Perkins V8 kunnostusta

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

06 Tammi 2009, 18:29

Kysy bracetekkiä tai sitä vastaavaa hopiaa. Myyjiä ovat ainakin nykyinen ahlsell, myös wurthilta saa,se tuntuu vaan kiehuvan helpommin kuin muut, mutta onnistuu silläkin. Etralta saa myös.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

07 Tammi 2009, 00:50

ferkuussoneissa on melko yleisesti käytössä noita "kumihelmiä".
traktoreissa ja teollisuusmoottoreissa olen törmänny niihin
pikainen etsintä ikh luettelosta ei tuottanu tulosta mutta luulis niitä
saavan ainakin alkuperäisosana 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

07 Tammi 2009, 14:52

Kävin ostoksilla. Kumihelmiä löytyi agrimarketista. Myyjä tiesti heti mitä pitää olla, mutta varaosanumeroa etsiessä meni pitempään. Kun numero löytyi, löytyi jostai hyllyjen kätköstä iso pussillinen noita helmiä. Eikä hintakaan ollut paha, 32snt kappale. Jossain vanhoissa koneissa noita kuulema käytetään.

Samalla reissulla ostin laakeriliikeestä myös messinkijuotetta. Ei ollut kallista sekään ja nyt sitä on vähintääkin riittävästi. Putkeksi tulee kuparista jarruputkea.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

07 Tammi 2009, 16:45

keskolla selvisi että helmiä on kolmea kokoa ja hinta päälle 2 euroo :?
vanhuus on kait määrityksestä kiinni mut ainakin 90 lukuisis on noita 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

12 Tammi 2009, 09:35

Sylinterikannet odottuttaa itseään, mutta vielä oli vähän valmisteltavaa moottorissakin. Kannet pitäisi ilmeisesti saada viikonloppuna.

Juotin öljyä sylinterikansiin johtaviin putkistoihin uudet putket kuparisesta jarruputkesta. Juotteeena käytin kuitenkin fosforikuparia. Aika helppoa homma tuo oli. Tosi vaikka juotteessa oli juoksute mukana, niin näin pienessä kappaleessa olisi ollut varmaan hyväksi lisätä juoksutetta.


http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1680350.jpg

Nostin myös moottoriin öljynpaineet startilla. Ne kun on tässä vaiheessa huomattavasti kivuttomampaa nostaa, kun ei koneessa ole vielä puristuksia vastustamassa pyörimistä. Sellainen 10s pyöritys riitti ja noista uusista öljyputkista alkoi valua öljy. Yllättävän nopeasti öljy ehti täyttää järjestelmän, sehän oli nyt täysin tyhjä.
Velu

18 Tammi 2009, 17:23

Kannet on kasattu. Vaikka nyt vähän oma kehu haiseekin, niin sanotaan nyt, että kannet onnistuivat tosi hyvin. Edellisen remontin jälkeen ohjurit olivat vielä aika kulumattoman oloiset ja kun niihin pistettiin uudet ventiilit ja istukat koneistettiin, tuli lopputuloksesta mieleinen. Onneksi oli kirja apuna. Sen verran mielenkiintoisesti ventiilin jousilautasen sisään pitää O-renkaat laittaa, että varmaan mututuntumalla olisi mennyt väärin. Sitten olisi varmaan myöhemmin ihmetelty öljyistä pakoputkea.

Kuva


Kannet pistin paikalleen peltitiivisteillä. Ohjeen mukaan pintoihin piti levittää ohuelti tiivisteliimaa. Näin tein. Kaipa sen tarkoitus on estää jäähdytysnestettä ja öljyä tihkumasta tiivisteen samoista.

Kuva


Kannet ovat nyt paikallaan, samoin imu- ja pakosarjat. Kyllähän tuo jo vähän alkaa moottoria muistuttaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Ensi viikonloppuun jäi suutinhommia. Entiset suuttimet eivät testipumpulla suostuneet tekemään mitään. Purin kokeeksi yhden, eikä kärkeä saatun edes ruuvipenkissä irti. Uusiksi menee. Pitää yrittää saada ensi viikon aikana uudet suutinkärjet. Sitten voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia ottaa savuja tuosta moottorista.
Velu

21 Tammi 2009, 08:36

Pistin iltahämärässä koneeseen uudet hehkutulpat ja laittelin ventiilikoneiston paikalleen. Samalla säädin ventiilinvälykset. Nyt alkaisi olla savut pääasiassa enää uusista suuttimista kiinni.

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694490.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694486.jpg
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2009, 17:58

Velu kirjoitti:8)
Joko on savut otettu?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Tammi 2009, 18:01

Nuffieldmaster kirjoitti:
Velu kirjoitti:8)
Joko on savut otettu?
Vai pitäiskö tulkita , että tuli ondelmia :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

24 Tammi 2009, 19:07

Ei sitä sillä tavalla voi tulkita. Savut on otettu. Perkinsin jytisee ihan niin kuin sen kuuluukin. Kävin päivällä vaihtamassa suuttimiin uuden käret ja pääsin iltapäivällä käynnistelemään.

Ensin ei ottanut Perkins syttyäkseen, mutta tunnistin oireet vankan kokemuksen perusteella. Nimittäin melkein kaikissa moottoriprojekteissa on ollut ajoitus pielessä ensikäynnistyksesä. Hetki piti miettiä, sillä ajoitin pumpun tarkasti. Olin laittanut oikean puolen suutinputket vasemmalle ja vasemman oikealle. Mersussa ykköspytty on juuri päinvastaisella puolella kuin Perkinssissä. Itse asiassa molemmissa on apumiehenpuoleinen etummainen pytty ykkönen, näissä Englannin laitteissa vain apumies istuu toisella puolen. :)

Kun suutinputket oli toisen kerran asennettu, niin moottori alkoi pakkosyötön avustamana äännellä heti toivotulla tavalla. Näin saunan jälkeen voin puhtaalla naamalla sanoa, että jonkinlaiset käynnistyssavut tuosta lähtee ensistartissa pakkasella. :lol:

Nyt tämä moottoriprojekti yhdistyyskin sitten nuffieldprojektiin.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

24 Tammi 2009, 19:17

HYVÄ HYVÄ 8)
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

24 Tammi 2009, 19:46

Hurjaa :shock: :shock:
Welcome to club :D
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Tammi 2009, 09:35

siun olis pitäny maalata tuo kone jo osina poppy rediksi eli nuhvin väreihin,ois tullu komia!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Velu

25 Tammi 2009, 09:45

Olisi toki. On vain tuo tallin lämpötila sama kuin sääennustekartassa. Tehdään ensin rautapuoli kuntoon ja suihkitaan maalia keväämmällä. Onhan tuota maalausta kuitenkin jo aloitettu. Harmaat osat on nimittäin hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Jos suihkisi sitten keväämmällä koko nuhvin uuteen väriin. 8)
Vastaa Viestiin