Projekti Nuffi hymas

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

02 Heinä 2009, 18:47

Nuffi lähti tulille kyllä käypi komiasti, miten onko tarpeen kannen jälkikiristys minulla ei ole siitä tietoa? Hymas näyttää toimivan ja voimaakin löytyy omiin tarpeisiin, tapitusta seraavaksi väljyyksiä on kauhansylinteri vuotaa joten tiivisteet vaihtoon ja venttiililohko vuotaa kolmen vivun juuresta mitä sille pitää tehdä minkä moiset tiivisteet siellä on. Joo ja lauantaina oli tarkoitus mennä Oulaisiin siellä voipi nähdä alan harrastajia.
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Heinä 2009, 18:56

Kiristä vain se kansi, saat samalla venttiilit kunnolla säätöihin

Eiköhän tuossa venttiilipöydässä ole o-renkaat karoissa
Mukana kuin peräpukama!
V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

02 Heinä 2009, 19:14

Tehdään näin, jossain autohommissa on jälkikiristys tehty että ei käytetä momenttia vaan vartti kierros kiritään. Teen saman tuohon nuffin kanteen myös.
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Heinä 2009, 20:11

Varttikierros on aika paljon
Varmemman saat kun löysäät sen vartin ja sitten oikeaan momenttiin
Tosin ei nuo vanhat raudat niin tarkkoja ole
Mukana kuin peräpukama!
V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

02 Heinä 2009, 20:20

Joo tämän jampin ohjeen mukaan mennään, kiitos ohjeista jampille hyvää kesänjatkoa.
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

02 Heinä 2009, 23:31

samoilla linjoilla oon jampin kanssa. yks pultti kerrallaan kun käy läpi
niin hyvä tulee... näky nuhvin omassa käyttöohjekirjassa mainittavan
ensimmäisessä 50h huollossa sylinterikannen mutterien kiristyksen
eli jos viittii vielä myöhemmin uudestaan niin tuskin ainakaan haittaa on 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

03 Heinä 2009, 07:47

Se vartti koskee venyviä pultteja. Jos kovia pultteja menee vartin kääntämään momenttiin kiristämisen jälkeen, niin siitä ei hyvä seuraa.
V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

28 Tammi 2010, 15:27

Stefan vaihtoon
Lainaus täältä palstalta jonka laitoin talteen mutta siitä on jo aikaa nimimerkkiä en tallentanut.

(Tehokas ja hieman räväkkä konsti on työntää pullotunkilla toista vetoakselia vasten, siis peräreppu pois vetoakselin päästä mutteri auki ja eikun tunkkaamaan on myös hyvä muistaa että vanhemmissa nuhveissa on vetoakselin sisäpäässä irtoholkki joka pääsee putoamaan kotelon pohjalle tältä voi välttyä työntämällä akselin mukana vaikka ruuvimeisselin. ulomman laakerin irroitukseen on olemassa erityinen ulosvetäjä joka ottaa laakerin rullista kiinni. jos ei vetäjää mistään löydy jättää stefakannen kiinni akseliputkeen ja tunkkaa sitä vasten, laakerikin säilyy todennäköisesti ehjänä olen itse käyttänyt molempia konsteja)

Tuossa minun projektissa tulee toinen stefa vaihtoon ja vielä vaikeusastetta nostaa se hymaksen kiinnitys. Niin tuo edellä lainaama kirjoitus tuosta vaihtohommasta kiehtoo. Kyllä se kynkän irroitus on mahdollista mutta ulospäin suoraa ei tule kuin jotain 50 m sitten on noustava ylös tulee kaivurin runkoputki tulee vastaan. Ei sitä tilaa ole kovin paljon sieltä peräkannen kautta mennä tunkaamaan mutta saattaa onnistua. Tuosta vetoakselilla olevasta holkista mikä mahtaa olla vuosimalliraja jossa sitä ei enää ole, tuo minun projekti vm 64 460:kymppinen. Kestääkö se akselin päässä oleva laippa tunkkausta, samalla se painaisi sisäkoolin irti akselilta. Joo tässä näitä mietteitä tulevaa haastetta varten ja jos vielä tulee apuja että homma tulisi hoidettua.
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

28 Tammi 2010, 16:11

V602T kirjoitti:Stefan vaihtoon
Lainaus täältä palstalta jonka laitoin talteen mutta siitä on jo aikaa nimimerkkiä en tallentanut.

(Tehokas ja hieman räväkkä konsti on työntää pullotunkilla toista vetoakselia vasten, siis peräreppu pois vetoakselin päästä mutteri auki ja eikun tunkkaamaan on myös hyvä muistaa että vanhemmissa nuhveissa on vetoakselin sisäpäässä irtoholkki joka pääsee putoamaan kotelon pohjalle tältä voi välttyä työntämällä akselin mukana vaikka ruuvimeisselin. ulomman laakerin irroitukseen on olemassa erityinen ulosvetäjä joka ottaa laakerin rullista kiinni. jos ei vetäjää mistään löydy jättää stefakannen kiinni akseliputkeen ja tunkkaa sitä vasten, laakerikin säilyy todennäköisesti ehjänä olen itse käyttänyt molempia konsteja)

Tuossa minun projektissa tulee toinen stefa vaihtoon ja vielä vaikeusastetta nostaa se hymaksen kiinnitys. Niin tuo edellä lainaama kirjoitus tuosta vaihtohommasta kiehtoo. Kyllä se kynkän irroitus on mahdollista mutta ulospäin suoraa ei tule kuin jotain 50 m sitten on noustava ylös tulee kaivurin runkoputki tulee vastaan. Ei sitä tilaa ole kovin paljon sieltä peräkannen kautta mennä tunkaamaan mutta saattaa onnistua. Tuosta vetoakselilla olevasta holkista mikä mahtaa olla vuosimalliraja jossa sitä ei enää ole, tuo minun projekti vm 64 460:kymppinen. Kestääkö se akselin päässä oleva laippa tunkkausta, samalla se painaisi sisäkoolin irti akselilta. Joo tässä näitä mietteitä tulevaa haastetta varten ja jos vielä tulee apuja että homma tulisi hoidettua.
Omassa nuhvissa ei ollut holkkia tai sitten se puuttui sieltä:roll: , vm61 dm4. Sinne väliin sopii se pienin halpis pullotunkki, oisko ollut 18cm korkea. Voima siitä tunkista meinaa loppua mutta kunnolla lekaa sinne toiseen päähän, niin johan irtoo. Laippa kestää tunkkauksen, jos ei kumminkaan mitään mahottomia työntele. Samalla laakeri lähtee irti, sitten kun akseli on saatu ulos, niin varovasti naputellen laakeri akselin läpi pois. Jolloin stefan pystyy stefalaippaan vaihtamaan :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Tammi 2010, 03:20

tais olla pätkä minun kirjotusta :)
minusta 460 ei pitäis olla holkkia kun vielä nelosissa kuuluis,
mutta suosittelen ruuvaria varmistimena kun vetoakselin pää ohittaa
vetorattaan reunan. laitan taasen linkin edellisiin viestiketjuihin
aiheesta
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?t=2859
8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Tammi 2010, 09:39

Laittaisin ruuvarin siasta sopivan vahvuisen, sorvatun puutapin,sen verran pitkän että vetoratas, holkki ja laakeri pysyy nipussa, suurinpiirtein laakerin koolin puoliväliin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

05 Helmi 2010, 17:07

Stefojen vaihto meneillään kyllä asia on niin että viisainta on ottaa ronkat irti nimittäin siellä akseliputkessa on vetistä öljyä ja mitä kaikkia töhnää sinne on kertynyt kymmenien vuosien varrella, joka on suotavaa pestä pois ihan laakereitten kestävyyden vuoksi. Öljyt kun päästin pois jopa jotakin vettä sieltä ensin tuli varmaan nelisen litraa, sitä on kertynyt vuosien varrella ja ne viimeiset 10 vuotta kun vietteli ladontakana eläkepäiviään no eipä päässyt romumiehelle kun vein pois parempaan talteen. Otin kuvia homman edetessä laitan linkin tähän.

http://kuvablogi.com/blog/5046/10/
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Helmi 2010, 17:32

Hyvässä kunnossahan tuolla näky sisuskalut olevan, perä näkyy joskus olleen auki
mutta ihmekkös tuo kaivurikäytössä
Lähtikö laakeri hyvin noilla puikoilla
Mukana kuin peräpukama!
V602T
Proto suunnittelija
Viestit: 114
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 12:30
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

05 Helmi 2010, 19:28

Hyvin laakerit lähti noilla kympin tangoilla ja 4 tonnin tunkilla molemmista akseleista pukkasin kierretangolle sopivan kierteen laippaan. Jamppi taisi kertoa siitä että akseliputkessa on tavaraa joka ei sinne kuulu, se veden sekainen töhkä ei sieltä pois tule kun kamppeet on kasassa.
Nuffield 460/Hymas Vm-64

Nuffield - Leyland Club Finland ry:n jäsen nro:lla 61
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

05 Helmi 2010, 20:19

Pirun hyvä kuvasatsi! Helpottaa varmaan niitä jotka joutuu ekakertaa tuon homman tekemään. Minulla tuo työmaa on edessä ensi kesän aikana.
Vastaa Viestiin