Leyland 2100+Hymas 4 -76
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä...
Ja Huomenna Karhu-sisulla suunta sama, mutta lavalla "vain" 384 LeukkuKerkänmatti kirjoitti:Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä...
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Päivitetään tätäkin..
Laina-Scanian käyntiinsaamisessa meinasi olla ongelmia tuolloin mutta sain koneen kunnialla kotiutettua. Mukava reissu muutenkin, 500-heppaisella kuljetusautolla.
Suuremmin en ole vielä ehtinyt huoltamaan kaivuria, kymmenkunta isoa kiveä nostin pellosta ja totesin että hydrauliikka pelaa täysin lämmenneenäkin hienosti. Nelivipuinen hallinta ei vain meinaa millään sujua jouhevasti, joten olen ruvennut miettimään vakavasti vaijerihallintaa lohkolle ja kaksivipuisuutta. Ainoa huono puoli siinä on että uutena nuo kaapelit ja vivut tekisivät viitisen sataa. Mahtaisiko tuossa hintaluokassa löytää käytettyä esiohjattua lohkoa? Olisi mukava saada vivut ohjaamon puolelle nätisti penkin kahta puolen, saisi sitten takalasinkin paikoilleen.
Laina-Scanian käyntiinsaamisessa meinasi olla ongelmia tuolloin mutta sain koneen kunnialla kotiutettua. Mukava reissu muutenkin, 500-heppaisella kuljetusautolla.
Suuremmin en ole vielä ehtinyt huoltamaan kaivuria, kymmenkunta isoa kiveä nostin pellosta ja totesin että hydrauliikka pelaa täysin lämmenneenäkin hienosti. Nelivipuinen hallinta ei vain meinaa millään sujua jouhevasti, joten olen ruvennut miettimään vakavasti vaijerihallintaa lohkolle ja kaksivipuisuutta. Ainoa huono puoli siinä on että uutena nuo kaapelit ja vivut tekisivät viitisen sataa. Mahtaisiko tuossa hintaluokassa löytää käytettyä esiohjattua lohkoa? Olisi mukava saada vivut ohjaamon puolelle nätisti penkin kahta puolen, saisi sitten takalasinkin paikoilleen.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kolmea tonnia ei kukaan selväjärkinen laita tuommoiseen.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Menee yli budjetin. Tuossa on paikoillaan alkuperäinen, hyväkuntoinen lohko, merkkiä en muista, olisko ollut Hydromec tms. Mutta luulisi noita esiohjaussysteemejä lohkoineen löytyvän esim. vanhoista kaivinkoneista?Nuffieldmaster kirjoitti:Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Onkos tuossa suoraohjattu vipuhallinta, jotkut on muuttaneet semmosia kaksivipukäytölle
Sähköllä esiohjatut tämän hintaluokan koneissa on turhaa hifistelyä, rahaa tarvis olla rajattomasti, ja jotkut
Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole
Sähköllä esiohjatut tämän hintaluokan koneissa on turhaa hifistelyä, rahaa tarvis olla rajattomasti, ja jotkut
Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole
Mukana kuin peräpukama!
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Esimerkiksi määrättyjä Syväsen konepajan tuotoksia (James) ja Lännen tehtaiden (Ukkomestari) on saanut aikoinaan ostaa vaihtoehtoisesti joko 2-tai 4-vipuhallinnalla, useisiin koneisiin on muutos tehty jälkikäteen. Muutamalla nerokkaasti suunnitellulla pienellä nivelkappaleella homma onnistuu näppärästi alkuperäistä hydraulilohkoa hyödyntäen varsin pienin kustannuksin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
En uskonutkaan koko pakettia tuohon lyötävän kiinni. Minusta vain koko satsi ei ole enää sähköohjatusta kallis, paljon ovat asentaneet noita maatilakuormaimiin, siis aivan pilkeistä järeämpiin. Jopa hydr.esiohjaus maksaa keslalla 2500 € (oli tarjouksessa viime keväänä 1500 € tehdastilauksesta). Jos siitä löytyisi valmius, eli saisi purkaamolta sen esiohjausmekaniikan hirsmanneineen edullisesti, ei kahvat ole enää paha investointi.
Hydr. esiohjatuista lohkoista kyselevät tonnista puoleentoista käytettynä markkinoilla, järkyttävän hintaisia. Itsellä on vain ollut vaihtoehtona jos saisi tosiaan niin hyvin vanhasta käytetystä 20v vanhasta lohkosta hyvitystä niin ostaisin nuo ergokahvat metsäperävaunuun.
Ostin johanssonilta sähköohjatun 2 karaisen lohkon leylandiin lisähydrauliikaksi, joystickki:kin on muttei ole kerennyt asentamaan vielä.
Hydr. esiohjatuista lohkoista kyselevät tonnista puoleentoista käytettynä markkinoilla, järkyttävän hintaisia. Itsellä on vain ollut vaihtoehtona jos saisi tosiaan niin hyvin vanhasta käytetystä 20v vanhasta lohkosta hyvitystä niin ostaisin nuo ergokahvat metsäperävaunuun.
Ostin johanssonilta sähköohjatun 2 karaisen lohkon leylandiin lisähydrauliikaksi, joystickki:kin on muttei ole kerennyt asentamaan vielä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ne kahvathan vasta kalliita ovat, minivipukahvoja ei kaikkia saa edes korjattua vaan vian tullen taas tonnilla selviää
Joitain sähköohjattuja on-off roippeita saa sitten halvemmalla mutta mitäs niillä kaivurissa tekee
Ei helvetti, ei ole tuommoset harrastaja kamoja
Joitain sähköohjattuja on-off roippeita saa sitten halvemmalla mutta mitäs niillä kaivurissa tekee
Ei helvetti, ei ole tuommoset harrastaja kamoja
Mukana kuin peräpukama!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
jamppi kirjoitti
"Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole"
Kokemusta on, ei kylläkään kaivajana vaan kaivajan työtä seuranneena ja valvoneena. Telekaapeliojan päällä kaivoi ammattikaivaja ja siinä vieressä oli puhelinmestari joka sanoi kaapeleiden päällä olevan betonikourut, joten voi kaivaa vähän huolettomammin. Kaivaja kumminkin kokeneena otti vähän varovaisemmin ja vetäessään alinta siivua sanoi, että siellä tuntuu kaapelit tai sitten puunjuuret ja kaapelithan siellä oli. Onneksi ei poikki vaan himpun litistyneenä, ei edes tarvinnut korjata.
Kyseinen kaivaja ei hoitanut vipuja koko kädellä vaan sormilla jolloin tunto on herkimmillään.
Kyseessä Foordin persuksissa oleva Vammas Kersantti.
"Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole"
Kokemusta on, ei kylläkään kaivajana vaan kaivajan työtä seuranneena ja valvoneena. Telekaapeliojan päällä kaivoi ammattikaivaja ja siinä vieressä oli puhelinmestari joka sanoi kaapeleiden päällä olevan betonikourut, joten voi kaivaa vähän huolettomammin. Kaivaja kumminkin kokeneena otti vähän varovaisemmin ja vetäessään alinta siivua sanoi, että siellä tuntuu kaapelit tai sitten puunjuuret ja kaapelithan siellä oli. Onneksi ei poikki vaan himpun litistyneenä, ei edes tarvinnut korjata.
Kyseinen kaivaja ei hoitanut vipuja koko kädellä vaan sormilla jolloin tunto on herkimmillään.
Kyseessä Foordin persuksissa oleva Vammas Kersantti.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Eihän tässä Joonas ole alkuunkaan kyse mielipahan aiheuttamisesta vaan esiohjatuistalohkoista virinnyt mielenkiintoinen keskustelu. Ei tässä olla polkemassa lyttyyn sinun ideointeasi, ei millään muotoa. Tämän aiheen ympärillä tulee vaan kaikenlaisia muistoja mieleen. Kyllähän kai suoraohjauspöydät alkavat olla taaksejäänyttä elämää.
Ompas ollut tarkka Vammas-kuljettaja, Vammaksen venttiililohkot on varmasti maailman epätarkimpinen joukossa käyttää. Jos Vammaksella oppii kaivamaan varoivaisesti, osaa kyllä millä tahansa muullakin. Näihin vammaksen lohkoihin on kuulemma Lampimäellä saatavana eri tavalla sorvattuja karoja, joissa liikkeen alkuunlähtö on pehmeämpi.
Viime syksynä laitoin salaojia erään talon ympärille, ja kaivannot kaivettiin Vammaksella. Talon vävy oli parhaillaan kaivinkone kursseilla, ja halusi kokeilla veteraania. Annoin kaverin kokeilla, mutta kovin lähelle talon seiniä ei uskaltanut tulla Ihmetteli kovasti miten sain syöksytorvet säilymään ehjinä sadevesikaivojen kuoppia raapaistessa.
Viime syksynä laitoin salaojia erään talon ympärille, ja kaivannot kaivettiin Vammaksella. Talon vävy oli parhaillaan kaivinkone kursseilla, ja halusi kokeilla veteraania. Annoin kaverin kokeilla, mutta kovin lähelle talon seiniä ei uskaltanut tulla Ihmetteli kovasti miten sain syöksytorvet säilymään ehjinä sadevesikaivojen kuoppia raapaistessa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Noh ei se nyt noin mennyNuffieldmaster kirjoitti:Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.
Mukana kuin peräpukama!