Tempo KDN-210 eli косилка дисковая навесная

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Elo 2016, 21:29

Pitänee kertoa käyttäjäkokemukset uusimmasta romusta joka taloon tuli.

Ostin emännän vanhalta opiskelukaverilta noiden aroksien sormikoneiden tilalle vahvan venäläisen eli KDN -lautasniittokoneen neljälläsataa eurolla. Kone oli niitolta jäänyt viime syksynä ja heti kotiin haettuani kyllä sitä kokeilin.

No jonkinlainen takavuosien "kokemus" koneesta oli, lähinnä sen surkeasta työjäljestä, hirvittävästi huudosta ja normaalista öljyvuodosta sekä melko hankalasta perään kytkemisestä, pehmeistä lautasista ja huonolaatuisista teristä.

KDN nimi tulee sanoista kosilka diskovaja navernaja eli nostolaitekiinnitteinen lautasniittokone. työleveys 2.1 metriä.

No laitehan toimi, juu. Niitti heinää. Ääni tässä yksilössä oli miedompi mitä siinä kaverin aijemmassa.
Koekäytön jälkeen tutkimaan öljytilanne, eipä ropusta juuri nestettä näkynyt, joten uutta sisään. Litra 80W90:iä ensihätään ja uutta kannullista hakemaan... kun sain toisen kannullisen haettua öljyt tulivat jo pihamaalla minua vastaan :lol: Palkki on niin älyttömän pehmeää meltorautaa, mitälie laivankansiplootua, että sen tiivistesaumat eivät ole enää öljynpitävät. Pienellä vasaralla sitä saa notkisteltua suuntaan tai toiseen. No vassua muutama tuubi ja koeajot jatkukoon...

Lautasten akselien laakerit olivat väljät joten ne meni uusintalistalle. Lautasia purkaessa irti, huomasin, että hienokierteiset kierteet jolla lautanen lukitaan, on materiaalin pehmeydestä johtuen antautunut ja akselitkin piti uusia. Akselien hinta virosta tilattuna huikaisi, 21 € kappale alv0. Tilasin samalla virosta myös palkkiin vasuliinin, 9 kiloa vihreää vaseliinia (on muuten zetor approved!!) maksoi 28 €, sillä ei montaa tuubia suomesta saa...

No viimeistä päätyä laakeroidessa huomasin, että ratas on ratkennut. Ihme laitos kun pyöri noinkin äänettä, saati ettei jako mennyt sekaisin. No tämän tilasin kiireessä kun koneelle oli jo töitäkin ilmaantunut, agrikymiltä. Kokonaishintaa tuli n. 100 € rattaalle kaikkine kuluineen, venäjältä sen olisi saanut alle 50 € mutta olisi vaatinut käynnin sortavalassa ja tilausajan... virosta ratasta ei saanut. Ihme ainetta nuokin rattaat, viila kykenee tosi hyvin, samoin noihin akseleihin rautasaha menee kuin veitsi voihin... ei paljon karkaisusta ole tehtaalla puhuttu, tai on se hieman perusteräksiä tomerampaa...

vetolaitehan näissä on löyhä, tämäkin 2003 mallin kone on hitsattu jo moneen kertaan, ja piti hitsata uudestaan...

No näillä rempoilla koneella pääsi jo niittämään, tai lähinnä nyhtämään. Niittojälki on karmeaa nyhtämistä, olipa tonniperä pyörityksellä tai ei, terät omat tai pronarin.... aina jää raita, parhaimmillaan kolme. Ja sänki on pitkä kuin nälkävuosi. Oikein etukenoon jos laittaa, niin alkaa karheamaan palkki vastaan ja laukaisulaite pitäisi säätää ylikireälle. No sinänsä kone tuli juuri korkeasänkiseen kivikko ja epätasaisten peltojen niittoon ja siellä kone on kuin omiaan. Se ei haistele kuin muutamat kivet niissä lohkoissa joissa on verrokkina ajettu myös pronarilla. Teräkulut pulttikiinnitteisin terin on ollut minimaalista. Hyvin on kone sormikoneiden työmaat hoitanut. Oikeille heinänniitoille, joissa sato korjataan hyviltä pelloilta, ei tällä koneella ole sinne asiaa.

Käytössä on murheita aiheuttanut väliin irti putoava kiristävän hihnapyörän/akselin tappi, jonka hiuksen ohut sokka pääsee hakkautumaan syystä tai toisesta (varmaankin väljäksi hakkautunut iso reikä) poikki ja sitten laukaisulaite. Se on semmonen haistapaskan rimpula, moninivelinen laitos. Sitä en tiedä miten tuo on muutettu alkuperäisestä, koska se on rakennettu historian aikana ainakin väliniveleltään uusiksi. Tuo rimpula aikaansaa myös sen, ettei koneella saa niitettyä tarkasti paikoista joissa pitäs niittää läheltä sähköbokseja, aidantolppia tai vastaavia. Kone nimittäin tulee ylös nostaessa traktorin "päälle" liki renkaaseen kiinni. Laukaisulaite ratkesi juurmultineen jo kerran irti ja on pari kertaa katkaissut tappinsa.

Kyllähän tuo kone on oikeasti aika surkea tapaus, mutta kun sen hankintahinta ja ylläpitokulut on melko pienet, ja ainakin toistaiseksi se on luotettavuudessaan sekä työtehossa lyönyt loppuunajetut arokset, niin sikäli tyytyväinen olen kyllä. Ruma tuo on kuin saakeli, aivan hävettää moista perässään raahata, mutta jos sen saisi vaikka maalattua ja tarroitettua mainos/varoitustarroin jossain välissä. Pintakäsittelykin on noissa niin neuvosto-aikaista kunhan sinnepäin, että eipä siitä paljon ole jäljellä enää.

Ja tuo metalli mitä tuossa on käytetty, se jaksaa naurattaa, se on niin meltoa :lol: No valtran perässä tää on ihan sopusoinnussa.
Liitteet
A__CDB9.jpg
IMG_0079.JPG
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

20 Elo 2016, 21:49

Njormal katastrof :lol: :lol: :lol:
Vuotaa se Kuhninkin teräpalkki, vaikka laitoin silikoonitkin väliin palkkia kasatessa. Vaan eipä tuo haittaa kun vaan muistaa lisätä öljyä ennen töihin lähtöä 8)
Ja ulvoo sekin aika mageesti kun kierroksia antaa :D
Mutta kestää kasassa, ei ole tarvinnut ku pari terälappua vaihtaa kivien takia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Elo 2016, 12:48

Tuossapa filmintynkää, justi tommosille epätasaisille köntteiköille tuo kone on omiaan: https://youtu.be/Xo3zF3xD428" onclick="window.open(this.href);return false;
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
OskuV
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2016, 22:46
Konekalustoani: 384 vm.72
Paikkakunta: Kouvola

21 Elo 2016, 18:55

Mistä firmoista olet Virosta tilannut tavaraa? Itselläni on sellanen tilanne että saisin sieltä helposti tavaraa tuotua jos vaan tietäisi mistä ostaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Elo 2016, 22:42

En tiiä mistä Joonas on tilannut, ite oon kaks kertaa tilannu pmkaubamajasta, toimii.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Elo 2016, 08:34

OskuV kirjoitti:Mistä firmoista olet Virosta tilannut tavaraa? Itselläni on sellanen tilanne että saisin sieltä helposti tavaraa tuotua jos vaan tietäisi mistä ostaa.
mvtavaratalosta on tullut pronarin terälaput, paalaimen renkaat vanteineen, paalilangat, claasin noukinkaaret, vältin kulutusosat, noukinpiikit, traktorin sisusrenkaita ostin kaikkia kokoja sarjan kun maksoivat noin yks kolmasosan suomihinnoista ym.

protyre:ltä tuli mettäkärryn renkaat puoleen hintaan vrt. vianor (alvikin huomioiden)

flint:ltä tullut kverneland alkuperäisosat.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

22 Elo 2016, 10:31

Kuva :mrgreen: :mrgreen:
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

02 Touko 2018, 08:37

Paljonko tälläisestä pyydetään uutena suomessa tänäpäivänä?

Omien "kontaktien" kautta laitoin kyselyä paljonko lahden toisella puolen huutavat косилка кисковая навесная:sta,
ja rahtivapaasti Haapsalun lähistöllä viimeinen hinta alv 0 3000€+ rahti tampereen korkeudelle 200€ sis viron alv.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Huhti 2020, 09:22

Tämä kone vaihtui 2 vuotta takaperin aivan tuliterään yksilöön.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin