Sivu 1/1

Nivelakselin kytkimen säätö

Lähetetty: 20 Loka 2018, 09:23
Kirjoittaja OttuM
Tarkoitus olisi kytkimellä varustettua nivelakselia käyttää Leyland 384/270;n lumilingossa.

Nivelakseli on (ei vapaakytkimellä) vaan ylikuormakytkimellä varustettu. Ollut käytössä Valmet 602 ja 2100 leveässä lumilinkossa.
Kytkin on akseliin korjattu, muttei ole ollut käytössä korjauksen jälkeen. (useampi vuosi sitten).

Onko kytkimen jousipaineiset pultit säädetty esim momenttiin?.
Jos on, löytyykö jostain karkeaa taulukkoa jossa näkyisi mikä momentti,
mitäki työtehtävää varten olisi oikea pulttien kireys? (esim. lumilinko).
Tietenki myös ylikuormakytkimen halkaisija koko vaikuttaa säätö arvoihin. Kykimen levyt 2 kpl 160/97x4

Vai pitääkö kytkin säätää jollain "dynamo" vastuksella vaiko testailen?.

Vaihdoin lumilinkoon uudet IKH;n 'TARMO' Kierukan ja heittopyöran.
( Jos joku voisi kertoa kuormituksen vastuksen tällä yhdistelmällä. Tietysti lumiarvot vaikuttaa asiaan).

Vai miten varmistat että nivelakselin kytkin toimii oikealla vastuksella, tässä tapauksessa lumilinko?.

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Lähetetty: 20 Loka 2018, 22:20
Kirjoittaja Warpu
siis onko siinä vapaakytkin vai ylikuormakytkin vaiko molemmat? Kitkatyyppisen ylikuormakytkimen ominaisuuksiin kuuluu se että seisoessaan levyt ruostuvat jumiin jolloin ylikuormitustapauksessa kytkin ei luista toivotulla tavalla, tämä ongelma poistetaan löysäämällä jouset täysin löysäksi ja pyöräyttämällä kytkin vapaaksi. tämän jälkeen jouset kiristetään joko takaisin samaan pituuteen missä olivatkin tai sitten kokeilemalla haetaan säätö jossa kytkin ei normaalikuormituksella luista alkaen löysästä kireämmäksi tarpeen mukaan 8)

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Lähetetty: 21 Loka 2018, 00:32
Kirjoittaja jusape
Ja vapaakytkin antaa raskaan laitteen, esim ison lingon tai hakkurin , pyöriä omia aikojaan pysähdyksiin, vaikka traktori sammutettaisiin voimanoton päällä ollessa.. 8)

Re: Nivelakselin kytkimen säätö

Lähetetty: 21 Loka 2018, 11:45
Kirjoittaja OttuM
Se taitaa sittenkin olla ylikuormakytkin eli 'levykytkin', Niinkuin edellä kirjoittajat arvelivat.

Purin kytkimen osiin. oli pahasti kiinni ja ruosteessa samoin kytkinlevyt. Ei olisi toiminut niinkuin on suunniteltu.

Tosin se voisi toimia myös (vapaakytkimenä), koska nivellaippa osio (nivelenpää joka kiinnitetään lumiligon booriin) on kahden kytkinlevyn (160/97x4) välissä.
(Jos akselin pyörittäjä sammuu isoilla kieroksilla täytyy jostain antaa periksi, toimisi akseli vapaakytkimenä eli "räikkänä"). Tiedä häntä toimiiko.

Nyt on tarkoitus säätää kytkin niin että jos lumilnkoon joutuisi esim. oksia, jäälohkareita, kiviä (jota metsätiellä), tai "tukehtuminen". antaisi kytkin periksi.

Tosin on minulla tuo vapaakytkin akseli, jota on käytetty tuorerehusilppurissa. se tuskin olisi lumilingossa oiken tässä tapauksessa.

Täytyynee esisäätää kytkimen jousien pultit johonkin pieneen momenttiin ja testata jos luistaa kiristää jokaista pulttia samanverran lisää ja testata.
Olisi hyvä jos löytyisi tietoa mikä olisi oikea kiristysmomentti aluksi, josta lähtisi liikkeelle.