Leyland 2100+Hymas 4 -76

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

14 Tammi 2017, 13:01

Perän sisäistä pumppua ei taida onnistua kuutosen sisuskaluihin sovittaa, mutta olisiko alkuperäisestä nostolaiteventtiilistä mahdollisuuksia napata paluuöljyn virtausta putkeen, ettei se meniskään laatikon sisään vaan nykyiseen paluulinjaan?

Onko muuten tuo pumpputyyppi jotenkin erityisen sitkas kylmällä, jos on jäykät öljyt, en nimittäin tässä saanut konetta käyntiin vaikka öljypohjaa lämmitin 22kw hallilämmittäjällä tovin ja oli nollakeli, ei oikein jaksanut pyörittää? Toki akkukin alkaa olla entinen.
Pudottas pois sen kaivulaitteen.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1804
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

16 Tammi 2017, 00:32

ei tuo siipipumppu pitäs olla sen tahmeempi, voisin epäillä sen olevan jopa herkempi kun yleensä ei herää starttikierroksilla edes pumppaamaan. lienee melko mahdotonta eristää nostolaiteventtiiliä tiiviiksi se kun päästää öljyä monesta kohtaa ja lisäksi nostosylinteri ei koskaan ole täysin tiivis se kun on tiivistetty männänrenkailla. toinen ongelma tolla pumppu ja venttiiliyhdistelmällä olisi nostolaitteen pieni virtauskapasiteetti ja pumpun todennäköisesti suuri tuotto. nostolaitekäyttöön riittäisi kohtuudella hihnavetoinenkin pumppu kampiakselilta. omassa on nokkapumppu 16,3cm/r 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

24 Elo 2017, 16:14

Mistä johtuu, kun peruutellessa tahtoo toisen puolen jarru napata itsestään kiinni? Varmaan käytön puutteestahan siinä on kyse, mutta voisiko olla säätö liian tiukalla? Ei ole edistystä tullut noihin nostolaitesuunnitelmiin, mutta käyttövipu pyörii hervottomasti ympäri kun sitä tunnustelin. Sitten tulikin mieleen, että eihän se taida ottaa mihinkään kun ei ole nostolaitekantta paikoillaan vaan peitelevy, siinähän kuuluu olla se kolminokka välissä. En ole raskinut erottaa kaivuria traktorista kun usein on jotain nosteltavaa jos ei kaivamista tai tasoittelua ole. 8)
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

14 Loka 2017, 17:05

Tänään vähän huoltoa, vaihtelin kaivuulaitteen öljyt ja löysäsin jarruja niin loppui jumittelu. Ja kaivuuvoimat palasi kun laskin sieltä 20 ltr kuraa ja laitoin 40 ltr Farmoilia tilalle, oli siis tosi vähissä ja huonokuntoinen öljy.

Työmaalle 10km ajaessa tajusin senkin, että kun tuohon on se koneremontti tehty niin eipä sitä ole mitenkään saatu sisään ajettua, kun ainoa mahdollisuus kuormittaa on maantiellä vastaseen. Melkoinen sininen pilvi jäi jälkeen yhdessä mäessä että jo ois hävettänyt jos olisi joku sattunut vastaan...

Perilläpä en ehtinyt kuin pari kiveä metsätien pohjalta nakata pois, repesi hydrauliletku.
Liitteet
tmp-cam-1185313996.jpg
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

17 Joulu 2017, 21:16

Moottorityökoneesta takaisin traktoriksi... Ensimmäinen askel otettu. 8)

Tuo kuva nyt taisi olla aika epäselvä, hommasin siis osakasan sisältäen 1,5 kuutosen reppua sisuskaluineen, repunkannen, nostovarret, vetovarret, hissikoukun, pienen kasan vipuja ja käyttövivuston kulissin, melko ehyen istuimen, ratin, ehjät kopin ovet laseineen ja takalasin karmeineen. :D
Liitteet
tmp-cam--1317893440.jpg
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

03 Tammi 2018, 17:49

Nyt tarvisin hieman apua. Osakasassa ei tullut tuota kolminokkaa, eikä sitä luultavasti koneessa paikoillaan ole, kun vipu pyörii hervottomana, joten kaivelin kaapista tuon 472:ssa olleen kolminokan. Vaihdoin sen siitä aikoinaan pois käyttöakselin katkettua kesken ajon, ja ehyen akselin mukana tuli myös nokka joka oli mielestäni parempikuntoisen näköinen, joten vaihdoin sen.
Kysymys kuuluukin, onko tuo kuvissa näkyvä kärki ollut alunperin pitempi tai eri muotoinen? Se näyttää siltä niin kuin olisi kulunut tai jopa laikkakoneella hiottu tuota päätä. Uskaltaako tuota käyttää?
Liitteet
tmp-cam--1904690998.jpg
tmp-cam-1621431981.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 4640
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2018, 09:39

Korjausohjekirja kuvan mukaan näyttäs olleen pitempi tuo kärki, lieneekä rälläkää käytetty.
Liitteet
IMG_1549.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. Projekti nuhvit 3/42 ja 10/60. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho merkkinen pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

04 Tammi 2018, 14:44

Sahatulta se kyllä näyttääkin. Parasta siis etsiä ehyt tai käyttämätön osa siihen.
Nyt vasta itselläkin tuli selattua tarkemmin tuota kuutosen manuaalia, onhan se minulla monisteenakin.
Paljon on vielä pikkuosia jotka toivoisi löytävän, kuten se käyttövipujen runko joka tulee hytin lattiaan kiinni. Tosin niitä ei tarvita vielä pitkään aikaan. Minun aikatauluillani on hyvä, jos tulevaksi kesäksi saa tuohon nostolaitteet edes jonkinlaiseen kokeilukuntoon. Tai oikeastaan se voisi olla varovainen tavoite.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

21 Kesä 2020, 16:01

Tuohon nokkavipuasiaan vastatakseni, kyllä se kannatti hankkia parempi tilalle. Ero on melko selkeä hyväkuntoisessa ja tässä vanhassa. Hieman vain ihmetyttää mitä tuollakin muokkauksella on haettu, onko joku yrittänyt nostolaitteen pilkkimistä hillitä isontamalla sisäisiä toleransseja... :lol:
20200621_161138-1.jpg
Uusi ja vanha nokkavipu
Tuli muutenkin tämän kanssa askarreltua eilen. Kaivulaitteen "pois pudottaminen" ei niin vain käynytkään, kun kaikki neljä pulttia olivat enemmän ja vähemmän juntturassa. Tuskin tuota on ikinä irroitettu. Mutta sinne se lopulta jäi pölkkyjen varaan kun sai pultit kitkuteltua auki.
20200620_200855.jpg
Hymas irti
Kyllähän tuossa on mahdollisuudet tilan puolesta asentaa nostolaitteet paikoilleen. Hieman sovite varjostaa vetovarsien korvakoita, mutta laikalla siitä selvitään.
20200620_212826.jpg
Sovitteet
Vilkaisin peitelevyn alle. Olisihan se ollutkin liian hienoa, jos kaikki romut olisi olleet sisällä. Positiivista kuitenkin on että reppu vaikuttaisi ehjältä, lukuunottamatta pientä yläkulman lohkeamaa. VOA-vaihteisto on paikoillaan, molemmat nopeudet kytkeytyvät ja hydrauliikan käyttöakselit sekä tunnustelijan nokka ovat paikoillaan.
20200621_155832.jpg
Tyhjää täynnä
Kävikin hyvä tuuri, että osakasassa tuli tällainen reppu jossa ei taas ole ulosoton osia, mutta hydrauliventtiili ja nostosylinteri sisäisine putkistoineen on. Nyt olisi siis kaikki tarpeet projektiin kotona.
20200621_160018.jpg
Irtoreppu
Tarkoitus on kokeiluvaiheessa tehdä hydrauliikka VOA-käyttöisellä pikkupumpulla, mutta jätän asian tällä erää odottelemaan, kun toisessakin traktorissa on parhaillaan reppu irti.
Yksi asia hieman oudoksutti kun kävin tiellä ajamassa ilman kaivulaitetta. Tuo on ollut sellainen kiemurtelija, ja luulin että se johtuu liian pienestä etuakselipainosta. Mutta ilmiö ei hävinnytkään. Auraus pitäisi olla kohdallaan, kun sen olen säätänyt raidetangot uusiessani. On todella vaikeaa saada kone pysymään valitussa suunnassa. Mistähän kiikastaa? Toki siellä väljyyksiä on, mutta ei kai nämä koskaan ihan tiiviitä ole eikä muut ajamani hydro-ohjatut ole olleet noin vikureita.
Ajattelin että tuota voisi käyttää nyt edes ajoneuvona, näkyy kaikki jumittuvan kun ei ole paljoa näinä minun vuosina liikuteltu. Mutta eipä tuolla houkuttele tielle lähteä kun ei meinaa ojien välissä pysyä. :?
(Eikä ole jarruja koska pääsylinterit ovat jumissa) :lol:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka/Ristijärvi

24 Kesä 2020, 00:29

Kerkänmatti kirjoitti:
21 Kesä 2020, 16:01
Auraus pitäisi olla kohdallaan, kun sen olen säätänyt raidetangot uusiessani.
Niin piti, mutta oli 16mm harituksen puolella. :oops: Mikä lie epäonnistunut säädössä, vai jäikö se tekemättä, tiedä häntä. Ruuvailin ohjearvoon ja käytös muuttui huomattavasti parempaan suuntaan. Tosin lenkin jälkeen kulma oli taas mitan mukaan muuttunut, voi kyllä johtua siitä että en pyöritellyt renkaita säädön aikana, tai väljistä olkatapin heloista. Pitäisi laittaa merkit ja liikuttaa konetta etupyörien puolen kierroksen verran, niin saisi varmaan lähimmäs oikeaa. Hieman hankalaa vaan yksinään kun vielä rullamitan avulla säätelin.

No tästä innostuneena irrottelin nyt oikean puoleisen jarrupääsylinterin, kun oli täysin jumissa. Saapa nähdä tuleeko tuosta vielä toimiva. Laitoin kuvan oton jälkeen irrotusöljyä ja jätin likoon. Nesteet ei ollu vuotaneet, joten toivoa on koska ruoste lienee tiivisteen ulkopuolisella alueella ja mäntä on jäänyt liki uloimpaan asentoon.
20200623_210214-1.jpg
Jumissa
Piti myöskin asentaa vetokoukku, pois tallin nurkalta lojumasta. Kovin on erilainen tuo perän geometria nelisylinteriseen verrattuna, aiemmin ei ole tullut ajateltua kun ei ole päässyt näitä vierekkäin tutkimaan. Totesin samalla että nostolaiteprojektista puuttuu vielä yksi komponentti joka tähän kuuluisi, eli painesuodatin repun vasemmalta sivulta. Mutta sen ehdin etsiä sitten kun on ajankohtainen.
20200621_210517.jpg
Koukku paikoillaan
Vastaa Viestiin