Projekti (nuhvi)Leyland+Hymas

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

21 Elo 2010, 17:39

Tuolla aikaisemmin jo mainitsinkin tämän nuffin moottorin hyytymisestä, siispä piti vetää varaston perältä Leyland esille.
Jos vaikka huomenna saisi savut tästä koneesta, ja kone vaikuttaisi kohtuu hyväkuntoiselta, niin voisi vähän mittaillla mitenkä tuo sopisi sinne nuffin aisojen väliin. Toki vauhtipyörän pää on huomattavasti leveämpi kuin nuffin, mutta mittaillaan nyt pikkuisen :wink:
Moottori on ainakin 25 vuotta ollut käyttämättä, mutta käsin pyörii kevyesti, joten katsotaan miten tuon kanssa käy.

Tuossa moottori "testipenkissä"
Kuva

Todistusaineistoa, että tällä kaivurilla saa jotakin aikaiseksi, kunhan vaan moottori jaksaa vetää...
Älkää moittiko ojan pohjan jälkeä, eihän voida vaatia priima laatua mieheltä joka ensikertaa kaivaa ojaa 8) :mrgreen:

Kuva

Tuonne se sitten jäi...

Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Jasa
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 27 Touko 2010, 19:29

22 Elo 2010, 19:00

voisi vähän mittaillla mitenkä tuo sopisi sinne nuffin aisojen väliin. Toki vauhtipyörän pää on huomattavasti leveämpi kuin nuffin, mutta mittaillaan nyt pikkuisen :wink:

:D Voisi siinä nuffin voiman siirto ihmetellä että mitä nyt tapahtuu kun kaasu spedaalia painaa ,saattaa siinä akselin pätkäkin tulla katsomaan että kuka siellä kaasuttaa :D . Työn antajallani oli Austin Western merkkinen nosturi aikoinaan josta posahtii myös moottori ja asensivat siihen Bedford J 6 moottorin tilalle joka juuri ja juuri mahtui rungon väliin ,mutta pituus tuottikin erinäisiä ongelmia joten Vesterisen runkoa täytyi jatkaa 30 cm jotta saivat myös petterin jäähdyttäjän sopimaan pellin alle.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

22 Elo 2010, 20:25

No eihän tuossa ole uutena ollut kuin 135 hepoa, mitäs niissä BMC:n kuutosissa on potkua?

Lähtihän se leukku sitten viimeinkin käyntiin, pitihän siinä olla muutama mies katselemassakin kun konetta herätellään, -siis niinkuin kaupungin töissä on tapana :mrgreen:

Kuva
Kuva


Latasin ensimmäisen juutuupi videonkin tuon koneen takia, helpostihan se sujui...

http://www.youtube.com/watch?v=y-GiaFET4hA

Öljyläikkä koneen alla tuli siitä, kun poistin ohjaustehostimen pumpun jakopäästä, eikä siihen reikään ollut nyt mitään peltipalaa laittaa. Pitää jossain vaiheessa taiteilla peltilätkä siihen.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

22 Elo 2010, 20:58

Hmm. Sain "paparatsilta" sähköpostiini muutama kuvan, silloin kun tuo kaivuri liikkui vielä oman koneen voimalla "lievällä" savutuksella varustettuna :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tuosta näkee sen kuinka paljon piti syöttöä olla, että tuo moottori jaksoi liikuttaa kaivuria... :twisted:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

22 Elo 2010, 21:12

Yllättävän asiallisesti kone käy noin pitkän käyttämättömyyden jälkeen :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Jasa
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 27 Touko 2010, 19:29

23 Elo 2010, 16:09

mitäs niissä BMC:n kuutosissa on potkua?

Eihän niissä ollut kun 80 ja 100 hv:n välissä.Mutta uskoisin että ei mahdoton juttu laittaa tuota Leyland moottoria ja säädyllisesti ajaen varmaan kestää voimansiirto.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

25 Elo 2010, 21:34

Nyt tuli hetkeksi "asumusero" traktorille ja nuffille.
Pitää ottaa nuffi katonalle ja aloittaa tuon leukun moottorin liittäminen nuffiin.
Mittailinpa siinä runkoa, ja huomasin että tämä tuleva moottori on juuri sen levyinen vauhtipyöränkotelon ulkopuolelta, kuin nuffin runko ulkoa leveä :twisted:
Eli siis pitää rakentaa kokonaan uusi runko tuolle moottorille...

Kuva
Kuva
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

26 Elo 2010, 12:54

:D
Luvassa on siis isompia leikkauksia eikä mitään juustohöyläystä :shock:

Pidähän meitä tästä ajantasalla kuvilla ja kertomuksilla :D
ara ak 133c
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Elo 2010, 16:26
Paikkakunta: Lappajärvi

26 Elo 2010, 16:32

et ole mähösen veljeksiltä käyny kyseleen leylandin moottoria tiiä vaikka sattuis oleen.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

26 Elo 2010, 17:55

ara ak 133c kirjoitti:et ole mähösen veljeksiltä käyny kyseleen leylandin moottoria tiiä vaikka sattuis oleen.
En ole, enkä käy. Tuntuu olevan niin apteekinhintoja että.
Kyselin toiseen traktoriini viimevuonna termostaatin päältä lähtevää menovesi putkea, (siis siitä menee jäähdyttäjään sitten letkun kautta), vaikean oloisesti vastattiin: no eiköhän sellainen löydy, hintaa siihen sitten kyselemään, niin 30€ vastattiin, koko putki ei ole kuin ~10cm pitkä ja neljä ruuvireikää.
Tämä tulee vielä kaikenlisäksi jokaisessa moottorissa mukana, eli ei ole mikään erikoisosa, niin minun mielestäni tuo ei ole kolmenkympin osa ollenkaan (koitin tietenkin tingata hintaa alas, en saanut)
Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta tuolla liikkeessä hintojen suhteen.

Pidä putkes, kele! :evil:
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

26 Elo 2010, 17:58

ara ak 133c

Jaa, huomasinpa että taidamme muuten tietää toisemme, nimimerkistä ja paikkakunnasta päätellen...
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Elo 2010, 18:25

Juu, itte kävin kattomassa oisko pojilla varapumppua nuffiin/leukkuun. Yksi "epäkunnossa" tarralla varustettu löytyi joka kiinnosti. 300 € pyytivät. Sami Orimus myy tehdasuutta minimeckiä 500 € nettikoneessa :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ara ak 133c
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Elo 2010, 16:26
Paikkakunta: Lappajärvi

26 Elo 2010, 19:00

No ne on näköjään nostaneet hintoja sitten kun euro aikaan mentiin
näytät tästä harvase viikonloppu ohi ajeleva mökkeileen.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

01 Syys 2010, 21:37

Nuffi on siirretty nyt katon alle ja moottorin sovittaminen lähtenyt käyntiin.
Runko materiaaliksi olen valinnut (sittenkin) RHS putkipalkin mitoiltaan 150*100*6.3, tuollainen löytyi romiksen laanilta.

Tässäpä muutama kuvatus:

Kuva
Kuva
Kuva

Runkopalkin irroitus.

Kuva
Kuva

Moottorin sovittamista.

Kuva
Kuva

Osa kuvista on kännykkäkameralla näpsitty, siksi kuvanlaatu on heikompi.
Viimeksi muokannut Kontio, 24 Syys 2010, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Velu

02 Syys 2010, 06:32

Siitä se lähtee. Nythän sinulla on ylimääräinen rungon pätkä, jos joku meinaa pikkukuutosta sovitella nuhviin.

Saat tuosta ihan tukevan, kun tuen ottaa taka-akselista asti ja sehän onnistuu helposti kun on kuormaimen sovitteet jo valmiina. Omaan nuhviin tein rungon pistämällä peräpuolikaan vaakatasoon vesivaakalla ja siitä rakentelin vesivaakaa apuna käytteän rungon eteen. Sitten kun oli rungon valmis, niin tein moottorin apukorvat, joilla moottorin paikkaa rungolla oli helppo säädellä, kun rihtasin voimalinjaa suoraksi. Lappu ja siitä läpi M10 pultti toimii hyvin.
Vastaa Viestiin