Sivu 3/7

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 18:47
Kirjoittaja V602T
Nuffi lähti tulille kyllä käypi komiasti, miten onko tarpeen kannen jälkikiristys minulla ei ole siitä tietoa? Hymas näyttää toimivan ja voimaakin löytyy omiin tarpeisiin, tapitusta seraavaksi väljyyksiä on kauhansylinteri vuotaa joten tiivisteet vaihtoon ja venttiililohko vuotaa kolmen vivun juuresta mitä sille pitää tehdä minkä moiset tiivisteet siellä on. Joo ja lauantaina oli tarkoitus mennä Oulaisiin siellä voipi nähdä alan harrastajia.

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 18:56
Kirjoittaja jamppi
Kiristä vain se kansi, saat samalla venttiilit kunnolla säätöihin

Eiköhän tuossa venttiilipöydässä ole o-renkaat karoissa

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 19:14
Kirjoittaja V602T
Tehdään näin, jossain autohommissa on jälkikiristys tehty että ei käytetä momenttia vaan vartti kierros kiritään. Teen saman tuohon nuffin kanteen myös.

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 20:11
Kirjoittaja jamppi
Varttikierros on aika paljon
Varmemman saat kun löysäät sen vartin ja sitten oikeaan momenttiin
Tosin ei nuo vanhat raudat niin tarkkoja ole

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 20:20
Kirjoittaja V602T
Joo tämän jampin ohjeen mukaan mennään, kiitos ohjeista jampille hyvää kesänjatkoa.

Lähetetty: 02 Heinä 2009, 23:31
Kirjoittaja Warpu
samoilla linjoilla oon jampin kanssa. yks pultti kerrallaan kun käy läpi
niin hyvä tulee... näky nuhvin omassa käyttöohjekirjassa mainittavan
ensimmäisessä 50h huollossa sylinterikannen mutterien kiristyksen
eli jos viittii vielä myöhemmin uudestaan niin tuskin ainakaan haittaa on 8)

Lähetetty: 03 Heinä 2009, 07:47
Kirjoittaja Velu
Se vartti koskee venyviä pultteja. Jos kovia pultteja menee vartin kääntämään momenttiin kiristämisen jälkeen, niin siitä ei hyvä seuraa.

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 15:27
Kirjoittaja V602T
Stefan vaihtoon
Lainaus täältä palstalta jonka laitoin talteen mutta siitä on jo aikaa nimimerkkiä en tallentanut.

(Tehokas ja hieman räväkkä konsti on työntää pullotunkilla toista vetoakselia vasten, siis peräreppu pois vetoakselin päästä mutteri auki ja eikun tunkkaamaan on myös hyvä muistaa että vanhemmissa nuhveissa on vetoakselin sisäpäässä irtoholkki joka pääsee putoamaan kotelon pohjalle tältä voi välttyä työntämällä akselin mukana vaikka ruuvimeisselin. ulomman laakerin irroitukseen on olemassa erityinen ulosvetäjä joka ottaa laakerin rullista kiinni. jos ei vetäjää mistään löydy jättää stefakannen kiinni akseliputkeen ja tunkkaa sitä vasten, laakerikin säilyy todennäköisesti ehjänä olen itse käyttänyt molempia konsteja)

Tuossa minun projektissa tulee toinen stefa vaihtoon ja vielä vaikeusastetta nostaa se hymaksen kiinnitys. Niin tuo edellä lainaama kirjoitus tuosta vaihtohommasta kiehtoo. Kyllä se kynkän irroitus on mahdollista mutta ulospäin suoraa ei tule kuin jotain 50 m sitten on noustava ylös tulee kaivurin runkoputki tulee vastaan. Ei sitä tilaa ole kovin paljon sieltä peräkannen kautta mennä tunkaamaan mutta saattaa onnistua. Tuosta vetoakselilla olevasta holkista mikä mahtaa olla vuosimalliraja jossa sitä ei enää ole, tuo minun projekti vm 64 460:kymppinen. Kestääkö se akselin päässä oleva laippa tunkkausta, samalla se painaisi sisäkoolin irti akselilta. Joo tässä näitä mietteitä tulevaa haastetta varten ja jos vielä tulee apuja että homma tulisi hoidettua.

Lähetetty: 28 Tammi 2010, 16:11
Kirjoittaja nelosnuhvi
V602T kirjoitti:Stefan vaihtoon
Lainaus täältä palstalta jonka laitoin talteen mutta siitä on jo aikaa nimimerkkiä en tallentanut.

(Tehokas ja hieman räväkkä konsti on työntää pullotunkilla toista vetoakselia vasten, siis peräreppu pois vetoakselin päästä mutteri auki ja eikun tunkkaamaan on myös hyvä muistaa että vanhemmissa nuhveissa on vetoakselin sisäpäässä irtoholkki joka pääsee putoamaan kotelon pohjalle tältä voi välttyä työntämällä akselin mukana vaikka ruuvimeisselin. ulomman laakerin irroitukseen on olemassa erityinen ulosvetäjä joka ottaa laakerin rullista kiinni. jos ei vetäjää mistään löydy jättää stefakannen kiinni akseliputkeen ja tunkkaa sitä vasten, laakerikin säilyy todennäköisesti ehjänä olen itse käyttänyt molempia konsteja)

Tuossa minun projektissa tulee toinen stefa vaihtoon ja vielä vaikeusastetta nostaa se hymaksen kiinnitys. Niin tuo edellä lainaama kirjoitus tuosta vaihtohommasta kiehtoo. Kyllä se kynkän irroitus on mahdollista mutta ulospäin suoraa ei tule kuin jotain 50 m sitten on noustava ylös tulee kaivurin runkoputki tulee vastaan. Ei sitä tilaa ole kovin paljon sieltä peräkannen kautta mennä tunkaamaan mutta saattaa onnistua. Tuosta vetoakselilla olevasta holkista mikä mahtaa olla vuosimalliraja jossa sitä ei enää ole, tuo minun projekti vm 64 460:kymppinen. Kestääkö se akselin päässä oleva laippa tunkkausta, samalla se painaisi sisäkoolin irti akselilta. Joo tässä näitä mietteitä tulevaa haastetta varten ja jos vielä tulee apuja että homma tulisi hoidettua.
Omassa nuhvissa ei ollut holkkia tai sitten se puuttui sieltä:roll: , vm61 dm4. Sinne väliin sopii se pienin halpis pullotunkki, oisko ollut 18cm korkea. Voima siitä tunkista meinaa loppua mutta kunnolla lekaa sinne toiseen päähän, niin johan irtoo. Laippa kestää tunkkauksen, jos ei kumminkaan mitään mahottomia työntele. Samalla laakeri lähtee irti, sitten kun akseli on saatu ulos, niin varovasti naputellen laakeri akselin läpi pois. Jolloin stefan pystyy stefalaippaan vaihtamaan :wink:

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 03:20
Kirjoittaja Warpu
tais olla pätkä minun kirjotusta :)
minusta 460 ei pitäis olla holkkia kun vielä nelosissa kuuluis,
mutta suosittelen ruuvaria varmistimena kun vetoakselin pää ohittaa
vetorattaan reunan. laitan taasen linkin edellisiin viestiketjuihin
aiheesta
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?t=2859
8)

Lähetetty: 29 Tammi 2010, 09:39
Kirjoittaja kari t
Laittaisin ruuvarin siasta sopivan vahvuisen, sorvatun puutapin,sen verran pitkän että vetoratas, holkki ja laakeri pysyy nipussa, suurinpiirtein laakerin koolin puoliväliin.

Lähetetty: 05 Helmi 2010, 17:07
Kirjoittaja V602T
Stefojen vaihto meneillään kyllä asia on niin että viisainta on ottaa ronkat irti nimittäin siellä akseliputkessa on vetistä öljyä ja mitä kaikkia töhnää sinne on kertynyt kymmenien vuosien varrella, joka on suotavaa pestä pois ihan laakereitten kestävyyden vuoksi. Öljyt kun päästin pois jopa jotakin vettä sieltä ensin tuli varmaan nelisen litraa, sitä on kertynyt vuosien varrella ja ne viimeiset 10 vuotta kun vietteli ladontakana eläkepäiviään no eipä päässyt romumiehelle kun vein pois parempaan talteen. Otin kuvia homman edetessä laitan linkin tähän.

http://kuvablogi.com/blog/5046/10/

Lähetetty: 05 Helmi 2010, 17:32
Kirjoittaja jamppi
Hyvässä kunnossahan tuolla näky sisuskalut olevan, perä näkyy joskus olleen auki
mutta ihmekkös tuo kaivurikäytössä
Lähtikö laakeri hyvin noilla puikoilla

Lähetetty: 05 Helmi 2010, 19:28
Kirjoittaja V602T
Hyvin laakerit lähti noilla kympin tangoilla ja 4 tonnin tunkilla molemmista akseleista pukkasin kierretangolle sopivan kierteen laippaan. Jamppi taisi kertoa siitä että akseliputkessa on tavaraa joka ei sinne kuulu, se veden sekainen töhkä ei sieltä pois tule kun kamppeet on kasassa.

Lähetetty: 05 Helmi 2010, 20:19
Kirjoittaja sompio
Pirun hyvä kuvasatsi! Helpottaa varmaan niitä jotka joutuu ekakertaa tuon homman tekemään. Minulla tuo työmaa on edessä ensi kesän aikana.