Sivu 7/8

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 07:45
Kirjoittaja tommi
Leukku-pohjaisesta en osaa sanoa, mutta viistonisen pohjalle tehty menee maantiellä tosi tasaisesti ja voimakin riittää, tietysti pitää jyrkissä ylämäissä pykältää alaspäin.

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 19:44
Kirjoittaja nelosnuhvi
Ok :wink: Tässäkin kylällä on yksi fordin alustalle kasattu kessu, oliko 5000, sitä en muista. On käynyt meillä kaivuuhommiakin tekemässä vuosia sitten, ja käyttökunnossa tuntui vielä olevan. On ne lujia pelejä!

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 06 Joulu 2012, 09:29
Kirjoittaja tommi
Ostin kaverilta vuonna 2008 tuon kessun, kaveri on maalannut ja tehnyt sähköt sekä sisustuksen uusiksi, ja pikku fiksailua sieltä täältä, etukehto vaihdettu Vammas Majorin teräslevystä tehtyyn, Fordin oman kehdon murtumisen takia. Kaveri osti Vammaksen 2003 Konesillalta Kärsämäeltä, jossa etukehto oli kasattu väärin jonkin remonti yhteydessä, rikkoja puuttui kehdon pulttien välistä. Omaan piikkiin tietysti meni..

Minun aikana käännöstä on letkun kierrettävä pää lähtenyt irti, ja pari puomin murtumaa olen hitsannut. Fordissa ei ole ollut ainoatakaan vikaa, tunteja on tullut 800 - 1000. :D

Muutama kuva tuosta eteenpäin:

http://www.nuhvi.net/index.php?view=det ... =7#joomimg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 02:21
Kirjoittaja UniversalDM4
Ehkä oma Ford 5000 + Vammas oli huono yksilö, mutta en kyllä sen menohaluja kehuisi. Pehmeässä maastossa välillä sai ykköstä hakea kun kakkosella loppui voimat edetä ilman telojakin, isommalla pakilla ei jaksanut kulkea oikein missään olosuhteissa. Mitä tulee tien päällä liikkumiseen, niin muistaakseni mulla oli alkuperäisiä painoja nokalla 13kpl + muuta rautaa hieman. Näillä eväin ainakaan ei etupyörät pahemmin tien pintaa koskettaneet. Toisaalta ei nykyinen Valtra kyllä ole yhtään tehokkaampi :oops: Paremmin Fordin kone jaksoi pumppua veivata ympäri kaivaessa, tosin syöttöä oli sen verran, että välillä ajaessa piipan päästä näkyi oranssi ketunhäntä.

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 07:09
Kirjoittaja tommi
Nopea pakkin on liian nopea vähänkään huonommassa maastossa. Mutta olen käyttänyt hidasta pakkia, joka sitten onkin todella hidas, mutta säästyypähän kytkin.

En tiedä, onko tottumiskysymys, mutta ensialkuun todellakin tuntui että voima ei riitä upottavassa maastossa, ja sammuu siihen paikkaan. Mutta tuon noin tuhannen tunnin jälkeen on sama, upottaako ollenkaan, vai mennäänkö pohjapanssarin varassa kauhalla vetäen tai työnnellen;on tullut perstuntuma, minkäverran kestää käyttää hydrauliikkaa apuna. Telojen kanssa pääsee helpommin. Hydrauliikkahan noissa on sellainen, että se kuormittaa paljon, kun pumppu on suuri tuottoinen, sammuu työkierroksillakin jos vaan päästää sammumaan kiven tai kannon väännössä.

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 20:59
Kirjoittaja V-M
Kyllähän se Ford 5000 on aikansa ykkönen kaivurialustana siitä ei päästä mihinkään,tuli muuten jo riukuvammaksiin,valmet 1102 sitten 475 ukkomestarin kanssa edustaa jämerää traktorikaivuria,näillä ne pääasiassa peruskuivatukset on kaivettu 70 luvulla ja vieläkin ovat soivia pelejä.

Ford 5000 rinnastetaan monesti uudempiin traktoreihin kun sitä verrataan toisiin merkkeihin,ei muisteta että milloin se tuli markkinoille edelläkävijän ominaisuuksin :D :D

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 22:22
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ford on varmasti laajalti käytetty, mutta väittäisin harvinaisemman BM Volvo alustan olevan ykkönen.
Fordi ja Volvo kilpailivat aikalailla mm. metsäkonepuolella, volvo lopulta voitti kun fordipohjaiset koneet hävisivät maailmalta (esim. aktiv skotten viimeisiä). Volvon metsäkoneet meni sitten valmetille, nyk. komatsulle. Kaivuritkin muuttui traktoripohjaisista komponenttikasattuihin. Saatiin optimaaliset ominaisuudet.

Joskus olen kaivanut Patu M100 kaivinkoneella, joka edustaa suo-ojakaivurin viimeistä kehitysvaihetta. Ivecon suorakutonen todella ärjyy keulalla, ylipitkät telat ja pulkkamainen pohja sekä momentinmuunninvaihteisto, napaperä ja hydraulisella esiohjauksella varustettu kaivupuomi. Aivan tolkuton menijä maastossa :!: Ojankaivuu vain alkoi loppumaan eikä patuja montaa vissiin enää ole?

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 22:27
Kirjoittaja jusape
Mikäs se oli se Lännen suokone? Olikos joku S-10 vai, tuossa naapurissa oli kaivinkoneurakoitsijalla joskus 90 luvulla ?

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 22:51
Kirjoittaja V-M
Joo,S-10 se oli viimeisiä tuonmallisia,tuo Patu täysin tuntematon täällä,mutta kuulostaa siinä ainakin oikea moottori olleen :D

Volvo on aina ollu hyvä kun puhutaan oikeasta volvosta,siitä ei päästä mihinkään,mutta niitähän ei montaa täällä ole ollu,mutta Isäni on tuollaisella kaivanu -60 luvulla ja oli majuri/ nuhvipohjaisiin nähden kuulemma eri planeetalta.

Ford menestyi traktoriperustaisena myös metsäkonekäytössä pitkään :D :D ja hyvin,County,Teg ja Rotne,toki rotneki muuttui sitten komponenttirakenteiseksi kun traktoreista luovuttiin,rotne muuten tänäänki huippu kone,toki tuntematon täälläpäin ja perinteisesti ford sininen...ihme että ei oikeaa maahantuontia ja huoltoa ole suomessa noille.

Ja itse en omista Ford traktoria,mutta silti tohin tosiasiat tunnustaa...

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 23:10
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Moni asia ja kone on suomeen tuomatta, siis sellaisia mitkä voisi tuoda suomeen, sitten on taas tuotu sellaisia rytökasoja että...

Traktorikaivureissa taitaa JCB olla nykyään valttia, mutta kun katsoo näitä nykyisiä traktorikaivureita niin ei niillä tieltä tai pihalta paljon uskalla pois mennä...

Ja tosiasiassa ympäripyörivät ovat jokapaikassa paljon paremmat kun töistä on kyse.

Metsäojia en ole hirveästi kaivanut, mutta sen verran, että tiedän mistä hommasta on kyse. Ikävä voi tulla kun sattuu humpsahtamaan hieman syvempään, koneesta riippumatta...

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 07:14
Kirjoittaja tommi
Muutaman kilometrin päässä VM:n veljien naapurissa täällä meiläpäin on Patu-kaivuri. Tämä Patu on ollut suuren osan elästään telakalla... rikki on käsittääkseni ollut viime vuodet, ja seisoo pihan perällä. Mutta muuten kyllä lienee eto peli.

BM Volvon Fordin eroa en itse pitäisi kovin dramaattisena, -kas kun molemmat löytyy tallista. Fordin vaihteisto on parempi käyttää, ei karahtele kaivuusiirroissa ja maantiellä vaihtaminen on helpompaa, Boxerissa on siirtopyörävaihteisto, samoin 650 -mallissa osittain. Kulutuksessa en ole hirveitä eroja huomannut, Volvo ehkä vähän pihimpi.

Metsäkoneiden kehitys tuskin riipui traktorimerkkien keskinäisestä paremmuudesta. Käytettiinhän eräässä menestysmallissa jopa -80 luvulla Brittinatikan hydro-versiota. :mrgreen:

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 08 Joulu 2012, 19:11
Kirjoittaja V-M
http://www.youtube.com/watch?v=VU2hPbby ... FA&index=5" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=GfXamPN-g9k" onclick="window.open(this.href);return false;

:D :D :D Sinistä voimaa...

http://www.youtube.com/watch?v=RKWx3T2nNfY" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=rucDK1DuQuI" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 11 Joulu 2012, 17:37
Kirjoittaja UniversalDM4
V-M kirjoitti:Kyllähän se Ford 5000 on aikansa ykkönen kaivurialustana siitä ei päästä mihinkään,tuli muuten jo riukuvammaksiin,valmet 1102 sitten 475 ukkomestarin kanssa edustaa jämerää traktorikaivuria,näillä ne pääasiassa peruskuivatukset on kaivettu 70 luvulla ja vieläkin ovat soivia pelejä.

Ford 5000 rinnastetaan monesti uudempiin traktoreihin kun sitä verrataan toisiin merkkeihin,ei muisteta että milloin se tuli markkinoille edelläkävijän ominaisuuksin :D :D

Minulla on ollut Ford 5000 + Vammas Kersantti, muistaakseni vm.1973. Fordia korjatessa kyseisen mallin ainutlaatuisuus verrattuna muihin aikalaisiinsa jäi varmaan huomaamatta. En oikein ymmärrä, mikä tuollaisessa 5000:ssa on / oli niin erityisen hyvää. Kaivuuosa oli kyllä erinomainen ja vahva rakenteinen.

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 11 Joulu 2012, 22:04
Kirjoittaja V-M
Jos tänäpäivänä noita ominaisuuksia katellaan mitä viistonnisessa oli tullessaan,ei ne nyt mitään ihmeellisyyksiä enää tietenkään ole,mutta aikanaan oli ,huom. muistakaa aika milloin nuo viistonniset tuli markkinoille, kestävä voimansiirto ,silti vaihde on selkeä ja hyvä käyttää,takasillan kantavuus suuri,märät ja tehokkaat jarrut,hydraulinen ulosotto,kestävä ja yksinkertainen runkorakenne,hyvä nostolaite,kategoria ja liikerata oikea,ei ollut vaikeuksia työkoneiden kytkennässä ja nivelakseleiden kulmissa,tuokaan ei ollut selviö silloin.

Ei kestä alkaa muita aikalaisiaan vertaamaan noihin jos puolueettomasti katellaan massikka oli ehkä lähimpänä foortia,muissa brittikoneissa ei ollu mitään noista ominaisuuksista,jarrujakaan ei juuri minkäänlaisia.

Tuo rakennetyyppi mikä viistonnisessa oli jo tuolloin on kantanu näihin päiviin asti,muiden rakenteet on enimmäkseen siirtyny historiaan. :D ,jo vuosikymmeniä sitten.

Mikä ei kestäny foortissasi,nimittäin justiin vastaava 1974 mallinen oli setälläniki ,kessuhan se siinäkin.

Ite olen sitten vastaavaan uudempaan leulanttipohjaiseen tehny täyden voimansiirron korjauksen,ihan atomeina käytin koko laitoksen,ei olis epäselvää kumman alustakoneen valitseisin jos traktorikaivuria olisin laittamassa,valmet 1102 ja um 475taas on sitten jämerä kone myös.

Re: Traktorikaivurit

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 07:11
Kirjoittaja tommi
Vammas on niin riski kaivuri, että sillä saa rikki minkä vaan, jopa Fordin takasillan, jos tassut uppoaa ja kaivaa takapyörien varassa.