Perkins V8 kunnostusta
Valvoja: automies560
Tässä olisi vähän tarinaa kesäisestä hankinnasta. Tämä moottori sopii sopii myös nuhviin. Onhan tälllainen jo Englannissa nuhviin asennettukin. Moottorista on myös uudempi 540cid versio. Osia saa aika pitkälle amerikan puolelta http://www.tractorpartsasap.com. Sieltä tilasin kaikki tiivisteet, ventiilit ja sylinteriputket. Maahantuojalta saa ihan kaikki osia, mutta hinta sitten jotain ihan muuta.
Seuraavassa siis tarinaa mitä moottorin kanssa on tapahtunut. Vinkkejä saa ja pitää antaa. Siitä, mihin moottori on lopulta menossa, ei uskalla vielä sanoa oikeastaan mitään. Traktori se kuitenkin on.
Tämä moottori on peräisin 72 vuoden Fargosta. Romunhinnan takia tämä meinasi joutua sulattoon, mutta kovalla tinkaamisella sain tämän ostettua. Moottori oli seissyt 10 vuotta pihalla sateessa, joten lähtökohdat olivat ihan kohdallaan. 7 mäntää oli jumissa ja kunnolla.
Tuohon on kuitenkin lääkkeet. Ruostuneitten mäntien irrotukseen on varmaan kokeiltu kaikkea, mutta sain asiantuntijavinkin. Ruosteenirotusöljyn ja ATF:n sekoitus kuulema puree tuohon. ATF:ää oltava seassa alumiinin takia. Siis osia irroittelemaan. Laitoin kaikkiin sylintereihin tuon seoksen ja kuorin sopivan koivupölkyn kuivumaan. 8 viikkoa meni öljyä lisäillen, pölkkyä kuivaten, sekä tehden lyöntiharjoituksia lekalla. Lopputuloksena kaikki irtosi kuitenkin ehjänä. Kun aine oli tarpeeksi vaikuttanut, eivät männät olleet lopulta edes tiukassa. Aikaa tuollaiseen projektiin kuitenkin saa varata. Irronneista männistä näki, että irrotusöljy oli levinnyt jokapaikkaan
Tuollainen ruostuminen jättää tietysti jäljet putkiin. Putket vaihdoinkin kaikki uusiin, sillä niitä sai Amerikasta hyvin edullisesti. Hieman jäi vaivaamaan se, että vanhoissa putkissa oli olake, joka jäi kansitason yläpuolelle ja puristi siis kunnolla kannentiivistettä. Uudet putket ovat yläpäästään aivan sileät ja jäävät lohkon pinnan tasoon. Toisaalta korjaamokäsikirjassa on kyllä ihan samanlaisia putkia, joten kai tuo kuuluu sitten asiaan ja kannentiiviste pitää.
Sama homma oli käynyt myös kansille. Onneksi ventiileitä saa halvalla. Kanteen tulee siis kaikki ventiilit uusia ja koneistus.
Kampiakselin laitoin jo paikalleen. Tässä tapauksessa kasaan koneen vanhoilla laakereilla, sillä perkinsiin on jotkin osat yllättävän arvokkaita ja tällä moottorilla ajettu täysrempan jälkeen vain 40tkm. Nuo laakerit tuskin vaihtamalla paranisivat.
Tilanne on nyt tämä. Moottori odottelee kampiakseli paikallaan männänrenkaita saapuvaksi.
Männänrenkaat osoittautuivat taas vaihteeksi sellaisiksi osiksi, joille on laitettu hintaa aika tuntuvasti. Tässä tapauksessa täytyy siis soveltaa. Männistä pelastettiin öljyrenkaat siinä määrin kuin se oli mahdollista ja rikkimenneet öljyrenkaat on ostettavat. Puristusrenkaissa mitoitus käy onneksi yhteen Valmetin renkaan kanssa. Valmetin rengas on hieman suurempi, joten pienellä viivailulla niiden pitäisi sopia.
Projekti jatkuu siis männänrenkaiden kanssa askarrellen. Pientä epävarmuutta tuossa rengasasiassa tuottaa se, että valmetin rengas on tosiaankin kaikkiin suuntiin hieman suurempi. Korkeus on hieman suurempi, mutta männän rengasura näyttää levinneen myös hieman joten uravälys asettuu kohdalleen. Rengas on myös leveämpi, mutta sopii kyllä kokonaan uraan ja jää toista milliä uran reunan alapuolelle. Katkosvälyksen saa puolestaan kohdalleen hiomalla rengasta hieman lyhemmäksi. Se mikä huolettaa on, että rengasura ei tietenkään ole kulunut pohjasta saakka leveämmäksi, joten kestääköhän rengas. Ajattelin auttaa asiaa hiomalla renkaan sisäkantteja pyöremmäksi, jolloin voisin olla varma, ettei rengas ole pelkästää sisäosansa varassa, vaan koko renkaan kylki vastaan männänrengasuraan.
Seuraavassa siis tarinaa mitä moottorin kanssa on tapahtunut. Vinkkejä saa ja pitää antaa. Siitä, mihin moottori on lopulta menossa, ei uskalla vielä sanoa oikeastaan mitään. Traktori se kuitenkin on.
Tämä moottori on peräisin 72 vuoden Fargosta. Romunhinnan takia tämä meinasi joutua sulattoon, mutta kovalla tinkaamisella sain tämän ostettua. Moottori oli seissyt 10 vuotta pihalla sateessa, joten lähtökohdat olivat ihan kohdallaan. 7 mäntää oli jumissa ja kunnolla.
Tuohon on kuitenkin lääkkeet. Ruostuneitten mäntien irrotukseen on varmaan kokeiltu kaikkea, mutta sain asiantuntijavinkin. Ruosteenirotusöljyn ja ATF:n sekoitus kuulema puree tuohon. ATF:ää oltava seassa alumiinin takia. Siis osia irroittelemaan. Laitoin kaikkiin sylintereihin tuon seoksen ja kuorin sopivan koivupölkyn kuivumaan. 8 viikkoa meni öljyä lisäillen, pölkkyä kuivaten, sekä tehden lyöntiharjoituksia lekalla. Lopputuloksena kaikki irtosi kuitenkin ehjänä. Kun aine oli tarpeeksi vaikuttanut, eivät männät olleet lopulta edes tiukassa. Aikaa tuollaiseen projektiin kuitenkin saa varata. Irronneista männistä näki, että irrotusöljy oli levinnyt jokapaikkaan
Tuollainen ruostuminen jättää tietysti jäljet putkiin. Putket vaihdoinkin kaikki uusiin, sillä niitä sai Amerikasta hyvin edullisesti. Hieman jäi vaivaamaan se, että vanhoissa putkissa oli olake, joka jäi kansitason yläpuolelle ja puristi siis kunnolla kannentiivistettä. Uudet putket ovat yläpäästään aivan sileät ja jäävät lohkon pinnan tasoon. Toisaalta korjaamokäsikirjassa on kyllä ihan samanlaisia putkia, joten kai tuo kuuluu sitten asiaan ja kannentiiviste pitää.
Sama homma oli käynyt myös kansille. Onneksi ventiileitä saa halvalla. Kanteen tulee siis kaikki ventiilit uusia ja koneistus.
Kampiakselin laitoin jo paikalleen. Tässä tapauksessa kasaan koneen vanhoilla laakereilla, sillä perkinsiin on jotkin osat yllättävän arvokkaita ja tällä moottorilla ajettu täysrempan jälkeen vain 40tkm. Nuo laakerit tuskin vaihtamalla paranisivat.
Tilanne on nyt tämä. Moottori odottelee kampiakseli paikallaan männänrenkaita saapuvaksi.
Männänrenkaat osoittautuivat taas vaihteeksi sellaisiksi osiksi, joille on laitettu hintaa aika tuntuvasti. Tässä tapauksessa täytyy siis soveltaa. Männistä pelastettiin öljyrenkaat siinä määrin kuin se oli mahdollista ja rikkimenneet öljyrenkaat on ostettavat. Puristusrenkaissa mitoitus käy onneksi yhteen Valmetin renkaan kanssa. Valmetin rengas on hieman suurempi, joten pienellä viivailulla niiden pitäisi sopia.
Projekti jatkuu siis männänrenkaiden kanssa askarrellen. Pientä epävarmuutta tuossa rengasasiassa tuottaa se, että valmetin rengas on tosiaankin kaikkiin suuntiin hieman suurempi. Korkeus on hieman suurempi, mutta männän rengasura näyttää levinneen myös hieman joten uravälys asettuu kohdalleen. Rengas on myös leveämpi, mutta sopii kyllä kokonaan uraan ja jää toista milliä uran reunan alapuolelle. Katkosvälyksen saa puolestaan kohdalleen hiomalla rengasta hieman lyhemmäksi. Se mikä huolettaa on, että rengasura ei tietenkään ole kulunut pohjasta saakka leveämmäksi, joten kestääköhän rengas. Ajattelin auttaa asiaa hiomalla renkaan sisäkantteja pyöremmäksi, jolloin voisin olla varma, ettei rengas ole pelkästää sisäosansa varassa, vaan koko renkaan kylki vastaan männänrengasuraan.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tyhmä kysymys mutta näitähän saa täälläkin esittää
Mikset käytä mäntiä sorvissa tulis varmaan tasaleveät urat
Mikset käytä mäntiä sorvissa tulis varmaan tasaleveät urat
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Tätä menetelmää käyttäen saa Nuffin / BMC:n moottoriin paksummat männänrenkaat Volvon D47 koneesta, jos männänrenkaat kuluneet...kari t kirjoitti:Tyhmä kysymys mutta näitähän saa täälläkin esittää
Mikset käytä mäntiä sorvissa tulis varmaan tasaleveät urat
Sitä minäkin mietin. Kävin sitten mäntien ja renkaiden kanssa Korjaamolla, jossa on tehty aika paljon sorvaamallakin männänrengasuria, sanottiin, ettei tässä tapauksessa tarvitsisi - toimii kuulema ilmankin. Riittää kun männänrenkaan sisäreunaa vähän viistää.
Jos ei tuo toimi, niin valmetilla on noiden 2.5mm renkaiden lisäksi 3mm renkaita. Niille voisi sorvata uudet urat.
Jos ei tuo toimi, niin valmetilla on noiden 2.5mm renkaiden lisäksi 3mm renkaita. Niille voisi sorvata uudet urat.
Ensin oli tarkoitus pistää mäntiin 2.5mm renkaat, mutta kun nekin olivat vähän väljät niihin uriin.
Otin siis männät irti kiertkokangista ja vein sorvarille. Nyt kaikissa on ylin ura sorvattuna Valmetin 3mm renkaalle 0,07-0,09mm välyksellä. Hieman hommaa hankaloitti se, ettei valmet enää myy agcon aikana yksittäisiä männänrenkaita, joten hommasin läjän valmetin käytettyjä männänrenkaita ja mittailin niistä vielä ohjearvossa olevia. Lisäksi ostin kolme sarjaa IKH-tarvikerenkaita. Näin sain rengastettua männät ja kaikki välykset tulivat ohjearvoihin. Lisäksi tuhoutuneiden öljyrenkaiden takia piti ostaa 4 sarjaa alkuperäisiä männänrengassarjoja
Mäntähomma alkaa siis olla melkein hoidettu. Uusi vastus iski, kun huomasin kahden kiertokangen pultin olevan syöpyneitä. Vettä oli tippunut juuri sopivasti pultin päälle ja se oli ruostuttanut pultteja. Täytyy siis tilata kaksi pulttia Englannista. Sitten voikin kasata moottorin alapuolen loppuun ja kääntää koneen oikein päin.
Otin siis männät irti kiertkokangista ja vein sorvarille. Nyt kaikissa on ylin ura sorvattuna Valmetin 3mm renkaalle 0,07-0,09mm välyksellä. Hieman hommaa hankaloitti se, ettei valmet enää myy agcon aikana yksittäisiä männänrenkaita, joten hommasin läjän valmetin käytettyjä männänrenkaita ja mittailin niistä vielä ohjearvossa olevia. Lisäksi ostin kolme sarjaa IKH-tarvikerenkaita. Näin sain rengastettua männät ja kaikki välykset tulivat ohjearvoihin. Lisäksi tuhoutuneiden öljyrenkaiden takia piti ostaa 4 sarjaa alkuperäisiä männänrengassarjoja
Mäntähomma alkaa siis olla melkein hoidettu. Uusi vastus iski, kun huomasin kahden kiertokangen pultin olevan syöpyneitä. Vettä oli tippunut juuri sopivasti pultin päälle ja se oli ruostuttanut pultteja. Täytyy siis tilata kaksi pulttia Englannista. Sitten voikin kasata moottorin alapuolen loppuun ja kääntää koneen oikein päin.
Jatkoin projetkia tekemällä uuden välikannen nokka-akselin päälle. Entinen oli ruostunut puhki. Yllättävän työläs tuo oli taiteilla. 4" putkesta se kuitenkin syntyi huolellisella taivuttelulla ja kanttikoneella viimeistellen.
Nyt kun tuo kansi on tehty, niin jakopään voi kasata ja ilmakompuran ja ruiskutuspumpun asentaa paikalleen.
Rikkinäisesta kannesta sekä mahdollisesti pakoputkesta mäntien päälle ja niiden ohi öljypohjaan valunut vesi oli tehnyt tuhojaan öljypohjassa. Pakkasten tultua alumiininen öljypohja oli halennut. Onneksi laatu oli hyvin hitsautuvaa, joten pohja tuli kuntoon ammattihitsarilla käden käänteessä.
Hitsausjälki ei muuten näytä yhtään hullumalta minun silmään.
Nyt kun tuo kansi on tehty, niin jakopään voi kasata ja ilmakompuran ja ruiskutuspumpun asentaa paikalleen.
Rikkinäisesta kannesta sekä mahdollisesti pakoputkesta mäntien päälle ja niiden ohi öljypohjaan valunut vesi oli tehnyt tuhojaan öljypohjassa. Pakkasten tultua alumiininen öljypohja oli halennut. Onneksi laatu oli hyvin hitsautuvaa, joten pohja tuli kuntoon ammattihitsarilla käden käänteessä.
Hitsausjälki ei muuten näytä yhtään hullumalta minun silmään.
Sain tänään sen verran aikaan, että kasasin jakopään ja pistin kompuran paikalleen. Oli onnea matkassa, sillä stefan vastinpinta hihnpyörässä oli aika pahaksi ruostunut. Siitä ei hyvää tullut, vaikka sitä mirkelipaperilla aikani hinkkasin. Onni oli siinä, että tiivistesarjojen seasta löytyi tuohon korjaushela. Ei tarvitakaan sorvaria, vaan hela tiivisteliiman kanssa paikalleen ja se on siinä.
Kun asiaa tarkemmin muistelin, niin osia tilatessani ostin myös rear wear sleeve nimellä olleen osan, kun hintaa oli vain 4€. Arvelin, että ompahan varalta. No eihän se sinne takapäähän käynyt millään, mutta etupäähän sitäkin paremmin. Joskus saa siis ihan muuta kuin tilaa, mutta se ihan muu onkin juuri sitä mitä tarvitsee.
Hidas oli tuo jakopää napata kasaan. Se koostuu useasta osasta ja tiivistepintoja on ristiin rastiin. Vielä kun tiivistesarjoista ei löytynyt näin vanhaan koneeseen muutamia tiivisteitä, kului ilta mukavasti puuttuvia tiivisteitä naputellen.
Kun asiaa tarkemmin muistelin, niin osia tilatessani ostin myös rear wear sleeve nimellä olleen osan, kun hintaa oli vain 4€. Arvelin, että ompahan varalta. No eihän se sinne takapäähän käynyt millään, mutta etupäähän sitäkin paremmin. Joskus saa siis ihan muuta kuin tilaa, mutta se ihan muu onkin juuri sitä mitä tarvitsee.
Hidas oli tuo jakopää napata kasaan. Se koostuu useasta osasta ja tiivistepintoja on ristiin rastiin. Vielä kun tiivistesarjoista ei löytynyt näin vanhaan koneeseen muutamia tiivisteitä, kului ilta mukavasti puuttuvia tiivisteitä naputellen.
Jatkoin hommaa tänään. Lämpötilakin oli hyvin asentajaystävällinen, -19 astetta.
Naputtelin sen korjausholkin hihnapyörään. Tuollaista holkkia en ole ennen nähnyt, mutta tuollaisille holkeille olisi käyttöä monessa paikassa. Tulee mieleen mm. Valmetin urille kuluneet kampiakselin päät, joissa stefat tahtovat hikoilla väkisellä.
Ruiskutuspumpun saattoi myös asentaa tässä vaiheessa. Perkins on onneksi sellainen, ettei ruikusutksen ajoitus muutu vaikka pumppua käyttää irti, kunhan sen saa takaisin samalle hampaalle. Tässä se oli aika helppoa. Kone ykkösen yläkuolokohtaan ja erikoistyökalulla, = 4" rautanaula, lukittu pumppu paikalleen.
Kaivatut kiertokankien pultit tulivat myös tänään, joten kiertokanget saattoi nyt kiristää momenttiin ja öljypumpun, ylemmän öljypohjan, öljynjäähdyttimen, paineensäätöventiilin ja varsinaisen öljypohjan asentaa paikalleen. Vaihteeksi tiivistesarjan tiivisteet eivät sopineet öljypohjiin, joten meni liimailuksi. Ei paras vaihtoehtoöljypohjaan, mutta jospa se pitää.
Seuraavaksi voisi kaataa öljynjäähdyttimen täyteen öljyä ja kääntää koneen oikein päin ja pistää telineeseen.
Naputtelin sen korjausholkin hihnapyörään. Tuollaista holkkia en ole ennen nähnyt, mutta tuollaisille holkeille olisi käyttöä monessa paikassa. Tulee mieleen mm. Valmetin urille kuluneet kampiakselin päät, joissa stefat tahtovat hikoilla väkisellä.
Ruiskutuspumpun saattoi myös asentaa tässä vaiheessa. Perkins on onneksi sellainen, ettei ruikusutksen ajoitus muutu vaikka pumppua käyttää irti, kunhan sen saa takaisin samalle hampaalle. Tässä se oli aika helppoa. Kone ykkösen yläkuolokohtaan ja erikoistyökalulla, = 4" rautanaula, lukittu pumppu paikalleen.
Kaivatut kiertokankien pultit tulivat myös tänään, joten kiertokanget saattoi nyt kiristää momenttiin ja öljypumpun, ylemmän öljypohjan, öljynjäähdyttimen, paineensäätöventiilin ja varsinaisen öljypohjan asentaa paikalleen. Vaihteeksi tiivistesarjan tiivisteet eivät sopineet öljypohjiin, joten meni liimailuksi. Ei paras vaihtoehtoöljypohjaan, mutta jospa se pitää.
Seuraavaksi voisi kaataa öljynjäähdyttimen täyteen öljyä ja kääntää koneen oikein päin ja pistää telineeseen.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Projektihan vaikuttaa etenevän vauhdilla
Milloin otetaan ensisavuja?
Milloin otetaan ensisavuja?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Välillä kiritetään, varsinkin lomalla. Tämä homma on tosiaan ollut jumissa milloin minkäkin osan puuttumisen vuoksi. Nyt ei pitäisi puuttua enää mitään.
Eiköhän se projekti taas hyydy, kun töihin joutuu ensi viikolla. Kuitenkin oikein hyvällä tuurilla voisi viikon tai kahden päästä viikonloppuna olla savut aika lähellä.
Eiköhän se projekti taas hyydy, kun töihin joutuu ensi viikolla. Kuitenkin oikein hyvällä tuurilla voisi viikon tai kahden päästä viikonloppuna olla savut aika lähellä.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuohon stefauran korjaamiseen saa holkkeja
http://customer.canter.fi/Tiivistekesku ... e=2482&p=0
on havaittu käteväksi keksinnöksi
http://customer.canter.fi/Tiivistekesku ... e=2482&p=0
on havaittu käteväksi keksinnöksi
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Perkinsi on käännetty jo oikein päin ja öljyt kaadettu moottoriin ja ruiskutuspumppuun.
Jotakin pikkuosaa tuohon ruuvailin, mutta heti alkoi tökkiä.
Sylinterikansiin menevät voiteluputket on syöpyneet puhki.
Putket ovat kuparilla pinnoitettuja teräsputkia ja nuo päät ovat minusta messinkiä. Ajattelin juottaa välille kuparista jarruputkea. Vähän vinkkiä juottamiseen tarvittaisiin. Mikä on sopiva lisäaine tuohon touhuun. Kaasupillit ja suolahappopullo löytyy.
Noissa siirtopumpusta ja suodattimestä lahteivvä polttoaineputkien liitoksissa oli helmien lisäksi kumiset holkit. Empä ole ennen moista nähnyt, mutta uusia pitäisi jostain saada.
Jotakin pikkuosaa tuohon ruuvailin, mutta heti alkoi tökkiä.
Sylinterikansiin menevät voiteluputket on syöpyneet puhki.
Putket ovat kuparilla pinnoitettuja teräsputkia ja nuo päät ovat minusta messinkiä. Ajattelin juottaa välille kuparista jarruputkea. Vähän vinkkiä juottamiseen tarvittaisiin. Mikä on sopiva lisäaine tuohon touhuun. Kaasupillit ja suolahappopullo löytyy.
Noissa siirtopumpusta ja suodattimestä lahteivvä polttoaineputkien liitoksissa oli helmien lisäksi kumiset holkit. Empä ole ennen moista nähnyt, mutta uusia pitäisi jostain saada.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Komppaan iippoa tuon hopean kanssa
Ovat varsin kalliita puikkoja mutta eihän noita paljoa kulu ja on todella helppo juottaa
Muutoin kai fosforikupari on tuohon käypänen
Ovat varsin kalliita puikkoja mutta eihän noita paljoa kulu ja on todella helppo juottaa
Muutoin kai fosforikupari on tuohon käypänen
Mukana kuin peräpukama!
Onko se fosforikupari niitä putkimihen juotospuikkoja, joilla kupariputkia juotellaan? Sellaista olen joskus kokeilut ja hyvin toimi ainakin kupariin. Miten menee sitten sulamislämmön kanssa, kestääkö messinki sitä leikkiä?
Tuohon saumaan riittää varmaan yksikin puikko, joten hinta ei ihan heti tule esteeksi. Kunhan saa vielä vähän valistusta, niin huomenna voi mennä asiantuntijan elkein ostamaan niitä puikkoja
Tuohon saumaan riittää varmaan yksikin puikko, joten hinta ei ihan heti tule esteeksi. Kunhan saa vielä vähän valistusta, niin huomenna voi mennä asiantuntijan elkein ostamaan niitä puikkoja