Leyland 2100+Hymas 4 -76

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 731
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

06 Loka 2020, 21:28

Pitkään on ollut tämä suunnitelma aurasta kuutosen keulalle, ja nyt se tuli viimein toteutettua kun sain käsiini vääntyneen Eurolevyn josta oikomalla ja hieman leventämällä saatiin sovite Jamesin aisojen ja auran kiinnikkeiden välille. Tässä vaiheessa en laita kallistussylinteriä, koska sellainen olisi tuon auran kanssa tarpeeton. Ketju ajaa asian.
Mutta jotenkin nuo kuormaajan aisat ovat kierossa, näkee kuskin paikalta kuinka tuo auran pitkittäistuki osoittaa selvästi oikealle. Toivottavasti ei ilmene puoltamisena auratessa!
20201005_143024-1.jpg
Sovite
20201005_142949-1.jpg
Aura nokalla
Tämä kun oli tehty niin tempaisin ruman ruostepöntön pois ja laitoin tilalle MF:n vanhan mutta ehjän vaimentajan. Onhan tuo ehkä vähän pilli tähän koneeseen mutta eipähän ainakaan vuoda joka välistä, ja lopputulos on mielestäni tasapainoisen näköinen. Hyvä asia on sekin että ovaalin mallinen vaimentaja mahtui moottorin kupeelle eikä ole näkökentässä. Alakäyrä joka oli siis aiemmin "cityleukku" -nimimerkin traktorissa jatkaa nyt tässä koneessa. :)
20201005_143122-1.jpg
Hieman siistimpi pakari
Eräs tärkeä asia talvikäyttöä varten on tietenkin lohko- tai tässä tapauksessa letkulämmitin. Luulin vastuksen olevan oikosulussa, mutta vika paikantui panssarikaapeliin joka tuli vetämällä pois pistokkeesta. Onneksi pistoke oli purettavissa joten lyhensin kaapelia ja laitoin rasian kiinni sopivaan kulmarautaan, näin siksi ettei kaapeli tule kierteelle. Jospa se nyt kestäisi. Seuraavassa kuvassa näkyy myös kysymyksiä herättävä moottorin kiinnityspultti. Pesemättä tuo nyt vielä jäi kun painepesuri ei ole ollut iskussa.
20201005_143139-1.jpg
Lämmittimen pistoke
Näiden toimien lisäksi vaihtelin löpösuodattimet ja tarkistin siirtopumpun, laitoin ajovalot kuntoon, kopin takalasin paikoilleen kun sellainenkin ollut jo tovin hankittuna ja lopuksi vielä puuttuvan ovenkahvan vasemman puoleiseen oveen. Aikaisemmin tuli tutkittua myös lasinpyyhkijä kuntoon, vika oli onneksi vain maajohdossa.
Nyt kai tässä ei tarvitse kuin ensilumia ootella... :D
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5280
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

08 Loka 2020, 18:07

Kyllähän noissa yleensä on jonkinlainen jousto tökkäämistä vastaan, tosin tuo kärkiaura ei ole niin herkkä. Sitä ei usko miten nopeasti isokin mies on ratin alla lattialla kun aura tökkää kaivonkanteen. Joka vuosi on joku katkonu kylkiluitaan ja sen takia rakkoreissakin on kunnon istuimet ja vyöt. :D
Foortilla voi ajaa ja markariiniä voi syyä piikaaki voi panna et ei se sen huonompi ole
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 731
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

09 Loka 2020, 09:16

Jospa ei tökkimistä tapahtuisi kun tuo aura on sen mallinen että terät ovat maata vasten ihan lappeellaan. Ja tarkoitus on vain omaa, tuttua reilun 2km yksityistietä aurailla lähinnä hankalissa keliolosuhteissa eli kun on satanut 20 senttiä lunta lämpötilan ollessa nollan tuntumassa. Täällä seudulla lumimäärät on niin isoja että mitenkään ei pelkällä auralla voi koko talvea mennä, pakkasilla mennään normaalisti lingolla.
Vastaa Viestiin