Nivelakselin kytkimen säätö

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

20 Loka 2018, 09:23

Tarkoitus olisi kytkimellä varustettua nivelakselia käyttää Leyland 384/270;n lumilingossa.

Nivelakseli on (ei vapaakytkimellä) vaan ylikuormakytkimellä varustettu. Ollut käytössä Valmet 602 ja 2100 leveässä lumilinkossa.
Kytkin on akseliin korjattu, muttei ole ollut käytössä korjauksen jälkeen. (useampi vuosi sitten).

Onko kytkimen jousipaineiset pultit säädetty esim momenttiin?.
Jos on, löytyykö jostain karkeaa taulukkoa jossa näkyisi mikä momentti,
mitäki työtehtävää varten olisi oikea pulttien kireys? (esim. lumilinko).
Tietenki myös ylikuormakytkimen halkaisija koko vaikuttaa säätö arvoihin. Kykimen levyt 2 kpl 160/97x4

Vai pitääkö kytkin säätää jollain "dynamo" vastuksella vaiko testailen?.

Vaihdoin lumilinkoon uudet IKH;n 'TARMO' Kierukan ja heittopyöran.
( Jos joku voisi kertoa kuormituksen vastuksen tällä yhdistelmällä. Tietysti lumiarvot vaikuttaa asiaan).

Vai miten varmistat että nivelakselin kytkin toimii oikealla vastuksella, tässä tapauksessa lumilinko?.
Viimeksi muokannut OttuM, 21 Loka 2018, 11:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Loka 2018, 22:20

siis onko siinä vapaakytkin vai ylikuormakytkin vaiko molemmat? Kitkatyyppisen ylikuormakytkimen ominaisuuksiin kuuluu se että seisoessaan levyt ruostuvat jumiin jolloin ylikuormitustapauksessa kytkin ei luista toivotulla tavalla, tämä ongelma poistetaan löysäämällä jouset täysin löysäksi ja pyöräyttämällä kytkin vapaaksi. tämän jälkeen jouset kiristetään joko takaisin samaan pituuteen missä olivatkin tai sitten kokeilemalla haetaan säätö jossa kytkin ei normaalikuormituksella luista alkaen löysästä kireämmäksi tarpeen mukaan 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Loka 2018, 00:32

Ja vapaakytkin antaa raskaan laitteen, esim ison lingon tai hakkurin , pyöriä omia aikojaan pysähdyksiin, vaikka traktori sammutettaisiin voimanoton päällä ollessa.. 8)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

21 Loka 2018, 11:45

Se taitaa sittenkin olla ylikuormakytkin eli 'levykytkin', Niinkuin edellä kirjoittajat arvelivat.

Purin kytkimen osiin. oli pahasti kiinni ja ruosteessa samoin kytkinlevyt. Ei olisi toiminut niinkuin on suunniteltu.

Tosin se voisi toimia myös (vapaakytkimenä), koska nivellaippa osio (nivelenpää joka kiinnitetään lumiligon booriin) on kahden kytkinlevyn (160/97x4) välissä.
(Jos akselin pyörittäjä sammuu isoilla kieroksilla täytyy jostain antaa periksi, toimisi akseli vapaakytkimenä eli "räikkänä"). Tiedä häntä toimiiko.

Nyt on tarkoitus säätää kytkin niin että jos lumilnkoon joutuisi esim. oksia, jäälohkareita, kiviä (jota metsätiellä), tai "tukehtuminen". antaisi kytkin periksi.

Tosin on minulla tuo vapaakytkin akseli, jota on käytetty tuorerehusilppurissa. se tuskin olisi lumilingossa oiken tässä tapauksessa.

Täytyynee esisäätää kytkimen jousien pultit johonkin pieneen momenttiin ja testata jos luistaa kiristää jokaista pulttia samanverran lisää ja testata.
Olisi hyvä jos löytyisi tietoa mikä olisi oikea kiristysmomentti aluksi, josta lähtisi liikkeelle.
Vastaa Viestiin