Elho-pak 1010

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Kesä 2015, 21:35

Tommonen tuli pihhaan tänään haettua Joensuusta. Joensuuhun tuli komian jenkkityylisen pitkänokkavolvon peilikiiltäväkupeisen rosterilavan päällä tyrnävältä.

Puutteitakin on, kiristin näyttää aikansaeläneeltä, kenties toimivakin, mutta jos jollakulla vinkkiä vaikka pirttisen kiristimestä ehjästä niin saa vinkata.

Muovin katkaisu/aloitussylinteri puuttuu kokonaan. Venalohko on ja letku menee alas, mutta en tiedä onko edes ympäripyörivää liitintä paikoillaan...

Mutta jahka tutkitaan.
Liitteet
20150618_144622.jpg
20150618_175030.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Kesä 2015, 22:14

Komeen näköönen Jenkki-Volvo ( Volvo-White? ) teliveto? nuppiveturi......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Kesä 2015, 07:18

Kyllä "vähän" suu loksahti auki, kun luin että "Tommonen tuli pihhaan tänään haettua Joensuusta." Ja heti perään silmät poimi tuon Volvon kuvan :shock: :shock: Aattelin että nyt kyllä on lähtenyt homma ihan käsistä Joonaksella, mut selvishän se totuus :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Kesä 2015, 21:03

Juu ei nuo völvöt iske sen koommin, jos ois oma auto niin fulleri sisu.

Mutta tänään ostosta tutkittu tarkemmin, projektina ostin tämänkin.

Rengaskerta on aika huononlainen. Alkuperäisten Nokia Farmer RIB 11.0/65-12 renkaiden tilalle olisi saatava jotain. Vannekkin on erikoinen, ja napa, ne ovat yhteneväiset eli ei ole pulttikehää.

Taaempi rulla noista muovirullista oli kiinnityksiltään vääntynyt ja vinossa. Oikaisin ja hitsasin vahvikkeet kulmarautaan jossa akseli on kiinni hitsattuna ja uusin laakerit mallia 6007. Laakerin irroitus oli oma konstinsa, ruostunuthan se oli akselille ja kun ulkokooli kiinnittyy muoviin, arvata saattaa mistä juminut laakeri oli pyörinyt ja entäs kun eipä auta lämmöllä muistelu jottei sula koko värkki :-( No vingulla kuulaura auki ja kuulat pois, ja niin sai sitten nypättyä ulkokoolin irti ja tuli tilaa vinguttaa sisäkooli halki. Uudet laakerit paikoilleen ja asennuksen viimeistelin tekemällä laakerin ja akselin pesän päälle muovilaikan ja sen kiinnitin tiivistemassalla (kuva), jospa kestäisi paremmin ilman vettä nuo laakerit. Kenties?

Koko komeuden pesasin ja pyöritysrullien laakerit ja ketjut tarkastin sekä rasvasin/öljysin. Ketjut lämmitin että niihin mennyt vesi poistui ja sai öljyn uitettua sisään. Menevät vielä tovin. Ketjukoteloa mouskaroin suoremmaksi ja siitä tulikin heti paljon nätimpi.

Projektissa on osapuutteina mm. muovisieppari. Pelkäsin pahasti, ja kun myyjäkin epäili, että pyörivää läpivientiä ei koneessa ole, mutta pesun jälkeen huoli oli turha. Siellä se on tosin tulpattuna. Samalla huomasin, että itse paalipöytää pyörittävä vetoratas on liki irti pulttien kalvauduttua liki poikki. Ne pitää uusia samalla kun ottaa tuon pyörivän liittimen pöydälle parempaan tutkintaan jotta varmistutaan sen kunnosta.

Venttiililohko kaipaa vielä osia, epäilys on, että olisi hidroirma merkkinen. Hirveästi ei sen varaosiin toinna tuusia, vastaavaa saa näköjään nelikaraisena 165 € alkaen hinnoilla.

Nyt kun on nuo pillit voisi kokeilla akselin oikaisua niillä, mutta ei ole tietotaitoa? Osaisiko joku neuvoa miten ko. pyörän akselin saisi takaisin suoraksi? On siis ylöspäin vääntynyt nokaltaan lie ylikuorma joskus tavannut?
Liitteet
IMG_3478.jpg
vinossa oleva pyörä
IMG_3477.jpg
lohko.jpg
elho.jpg
Voimansiirtokotelo suoristettuna. Syövyttävää merkki ei liity voiteluun.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

20 Kesä 2015, 12:03

Se kaipaa teliakselia siihen nostohaarukan puolelle, ainakin.
Kun kyydissä on paali ja haarukassa toinen, pitää olla kyllä kuiva pelto, tietysti sitte, jos laanissa on paikallaan ja siihen ajaa eri traktorilla paalit.
Telit tuli n,95 mallista eteenpäin, tais rengaski muuttua myöhemmin.
Hyvä käärijä muuten, on aika paljon käytetty ja käytössä vieläkin, vaikka paalainkäärin yhdistelmät onkin tulleet. Jos iso virtaus traktorin pumpusta, vaatii säädettävän lohkon, muuten pyörii vinhasti ja muovi katkee..
Vetoaisaa olen vahvistanu pulttiliitoksen kohalta. Ja se pelti, sen ketjun päällä saa olla tiiviisti, ettei heinät mee ja aukase ketjun lukkoa :roll: Elholta saa hyvin infoa ja osia,kin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Kesä 2015, 14:13

Suattaap olla jotta teli näillä käyttömäärillä jää haaveeksi. Pystyynkääntäjä pitänee rakentaa jos ei käytettyä löydy.

Joskus toivoisi, että hitsauslaitteiden ostolupa olisi päivän ammattipätevyyden takana, ehkä tuossakin liikenneturvallisuutta olisi parantanut se enemmän kuin 25 v rahtarina olleeen isännän penkillä istutus. Kyseessä vetoaisan laippakiinnitys :|

Tuo minua tuo esikiristin mietityttää, kun olen tottunut sellaiseen jossa muovirulla tulee kiristäjän rullia jousikuormalla vasten. Tässä ei... ja ohjekirjakin netissä näyttää erilaista kiristintä... toimiikohan tuo :-/

Liekkö tuo harmaa rullakin johonkin survottava?
Liitteet
20150620_145707.jpg
20150620_145924.jpg
20150620_134848.jpg
Elho vetoaisa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

21 Kesä 2015, 11:11

Ainakin Kvernelandissa tuo esikiristin toimii hyvin,siitähän todennäköisesti tämä kopioitiin aikanaan,ensimmäisiä automaattikäärijöitä olivat mitä täällä näkyi ja elho tuli muutamien vuosien päästä ,muutamia eroja vaan mm. hihnat puuttuu jotka helpottaa paalin pyörimistä,noiden käärijöiden huonoin ominaisuus korkea runko,voi rikkoontua muovi kun tipahtaa ylhäältä muovitettu paali kenttään, nostimen sivukoukku on tullu väärinpäin aikanaan,vaatii ojitetuilla pelloilla aikamoista vekslaamista kun nostaa paalin kyytiin.

Yleensä niin että paali kyytille,toinen sivusarveen ja kolmas etukuormaajan piikkiin :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Kesä 2015, 19:59

Hihnasarja eli ns. remmi ja valssisarja elhoon on ollut lisävaruste, persaukiset isännät kuten itsekkin, ei semmosia raaski ostaa.

Tänään soitettu elhon tekniseen tukeen (joka on sesonkina iltaan asti auki) kysyen purkuohjeita kun ei meinannut aueta pitääkö se tuo keskiosanklöntti puottaa alas yläkautta ja niinhän se piti.

Onneksi otin alas tuon kulmavaihde/pyöriväliitin paketin, nimittäin kulmavaihteesta oli stefa pullahtannut ulos ja pyörivästä liittimestä tiivisteet loppu. Lisäksi nyt on helpompi vaihtaa pultit tuohon pyöritysrattaaseen jotka lonkkasivat väljinä.

Vetoaisasta pätkä pois ja uusintahitsaus, nyt rokkaa taas.

percetti kun tuli huonot kuvat.
Liitteet
20150622_192132.jpg
20150622_194317.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Kesä 2015, 17:33

Heinäkoneketju täydentyy parin viikon päästä Claas Rollant 62:lla.
Liitteet
20150623_155636.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Heinä 2015, 20:20

Nys se ois kotona.

Tää on briteissäkin vieraillu joskus...
Liitteet
20150710_203112.jpg
20150710_195516.jpg
20150710_195537.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Heinä 2015, 15:27

Ensmäiset mytyt kelien niin salliessa combolla tehty 8)
Liitteet
20150726_133048.jpg
20150726_112438.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Loka 2015, 20:53

No niin. Paketti toimi kesän hyvin, reilun sata myttyä tehtiin. Niistä 30-40 kpl on nyt naakkojen tuhoamana...

Paalikoko on iso, säilöheinäpaali painaa n. 570-580 kg.

Koneet pelasi kohtuuhyvin. Noukkija vaatii sepittämistä paalaajassa, se on kiero.

Nyt sitten saapui elhoon viimeisetkin varaosat. Muovisiepparisylinteri palaneesta koneesta, ja kesäkuussa tilattu, väärään paikkaan mennyt paalilaskuri, siis käärijän kierroslukulaskuri

Se tuli hs-tarvikkeen kautta, ja on Metal-Fach käärijän varaosana tilattu.

Elhon sarja maksaa reilun 700 € tämä 170€. Toimintoina mm. työaikalaskuri, paalia/h laskin, paalilaskuri ja se tärkein eli säädettävä hälytys kierroksille. Ei siis tarvitse laskea itse pyörintää.

On talvi aikaa virittää kalusto paikalleen.

Vielä kolmantena, että ette usko miten pahalle haisee hydrauliikkasylinteri avattuna joka on ollut tulipalossa niin, että vihreä maali on kirvonnut punaiseksi ja tiivisteet sisällä muuttaneet muotoansa. HYI YÖK... aivan kamala haju :(
Liitteet
WP_20151030_20_18_11_Pro.jpg
WP_20151030_20_17_53_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

16 Kesä 2016, 19:00

Elho olisi nyt iskussa kuivaheinäntekoon.

Viimein sain asennettua tuon muovikierros/paali laskurin ja sehän pelaa mukavasti. Kahta kierrosta ennen asetettua rajaa alkaa piipittämään ja kun raja-arvo tulee täyteen niin huutaa niin maan perusteellisesti. Kolmelle eri lohkolle saa paalimäärän muistiin.

Netistä ostetun palaneesta koneesta tullut muovisieppari/katkaisin sylinterisarja on kunnostettu elhon omalla tiivistesarjalla ja siihen tuli myös siepparin muovileuat uudet ja katkaisuterät.

Nyt eikun paaleja käärimään :-)
Liitteet
WP_20160616_17_52_35_Pro.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin