Tuossa tuli eteen vanha lautasniittokone, jonka kunnosta yritin päästä selvyyteen. Ihan helposti kunnostettavissa muuten, mutta yksi asia vaivaa.
Koneessa on neljä lautasta, josta kaikki muut, paitsi yksi pyörivät synkassa. Tämä ensimmäinen lautanen on muutenkin saanut osumaa, koska terälapun pidike hinkkaa voimakkaasti teräpalkkiin. Onko tosta mennyt rattaita vai mikä on vikana?
welger SM4
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eikös welgerissä ole se kuuskulmanen akseli siellä palkin sisällä joka lautasia käyttää
ja siinä tietenkin rattaat jotka pyörittää lautasten rattaita
Jotainhan sieltä on särkynyt, rattaita oletan, tai sitte se akseli on kiertynyt spiraaliksi
ja siinä tietenkin rattaat jotka pyörittää lautasten rattaita
Jotainhan sieltä on särkynyt, rattaita oletan, tai sitte se akseli on kiertynyt spiraaliksi
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Lautasten ajoitus voinut mennä jollain edellisellä reeraajalla pieleen, ei ole hokannut laittaa 6-kulma-akselia teräpalkin sisään työntäessään ekaa lautasta vrt. muut kohilleen tai sitten akseli punneella. Eli teräpalkin sisäpäästä "proppu" auki ja alta löytyvä kuula talteen. Sitten kierrä 10mm. pultti akselin päähän ja vedä sitä ulos sen verran että saat ajoituksen kohilleen. Teräpalkin latvapäätä kun laskee ensin alemmas niin palkista ei tule öljyt ulos, toki öljynvaihto suositeltavaa. Tuolta voi lukea lisää, muuten asiallisia neuvoja mutta älä nyt pohjaa mene auki rälläköimään niin kuin joku piruparka tuolla neuvoo: http://keskustelu.suomi24.fi/t/9927762/ ... ko-kukaan-" onclick="window.open(this.href);return false;) Palkkiin hankaavia lapunkiinnikkeiktä taivutettu puristamalla putkipihdeillä kiinnikettä lautasta vasten, onnistuu kun pyöräyttää ko. kiinnikkeen kohdan taaksepäin ns. teränvaihto-asentoon. Missä kunnossa palkin pohja muuten?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Totanoin, onkos kellään havaintoa tämmösen kulmavaihteesta, että onko siellä hihnapyörän takana ihan vaihdettava stefa? Vähän näyttää joltain erikoiselta laakerilta, eikä viittis alkaa tietoa vailla hirveemmin ronkkimaan. Vuotaa se kuitenkin osaa.
Ketjut päällä kesät talvet...
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Olihan se stefa, 62x40x7. Olis varmaan kannattanu ottaa silmä käteen jo eilen.
Ketjut päällä kesät talvet...