuoden hiljaisuus petterin pellin alla päättynyt kuutosdiiselin räyhäyksen ansiosta
Huomenissa jos laittaisi uudet jäähytysnesteet ja polttoaineet sisään uskaltaisi jo käyttää pitempäänkin, kokeilla vieläkö ajohaluja löytyy
Auton tulevaisuudesta sen verran että tarkoitus on kunnostaa ulkopuolisesti ja tietenkin korjata viat jos löytyy. Ulkonäöltään semmonen että kehtaa pihassa katsella. Mitään entisöintiä en tee, jos saisi nätin "pihakoneen" tehtyä, sunnuntaisin posti käydä laatikosta hakemassa kuten edellisessä talossa tällä oli tehty -90 luvulla
Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan
omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)
5,42litrane kone
Vm 71 aika uus?
Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)
Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?
Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarinahan alkoi siitä kun kuultiin vihjettä kyseisestä autosta, että semmoinen seisoo metsän laidassa Savonrannalla(pieni kunta täällä etelä-savossa), pitihän sitä sitten lähteä etsimään. Monen mutkan takana tämä yksilö sitten oli, tien laidassa mutta niin syrjässä kaikesta, rauhassa oli petteri saanut maata. Omistaja selvisi läheisistä postilaatikoista, lähimmässä talossa ei juuri silloin ollut ketään kotona joten soitteluksi meni. Mukava mies innostui ajatuksesta että petteri lähtisi vielä kunnostettavaksi eikä lahoaisi hiljalleen pajukossa. No se johti siihen että eilen vaihtolava volvolla hakureissu 100km päähän, bedfordihan oli 15vuoden liikkumattomuuden johdosta asettunut jo tukevasti aloilleen, jarrutkin hyvin tehokkaasti kiinni jämähtäneet. Takaveto valmettihan ei autoa liikkeelle saanut, iso volvon kuorkki vaihtolavan koukulla sitten nosti etupään ilmaan jolloin lyhyt matka kohti vaihtolavaa alkoi, lopulta kolme neljästä renkaasta pyöri jo. Kotopihalla valtran avulla neljäskin rinkula nytkähti liikkeelle. Petterin lavallahan kasvavat joulukuuset tulivat kaupanpäälle No tänään iltapäivällä uusi akku paikoilleen ja leylantilla vielä lisää virtaa vehkeeseen, kuumaa ilmaa puhaltimella imusarjaan syöttöpumpun ilmaus ja petterihän vähän yskien mustien savujen saattelemana jyrähti käyntiin. Näin oli 15 vuoden hiljaisuus petterin pellin alla päättynyt kuutosdiiselin räyhäyksen ansiosta
Huomenissa jos laittaisi uudet jäähytysnesteet ja polttoaineet sisään uskaltaisi jo käyttää pitempäänkin, kokeilla vieläkö ajohaluja löytyy
Auton tulevaisuudesta sen verran että tarkoitus on kunnostaa ulkopuolisesti ja tietenkin korjata viat jos löytyy. Ulkonäöltään semmonen että kehtaa pihassa katsella. Mitään entisöintiä en tee, jos saisi nätin "pihakoneen" tehtyä, sunnuntaisin posti käydä laatikosta hakemassa kuten edellisessä talossa tällä oli tehty -90 luvulla
Vähän tietoja lopuksi:
Bedford CJQ3B/4550 mallina rekisteriotteen mukaan, eli mikäköhän tämä on kansankielessä J6-J3-.. ja mitä näitä onkaan
omapaino 4300 kantavuus 6600 (4 kuutioa hiekkaa kuulemma lavalle meni)
5,42litrane kone
Vm 71 aika uus?
Lisälaitteena kippi ja SA-vetokoukku(miksi?)
Kommenttia ja kaikki tieto kyseisestä kuljettimesta erittäin tervetullutta, onko esim suodattimet vielä tarvikkeena löydettävissä?
Kuvablogissa useampi kuva: http://kuvablogi.com/blog/24441/19/" onclick="window.open(this.href);return false;