Sivu 3/8

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 24 Huhti 2011, 11:22
Kirjoittaja Kerkänmatti
Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä... 8)

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 24 Huhti 2011, 13:24
Kirjoittaja Kontio
Kerkänmatti kirjoitti:Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä... 8)
Ja Huomenna Karhu-sisulla suunta sama, mutta lavalla "vain" 384 Leukku :wink:

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 19:07
Kirjoittaja Kerkänmatti
Päivitetään tätäkin..
Laina-Scanian käyntiinsaamisessa meinasi olla ongelmia tuolloin mutta sain koneen kunnialla kotiutettua. Mukava reissu muutenkin, 500-heppaisella kuljetusautolla. 8)

Suuremmin en ole vielä ehtinyt huoltamaan kaivuria, kymmenkunta isoa kiveä nostin pellosta ja totesin että hydrauliikka pelaa täysin lämmenneenäkin hienosti. Nelivipuinen hallinta ei vain meinaa millään sujua jouhevasti, joten olen ruvennut miettimään vakavasti vaijerihallintaa lohkolle ja kaksivipuisuutta. Ainoa huono puoli siinä on että uutena nuo kaapelit ja vivut tekisivät viitisen sataa. Mahtaisiko tuossa hintaluokassa löytää käytettyä esiohjattua lohkoa? Olisi mukava saada vivut ohjaamon puolelle nätisti penkin kahta puolen, saisi sitten takalasinkin paikoilleen. :)

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 19:10
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 19:15
Kirjoittaja tommi
Kolmea tonnia ei kukaan selväjärkinen laita tuommoiseen. :D

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 19:21
Kirjoittaja Kerkänmatti
Nuffieldmaster kirjoitti:Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.
Menee yli budjetin. Tuossa on paikoillaan alkuperäinen, hyväkuntoinen lohko, merkkiä en muista, olisko ollut Hydromec tms. Mutta luulisi noita esiohjaussysteemejä lohkoineen löytyvän esim. vanhoista kaivinkoneista?

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 22 Kesä 2011, 19:24
Kirjoittaja jamppi
Onkos tuossa suoraohjattu vipuhallinta, jotkut on muuttaneet semmosia kaksivipukäytölle

Sähköllä esiohjatut tämän hintaluokan koneissa on turhaa hifistelyä, rahaa tarvis olla rajattomasti, ja jotkut
Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 07:05
Kirjoittaja UniversalDM4
Esimerkiksi määrättyjä Syväsen konepajan tuotoksia (James) ja Lännen tehtaiden (Ukkomestari) on saanut aikoinaan ostaa vaihtoehtoisesti joko 2-tai 4-vipuhallinnalla, useisiin koneisiin on muutos tehty jälkikäteen. Muutamalla nerokkaasti suunnitellulla pienellä nivelkappaleella homma onnistuu näppärästi alkuperäistä hydraulilohkoa hyödyntäen varsin pienin kustannuksin.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 08:00
Kirjoittaja Joonas Potkonen
En uskonutkaan koko pakettia tuohon lyötävän kiinni. Minusta vain koko satsi ei ole enää sähköohjatusta kallis, paljon ovat asentaneet noita maatilakuormaimiin, siis aivan pilkeistä järeämpiin. Jopa hydr.esiohjaus maksaa keslalla 2500 € (oli tarjouksessa viime keväänä 1500 € tehdastilauksesta). Jos siitä löytyisi valmius, eli saisi purkaamolta sen esiohjausmekaniikan hirsmanneineen edullisesti, ei kahvat ole enää paha investointi.

Hydr. esiohjatuista lohkoista kyselevät tonnista puoleentoista käytettynä markkinoilla, järkyttävän hintaisia. Itsellä on vain ollut vaihtoehtona jos saisi tosiaan niin hyvin vanhasta käytetystä 20v vanhasta lohkosta hyvitystä niin ostaisin nuo ergokahvat metsäperävaunuun.

Ostin johanssonilta sähköohjatun 2 karaisen lohkon leylandiin lisähydrauliikaksi, joystickki:kin on muttei ole kerennyt asentamaan vielä.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 14:58
Kirjoittaja jamppi
Ne kahvathan vasta kalliita ovat, minivipukahvoja ei kaikkia saa edes korjattua vaan vian tullen taas tonnilla selviää

Joitain sähköohjattuja on-off roippeita saa sitten halvemmalla mutta mitäs niillä kaivurissa tekee

Ei helvetti, ei ole tuommoset harrastaja kamoja

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 15:16
Kirjoittaja sompio
jamppi kirjoitti
"Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole"

Kokemusta on, ei kylläkään kaivajana vaan kaivajan työtä seuranneena ja valvoneena. Telekaapeliojan päällä kaivoi ammattikaivaja ja siinä vieressä oli puhelinmestari joka sanoi kaapeleiden päällä olevan betonikourut, joten voi kaivaa vähän huolettomammin. Kaivaja kumminkin kokeneena otti vähän varovaisemmin ja vetäessään alinta siivua sanoi, että siellä tuntuu kaapelit tai sitten puunjuuret ja kaapelithan siellä oli. Onneksi ei poikki vaan himpun litistyneenä, ei edes tarvinnut korjata.
Kyseinen kaivaja ei hoitanut vipuja koko kädellä vaan sormilla jolloin tunto on herkimmillään.
Kyseessä Foordin persuksissa oleva Vammas Kersantti.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 16:01
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 16:45
Kirjoittaja sompio
Eihän tässä Joonas ole alkuunkaan kyse mielipahan aiheuttamisesta vaan esiohjatuistalohkoista virinnyt mielenkiintoinen keskustelu. Ei tässä olla polkemassa lyttyyn sinun ideointeasi, ei millään muotoa. Tämän aiheen ympärillä tulee vaan kaikenlaisia muistoja mieleen. Kyllähän kai suoraohjauspöydät alkavat olla taaksejäänyttä elämää.

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 20:38
Kirjoittaja tommi
Ompas ollut tarkka Vammas-kuljettaja, Vammaksen venttiililohkot on varmasti maailman epätarkimpinen joukossa käyttää. Jos Vammaksella oppii kaivamaan varoivaisesti, osaa kyllä millä tahansa muullakin. Näihin vammaksen lohkoihin on kuulemma Lampimäellä saatavana eri tavalla sorvattuja karoja, joissa liikkeen alkuunlähtö on pehmeämpi.

Viime syksynä laitoin salaojia erään talon ympärille, ja kaivannot kaivettiin Vammaksella. Talon vävy oli parhaillaan kaivinkone kursseilla, ja halusi kokeilla veteraania. Annoin kaverin kokeilla, mutta kovin lähelle talon seiniä ei uskaltanut tulla :D Ihmetteli kovasti miten sain syöksytorvet säilymään ehjinä sadevesikaivojen kuoppia raapaistessa. :D

Re: Leyland 2100+Hymas 4 -76

Lähetetty: 23 Kesä 2011, 20:56
Kirjoittaja jamppi
Nuffieldmaster kirjoitti:Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.
Noh :oops: ei se nyt noin menny