Onkos teillä muilla mitään "isompaa" kalustoa mehtähommiin? Minä kävin viime kuussa ajamassa työkaverille tuulenkaatoja, ja tässä on touhusta pari kuvaa.
Puutavaran lähikuljetus
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
tässä oes tuas hyvä keskustelun aehe kun on varmasti monta oekeeta ja vieläkii parempoo vastaasta ite kullakkii. no kyllähän tuolla kuvassa olevalla jo pientä savottoo ajelloo tääsijään ja isompookkii ,mutta tiällä keskustelupalstolla puhuttaan ja kehuttaan miten isoja kuormaimii minkkii akselin piälle on laetettu.ja että maatallous rattorilla ee mehtään oo asijoo.no minun miel pije on että polttopuu ja sahapuut kyllä maatallous rattorilla suapi edullisimmin metästä talon pihaan tae sahalle alle 30km piästä kuin mehtäkone kuorma-auto yhistelmällä. ja alakaapa tämän päevän rattor vetoset puutavara kuormaen kärriyhistelmät olla sitä luokkoo että ee pienemmät rattorit sua kärrii metästä kuin tyhjänä takas.
aja millä ajat mutta majorilla loput
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuohon kun vielä laittaa metrin, puolitoista jatkoa kuormatilaan ja metri tolppia niin
ompas vain hyvä vehje risujen ajoon
Tuohan ei taida vetää kuin etupäästään
Siitähän nuo kattonosturit on mukavia että vaativat ehjän lasinpyyhkijän nimittäin öljyn pyyhintään
ompas vain hyvä vehje risujen ajoon
Tuohan ei taida vetää kuin etupäästään
Siitähän nuo kattonosturit on mukavia että vaativat ehjän lasinpyyhkijän nimittäin öljyn pyyhintään
Mukana kuin peräpukama!
Juu noista katto kuormaajista.....tuossa toissa viikolla tuli restauroitua yhden mini bruunetin sähköjä.. sitä öljyä oli kaikki lasit tukossa ja hytin lattialla....siinä hytissä kun ei noita laskutasoja liiemmin ole nii tuli sitte kipattua yks kohtuullisen kattava abiko lajitelma sinne lattialle tais menna toista tuntia että ne sieltä saven ja öljyn seasta nyppi..... ei luulis kyllä ruostuvan ....ainakaa päältäpäi........
niin no löyty sieltä sitte ruostettaki...keskinivelestä........
niin no löyty sieltä sitte ruostettaki...keskinivelestä........
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tuo kone sattui sopivasti lojumaan kaverin luona navetan takana Ukkinsa sillä on aikanaan elämäntyön tehnyt, viimeksi 90-luvun alussa aktiivikäytössä, viimeinen kuski oli melko huoleton ja ajoi koneen paskaksi. Nyt se on laitettu taas iskuun, noin tonnilla kunnostettiin
Minulla kun on nyt ollut kesantopeltojen raivausta, niin onpa muuten kätevää repiä tuolla koneella pajupuskat juurineen päivineen, ja mättää kyytiin.. Kuormatila on kuitenkin kohtuullisen iso, pituutta 5 metriä.
On siihen suunnitteilla tiivistä kuormatilaa ja maa-kahmaria kouraan, jos kokeilisi suomaan ojia perata tuolla koneella.
Vetotapa on 8x4, eli myös kuormavaunun taaempi akseli vetää, siinä on hydrauliset napamoottorit. Myös telat löytyy taakse mutta en ole käyttänyt paikoillaan. Kohtuu hyvin nuo 500-sarjan renkaat nimittäin kantaa ilman telojakin.
Ihmeen hyvin se vain tuossakin savotassa pelasi, mitä nyt yks hydrauliletku pasahti 10 tunnin aikana.
Kattokuormaajan etuna pidän sen mahdollisuutta tasapainottaa konetta rinteissä, ja sillä ulottuu sitten myös koneen etupuolelle. Eikä tuo pahemmin edes vuoda, puomin nostosylinterin tiivisteet pikkusen.
En mikään metsäkone alan ammattilainen ole, mutta todella mielenkiintoista tuollaisella on kotitarveajot tehdä, ja näkyyhän tuota kysyntää syntyvän muualtakin kun on kunnon peli
ps. Vanha alzheimerin tautia sairastava isäntä, jonka tuo traktori siis alunperin on, on monet kerrat käyny taksilla sitä ihailemassa sen jälkeen kun kuuli että on laitettu kuntoon.
Tästä vois tulla ihan mielenkiintoinen keskustelu, eihän niitä koneita sen kummemmin tarvi keskenään ruveta vertailemaan, sillä se mikä riittää toiselle voi olla jollekin muulle liian mitätön, tai päinvastoin.
Minulla kun on nyt ollut kesantopeltojen raivausta, niin onpa muuten kätevää repiä tuolla koneella pajupuskat juurineen päivineen, ja mättää kyytiin.. Kuormatila on kuitenkin kohtuullisen iso, pituutta 5 metriä.
On siihen suunnitteilla tiivistä kuormatilaa ja maa-kahmaria kouraan, jos kokeilisi suomaan ojia perata tuolla koneella.
Vetotapa on 8x4, eli myös kuormavaunun taaempi akseli vetää, siinä on hydrauliset napamoottorit. Myös telat löytyy taakse mutta en ole käyttänyt paikoillaan. Kohtuu hyvin nuo 500-sarjan renkaat nimittäin kantaa ilman telojakin.
Ihmeen hyvin se vain tuossakin savotassa pelasi, mitä nyt yks hydrauliletku pasahti 10 tunnin aikana.
Kattokuormaajan etuna pidän sen mahdollisuutta tasapainottaa konetta rinteissä, ja sillä ulottuu sitten myös koneen etupuolelle. Eikä tuo pahemmin edes vuoda, puomin nostosylinterin tiivisteet pikkusen.
En mikään metsäkone alan ammattilainen ole, mutta todella mielenkiintoista tuollaisella on kotitarveajot tehdä, ja näkyyhän tuota kysyntää syntyvän muualtakin kun on kunnon peli
ps. Vanha alzheimerin tautia sairastava isäntä, jonka tuo traktori siis alunperin on, on monet kerrat käyny taksilla sitä ihailemassa sen jälkeen kun kuuli että on laitettu kuntoon.
Tästä vois tulla ihan mielenkiintoinen keskustelu, eihän niitä koneita sen kummemmin tarvi keskenään ruveta vertailemaan, sillä se mikä riittää toiselle voi olla jollekin muulle liian mitätön, tai päinvastoin.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Jehussa kun on hytti suunniteltu kattolastaajalle, niin siinä on kourut lasien päällä kuten autoissa.. Eikä sinne sisälle kyllä tule öljyä mistään. Tässä on kuva koneen konttorista.aspeha kirjoitti:Juu noista katto kuormaajista.....tuossa toissa viikolla tuli restauroitua yhden mini bruunetin sähköjä.. sitä öljyä oli kaikki lasit tukossa ja hytin lattialla....siinä hytissä kun ei noita laskutasoja liiemmin ole nii tuli sitte kipattua yks kohtuullisen kattava abiko lajitelma sinne lattialle tais menna toista tuntia että ne sieltä saven ja öljyn seasta nyppi..... ei luulis kyllä ruostuvan ....ainakaa päältäpäi........
niin no löyty sieltä sitte ruostettaki...keskinivelestä........
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Johan on siisti koppi
Onkos minkälainen tuo IKH:n penkki, ostin meinaan leukkuun samanlaisen mutta
saas nähä riittääkö siinä kantavuus ensinkään
Onkos minkälainen tuo IKH:n penkki, ostin meinaan leukkuun samanlaisen mutta
saas nähä riittääkö siinä kantavuus ensinkään
Mukana kuin peräpukama!
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Koppi kunnostettiin sitä silmällä pitäen että koneella kehtaa ajaakin
Tuo istuin on tosiaan uusi, siinä oli ennen saab 900:n penkki, hyvä että mahtui ees kääntymään
Ostiko jamppi tuollaisen pvc-pinnoitetun vai kangaspenkin? Kyllä tuo muovipintainen on ainakin ihan hyvin kestänyt, ja helppo pitää puhtaana. Painonsäätövaraahan siinä on 60-120kg (jos oikein muistan), ite kun oon lähempänä asteikon alapäätä, niin en kyllä osaa sanoa miten jakkara käyttäytyy jos säätöä ruuvaa tiukemmalle. Mutta ite oon ollut ihan tyytyväinen, ja eihän se maksanutkaan kuin 79€.
Tuo istuin on tosiaan uusi, siinä oli ennen saab 900:n penkki, hyvä että mahtui ees kääntymään
Ostiko jamppi tuollaisen pvc-pinnoitetun vai kangaspenkin? Kyllä tuo muovipintainen on ainakin ihan hyvin kestänyt, ja helppo pitää puhtaana. Painonsäätövaraahan siinä on 60-120kg (jos oikein muistan), ite kun oon lähempänä asteikon alapäätä, niin en kyllä osaa sanoa miten jakkara käyttäytyy jos säätöä ruuvaa tiukemmalle. Mutta ite oon ollut ihan tyytyväinen, ja eihän se maksanutkaan kuin 79€.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Semmosta muoviahan se tuo minunkin penkki on ja hinta just sama
Siellä liikkeessä koeistuin ja säätö piti ruuvata aivan pohjaan että
ei olis painunu lattiaan kiinni
Se ei kylläkään ole penkin vika
Siellä liikkeessä koeistuin ja säätö piti ruuvata aivan pohjaan että
ei olis painunu lattiaan kiinni
Se ei kylläkään ole penkin vika
Mukana kuin peräpukama!
juu eihän tarkotus ollu morkata kenenkään kalustoa mutta kuka ruunettia tuntee nii "viemärit" on senki katossa mutta vipujen letkut kulkee kuskin selkänojaa pitkin katon läpi eikä tarvi iso vuoto olla kun kylpy on valmis. No se kone on lähinnä hirren veisto työmaalla nosturina joten sillä enää nii kovasti ajeta. Vähän pieni se kyllä on siihe hommaa.......Mistähän syystä niistä kattokuormaajista on muute luovuttu? ite en o koskaa kokeillu sellasta tosi toimessa.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Onko siinä paljaat letkut hytin sisässä? Sehän on vaarallista, siinä vaiheessa jos tulee se iso vuoto. Mulla ku tuossa viime savotassa repesi tuo puomin taitto sylinterin painepuolen letku, ni öljyroiskeita löytyi vielä lähes 20 metrin päästä koneesta Jehussa kuormaajan lohko on omassa kotelossaan ulkopuolella, eikä mitään letkuja ole vedetty sisälle.aspeha kirjoitti:juu eihän tarkotus ollu morkata kenenkään kalustoa mutta kuka ruunettia tuntee nii "viemärit" on senki katossa mutta vipujen letkut kulkee kuskin selkänojaa pitkin katon läpi eikä tarvi iso vuoto olla kun kylpy on valmis. No se kone on lähinnä hirren veisto työmaalla nosturina joten sillä enää nii kovasti ajeta. Vähän pieni se kyllä on siihe hommaa.......Mistähän syystä niistä kattokuormaajista on muute luovuttu? ite en o koskaa kokeillu sellasta tosi toimessa.
Ite en kyllä taaskaan tunne tätä brunea mutta vaikuttaa omituisesti suunnitellulta jos letkut on vedetty sisäkautta katon läpi.
Tuohon kattokuormaaja asiaan en osaa sanoa, en ollut edes aikaisemmin käyttänyt minkään sortin kuormaajia ennen ku tuolla rupesin ajelee. oli niissä 6 vipusessa kyllä ensin ihmettelemistä, mut ei muuta ku rankakasalle hämmentämään Ja sitten kun kattokuormaajan takia on tuo etuosan kaltevuussäätö, niin se on rinnemailla kyllä mukava kun saa ohjaamon suunnilleen vaateriin, moottorin ja laatikonkin kannalta hyvä ettei niiden tarvi olla päällään.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onhan niissä vanhemmissa mehumaijoissa letkut hytissä, melkosen sottasta hommaa
Kattokuormaajista lienee siirrytty kärrinaisalla oleviin tärinänormien ja kuskien vaatimusten takia (oletus). Onhan se JD:llä kasisataakymppi edelleen jossa on etuvaunussa nosturi ja kauhea kolisuttaja se on kuskin kannalta. Hyvää on se, että sillä voi hakata menosuuntaan jos on kombipää. Sen sanon, että aika ovelalta se alussa tuntuu kun puomin alku on seläntakana Sähköisillä rajoilla toteutetaan ettei puomi osu koppiin.
Tosiaan jos itse pitää valita niin ehdottomasti kärrinaisalla on nosturi oltava.
Kattokuormaajista lienee siirrytty kärrinaisalla oleviin tärinänormien ja kuskien vaatimusten takia (oletus). Onhan se JD:llä kasisataakymppi edelleen jossa on etuvaunussa nosturi ja kauhea kolisuttaja se on kuskin kannalta. Hyvää on se, että sillä voi hakata menosuuntaan jos on kombipää. Sen sanon, että aika ovelalta se alussa tuntuu kun puomin alku on seläntakana Sähköisillä rajoilla toteutetaan ettei puomi osu koppiin.
Tosiaan jos itse pitää valita niin ehdottomasti kärrinaisalla on nosturi oltava.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
onhan ne jotenkin koteloitu mutta penkin selkänoja om kattoon saakka ja se pyörii sieltä samalla lailla kun lattiallakin. voihan ne olla öljyllä esiohjattujakin mutta letkut siellä menee katon läpiviennissä selkänojassa kahvoihin.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1301
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Itse olen käyttänyt vain tuota 4x4 Mersuvanhustamme pitempiin puutavaransiirtoihin (joskus kannoltakin)
Päällirakenteina puinen lava ilman kippiä, Hiab 173 ja puomin nokassa tukkisakset.
Lähisiirrot hoidellaan Polariksen mönkijällä, tai Lynx 5900LTS/ Ockelbo 6000 + parireki- ketjulla kelien mukaan. Myös tukit ajetaan näillä vehkeillä. Nuhviin löytyy lovipankko, mutta eipä ole ollut vielä yhtään niin suurta puuta, että olisi tarvinnut Nuhvilla kiskoa (tälle syksylle suurin kuusentyvi oli halkaisijaltaan 65cm)
PS: voisin pistää kuvankin, jos joku kertoo, että miten net saa linkitettyä tänne.
Päällirakenteina puinen lava ilman kippiä, Hiab 173 ja puomin nokassa tukkisakset.
Lähisiirrot hoidellaan Polariksen mönkijällä, tai Lynx 5900LTS/ Ockelbo 6000 + parireki- ketjulla kelien mukaan. Myös tukit ajetaan näillä vehkeillä. Nuhviin löytyy lovipankko, mutta eipä ole ollut vielä yhtään niin suurta puuta, että olisi tarvinnut Nuhvilla kiskoa (tälle syksylle suurin kuusentyvi oli halkaisijaltaan 65cm)
PS: voisin pistää kuvankin, jos joku kertoo, että miten net saa linkitettyä tänne.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Taitaa tuoki muistuttaa lähinnä lähikuljetusta??? hurjaa touhua....
http://www.youtube.com/watch?v=a6Kb8q
http://www.youtube.com/watch?v=a6Kb8q
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.