Stihlin metkut

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

25 Maalis 2018, 22:31

Löytyykö sahamiehiä? MS 260 tuppaa näitä nykyjä ottamaan huonosti kierroksia, kun on vähän aikaa pyöriny joutavaa. Varovasti saa kaasulla herkutella, ettei tumppaa ja pari kertaa on sammahtanut omia aikojaan. Voisko olla ilmavuotoa, kampuran stefat tai impulssiletku? Kaasarin kalvot?
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Maalis 2018, 22:51

Spoileri kirjoitti:Löytyykö sahamiehiä? MS 260 tuppaa näitä nykyjä ottamaan huonosti kierroksia, kun on vähän aikaa pyöriny joutavaa. Varovasti saa kaasulla herkutella, ettei tumppaa ja pari kertaa on sammahtanut omia aikojaan. Voisko olla ilmavuotoa, kampuran stefat tai impulssiletku? Kaasarin kalvot?
Impulssiletku, bensaletkukin voi olla salakavalasti hapertunut, että vetää ilmaa sieltä.
Kalvotkin voi olla.
Mutta. Ajatko ysikasilla vai valmiilla pienkonebensalla?
Nuo pienkonelitkut ei tunnu toimivan vanhemmissa Stihleissä.
Setäukon vanha 025 ei toiminut yhtään tolla valmisbensalla, vaihdoin ysikasit tankkiin ja laitoin säätöihin, ei oo vuoteen valitellut yhtään ettei toimisi.

Lähetään tästä liikkeelle :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

26 Maalis 2018, 13:39

No tällä on aina ajettu valmiilla lantringilla, tosin ennen oli aina Aspenia ja nyt on männä muutama kannu Nesteen tavaraa, mutta muistaakseni temppuili jo Aspenillakin. Hiton mukavassa paikkaa on tuo impulssiletku, joutuu vissiin käyttämään kahvat irti. Ei varmaan kyllä olis pöllömpi idea laittaa kaikki kumiosat uusiin, saakohan nuo stefat vaihtumaan ihan vaan kun nakertelee kytkimen ja vauhtipyörän pois tieltä? Mihinkään pajallehan ei kannata vanhaa sahaa kiikuttaa, konkurssi iskee.

Onko muuten kellä pitemmän ajan kokemuksia Stihlin M-tronicci sahoista? MS 362 tai Echon 620 menee jossain kohtaa ostoon, mutta vähän epäilyttää nuo tekoälyt, että saako Stihliä kymmenen vuoden perästä enää käyntiin.
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Maalis 2018, 16:33

Stefojen viallisuuteen en usko ensisyömisellä, Hae Koskimieheltä kalvot, bensa- ja impulssiletkut, uskon että noilla jo Tilhi tokenee...
Stefat saa näkysälle noin kuin kirjoititkin. jos siis tarvetta, mutta alota noista letkuista ja kalvoista. ja kato että kaasarin kiinnitys sylinteriin on tiivis...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

28 Maalis 2018, 12:52

Vanhan moottorisahan kanssa pitää olla "lehmän hermot", aikaa vetää Norttia ja tuumailla vaikka saha on aika yksinkertainen kone. Laakerien stefan tai kaasuttajan kalvovika on aika epätodennäköinen, ellei sahalla ole ajettu oikeasti paljon ja ammattimaisesti ja jätetty sitten vuosiksi nurkkaan lojumaan. Kannattaa tarkistaa kaasuttajan kiinnitys kuten nuhvi63 jo kertoi ja puhdistaa ilmansuodatin sekä vaihtaa bensan suodatin ja laittaa uutta 3 prosenttista 98 bensaa tankkiin. Vaihda suosiolla bensaletku ja tulpanjohto, bensaletku voi olla syöpynyt tai murtunut sen verran että kone saa sieltä ilmaa, ja kipinäpiuha voi olla murtunut eli lyö runkoon. Sitten vaihda uusi tulppa ja kokeilee että tulee tasainen kipinä, vanhassa tulpassa voi olla silmälle näkymättömiä hiusmurtumia. Kun alkaa käymään, laita säädöt prikulleen kohdilleen, Stihl on tarkka säädöistä. Itse säädän vanhan koneen työkäynnin hieman ylikierroksille ja laitan bensan sekaan pikkaisen fairia, kyllä kiertää ja leikkaa. Jos saha lähtee käyntiin mutta nikottelee laita se kyljelleen, mikäli saha sammuu kyljellään ollen heti kohta niin silloin stefa vuotaa. :wink:
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

28 Maalis 2018, 19:20

Plugin vaihtelin eilen ja hain pöntöllisen Aspenia, niillä jo parani käynti kummasti, heräilee tyhjäkäynniltä paljon herkemmin. Tänään sitten tuossa justiinsa väsäsin letkut uusiin, eikä mitään vaikutusta. Semmosen tuossa nyt huomasin, että kun tyhjäkäynnillä laippaa painattaa puuta vasten, kierrokset tippuu ja pari kertaa sain sammahtamaankin tuolla lailla kikkailemalla. Samaten kun sahatessa reippaammin painattaa, häviää tehoja pois ihan selvästi.

Bräkleeniä suihkuttelin sinne kaasarin ja pytyn välisen kumin tietämille, mutta ei niin minkään näköstä vaikutusta, että tuskin kumissa reikää on. Niin ja kylmänä ei tunnu nikottelevan, kuumana ainoastaan. Käyntiin lähtee samalla kaavalla kuin aina ennenkin, kaks nyppäsyä ryypyn kanssa ja kerta puolikaasulla, lämpösenä virta vaan päälle ja laakista tulille.

Lieköhän tuo tulpan johto puolassa kiinteenä, täytyy huomenna kysellä saako sitä erikseen, vai meneekö virtavehkeet yhtenä pakettina.
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Maalis 2018, 00:49

ääni kalvoille ja nekin kannattaa sitte ottaa semmosesta puulaakista joka myy niitä säännöllisesti. vasta oli juttua sahasta joka ei toiminut uusillakaan kalvoilla ne kun oli hieman vanhempaa varastoa... vasta pienkonehuollossa vaihdetut kalvot korjasivat käynnin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

29 Maalis 2018, 09:45

Meillä oli joskus stihlin fs400 raivuri joka oli tarkka bensastaan... vain 98:lla suostui käymään tyhjäkäyntiä mm.

Tuosta pienkonebensasta ei ole kokemuksia kuin töistä, käryyttäähän se vähemmän mutta ns. Säilyvyyden osalta en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi ostaa sitä. Sekoitebensalla kun pitää sahat viileässä tilassa ja ainakin kerran/muutama kk vetää käymään ja käyttelee niin ovat pelanneet.

4kpl zama kaasuttimilla olevia huskuja 2000 luvulta sekä yksi walbro 90 luvulta ja remontit kaasuvaijeri raivaussahaan, sekä yhden 339 kytkimen käyttörumpu ja vetorissa vaihdettu. Polttoainepuoleen ei vielä mitään vaikka noiden uudenmpien piti olla surkeita siltä osin..

Ettei mene pelkästään kehumiseksi niin muuten töissä on timpurisahana 440 jossa aivan samat oireet kuin sinulla. Kahdella korjaamoreissulla ei ole parantunut...
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

29 Maalis 2018, 11:05

kolmetonnine kirjoitti: Ettei mene pelkästään kehumiseksi niin muuten töissä on timpurisahana 440 jossa aivan samat oireet kuin sinulla. Kahdella korjaamoreissulla ei ole parantunut...
No mutta, muistatko yhtään mitä siihen on laitettu?

Voihan sitä ysikasiakin kokeilla, mutta en oikein usko kun tällä on kuitenkin ensimmäiset kymmenen vuotta laulatettu menemään yksinomaan Aspenilla ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ja tuntuu nyt olevan tuosta kahvojen ja koneen välisestä kulmasta kiinni tuo käynti, mikä on kyllä aika omituista.
Ketjut päällä kesät talvet...
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

30 Maalis 2018, 18:06

Kun saat sahan kunnolla "soimaan" kirjoittele missä oli vika. Auttaa muita samanlaisen koneen kanssa ihmetteleviä. :wink:
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

01 Huhti 2018, 09:35

Iliman muuta, kun vaan tietäis mikä sillä oli. Eilen nimittäin soi niin komeesti, ettei paremmasta väliä eikä mitään temppuilua. Niin paitti kun täydestä laukasta päästää liipasimesta irti, härveli vähän nykii kierrosten laskiessa. Mun mielestäni vois viitata johonkin epämääräsyyteen sytkäpuolella. Mut eiköhän se taas kohta ala vittuilemaan. Kalvot, vetopuolen stefa ja puola, noista joku seuraavana varmaan.
Ketjut päällä kesät talvet...
sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

02 Huhti 2018, 08:14

Semmonenkin vika on nähty että neulaventtiilin puoleinen kaasuttimen kansi vuotaa ulospäin bensaa, vika huomattiin korjaamossa kun laitettiin painetestiin reilummalla paineella. Kansi vaihdettiin, temppuilu loppu siihen, kyse oli huskista mutta peiaatteessa sama millä merkillä hyvänsä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Huhti 2018, 08:44

sepi-n kirjoitti:Semmonenkin vika on nähty että neulaventtiilin puoleinen kaasuttimen kansi vuotaa ulospäin bensaa, vika huomattiin korjaamossa kun laitettiin painetestiin reilummalla paineella. Kansi vaihdettiin, temppuilu loppu siihen, kyse oli huskista mutta peiaatteessa sama millä merkillä hyvänsä.
Minullakin 238 husku tempuilee, olen vaihtanut männänrenkaan, kaasuttajan ja sylinterin välisen tiivisteen, pensaletkun ja kaasutajan kalvot neuloineen, seuraava operaatio olis ollut kampiakselien stefojen testaaminen / vaihtaminen, mutta jäänyt tekemättä kun paikalisesta huskun myyntiliikeestä löytyi hyväkuntoinen ja toimiva 242:nen, maksoi 80 €. Hieman laiskempihan tuo 242.nen on muuta näin vanha mies pärjää tuollakin. Pitääpä kokeilla vielä tuota kaasutajan kannen vaihtoa, on sitten molempiin käsiin hyvät sahat.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

02 Huhti 2018, 11:18

Jaa, kärsisköhän siitä bensaletkun nipasta tyrkätä pienellä paineella ainetta sisään, olis ainakin helppo kokeilla.
Ketjut päällä kesät talvet...
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

02 Huhti 2018, 12:05

Tuo 440 on todettu että tilalle haetaan 211 Stihl heti kun lopettaa taas täysin käynnin.
Tähänasti tehty muistaakseni:
-Tulppa
-Puola mitattu (epäilen kyllä vian syyksi..)
-polttoaineletkut, suodattimet, huohottimet
-Kalvot ensimmäisessä remontissa viime syksynä.
-Stefat on ehjät ja puristuksia löytyy, sahattu vain nesteen valmiilla 2-t bensalla.

Saha putosi katolta maahan ja tähän käynti taskulämpöisenä loppui kun takakahva ja kaasuvivusto vaihdettiin.

Timpurinsahana halvat stihlit ovat huomattavasti parempia kuin vastaavan kokoiset jonseredit ja huskvaranat, valitettavasti. Ammattilaatu kyllä on kyllä oransseissa edelleen kunnossa.
Vastaa Viestiin