Leyland 2100+Hymas 4 -76

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

19 Joulu 2011, 21:31

Eihän massikka-mies sanonutkaan että kalustoa olisi liikaa, vaan vähän. :lol:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

19 Heinä 2012, 10:17

Pitäs ostaa ne venttiilivarren kumit, onko nämä sinne päinkään? Ihmetyttää tuo halpa hinta...

http://www.konepajula.fi/naytatuote.php ... ste=130977" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konepajula.fi/naytatuote.php ... ste=130978" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

19 Heinä 2012, 11:04

näyttää varsin oikeilta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

19 Heinä 2012, 13:48

Tilaukseen siis. Tutkin tuossa vähän etuakseliakin, ja huomasin että olka-akselit taitaa olla järeämmät kuin nelosissa, joten tämä ostamani korjaus-sarja ei taida sopia minun koneista kuin tuohon 255:een?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

20 Marras 2012, 18:15

Tarinaa käynnistämisen vaikeudesta:

Tässä pari viikkoa sitten tarvitsin pitkästä aikaa kaivuria ja menin kokeilemaan parin asteen pakkasesta. Vähän hörähti ja sitten akku hyytyi. No, kone kun oli pellon laidassa kaukana verkkosähköstä, niin Patrolli viereen ja apukaapeleilla lataamaan akkua. Puolen tunnin päästä jo pyörittikin paremmin mutta ei lähtenyt millään käyntiin, välillä vain vähän hörähteli. Siinä sitten ihmettelemään että mikä piru on kuutoseen iskenyt kun lupailee kuin bensakone mutta ei rupea käymään. Akun hyydyttyä myös maasturista piti vaihtaa tilalle 255 avustamaan, ja kun alkoi epäilyttää polttoaineen juoksevuus, vedin pitkät roikat ja kuumapuhaltimella rupesin lämmittämään siirtopumppua ja suodatinta.. Otinpa imusarjasta kulmaputkenkin irti ja pistin sinne puhaltamaan kuumaa, tuossa kun ei ole hehkua (eikä toimivaa lohkolämppäriä). Ei vieläkään käyntiin, lupailee vaan. Olin todella ihmeissäni, kun koneen olin syksyllä tankannut täyteen ja toimivana sen parkkeerannut, no, ei muuta kuin ilmaamaan, josko siellä jotain ongelmaa olisi. Polttoainetta kuitenkin tuli, suuttimille asti, eikä silti ruvennut käymään. Ei siinä auttanut muu kuin pistää sisätilanlämmitin puhaltamaan öljypohjaan ja jättää asia hautumaan yöksi. :?

Seuraavana aamuna lämpötila oli kohonnut plussalle ja menin uudelleen yrittämään, ja nyt ei ollut avustava traktori käynnissä. Sama meno jatkuu vaan, lähes välittömästi käynnistyksen alettua lupaa mutta sitten ei mitään vaikka pitkäänkin sahaa. Nyt päivänvalossa sitten alkoi ihmetyttää kun putkesta ei kuitenkaan näytä tulevan oikein mitään, ja lisäksi aina starttiyrityksen jälkeen kuuluu koneen toiselta puolelta kumma korina... Tässä vaiheessa oli jo viimeinen oljenkorsikin eli pilotti otettu käyttöön... Sitten älysin että ei prkl, onko se pakoputki tukossa kun se silleen korisee. Siinä kun on ollut semmoista havaittavissa että alamutkaan kertyy vettä, pääsee pöntön ja käyrän liitoksesta vaikka putken päässä aina hattua pidänkin. Tempasin pöntön irti, ja heti seuraava käynnistys tuottikin lopulta suuren onnistumisen tunteen kun kone jäi pyörimään, hetken kuluttua lensi vielä jäänpalasia pihalle ja käynti tasoittui, lähes umpijäässähän se ruoja oli, kun koko syksyn satoi vettä!

Ei sitä vaan ihan ensimmäisenä hoksaa alkaa pakoputken mutkaa lämmittämään kun kylmä kone ei ala käynnistyä. Tulipahan vaan taas uutta opittua kun yhen illan ja aamun siinä paini. :D

Päivitetään samalla tehdyt remontit, kesällä on raidetankojen nivelet uusittu ja auraus säädetty, rupesipa pysymään tielläkin. Olkatapin helat jäi vaihtamatta kun tässä on paksummat olkatapit mitä nelosissa, ja mulla oli nelosen korjaussarja. Entisiä heloja oli kuitenkin vielä jäljellä, joten olkoon toistaiseksi noin.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

20 Marras 2012, 18:48

Joo olenkin pitänyt tuota kuutosen pakoputkirakennetta hyvänä senkin takia että kärsii hieman mennä vettäkin putkeen, mutta jäätymistä en olekaan tullut ajatelleeksi :shock:
Olen pikkuhiljaa opetellut pitämään törppöä pakoputken nokassa jos siinä ei ole läppää. Kaivurissa se läppä on, mutta siinäkin "sarana" on kulunut ja läppä pitää käydä laittamassa aina sammuttamisen jälkeen kohilleen, jää muuten vähän huonosti kallelleen. No yhen kerran se unohtui laittaa tässä syksyllä, niin olihan siivossa koppi ja konepelti kun seuraavan kerran laitettiin käyntiin, kun kerkes käydä siinä välissä yksi oikein kunnon sade 8) Onhan tuo toki tapahtunut monesti ennenkin muttei ihan noin ole sotkenut :lol: Siinä huomasin ettei se läppä mikään koriste ole.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

05 Tammi 2017, 10:40

Tämä kaivuri on ollut nyt turhan vähäisellä käytöllä, ja olenkin ajatellut että konetta täytyy monipuolistaa. Etenkin nyt kun tuli tuo linkotraktorin särkyminen kesken talven, niin ajatus on taas pyörinyt päässä.

Keulille voisi hommata perinteisen kärkiauran, se olisi nuoskakelien tien aukaisua varten varmaankin nopein ja paras, varsinkin kun tuossa koneessa tehoja riittäisi ehkä jopa 5-vaihteella sellaista auraa lykätä? Kuormaajaankin saisi kohtuullisen helposti tehtyä auraustuen, kun tuo sovite menee eteen asti ja keulan ympäri, aisatkin on suht lyhyet.

Sitten jonkinlainen nostolaite pitäisi väsätä. Minähän olen aiemminkin ajatellut että kun olisi edes maatalousvetolaite, jotta voisi kärryjä vetää.. Mutta kuitenkin tuossa on vielä vetovarsien korvat tallella, nostolaitteen saisi ehkä helpoiten aikaan ulkopuolisin sylinterein, ne voisi yläpäästään kiinnittää kaivurin sovitteisiin, jotka siis tulevat takasillan alitse, ja taka-akselin takana on pystyssä kaksi vahvaa palkkia. Nostolaitekansihan tuosta on poistettu, enkä tiedä onko sisäpuolella tarvittavia hiluja edes olemassa.. Työntövarren korva sen sijaan pitäisi jostain löytää. Samaan yhteyteen saisi mahdollisesti hissikoukunkin mahtumaan.

Tuo Hymasin kaivuri on rakenteeltaan sen verran avara, että tällainen nostolaitevarustus sopisi ehkä olemaan paikallaan yhtäaikaisesti, itse kaivurin kiinnityshän on neljällä pultilla, joiden avaamisen jälkeen sen voi nostaa tassujen varaan ja kaksi letkua vain irti.

Mielipiteitä tällaiseen, ja onkohan täysi mahdottomuus löytää jostain kuutosen alkuperäisiä vetovarsia, työntövarren korvaa? Toki ne vetovarret kävisi varmaan muustakin kunhan pituus on oikea. Tulisi ehkä vietyä tätä suunnitelmaa eteenpäin jos löytäisi osia, niin ja tietenkin edullista auraa saapi tarjota.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2017, 10:52

Uusia vetovarsia saa leypartin kautta (kaverille tuli vasta kutoseen) eikä hinta kirvellyt korvia!!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

05 Tammi 2017, 11:01

Jaa, enpä olisi arvannut edes kysyä uusia. Pitänee varmaan laittaa samaan syssyyn kunhan tilaan osat 804:n ulosottoon, siihen olen kumminkin henkisesti jo varannut riittävän summan niin tuskinpa pari vetovartta siinä ihmeitä vaikuttaa. :lol: Ei kai ne sentään pikakourilla ole?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2017, 11:03

Perhana kun kaveri ei sillo myyny mulle sitä 2100sen koko raatoa, vaan naapurikuntaan. Sieltä sain sitten ostettua sen eturungon pelteineen.
Tuo kun otti rikkeimen vaihteiston ja sen peräosan nostolaitteineen ja vetokoukkuineen.... Harmittanut moinen asia eräänkin kerran....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2017, 11:12

Kerkänmatti kirjoitti:Jaa, enpä olisi arvannut edes kysyä uusia. Pitänee varmaan laittaa samaan syssyyn kunhan tilaan osat 804:n ulosottoon, siihen olen kumminkin henkisesti jo varannut riittävän summan niin tuskinpa pari vetovartta siinä ihmeitä vaikuttaa. :lol: Ei kai ne sentään pikakourilla ole?
ei moni muukaan oleta enää tuollaisiin uusia kysyä... varmaankin vois löytyä korvakkokin ym...? en tiedä, noista vetovarsista uskallan sanoa suoraan kun tiedän 100% saatavuuden.

Ei ole pikakourilla, noi pikakourat mitä kutosissa on, on vissiin kesko finland -juttu.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

05 Tammi 2017, 11:32

Ilman työntövarttakin saa tietysti puolihinattavat koneet perään, mutta saisihan se olla olemassa. Tunnustelijaa ei tietenkään saa toimimaan jos ei käytä omaa sylinteriä/venttiiliä, mutta pitäisi ehkä katsoa sinne repun sisään ensin niin näkee mitä siellä on käytettävissä.
Saako tuollaista järkevästi toimimaan ilman nostovarret yhdistävää poikittaisakselia? Vähintään kai lukkoventtiilit täytyy olla sylintereissä, tai niitä on käytettävä kahdella karalla, jotta välttyy varsien keinumisliikkeeltä? Jos ostaisi valmiina kaksi hydraulista kallistajaa?

Ilmeisesti nostolaitteen kansi kävisi nelosestakin, niitä varmaan löytyy ja olisi helpoin tapa, mutta silloin menee jalkatilat takaa, tässähän on alkuperäinen tankki poistettu, ohjaamoon tehty uusi takaseinä ja lattia laskettu alemmas, nyt kaivuuasennossa saappaat sijoittuu siis niille paikkein missä on ennen ollut nostolaitteen kansi.

Nyt löytyi myynnissä olevan 285:n kuvasta vihje siitä, että kuutosen vetokoukku olisi pystymmässä kuin nelosen koukku, pitääkö paikkansa?
eli tämän ilmoituksen: http://www.nettikone.com/leyland/285/1578814" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä seikka tietenkin vaikeuttaa sopivan koukun etsintää. Tietääkö Jusape tarkemmin sitä puretun koneen kohtaloa?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Tammi 2017, 20:38

Kutosessa eri koukku kuin neloskoneissa. En toistaiseksi sitten sen paremmin sen perseosan kohtalosta tiedä. ( ketuttaa, kun ei kaveri sitä mulle "kokonaisena romuna" myynyt vaikka tarjosin heti saman hinnan, tai kepiästi olisin enemmänkin maksanut, mitä hän siittä silloin sai )
Se tyyppi, jolta sitten etuosan ostin, vaan silloin sanoi ottavansa ainakin vetovarret johonkin 270/272, tms, pikkuleukuun, kun klapikoneen nivelakselin kanssa on omilla vetovarsilla sopivuusongelma tilan kanssa, ja rikkeimen lootaosan halus kanssa pitää, en kyllä tajua miksi ....

Voin koittaa aisaa selvitellä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

14 Tammi 2017, 07:12

Tuli hiukan vilkaistua tuota konetta viikolla. Katoin että nostolaitteen pikkuvivut ainakin olisivat repussa paikoillaan, myös bellevillepakka ja tunnustelijan tappi on tallessa.
Tutkin lähinnä istuinta, ja totesin että tuossa on jokin kuorma-auton penkinrunko itse tehdyssä kääntölevyssä kiinni, joka on väljä renkkana eikä oikein lukitu mihinkään asentoon. Istuin pitäisi joka tapauksessa uusia, ja jos kääntölevy olisi epäsymmetrinen tai säädettävä, niin penkin saisi pyöräytettäessä ainakin 20 cm lähemmäs kojetaulua kuin nyt. Silloin voisi ajatella että nostolaitteen kannen voisi laittaa takaisin, kun kumminkin kopin lattia näytti siltä että sitä ei olekaan välttämättä muokattu, se on nyt sellainen takaseinää kohti loivasti nouseva. Olis kumminkin mukavin koota nostolaite oikeista osista. Se vaan vaatisi jonkinmoisen muutoksen hydrauliikkaan, kun nyt on säiliö nokalla, eikä vaihteiston kautta pumpata mitään.
Tulikin mieleen, voisiko nokkasäiliön poistaa huoletta ja muuttaa kierto laatikon läpi, kun ei sen keulassa olevan tilavuuskaan ole kuin 30-40 litraa? Öljynjäähdytin siellä on, mutta voisihan sen tietenkin jättää paluulinjaan. Vai onko tuommoinen siipipumppu ranttu sen suhteen jos imulinjaa jatkaisi alkuperäiseen paikkaan, (jossa on nyt tulpattu mutkaputki) nythän se ainakin vaikeuksitta öljyä saa kun säiliö on yläpuolella suoraan.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

14 Tammi 2017, 11:44

siipipumppu on ehkä huonoin vaihtoehto tolle alhaalta imemiselle mutta väljillä imuputkilla periaatteessa sekin pitäisi toimia. itse mieluummin miettisin toista pumppua nokalle joka käyttää nostolaitetta taikka jos nostolaitekäyttö on suht vähäistä niin voisihan siipipumpulla pyörittää hydraulimoottoria jossa nostolaitepumppu 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin