Leyland 2100+Hymas 4 -76

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

24 Huhti 2011, 11:22

Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä... 8)
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

24 Huhti 2011, 13:24

Kerkänmatti kirjoitti:Iltapäivällä Scanialla kohti Lappajärveä... 8)
Ja Huomenna Karhu-sisulla suunta sama, mutta lavalla "vain" 384 Leukku :wink:
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

22 Kesä 2011, 19:07

Päivitetään tätäkin..
Laina-Scanian käyntiinsaamisessa meinasi olla ongelmia tuolloin mutta sain koneen kunnialla kotiutettua. Mukava reissu muutenkin, 500-heppaisella kuljetusautolla. 8)

Suuremmin en ole vielä ehtinyt huoltamaan kaivuria, kymmenkunta isoa kiveä nostin pellosta ja totesin että hydrauliikka pelaa täysin lämmenneenäkin hienosti. Nelivipuinen hallinta ei vain meinaa millään sujua jouhevasti, joten olen ruvennut miettimään vakavasti vaijerihallintaa lohkolle ja kaksivipuisuutta. Ainoa huono puoli siinä on että uutena nuo kaapelit ja vivut tekisivät viitisen sataa. Mahtaisiko tuossa hintaluokassa löytää käytettyä esiohjattua lohkoa? Olisi mukava saada vivut ohjaamon puolelle nätisti penkin kahta puolen, saisi sitten takalasinkin paikoilleen. :)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Kesä 2011, 19:10

Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

22 Kesä 2011, 19:15

Kolmea tonnia ei kukaan selväjärkinen laita tuommoiseen. :D
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

22 Kesä 2011, 19:21

Nuffieldmaster kirjoitti:Millainen lohko siinä on? Jos siinä oisi joku yleinen lohko, johon saa lisäpalikkana sähkö/hydr. esiohjauskarat niin huono vaihtoehto ei ole johanssonin ergo-kahvat. Noin 3000 € vipuineen, LOHKOINEEN päivineen koko satsi.
Menee yli budjetin. Tuossa on paikoillaan alkuperäinen, hyväkuntoinen lohko, merkkiä en muista, olisko ollut Hydromec tms. Mutta luulisi noita esiohjaussysteemejä lohkoineen löytyvän esim. vanhoista kaivinkoneista?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Kesä 2011, 19:24

Onkos tuossa suoraohjattu vipuhallinta, jotkut on muuttaneet semmosia kaksivipukäytölle

Sähköllä esiohjatut tämän hintaluokan koneissa on turhaa hifistelyä, rahaa tarvis olla rajattomasti, ja jotkut
Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

23 Kesä 2011, 07:05

Esimerkiksi määrättyjä Syväsen konepajan tuotoksia (James) ja Lännen tehtaiden (Ukkomestari) on saanut aikoinaan ostaa vaihtoehtoisesti joko 2-tai 4-vipuhallinnalla, useisiin koneisiin on muutos tehty jälkikäteen. Muutamalla nerokkaasti suunnitellulla pienellä nivelkappaleella homma onnistuu näppärästi alkuperäistä hydraulilohkoa hyödyntäen varsin pienin kustannuksin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Kesä 2011, 08:00

En uskonutkaan koko pakettia tuohon lyötävän kiinni. Minusta vain koko satsi ei ole enää sähköohjatusta kallis, paljon ovat asentaneet noita maatilakuormaimiin, siis aivan pilkeistä järeämpiin. Jopa hydr.esiohjaus maksaa keslalla 2500 € (oli tarjouksessa viime keväänä 1500 € tehdastilauksesta). Jos siitä löytyisi valmius, eli saisi purkaamolta sen esiohjausmekaniikan hirsmanneineen edullisesti, ei kahvat ole enää paha investointi.

Hydr. esiohjatuista lohkoista kyselevät tonnista puoleentoista käytettynä markkinoilla, järkyttävän hintaisia. Itsellä on vain ollut vaihtoehtona jos saisi tosiaan niin hyvin vanhasta käytetystä 20v vanhasta lohkosta hyvitystä niin ostaisin nuo ergokahvat metsäperävaunuun.

Ostin johanssonilta sähköohjatun 2 karaisen lohkon leylandiin lisähydrauliikaksi, joystickki:kin on muttei ole kerennyt asentamaan vielä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Kesä 2011, 14:58

Ne kahvathan vasta kalliita ovat, minivipukahvoja ei kaikkia saa edes korjattua vaan vian tullen taas tonnilla selviää

Joitain sähköohjattuja on-off roippeita saa sitten halvemmalla mutta mitäs niillä kaivurissa tekee

Ei helvetti, ei ole tuommoset harrastaja kamoja
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

23 Kesä 2011, 15:16

jamppi kirjoitti
"Vanhat konemiehet sanoo että esim vesiputken tuntee kahvoissa kun osuu mutta sähköohjatuissa ei tuntoa ole"

Kokemusta on, ei kylläkään kaivajana vaan kaivajan työtä seuranneena ja valvoneena. Telekaapeliojan päällä kaivoi ammattikaivaja ja siinä vieressä oli puhelinmestari joka sanoi kaapeleiden päällä olevan betonikourut, joten voi kaivaa vähän huolettomammin. Kaivaja kumminkin kokeneena otti vähän varovaisemmin ja vetäessään alinta siivua sanoi, että siellä tuntuu kaapelit tai sitten puunjuuret ja kaapelithan siellä oli. Onneksi ei poikki vaan himpun litistyneenä, ei edes tarvinnut korjata.
Kyseinen kaivaja ei hoitanut vipuja koko kädellä vaan sormilla jolloin tunto on herkimmillään.
Kyseessä Foordin persuksissa oleva Vammas Kersantti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Kesä 2011, 16:01

Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

23 Kesä 2011, 16:45

Eihän tässä Joonas ole alkuunkaan kyse mielipahan aiheuttamisesta vaan esiohjatuistalohkoista virinnyt mielenkiintoinen keskustelu. Ei tässä olla polkemassa lyttyyn sinun ideointeasi, ei millään muotoa. Tämän aiheen ympärillä tulee vaan kaikenlaisia muistoja mieleen. Kyllähän kai suoraohjauspöydät alkavat olla taaksejäänyttä elämää.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

23 Kesä 2011, 20:38

Ompas ollut tarkka Vammas-kuljettaja, Vammaksen venttiililohkot on varmasti maailman epätarkimpinen joukossa käyttää. Jos Vammaksella oppii kaivamaan varoivaisesti, osaa kyllä millä tahansa muullakin. Näihin vammaksen lohkoihin on kuulemma Lampimäellä saatavana eri tavalla sorvattuja karoja, joissa liikkeen alkuunlähtö on pehmeämpi.

Viime syksynä laitoin salaojia erään talon ympärille, ja kaivannot kaivettiin Vammaksella. Talon vävy oli parhaillaan kaivinkone kursseilla, ja halusi kokeilla veteraania. Annoin kaverin kokeilla, mutta kovin lähelle talon seiniä ei uskaltanut tulla :D Ihmetteli kovasti miten sain syöksytorvet säilymään ehjinä sadevesikaivojen kuoppia raapaistessa. :D
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Kesä 2011, 20:56

Nuffieldmaster kirjoitti:Pyydän anteeksi esiin tuomastani, vanhoihin koneisiin epäkelvosta vaihtoehdosta koitunutta mielipahaa.
Noh :oops: ei se nyt noin menny
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin