Land Rover S2A 109" Bulldog -6?

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

11 Touko 2009, 14:21

Tämmöstä rakkinetta tarjottiin tässä Nuhviweljille. Herättipä pikkuisen kiinnostustakin.

Kyseessä on siis 2,25l 4-syl. bensakoneella varustettu rumilus, joka on suomessa jouduttu rekisteröimään kuorma-autoksi (3600kg) Kyseinen autoke muistuttaa keulailmeeltänsä vähän GAZ 66:tta.

Onko klubilaisilla tietoja tuontimääristä ja varaosien saatavuudesta?

Tätä Series 2A Bulldogia on valmistettu 109" akselivälillä vv. 1962-66, jonka jälkeen malli muuttui 110" akselivälillä olevaksi ja tyyppi (epävirallisesti) S2B:ksi. Valmistus loppui kokonaan vuonna 1972, jolloin Series 3 tuli markkinoille.

kuvia lisätty: http://kuvablogi.com/nayta/1906173/ ja eteenpäin. Lopussa on kuvia omasta tavallisesta pickupistamme vm- 72
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

11 Touko 2009, 22:07

Varaosat käy aika pitkälti normaali lantikoista. Akselit on vahvemmat. Koneena on aika usein 2,6-litrainen bensakuutonen, henkilöauto Rovereista tuttu. Osta ihmeessä, jos mukavasti saat. On harvinainen peli ja olisi hyvä, jos joku tällaisen entisöisi, liekö yhtään muuta kuin paloautoversioina rekisterissä? Nokattomia Land-Rovereita tehtiin myöhemminkin, IIB:n korvasi 101FC...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

12 Touko 2009, 02:46

Alusta on sama kuin normaalissa 109" vehkeissä, eikä tässä vanhemmassa ole vielä ENV- tai Salisbury akseleitakaan, vaan vakiokamaa kaikki. koneena näkyi olevan 4-reikäinen 2,25l bensapannu.

Suurimmat puutteet tuossa olivat sisällä kopissa (mm. puuttuva konekoppa)

Nyt meni Nuhvelentin veljellä puurot ja vellit sekaisin :oops: unohtui kokonaan tuo uudempi FC.... FC-101 Roverin 3,5l kasikoneella ja lyhemmällä akselivälillä, sekä uudemmalla kopilla.

Kyllä tuo olisi tarkoitus ottaa pois kuljeksimasta ja entrata kuntoon ,vaikutti aika helpolta projektilta (tyypilliset Lantikan seisontaviat, eli jarrut ja kytkin, sekä pikkuisen pitsiksi muuttunutta peltiä) kaiken lisäksi. Kaupat on itseasiassa vain papereita vaille. Tuolla saa kuskattua pariakin moottoria melko kivuttomasti 8)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

12 Touko 2009, 07:56

Tässä jotain tietoa:

http://www.lr-mad.co.uk/fc.html

ja tämän mukaan Heavy duty - akselit olisivat jo alusta asti nokattomissa:

http://www.winwaed.com/landy/history/fc2a_2b.shtml

Kolmossarjan nokaton Land-Rover:

http://www.iacservices.co.uk/landrover/ ... 00wide.jpg

Sittenhän oli sellaisia, jotka oli koripajat muuttaneet nokattomiksi, esimerkiksi Carmichael:

http://www.fourfold.ca/mloiodice/ft6crt/history.htm näitä valmistajia on varmaan muitakin ollut, ehkä jopa britannian ulkopuolellakin...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

13 Touko 2009, 01:57

Kiitoksia linkeistä.
Tuota 3-sarjan nokatonta ei ilmeisesti ole tehty muuta kuin paloautoiksi, ainakaan muina sitä ei ole löytynyt.

Tuon vanhan bulldogin akselit näyttivät silmämääräisesti samoilta, kuin tuossa -72 picupissammekin. Tarkempi tutkiminen paljastaa tämän asian. Renkulat olivat ympäriinsä 9,00x16, kuten linkeissäkin mainittiin.

Vahvistetut ENV-akselit tulivat vasta S2B 110" nokattomaan.

Odotan tässä mielenkiinnolla tuon uuden projektin kotiin haalaamista, että pääsee vertailemaan vakio 109" :n ja FC:n alustoja toisiinsa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin