Traktorikaivurit

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

12 Tammi 2009, 21:20

No juu kaivohan tuli mut ei ihan yhessä päivässä.....la päivä meni ihan etties sen verran kivetöntö paikka et olis edes pariin metriin päässy......on se kumma kun entisessä suopellossa on 1,5 m syvyydessä nii isoo murikkaa vieri vieressä et ei ollu mitää mahollisuuksia..... Vähän enne pimeetä sitte löyty kolo mihi pääs sen verra mitä puomi yletty. Piti jättää seuraavaks päiväks jatko. Kas aamulla se monttu oliki maan tasaa vettä....ei piisannu uppopumppu tyhjentää ..piti kaivurilla latikoida avuks....kun yhen renkaa sai pudotettuu nii hyvä ku kerkis toise hakeen ennenku peitty veteen....
Tuli yllätys ettei pääpuomo jaksanu metristä rengasta nostaa, kaivupuomi kyllä nosti mut pääpuomilla tuppas kone hyytyyn(siis metrin levee ja korkee)
oli sitte aika huitomista se renkaitte asennus.......
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

12 Tammi 2009, 23:19

aspeha kirjoitti:No juu kaivohan tuli mut ei ihan yhessä päivässä.....la päivä meni ihan etties sen verran kivetöntö paikka et olis edes pariin metriin päässy......on se kumma kun entisessä suopellossa on 1,5 m syvyydessä nii isoo murikkaa vieri vieressä et ei ollu mitää mahollisuuksia..... Vähän enne pimeetä sitte löyty kolo mihi pääs sen verra mitä puomi yletty. Piti jättää seuraavaks päiväks jatko. Kas aamulla se monttu oliki maan tasaa vettä....ei piisannu uppopumppu tyhjentää ..piti kaivurilla latikoida avuks....kun yhen renkaa sai pudotettuu nii hyvä ku kerkis toise hakeen ennenku peitty veteen....
Tuli yllätys ettei pääpuomo jaksanu metristä rengasta nostaa, kaivupuomi kyllä nosti mut pääpuomilla tuppas kone hyytyyn(siis metrin levee ja korkee)
oli sitte aika huitomista se renkaitte asennus.......
Taitaa olla voimia kaivuristasi kadoksissa :oops: Tuommonen vehje nostaa puomi oikosena n.1300kg....
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

12 Tammi 2009, 23:53

nii kai se nousis mutta moottori hyytyy?????olisko paine säädöissäkin jotain? Kyseessä oleva rengas painaa valmistajan mukaan n.750 kg ....

Onhan siiihen puomiin hitsattu vahvikkeita aika paljon mutta tuskin nii paljoo painoo olis tullu?

Ilmeesesti pumppu kuitenkin on kunnossa?
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

13 Tammi 2009, 22:16

juu se valmistajan ilmottama n.1300 kg on ilman kauhaa joka oli kyllä kiinni mutta ei kai kauha 500 kg paina??????? asiaan tarvinne paneutua. Oiskohan noissa liian mopo moottori? joskus kuullu et ovat noita kaivureitakin turbottaneen? ehkä syystä???
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

14 Tammi 2009, 01:12

aspeha kirjoitti:juu se valmistajan ilmottama n.1300 kg on ilman kauhaa joka oli kyllä kiinni mutta ei kai kauha 500 kg paina??????? asiaan tarvinne paneutua. Oiskohan noissa liian mopo moottori? joskus kuullu et ovat noita kaivureitakin turbottaneen? ehkä syystä???
Yksi mahdollisuus on nostosylinterissä sisäinen vuoto, eli jos sen pääpuomin tunkin tiivisteet vuotavat, silloin öljy pääsee kummallekkin puolelle mäntää. Eihän nuo tyhjäkäynnillä jaksa paljoa nostaa, siis kone sammuu. Vammas Kersantti, joka minulla on, maksimi taakkaa nostaessa kaasupohjassa koneen kierrokset putoaa suunnilleen tyhjäkäynnille ja sitten varoventtiili aukeaa. Pienemmillä kierroksilla saa kaivuuvivuista sammumaan. Peruskone maailmanparas traktorikaivurinalusta :lol: Ford 5000 ja 83hv oli vuonna 1973. Kersantti ainakin nostaa itsensä pelkkien tassujen varaan, jos puomi suorana taaksepäin nostaa riittävän painavaa taakkaa. Nokalla on kaikki alkuperäiset valupainot ja osa vanhaa jyrää+muuta rautaa. Uskoakseni myös tuo sinun Lännen koneesi pitäsi niin paljon nostaa, että kaikki pyörät on ilmassa, nimittäin edellinen koneeni, Ukkomestari 3T vuodelta 1965 nosti samalla tavoin niin paljon, että koko himmeli oli pelkästään tassujen varassa. Sinun koneesi pohjautuu ko.keksintöön.
Velu

14 Tammi 2009, 08:38

Kannattaa ne paineet mitata, eivät aina ole sitä mitä pitäisi. Ihmettelin juuri Valtran kaivurin heikkoa voimaa. Ei jaksanut itseään repiä märästä murakosta irti. Mittasin painet ja sitähän oli kokonaiset 100bar.

100bar löytyi jo tyhjäkäynnillä ja lämpimillä öljyillä, joten vuodoista ei ole kysymys, kun paine ei nouse kierroksilla. Ohjearvo on muuten 175bar, eli melkein puolet on hukassa. Luulempa, että varoventiili on kuluva osa ja tarvitsee välillä säätöä.
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

14 Tammi 2009, 09:21

Paineet ovat liian korkeat jos moottorista loppuu voima, kannattaa säätää paineet kohdalleen, jos on vuotoa niin ei moottorin voima lopu.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

14 Tammi 2009, 13:59

Jusi kirjoitti:Paineet ovat liian korkeat jos moottorista loppuu voima, kannattaa säätää paineet kohdalleen, jos on vuotoa niin ei moottorin voima lopu.
Miten se nyt noin voi olla :oops: :?:

Esimerkiksi Ukkomestari 4TL hydrauliikkapumpun ottamaksi tehontarpeeksi ilmoitetaan ohjekirjassa n.90hv. Näitä on rakennettu paljon esimerkiksi Ford 5000 ja Valmet 900 traktorien päälle, jossa Fordissa on iästä riippuen 75 tai 83hv. Vastaavasti vanhassa 3T Ukkomestarissa pumppu vaatii ohjekirjan mukaan 45hv, ja näitä oli Nuffieldissa ja Majorissa. Kun huomioidaan, että traktorin moottorin maksimi teho syntyy koneen kierroksilla noin 1600-2200rpm riippuen merkistä ja mallista, ja luulenpa, että useimmiten kierrokset kaivaessa ovat noin 1200-1500rpm... Minä olen sitä mieltä kyllä, että kyllä traktorikaivurin moottorista voimakin voi loppua....

Ja mitä tulee työpaineisiin, niin esimerkiksi Vammakset olivat pitkään matalapaineisia koneita, työpaineet mallista riippuen 80-120bar, eli kaivuuvoimat oli saatu aikaiseksi suuriläpimittaisilla sylintereillä nykykoneisiin verrattuna. Taisi Pioneer olla ensimmäinen kovemmilla työpaineilla oleva Vammas.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

14 Tammi 2009, 16:54

UniversalDM4 kirjoitti:
aspeha kirjoitti:juu se valmistajan ilmottama n.1300 kg on ilman kauhaa joka oli kyllä kiinni mutta ei kai kauha 500 kg paina??????? asiaan tarvinne paneutua. Oiskohan noissa liian mopo moottori? joskus kuullu et ovat noita kaivureitakin turbottaneen? ehkä syystä???
Yksi mahdollisuus on nostosylinterissä sisäinen vuoto, eli jos sen pääpuomin tunkin tiivisteet vuotavat, silloin öljy pääsee kummallekkin puolelle mäntää. Eihän nuo tyhjäkäynnillä jaksa paljoa nostaa, siis kone sammuu. Vammas Kersantti, joka minulla on, maksimi taakkaa nostaessa kaasupohjassa koneen kierrokset putoaa suunnilleen tyhjäkäynnille ja sitten varoventtiili aukeaa. Pienemmillä kierroksilla saa kaivuuvivuista sammumaan. Peruskone maailmanparas traktorikaivurinalusta :lol: Ford 5000 ja 83hv oli vuonna 1973. Kersantti ainakin nostaa itsensä pelkkien tassujen varaan, jos puomi suorana taaksepäin nostaa riittävän painavaa taakkaa. Nokalla on kaikki alkuperäiset valupainot ja osa vanhaa jyrää+muuta rautaa. Uskoakseni myös tuo sinun Lännen koneesi pitäsi niin paljon nostaa, että kaikki pyörät on ilmassa, nimittäin edellinen koneeni, Ukkomestari 3T vuodelta 1965 nosti samalla tavoin niin paljon, että koko himmeli oli pelkästään tassujen varassa. Sinun koneesi pohjautuu ko.keksintöön.

Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että kun käyttää kauhan kääntösylinteriä ottaa se erityisen paljon tehoa koneelta. Siis vaikka kauha olisi tyhjänä ilmassa.
Olisiko tässä siis kova sisäinen vuoto :shock:
Itsellä on vielä nostotehot pääpuomissa kunnossa. Kauhan kanssa voi vielä nostella tonnin suursäkkiä. 8)
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

14 Tammi 2009, 18:22

meinaiskohan se sitte pääsylinterin tiiviste remppaa? sen käsikaasu vipu ei taho pysyä 1300rpm kovemmilla mutta ton moottorin paras vääntöhän on konedatan mukaa 1200rpm..... ota tästäkin tolkku.....

jotenki mulla vaan on sellanen kuvitelma et jos tiivisteet vuotaa niin ei kait se sillon moottori puudu? eihän se kyllä jaksa pidelläkkään sitä rengasta kyllä.
Sitte vielä sivulle käännnössä vasemmalle menee nii keleesti ja voimaa on mut oikeelle ihan hengetön paitsi jos hiukan esim pääsylinteriin ajaa nostoa tai johonkin liikkeensä päässä olevaan sylinteriin. sillon se menee about ninku toiseenki suuntaan?

Sen pääsylkyn tivarit mahtaa olla kalliit?
Viimeksi muokannut aspeha, 15 Tammi 2009, 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

14 Tammi 2009, 18:34

Laita koura johonkin semmoseen paikkaan jumiin ettei nouse omin voimin
Sen jälkeen ota vaikka kokonaan irti paluupuolen letku nostosta
Sitten vain pirusti kuormittamaan nostoa, öljyä ei paluusta saisi paljoakaan tulla
Tuolla näet sen tiivisteen kunnon
Laskeeko puomisto miten nopeaan itsestään kun jättää ylös
Tiivisteet maksaa muutamasta kympistä muutamaan sataseen mallista riippuen
Mukana kuin peräpukama!
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

14 Tammi 2009, 18:46

Jos on sisäinen vuoto sylinterissä niin ei se ota moottorin päälle sylinteri vain kuhisee ja lämpenee jos kauan pitää päällä. Jos joku liike ottaa kovasti voimaa voi olla putki esim. lytyssä ja se vie voimaa. Mulla oli Vammaksessa nostettu paineita kun pumppu oli väljä, kun pumppu korjattiin niin piti paineet pudottaa kohdalleen että moottori jaksoi taasen.
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

14 Tammi 2009, 20:40

laskeehan se puomi hiljakseen etenki lämpösenä mut menee siinä useempi minuutti tulla metristä alas. puomi oikosenaa en oo seurannu. Tarvinnee perehtyä siihe käsi kaasuunki jos sais vähä enemmä varvia???
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
klapalak
Vitos -nuffisti
Viestit: 30
Liittynyt: 21 Syys 2008, 13:20

16 Tammi 2009, 07:04

hydrauliletkusta voi pinta olla sisältä rikki,paine tukkii rikkinäistä pintaa letkussa tukkeeksi.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

18 Tammi 2009, 11:45

Paljon on viime vuosina tuotu käytettyjä kaivureita ulkomailta. Pienempiä, helposti traktorilavetillakin siirrettäviä, telakaivureitakin alkaa olla jo hyvinkin monella jne. Helpolla luulisi, että olisivat yleistyessään vetäneet vanhojen traktorikaivurien hintojakin samalla alaspäin. Mutta, mitä helvattia, esim.Vammas-Kessujenkin pyyntihinnat ovat jostain käsittämättömistä syistä välillä jo kymppitonninkin pinnassa!
No, halvemmallakin saa jo jotain. 5000€:lla saisi omaksi esim. Leyland pohjaisen Kessun, mikä ei enää lähde omin avuin –5 asteen pakkasesta käyntiin. Jäähdyttäjässä ei ole mitään litkua näkyvissä, konekin huohottaa jo aika pahasti, molempien takapyörien juuresta kuseskelee öljyä, etupyörän laakeri/pesä paskana, valoista suurin osa pimeänä, jarrut vaativat remonttia jne. Jokainen ikkuna rikki kaivuukonttorista, öljysäiliössä iso paperitukko korkkina jne. Nostopuomi lommahtanut siten, että vekin kohdalta muutama sentti ympäristöä paksumpi! Kaikissa tapituksissa 5-10mm väljyyttä. Tukitassutkin heiluvat vapaasti 10-20cm. Tunkit vuotavat sieltä täältä. Ja mikä pahinta, hydr.pumpulle/koneelle jo kova ponnistus saada härveli tassujen varaan. Varsinaisista kaivuuvoimista vain muistot jäljellä mutta 5000€:lla tosiaan saisi jo omaksi harmikseen! Ja mites se menikään: Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa! :roll:
Vastaa Viestiin