Sivu 1/2

Stihlin metkut

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 22:31
Kirjoittaja Spoileri
Löytyykö sahamiehiä? MS 260 tuppaa näitä nykyjä ottamaan huonosti kierroksia, kun on vähän aikaa pyöriny joutavaa. Varovasti saa kaasulla herkutella, ettei tumppaa ja pari kertaa on sammahtanut omia aikojaan. Voisko olla ilmavuotoa, kampuran stefat tai impulssiletku? Kaasarin kalvot?

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 25 Maalis 2018, 22:51
Kirjoittaja nuhvi63
Spoileri kirjoitti:Löytyykö sahamiehiä? MS 260 tuppaa näitä nykyjä ottamaan huonosti kierroksia, kun on vähän aikaa pyöriny joutavaa. Varovasti saa kaasulla herkutella, ettei tumppaa ja pari kertaa on sammahtanut omia aikojaan. Voisko olla ilmavuotoa, kampuran stefat tai impulssiletku? Kaasarin kalvot?
Impulssiletku, bensaletkukin voi olla salakavalasti hapertunut, että vetää ilmaa sieltä.
Kalvotkin voi olla.
Mutta. Ajatko ysikasilla vai valmiilla pienkonebensalla?
Nuo pienkonelitkut ei tunnu toimivan vanhemmissa Stihleissä.
Setäukon vanha 025 ei toiminut yhtään tolla valmisbensalla, vaihdoin ysikasit tankkiin ja laitoin säätöihin, ei oo vuoteen valitellut yhtään ettei toimisi.

Lähetään tästä liikkeelle :D

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 26 Maalis 2018, 13:39
Kirjoittaja Spoileri
No tällä on aina ajettu valmiilla lantringilla, tosin ennen oli aina Aspenia ja nyt on männä muutama kannu Nesteen tavaraa, mutta muistaakseni temppuili jo Aspenillakin. Hiton mukavassa paikkaa on tuo impulssiletku, joutuu vissiin käyttämään kahvat irti. Ei varmaan kyllä olis pöllömpi idea laittaa kaikki kumiosat uusiin, saakohan nuo stefat vaihtumaan ihan vaan kun nakertelee kytkimen ja vauhtipyörän pois tieltä? Mihinkään pajallehan ei kannata vanhaa sahaa kiikuttaa, konkurssi iskee.

Onko muuten kellä pitemmän ajan kokemuksia Stihlin M-tronicci sahoista? MS 362 tai Echon 620 menee jossain kohtaa ostoon, mutta vähän epäilyttää nuo tekoälyt, että saako Stihliä kymmenen vuoden perästä enää käyntiin.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 26 Maalis 2018, 16:33
Kirjoittaja nuhvi63
Stefojen viallisuuteen en usko ensisyömisellä, Hae Koskimieheltä kalvot, bensa- ja impulssiletkut, uskon että noilla jo Tilhi tokenee...
Stefat saa näkysälle noin kuin kirjoititkin. jos siis tarvetta, mutta alota noista letkuista ja kalvoista. ja kato että kaasarin kiinnitys sylinteriin on tiivis...

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 12:52
Kirjoittaja Raataja
Vanhan moottorisahan kanssa pitää olla "lehmän hermot", aikaa vetää Norttia ja tuumailla vaikka saha on aika yksinkertainen kone. Laakerien stefan tai kaasuttajan kalvovika on aika epätodennäköinen, ellei sahalla ole ajettu oikeasti paljon ja ammattimaisesti ja jätetty sitten vuosiksi nurkkaan lojumaan. Kannattaa tarkistaa kaasuttajan kiinnitys kuten nuhvi63 jo kertoi ja puhdistaa ilmansuodatin sekä vaihtaa bensan suodatin ja laittaa uutta 3 prosenttista 98 bensaa tankkiin. Vaihda suosiolla bensaletku ja tulpanjohto, bensaletku voi olla syöpynyt tai murtunut sen verran että kone saa sieltä ilmaa, ja kipinäpiuha voi olla murtunut eli lyö runkoon. Sitten vaihda uusi tulppa ja kokeilee että tulee tasainen kipinä, vanhassa tulpassa voi olla silmälle näkymättömiä hiusmurtumia. Kun alkaa käymään, laita säädöt prikulleen kohdilleen, Stihl on tarkka säädöistä. Itse säädän vanhan koneen työkäynnin hieman ylikierroksille ja laitan bensan sekaan pikkaisen fairia, kyllä kiertää ja leikkaa. Jos saha lähtee käyntiin mutta nikottelee laita se kyljelleen, mikäli saha sammuu kyljellään ollen heti kohta niin silloin stefa vuotaa. :wink:

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 19:20
Kirjoittaja Spoileri
Plugin vaihtelin eilen ja hain pöntöllisen Aspenia, niillä jo parani käynti kummasti, heräilee tyhjäkäynniltä paljon herkemmin. Tänään sitten tuossa justiinsa väsäsin letkut uusiin, eikä mitään vaikutusta. Semmosen tuossa nyt huomasin, että kun tyhjäkäynnillä laippaa painattaa puuta vasten, kierrokset tippuu ja pari kertaa sain sammahtamaankin tuolla lailla kikkailemalla. Samaten kun sahatessa reippaammin painattaa, häviää tehoja pois ihan selvästi.

Bräkleeniä suihkuttelin sinne kaasarin ja pytyn välisen kumin tietämille, mutta ei niin minkään näköstä vaikutusta, että tuskin kumissa reikää on. Niin ja kylmänä ei tunnu nikottelevan, kuumana ainoastaan. Käyntiin lähtee samalla kaavalla kuin aina ennenkin, kaks nyppäsyä ryypyn kanssa ja kerta puolikaasulla, lämpösenä virta vaan päälle ja laakista tulille.

Lieköhän tuo tulpan johto puolassa kiinteenä, täytyy huomenna kysellä saako sitä erikseen, vai meneekö virtavehkeet yhtenä pakettina.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 00:49
Kirjoittaja Warpu
ääni kalvoille ja nekin kannattaa sitte ottaa semmosesta puulaakista joka myy niitä säännöllisesti. vasta oli juttua sahasta joka ei toiminut uusillakaan kalvoilla ne kun oli hieman vanhempaa varastoa... vasta pienkonehuollossa vaihdetut kalvot korjasivat käynnin 8)

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 09:45
Kirjoittaja kolmetonnine
Meillä oli joskus stihlin fs400 raivuri joka oli tarkka bensastaan... vain 98:lla suostui käymään tyhjäkäyntiä mm.

Tuosta pienkonebensasta ei ole kokemuksia kuin töistä, käryyttäähän se vähemmän mutta ns. Säilyvyyden osalta en ole vielä nähnyt tarpeelliseksi ostaa sitä. Sekoitebensalla kun pitää sahat viileässä tilassa ja ainakin kerran/muutama kk vetää käymään ja käyttelee niin ovat pelanneet.

4kpl zama kaasuttimilla olevia huskuja 2000 luvulta sekä yksi walbro 90 luvulta ja remontit kaasuvaijeri raivaussahaan, sekä yhden 339 kytkimen käyttörumpu ja vetorissa vaihdettu. Polttoainepuoleen ei vielä mitään vaikka noiden uudenmpien piti olla surkeita siltä osin..

Ettei mene pelkästään kehumiseksi niin muuten töissä on timpurisahana 440 jossa aivan samat oireet kuin sinulla. Kahdella korjaamoreissulla ei ole parantunut...

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 11:05
Kirjoittaja Spoileri
kolmetonnine kirjoitti: Ettei mene pelkästään kehumiseksi niin muuten töissä on timpurisahana 440 jossa aivan samat oireet kuin sinulla. Kahdella korjaamoreissulla ei ole parantunut...
No mutta, muistatko yhtään mitä siihen on laitettu?

Voihan sitä ysikasiakin kokeilla, mutta en oikein usko kun tällä on kuitenkin ensimmäiset kymmenen vuotta laulatettu menemään yksinomaan Aspenilla ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ja tuntuu nyt olevan tuosta kahvojen ja koneen välisestä kulmasta kiinni tuo käynti, mikä on kyllä aika omituista.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 18:06
Kirjoittaja Raataja
Kun saat sahan kunnolla "soimaan" kirjoittele missä oli vika. Auttaa muita samanlaisen koneen kanssa ihmetteleviä. :wink:

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 01 Huhti 2018, 09:35
Kirjoittaja Spoileri
Iliman muuta, kun vaan tietäis mikä sillä oli. Eilen nimittäin soi niin komeesti, ettei paremmasta väliä eikä mitään temppuilua. Niin paitti kun täydestä laukasta päästää liipasimesta irti, härveli vähän nykii kierrosten laskiessa. Mun mielestäni vois viitata johonkin epämääräsyyteen sytkäpuolella. Mut eiköhän se taas kohta ala vittuilemaan. Kalvot, vetopuolen stefa ja puola, noista joku seuraavana varmaan.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 02 Huhti 2018, 08:14
Kirjoittaja sepi-n
Semmonenkin vika on nähty että neulaventtiilin puoleinen kaasuttimen kansi vuotaa ulospäin bensaa, vika huomattiin korjaamossa kun laitettiin painetestiin reilummalla paineella. Kansi vaihdettiin, temppuilu loppu siihen, kyse oli huskista mutta peiaatteessa sama millä merkillä hyvänsä.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 02 Huhti 2018, 08:44
Kirjoittaja kari t
sepi-n kirjoitti:Semmonenkin vika on nähty että neulaventtiilin puoleinen kaasuttimen kansi vuotaa ulospäin bensaa, vika huomattiin korjaamossa kun laitettiin painetestiin reilummalla paineella. Kansi vaihdettiin, temppuilu loppu siihen, kyse oli huskista mutta peiaatteessa sama millä merkillä hyvänsä.
Minullakin 238 husku tempuilee, olen vaihtanut männänrenkaan, kaasuttajan ja sylinterin välisen tiivisteen, pensaletkun ja kaasutajan kalvot neuloineen, seuraava operaatio olis ollut kampiakselien stefojen testaaminen / vaihtaminen, mutta jäänyt tekemättä kun paikalisesta huskun myyntiliikeestä löytyi hyväkuntoinen ja toimiva 242:nen, maksoi 80 €. Hieman laiskempihan tuo 242.nen on muuta näin vanha mies pärjää tuollakin. Pitääpä kokeilla vielä tuota kaasutajan kannen vaihtoa, on sitten molempiin käsiin hyvät sahat.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 02 Huhti 2018, 11:18
Kirjoittaja Spoileri
Jaa, kärsisköhän siitä bensaletkun nipasta tyrkätä pienellä paineella ainetta sisään, olis ainakin helppo kokeilla.

Re: Stihlin metkut

Lähetetty: 02 Huhti 2018, 12:05
Kirjoittaja kolmetonnine
Tuo 440 on todettu että tilalle haetaan 211 Stihl heti kun lopettaa taas täysin käynnin.
Tähänasti tehty muistaakseni:
-Tulppa
-Puola mitattu (epäilen kyllä vian syyksi..)
-polttoaineletkut, suodattimet, huohottimet
-Kalvot ensimmäisessä remontissa viime syksynä.
-Stefat on ehjät ja puristuksia löytyy, sahattu vain nesteen valmiilla 2-t bensalla.

Saha putosi katolta maahan ja tähän käynti taskulämpöisenä loppui kun takakahva ja kaasuvivusto vaihdettiin.

Timpurinsahana halvat stihlit ovat huomattavasti parempia kuin vastaavan kokoiset jonseredit ja huskvaranat, valitettavasti. Ammattilaatu kyllä on kyllä oransseissa edelleen kunnossa.