Projekti (nuhvi)Leyland+Hymas

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Loka 2010, 01:13

tossa mun leukku pohjaisessa rapsuttimessa ei ole mitään verrattavaa maataloustraktoripohjaiseen kaivuriin joten paha sanoa tehostimen asennuksesta.
olis ehkä mahdollista muuttaa orbisysteemiksi jolloin päällimmäisen ohjausvarren sais
poistaa ja kardaani vois sopia (näin muistikuvilla).
ite olen käyttänyt bmw vetoakselia keulapumpun akselina, siinä kun on vakionopeusnivelet
niin ei oo kovin ranttu pumpun sijainnista tosin rajansa niilläkin ja kovasti kulmilla oleva
akseli väännättää pumppua sekä kampiakselia 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

29 Loka 2010, 15:12

Warpu kirjoitti:tossa mun leukku pohjaisessa rapsuttimessa ei ole mitään verrattavaa maataloustraktoripohjaiseen kaivuriin joten paha sanoa tehostimen asennuksesta.
Jeps, eli se taitaa jo olla oikein erilliselle rungolle rakennettu kaivuri? Silloinhan siinä on etupää kumityynyn varassa... eli se on tosiaan etupäästään aivan erinäköinen..
Warpu kirjoitti:olis ehkä mahdollista muuttaa orbisysteemiksi jolloin päällimmäisen ohjausvarren sais
poistaa ja kardaani vois sopia (näin muistikuvilla).
ite olen käyttänyt bmw vetoakselia keulapumpun akselina, siinä kun on vakionopeusnivelet
niin ei oo kovin ranttu pumpun sijainnista tosin rajansa niilläkin ja kovasti kulmilla oleva
akseli väännättää pumppua sekä kampiakselia 8)
Eiköhän tuonne väliin mahdu jonkinmoinen kardaani, jos ei mahdu otetaan koko tehostinpaketti pois, ja joko: -poistetaan kokonaan käytöstä, ja tehdään pelkästään mekaaninen ohjaus, -kunnostetaan tuo nykyinen tehostin ja asennetaan jotenkin se tuohon KA akseliin kiinni, miten, sitä en vielä tiedä.
Mutta en nyt ainakaan vielä lämpene orbitrooliohjaukselle, koska toimiihan tuo vielä ruistehostuksella ja sitten joutuisi taas metsästämään uusia osia = -->€€€
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

29 Loka 2010, 17:58

Eipä tuon ohjaustehostimen pois otto olekaan sitten välttämätöntä. Tähtäilin akselilla linjaa, ja akseli meni suoraan tehostimen ylitse. Ainoastaan venttiilille tuleva akselin päässä oleva sokka saattaa ottaa kiinni akseliin..., tietenkin pitää katsoa kun kääntää pyöriä, miten paljon tuon sylinterinpaikka siirtyy sivulle.
Akulle pitää keksiä uusi sijoituspaikka, akun paikalle pitää sitten sovittaa se pumppu.

Tässäpä tähtäys kuvia.

Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
ara ak 133c
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Elo 2010, 16:26
Paikkakunta: Lappajärvi

31 Loka 2010, 19:00

leukku kessussa on akku kotelo mootorin oikealla sivulla siinä startin vieressä :)
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

01 Marras 2010, 20:21

Ajattelin tutkia, kun kerran tuo perä on auki samalla, että mitä vaihteisto on syönyt.
No eipä se ollut mitään erikoista syönyt, pohjakin oli puhdas, ei siis ollut sellaista sentin kerrosta mustaa p...skaa, vaan oikein valumaali paistoi pohjalta, vähän rautahiletta ei muuta.
Mikäs on oikea kireys pää-akselin keskilaakerille, siinähän on tuollainen akselimutteri:
Kuva

Ja tuo akselimutteri heilui käsin kiinniotettaessa, mutta lukkolevy oli vielä pitänyt sen paikoillaan. Eli onko tuolle mutterille annettu jokin momentti johonka se kiristetään, vai laitetaanko se "kiinni" asti kireälle :wink:
Tietääkö kukaan?
Muutapa sieltä ei sitten löytynytkään, joten kun tuon mutterin saa kiinni, voi kannet laittaa paikoilleen...

Muutama kuva vaihteiston sisältä.

Kuva
Kuva

Imusihdin nappasin pois perästä pyörimästä, jonkinverran tavaraa suodatettu.
Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Marras 2010, 20:48

"Ja tuo akselimutteri heilui käsin kiinniotettaessa, mutta lukkolevy oli vielä pitänyt sen paikoillaan. Eli onko tuolle mutterille annettu jokin momentti johonka se kiristetään, vai laitetaanko se "kiinni" asti kireälle :wink:
Tietääkö kukaan?
Muutapa sieltä ei sitten löytynytkään, joten kun tuon mutterin saa kiinni, voi kannet laittaa paikoilleen..."

Ei löytynyt momenttia tuolle keskilaakerin kiristykselle, mutta on oltava lujasti painerengasta vasten, kirjan mukaan :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

01 Marras 2010, 21:03

Nyt kun sulla on perä aiki niin tarkasta ihmeessä tasauspyörästön akseli ja pikkurattaiden helojen kunto, väljää ei saisi olla
Mukana kuin peräpukama!
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

01 Marras 2010, 22:20

kari t kirjoitti:"Ja tuo akselimutteri heilui käsin kiinniotettaessa, mutta lukkolevy oli vielä pitänyt sen paikoillaan. Eli onko tuolle mutterille annettu jokin momentti johonka se kiristetään, vai laitetaanko se "kiinni" asti kireälle :wink:
Tietääkö kukaan?
Muutapa sieltä ei sitten löytynytkään, joten kun tuon mutterin saa kiinni, voi kannet laittaa paikoilleen..."

Ei löytynyt momenttia tuolle keskilaakerin kiristykselle, mutta on oltava lujasti painerengasta vasten, kirjan mukaan :wink:
Niin vähän arvelinkin, että momentti on "kiinni".
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

01 Marras 2010, 22:24

jamppi kirjoitti:Nyt kun sulla on perä aiki niin tarkasta ihmeessä tasauspyörästön akseli ja pikkurattaiden helojen kunto, väljää ei saisi olla
Tuostapa sain ostettaessa seuraavanlaisen neuvon, eli ottaa sen tasauspyörien akselin irti, ja laittaa sopivan hylsyn siihen akselin päälle, niin sen pitäisi estää niitten holkkien putoamisen pois paikoiltaan.

Mutta napataan pois se akseli ja ihmetellään :wink:
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

01 Marras 2010, 23:51

250 nm on tuon keskimutterin kireys ja kun saa tiukalle niin akselissa ei saa
tuntua päittäin klappia 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

02 Marras 2010, 20:59

Mutteri on nyt kiinni, ja vaihteistonkansi paikoillaan.
Pitää huomenna tutkia tuon ristiakselin kunto.

Kiitokset Jampille tasauspyörästö neuvoista/tarkastuksesta!
Viimeksi muokannut Kontio, 08 Marras 2010, 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

04 Marras 2010, 20:09

Nyt on tasauspyörät pöydällä, holkeista on liukupinta kulunut pois ja perusaine on jäljellä.
Saakos noita holkkeja vielä uutena?
Tapin halkaisija näytti olevan tasan tuuman, joten noita puslia kyllä saattaisi löytyä suoraan SKF:ltä...
Pitää kuitenkin laittaa kasattaessa vielä se hylsy tuon akselin päälle, niin varmistetaan ettei ne holkit pääse vain tulevaisuudessakaan putoamaan paikoiltaan :wink:

Kuva
Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Marras 2010, 20:14

Saa uutena noita, Leypart:lta ja Marjakankaalta ainakin. Noin 30 €/kpl
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

04 Marras 2010, 20:58

Kannattaa ehkä nyt samalla poistaa tasauspyörästön lukon poljin ettei käy kuten esim. tuolla: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=2490" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Marras 2010, 19:03

Hyvän näkösessä kunnossa tasauspyörästö, kantsiiko tehä mitään muuta kuin tuo holkitus
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin