Leyland 2100+Hymas 4 -76

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Helmi 2011, 18:22

sitten kun räjäytät oletettavasti 10 vaihteisen lootan teloilla niin vois olla uusi
synchro laatikko tiedossa... :P 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Helmi 2011, 11:12

Tähän on edellinen omistaja jo tehnyt pakkiratas remontin. :P Jos telat laitan päälle, niin aion kyllä ajaa varo-varo-vasti. Onko pienimmät Leukun vanteet 30-tuumaiset? Toinen ja luultavasti viisaampi vaihtoehto on paripyörät, vai kestääkö vetoakselit niitäkään kaivurikäytössä :?:
Muutenhan synchro voisi ollakin parempi telakäytössä hitaampine välityksineen. :)
ara ak 133c
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Elo 2010, 16:26
Paikkakunta: Lappajärvi

26 Helmi 2011, 15:27

Ei ainakaan naapurin synchro leukku majorissa ole pakki hitaampi mitä ite kokeilin sitä liian nopea ei jaksa mennä pehmeällä telat päällä pakilla sammua tussahtelee väliin sitä naapuri kiroilee aina kun märillä mailla kaivelee tuosta sun leukusta voi etakselin olkatapit pian sanoa työ sopimuksensa irti tela käytössä jos on traktorin oma akseli vielä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Helmi 2011, 16:08

Miten mulla on sit sellainen mielikuva että synchron hitain pakki on kymppivaihteisen pakkia hitaampi, ja eikös synchro kuutosissa ole muutenkin lyhyempi kokonaisvälitys?
Käykö laatikko muuten sit nelosesta vai onko kuutosessa erilainen, eikös kuori ollu pidempi tjsp?

etuakseli on alkuperäinen, mutta onhan se paljon nelosen akselia järeämpi. :)
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

27 Helmi 2011, 13:56

Kyselläämpä kytkimen oireista.
Kun tilanne on, että ei irrota kunnolla ja liikkeelle lähtiessä ravistaa, ja työsylinteriltä on säätö ruuvattu loppuun, niin mikähän mahtaa oletettavasti olla pielessä? Onko asetelmaa mahdollista säätää paikallaan ollessaan, käpälien taso kai ainakin vaikuttaa ravistusoireeseen?
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

11 Maalis 2011, 19:59

Kerkänmatti kirjoitti:etuakseli on alkuperäinen, mutta onhan se paljon nelosen akselia järeämpi. :)
No keskipalkki on kyllä järeä, mutta jotenkin on jäänyt sellainen kuva että olka-akselit jne. olisi samat kuin pienemmissä, en ole varma. Telakäytössä voi olla lujilla, kannattanee laittaa ainakin välipyörät, jos ei peräti vaihtaa k-a:n akseliin, harvinaisia vaan noiden kuutosleukkujen etuakselit.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

05 Huhti 2011, 11:41

Oliko näissä kuutosissa kopin lattiassa luukku kytkimen huoltoa varten, vai tiputetaanko asetelma alaspäin?
Olisi tarkoitus loppuviikolla ajella pohjanmaalle remontin tekoon ja purkaa kytkin, ni näkisi mikä siinä on, ja tilailla tarvittavat osat.. 8)
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

05 Huhti 2011, 20:03

Alaspäin kuuluu kytkin kutosissa purkaantuvan 8) Huoltoluukut jos löytyy on hyvin todennäköisesti jälkikäteen laikattuja, vähän niinkuin esim. fiiattien konepelteihin öljyntäyttökorkin kohdalle olen nähnyt tehdyn :lol:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Huhti 2011, 23:12

juu alas lähtee, kannattaa varata jotain apuvälineitä kaksoiskytkinasetelma painaa
muistaakseni 38 kg. suojapelti on melko pikairrotteinen. samalla tosta kannattaa
katella moottorin kumityynyjen ja pulttien ehjyys kytkinkopan molemmin puolin 2 kpl 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

06 Huhti 2011, 09:19

Hyvä tietää. Juu no piti tuohon 804:ään tehä kans huoltoluukku ohjauspulpetin alaosaan, säästi paljolta purkamiselta, ja jotenkin tuntus että ylöspäin helpompi nostaa tuollainen taakka jos vain tila sallii. Pitänee ensin yrittää tutkia olisiko mikään säädettävissä vielä.. Mutta ei kai ne säädöt sentään ihan itsestään muutu, joten epäilen levyssä olevan jotain häikkää.
Tuossa muuten oli yksi niistä moottorin pulteista, tai ainakin sen aluslevy, hitsattu kiinni runkoon. :?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

09 Huhti 2011, 09:51

Nyt on konetta tarkemmin ihmetelty, ja kävi ilmi että olikin painelaakerin korvakkeen pusla rikki toiselta puolen, ja eipä se muuta tarvikkaan. Sain tilapäisillä holkeilla, ja irrotushaarukkaa jatkamalla kytkimen nyt ainakin irrottamaan.. Sitä ravistusta ei saanut pois, ja eipä paljon asetelmaa säädellä, kun oli käpälien pultit hitsattu kiinni!

Moottorin takapään allekin oli runkoon hitsattu tallat, lieköhän edes linjassaan.. Ei se kyllä näyttänyt niihin ihan vastaavan. Ihmettelin kun piti monta senttiä jatkaa työsylinterin haarukkaa että sai välyksen edes jotenkin järkeväksi. :? Sitä asetelmaa en sitten toistaiseksi vielä kehannut ruveta irrottamaan.

Tuntimittarin pyörittäjä näkyi olevan rikki, se tarvii hommata.. Hienosti lähti muuten tällä kertaa käyntiin, ensi pyöräytyksellä. 8)
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

09 Huhti 2011, 19:35

Kerkänmatti kirjoitti:Nyt on konetta tarkemmin ihmetelty, ja kävi ilmi että olikin painelaakerin korvakkeen pusla rikki toiselta puolen, ja eipä se muuta tarvikkaan. Sain tilapäisillä holkeilla, ja irrotushaarukkaa jatkamalla kytkimen nyt ainakin irrottamaan.. Sitä ravistusta ei saanut pois, ja eipä paljon asetelmaa säädellä, kun oli käpälien pultit hitsattu kiinni!

Moottorin takapään allekin oli runkoon hitsattu tallat, lieköhän edes linjassaan.. Ei se kyllä näyttänyt niihin ihan vastaavan. Ihmettelin kun piti monta senttiä jatkaa työsylinterin haarukkaa että sai välyksen edes jotenkin järkeväksi. :? Sitä asetelmaa en sitten toistaiseksi vielä kehannut ruveta irrottamaan.

Tuntimittarin pyörittäjä näkyi olevan rikki, se tarvii hommata.. Hienosti lähti muuten tällä kertaa käyntiin, ensi pyöräytyksellä. 8)
Olitkos tänäänkin koneen luona? Olisihan sitä voinut näin viikonloppuna tulla pyörähtämään..
Tosin jälleen kerran autohuolia viikonloppuna, mutta kuitenkin.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

10 Huhti 2011, 09:35

Kontio kirjoitti: Olitkos tänäänkin koneen luona? Olisihan sitä voinut näin viikonloppuna tulla pyörähtämään..
Tosin jälleen kerran autohuolia viikonloppuna, mutta kuitenkin.
Enpä ollut, kuin perjantaina vaan. Viikon päästä olen kyllä taas tulossa sinne päin, mahdollisesti jo la-iltana. Yritän tuohon viikon aikana hommata nuo osat mitä ehtii.. Jos saisi ehjät käpälät vanttiruuveineen niin voisi kokeilla, saako ravistamista niillä säädettyä pois.. On aika ikävää se ja rasittaa voimansiirtoa joka muutenkin kaivurissa lujilla. :?
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

17 Huhti 2011, 17:35

Tänään sitten KerkänMatin kanssa Leukkua ihmetelty, ja todettu että kyllä todella hyvän koneen on Matti saanut.
Useaan kertaan mainitsinkin jo, että enpä ole ennen nähnyt tuon-ikäistä traktorikaivuria, jossa puomi pysyy ylhäällä, pitkän aikaa koneen sammuttamisesta ja öljyvuotoja ei ollut ollenkaan kaivurin puolelta havaittavissa.
Ja se Leukun kuutosen hyrinä oli todella 8)

Mahtava kone :!: :!: :!:
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

20 Huhti 2011, 11:07

Kontio kirjoitti:Tänään sitten KerkänMatin kanssa Leukkua ihmetelty, ja todettu että kyllä todella hyvän koneen on Matti saanut.
Useaan kertaan mainitsinkin jo, että enpä ole ennen nähnyt tuon-ikäistä traktorikaivuria, jossa puomi pysyy ylhäällä, pitkän aikaa koneen sammuttamisesta ja öljyvuotoja ei ollut ollenkaan kaivurin puolelta havaittavissa.
Ja se Leukun kuutosen hyrinä oli todella 8)

Mahtava kone :!: :!: :!:
8)
Oli sitten senverran lyhyt tuo yksi päivä, että en uusia osia ruvennut asentamaan. Käpälät näkyy onneksi saavan vaihdettua ilman asetelman irrotusta. Mittaritaulun otin koneesta mukaan huoltoa ja puhdistusta varten.. Nyt pitää jo pohtia, lähtiskö seuraavalle reissulle kuormurilla.
Ostakaahan multa tuo 472:nen pois niin voisin kätevästi ottaa sen menomatkalle kyytiin jos menisi suunnilleenkaan matkan varrelle.. 8)
Vastaa Viestiin