Perkins V8 kunnostusta
Valvoja: automies560
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ferkuussoneissa on melko yleisesti käytössä noita "kumihelmiä".
traktoreissa ja teollisuusmoottoreissa olen törmänny niihin
pikainen etsintä ikh luettelosta ei tuottanu tulosta mutta luulis niitä
saavan ainakin alkuperäisosana
traktoreissa ja teollisuusmoottoreissa olen törmänny niihin
pikainen etsintä ikh luettelosta ei tuottanu tulosta mutta luulis niitä
saavan ainakin alkuperäisosana
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Kävin ostoksilla. Kumihelmiä löytyi agrimarketista. Myyjä tiesti heti mitä pitää olla, mutta varaosanumeroa etsiessä meni pitempään. Kun numero löytyi, löytyi jostai hyllyjen kätköstä iso pussillinen noita helmiä. Eikä hintakaan ollut paha, 32snt kappale. Jossain vanhoissa koneissa noita kuulema käytetään.
Samalla reissulla ostin laakeriliikeestä myös messinkijuotetta. Ei ollut kallista sekään ja nyt sitä on vähintääkin riittävästi. Putkeksi tulee kuparista jarruputkea.
Samalla reissulla ostin laakeriliikeestä myös messinkijuotetta. Ei ollut kallista sekään ja nyt sitä on vähintääkin riittävästi. Putkeksi tulee kuparista jarruputkea.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
keskolla selvisi että helmiä on kolmea kokoa ja hinta päälle 2 euroo
vanhuus on kait määrityksestä kiinni mut ainakin 90 lukuisis on noita
vanhuus on kait määrityksestä kiinni mut ainakin 90 lukuisis on noita
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Sylinterikannet odottuttaa itseään, mutta vielä oli vähän valmisteltavaa moottorissakin. Kannet pitäisi ilmeisesti saada viikonloppuna.
Juotin öljyä sylinterikansiin johtaviin putkistoihin uudet putket kuparisesta jarruputkesta. Juotteeena käytin kuitenkin fosforikuparia. Aika helppoa homma tuo oli. Tosi vaikka juotteessa oli juoksute mukana, niin näin pienessä kappaleessa olisi ollut varmaan hyväksi lisätä juoksutetta.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1680350.jpg
Nostin myös moottoriin öljynpaineet startilla. Ne kun on tässä vaiheessa huomattavasti kivuttomampaa nostaa, kun ei koneessa ole vielä puristuksia vastustamassa pyörimistä. Sellainen 10s pyöritys riitti ja noista uusista öljyputkista alkoi valua öljy. Yllättävän nopeasti öljy ehti täyttää järjestelmän, sehän oli nyt täysin tyhjä.
Juotin öljyä sylinterikansiin johtaviin putkistoihin uudet putket kuparisesta jarruputkesta. Juotteeena käytin kuitenkin fosforikuparia. Aika helppoa homma tuo oli. Tosi vaikka juotteessa oli juoksute mukana, niin näin pienessä kappaleessa olisi ollut varmaan hyväksi lisätä juoksutetta.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1680350.jpg
Nostin myös moottoriin öljynpaineet startilla. Ne kun on tässä vaiheessa huomattavasti kivuttomampaa nostaa, kun ei koneessa ole vielä puristuksia vastustamassa pyörimistä. Sellainen 10s pyöritys riitti ja noista uusista öljyputkista alkoi valua öljy. Yllättävän nopeasti öljy ehti täyttää järjestelmän, sehän oli nyt täysin tyhjä.
Kannet on kasattu. Vaikka nyt vähän oma kehu haiseekin, niin sanotaan nyt, että kannet onnistuivat tosi hyvin. Edellisen remontin jälkeen ohjurit olivat vielä aika kulumattoman oloiset ja kun niihin pistettiin uudet ventiilit ja istukat koneistettiin, tuli lopputuloksesta mieleinen. Onneksi oli kirja apuna. Sen verran mielenkiintoisesti ventiilin jousilautasen sisään pitää O-renkaat laittaa, että varmaan mututuntumalla olisi mennyt väärin. Sitten olisi varmaan myöhemmin ihmetelty öljyistä pakoputkea.
Kannet pistin paikalleen peltitiivisteillä. Ohjeen mukaan pintoihin piti levittää ohuelti tiivisteliimaa. Näin tein. Kaipa sen tarkoitus on estää jäähdytysnestettä ja öljyä tihkumasta tiivisteen samoista.
Kannet ovat nyt paikallaan, samoin imu- ja pakosarjat. Kyllähän tuo jo vähän alkaa moottoria muistuttaa.
Ensi viikonloppuun jäi suutinhommia. Entiset suuttimet eivät testipumpulla suostuneet tekemään mitään. Purin kokeeksi yhden, eikä kärkeä saatun edes ruuvipenkissä irti. Uusiksi menee. Pitää yrittää saada ensi viikon aikana uudet suutinkärjet. Sitten voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia ottaa savuja tuosta moottorista.
Kannet pistin paikalleen peltitiivisteillä. Ohjeen mukaan pintoihin piti levittää ohuelti tiivisteliimaa. Näin tein. Kaipa sen tarkoitus on estää jäähdytysnestettä ja öljyä tihkumasta tiivisteen samoista.
Kannet ovat nyt paikallaan, samoin imu- ja pakosarjat. Kyllähän tuo jo vähän alkaa moottoria muistuttaa.
Ensi viikonloppuun jäi suutinhommia. Entiset suuttimet eivät testipumpulla suostuneet tekemään mitään. Purin kokeeksi yhden, eikä kärkeä saatun edes ruuvipenkissä irti. Uusiksi menee. Pitää yrittää saada ensi viikon aikana uudet suutinkärjet. Sitten voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia ottaa savuja tuosta moottorista.
Pistin iltahämärässä koneeseen uudet hehkutulpat ja laittelin ventiilikoneiston paikalleen. Samalla säädin ventiilinvälykset. Nyt alkaisi olla savut pääasiassa enää uusista suuttimista kiinni.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694490.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694486.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694490.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1694486.jpg
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Joko on savut otettu?Velu kirjoitti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Vai pitäiskö tulkita , että tuli ondelmiaNuffieldmaster kirjoitti:Joko on savut otettu?Velu kirjoitti:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ei sitä sillä tavalla voi tulkita. Savut on otettu. Perkinsin jytisee ihan niin kuin sen kuuluukin. Kävin päivällä vaihtamassa suuttimiin uuden käret ja pääsin iltapäivällä käynnistelemään.
Ensin ei ottanut Perkins syttyäkseen, mutta tunnistin oireet vankan kokemuksen perusteella. Nimittäin melkein kaikissa moottoriprojekteissa on ollut ajoitus pielessä ensikäynnistyksesä. Hetki piti miettiä, sillä ajoitin pumpun tarkasti. Olin laittanut oikean puolen suutinputket vasemmalle ja vasemman oikealle. Mersussa ykköspytty on juuri päinvastaisella puolella kuin Perkinssissä. Itse asiassa molemmissa on apumiehenpuoleinen etummainen pytty ykkönen, näissä Englannin laitteissa vain apumies istuu toisella puolen.
Kun suutinputket oli toisen kerran asennettu, niin moottori alkoi pakkosyötön avustamana äännellä heti toivotulla tavalla. Näin saunan jälkeen voin puhtaalla naamalla sanoa, että jonkinlaiset käynnistyssavut tuosta lähtee ensistartissa pakkasella.
Nyt tämä moottoriprojekti yhdistyyskin sitten nuffieldprojektiin.
Ensin ei ottanut Perkins syttyäkseen, mutta tunnistin oireet vankan kokemuksen perusteella. Nimittäin melkein kaikissa moottoriprojekteissa on ollut ajoitus pielessä ensikäynnistyksesä. Hetki piti miettiä, sillä ajoitin pumpun tarkasti. Olin laittanut oikean puolen suutinputket vasemmalle ja vasemman oikealle. Mersussa ykköspytty on juuri päinvastaisella puolella kuin Perkinssissä. Itse asiassa molemmissa on apumiehenpuoleinen etummainen pytty ykkönen, näissä Englannin laitteissa vain apumies istuu toisella puolen.
Kun suutinputket oli toisen kerran asennettu, niin moottori alkoi pakkosyötön avustamana äännellä heti toivotulla tavalla. Näin saunan jälkeen voin puhtaalla naamalla sanoa, että jonkinlaiset käynnistyssavut tuosta lähtee ensistartissa pakkasella.
Nyt tämä moottoriprojekti yhdistyyskin sitten nuffieldprojektiin.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
siun olis pitäny maalata tuo kone jo osina poppy rediksi eli nuhvin väreihin,ois tullu komia!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Olisi toki. On vain tuo tallin lämpötila sama kuin sääennustekartassa. Tehdään ensin rautapuoli kuntoon ja suihkitaan maalia keväämmällä. Onhan tuota maalausta kuitenkin jo aloitettu. Harmaat osat on nimittäin hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Jos suihkisi sitten keväämmällä koko nuhvin uuteen väriin.