Huolto projekti

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

28 Huhti 2014, 22:04

Tuollainen oli ilmaantunut päivän aikana pihaan, kun en itse ollut kotona.

Kuva

Kahteenkymmeneen vuoteen tätä ei kuulemma ole käytetty edes käynnissä ja nyt pitäisi saada taas liikenteeseen. Säilytys on ollut kokoajan ulkona katoksessa.

Joku desi tuli ensin kirkasta vettä, kun laskin koneesta öljyt ulos. Samoin polttoaineputket ja suodattimet on myös melkoista jankkia täynnä. Vaihteisto ja nostolaite pitäisi myös varalta tyhjentää, mutta näkyy olevan vetokoukku just sopivasti tyhjennysropun edessä.

Lieneeköhän koneessa männänrenkaat kuinka jumissa, eli pitääköhän koko kone purkaa? Sepä selviää lähipäivinä.
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

29 Huhti 2014, 05:58

Onpa päällepäin ainakin hyvän näköinen.
Toivatko ne pihalle ilman lupaa ja antoivat vielä ikiomaksi :lol: :lol: :mrgreen:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Velu

29 Huhti 2014, 07:19

Ei ne dieselit jumi jos ei pakoputkesta pääse vettä sisään. Pumppu osaa kyllä jumia täysille. Sitä kannattaa vähän varoa.

On joskus laitettu metsässä yli 20 vuotta seissyt scania tulille. Lähti kyllä helposti, mutta alkuun karjui kyllä kovaa. Myöhemmin kävi kyllä täydellisesti, kuin olisi edellisenä päivänä sinne ajettu.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

29 Huhti 2014, 08:02

Nuhvikalle kirjoitti:Onpa päällepäin ainakin hyvän näköinen.
Toivatko ne pihalle ilman lupaa ja antoivat vielä ikiomaksi :lol: :lol: :mrgreen:
Ei ne nyt ihan ilman lupaa tuoneet, mutta melko varoittamatta. Alustavasti oli ollut puhetta, että voishan tuota joskus vilkasta.

Omaksi eivät varmaan antaisi rahallakaan, veikkaan... :D :D

Pitääpä tutkia pumpun huoltolukkuja, onko siellä paikat kuinka jumissa, ettei kampiakselin vastapainot tuu heti ensi startissa pirtin klasista sisälle.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

29 Huhti 2014, 09:20

Tiskikone on toisinaan melko hyvä pienempien osien puhdistukseen.

Kuva

Lähti liejut hyvin pois suodattimen pöntöistä.

Kuva


Mikä muuten olisi "paras" pesuaine osien pesuun pesukoneessa? Monta ainetta olen kokeillut, mutta edellen tuo tavallinen nestemäinen konetiskiaine vaikuttaa parhaalta. Painepesuri pesuaineet ainakin vahtoavat liikaa.
Velu

29 Huhti 2014, 10:57

Hyvä lähestymistapa tuo pesu. Siellä öljypohjan pohjalla on melkoista töhnää kauan seisseessä koneessa. Se voi lähteä öljynkiertoon ja tukkia jonkun kanavan.

Kasipillari käynnistettiin kymmenen vuoden tauon jälkeen, puolen tunnin päästä alkoi kolina kuulua kun kiertokanki leipoi kiinni kauimmaisesta sylinteristä. Luulen, että siinä tapahtui juuri sellainen ilmiö.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

29 Huhti 2014, 20:39

25 :sessa oli öljypohjassa reilusti yli 5 cm liejua / pikeä pohjassa. Nuffissa selvisin kolmella sentillä... :wink:
"Black smoke don't mean it's broke"
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

01 Touko 2014, 22:37

Öljyt vaihdettu ja öljypohjakin kaavittu puhtaaksi. Vaihteistossa pitäisi olla 35 litraa öljyä, mutta ei sieltä tullut ulos, kuin n.15 litraa ja sekin muistutti pitkälti vaseliinia. Tuli kuin räkä hiljalleen valumalla yön aikana ropusta ulos.

Ihmettelin moottoriöljyä lisätessä, kun mittatikku ei ala kastua, vaikka kuinka kaataa öljyä. Vilkaisu koneen alla ja muistuipa heti mieleen, että öljyroppu pitäisi näköjään panna kiinni. :shock:

Lopulta kone "pärähti" käyntiin, mutta kaksi isoa akkua piti tahkota melkein tyhjäksi. Yksikään hehku ei koneessa pelaa, mutta käynnistyi se lopulta, kun toholla antoi lämpöä imusarjaan.

Lieneekö pumpussa häikkää vai jossain muualla, mutta konetta ei saa käymään vakiokierroksilla. Kone joko sammuu tai nostaa kokoajan kierroksia. Käsi pitää olla kokoajan kaasuvivulla.

Lisäksi pukkaa melkoista usvaa huohottimesta. Männänrenkaat lienee osittain jumissa tai sitten kone on muutenvaan väljä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Touko 2014, 22:47

lister kirjoitti:Öljyt vaihdettu ja öljypohjakin kaavittu puhtaaksi. Vaihteistossa pitäisi olla 35 litraa öljyä, mutta ei sieltä tullut ulos, kuin n.15 litraa ja sekin muistutti pitkälti vaseliinia. Tuli kuin räkä hiljalleen valumalla yön aikana ropusta ulos.

Ihmettelin moottoriöljyä lisätessä, kun mittatikku ei ala kastua, vaikka kuinka kaataa öljyä. Vilkaisu koneen alla ja muistuipa heti mieleen, että öljyroppu pitäisi näköjään panna kiinni. :shock:

Lopulta kone "pärähti" käyntiin, mutta kaksi isoa akkua piti tahkota melkein tyhjäksi. Yksikään hehku ei koneessa pelaa, mutta käynnistyi se lopulta, kun toholla antoi lämpöä imusarjaan.

Lieneekö pumpussa häikkää vai jossain muualla, mutta konetta ei saa käymään vakiokierroksilla. Kone joko sammuu tai nostaa kokoajan kierroksia. Käsi pitää olla kokoajan kaasuvivulla.

Lisäksi pukkaa melkoista usvaa huohottimesta. Männänrenkaat lienee osittain jumissa tai sitten kone on muutenvaan väljä.
:lol: :lol: :lol: :lol: Juu, hyvä se roppu on kiinni laittaa ennen öljynlaittoa....

Tuossa varmaan olisi hyvä vaihtaa öljyt koneeseen ja lootaan n.10h ajon jälkeen ja alta 50h toisen kerran....
Kyllä sitä kannattaa jonkin verran nyt käytellä, jos se siittä herkistyisi ja huohotus vähenis sekä sitämyötä käyntiinlähtö paranisi, samoin pumpun toiminta....

Ittellä ny Nuffis jo kolmannet öljyt lootas ja koneessa, 5kk:n aikana....
Samoin käynnin "heijaaminen" on lähes kokonaan poistunut, joka oli alkuun aika suurta tietyllä kierrosalueella...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

02 Touko 2014, 07:39

Ei se heijaaminen kyllä normaalia ole. Varmaan on säätäjä jumissa. On kyllä moottoriöljyssä joten voihan se siitä herkistyä toimimaankin kun kuumaksi saa.

Voisi se huohotus vähentyä ajolla. Veikkaan kuitenkin että huohotti samalla tapaa kun oli edellisen kerran käynnissä. Olen muutaman pitkään seisseen moottorin käynnistänyt, eikä ole kyllä huohottaneet yhtöön normaalia enempää. Noihin on tsekissä tosi halvat osat. Uudet männät ja putket vaan koneeseen.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

03 Touko 2014, 11:49

Kyllä se käynti hieman parani, kun koneen omistaja pyöri innoissaan Zetorilla pihaa ympäri n.2 tunnin ajan.

https://www.youtube.com/watch?v=4Cx5FRW ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Säätäjä humpaa nyt siten, että kone käy aivan siinä ja siinä, että sammuuko ja sitten nostaa kierrokset arviolta n.500k/min tietämille ja sitten taas hidastaa. Jospa se pumpun säätäjä siitä vielä notkistuu, kun uusi öljy pesee paikkoja. Tuossa videolla käynti on vielä kaasupolkimen varassa ja se ei pysy käynnissä käsikaasulla.

Jarruista ei tunnu olevan tietoakaan.

Onko tuo normaalia, että hitaalla puolella vaihdetta vaihtaessa vaihdekeppi nakkaa aina ulosoton päälle?
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

03 Touko 2014, 12:18

lister kirjoitti:Onko tuo normaalia, että hitaalla puolella vaihdetta vaihtaessa vaihdekeppi nakkaa aina ulosoton päälle?
Eipä se normaalia ole, vaikkei siihen kyllä paljoakaan jää rakoa vaihdeköpin ja ulosoton kepin välille... Jos siinä on alkuperästä isompi nuppi ulosoton kepissä, ja siten sit vaihdekeppi työntää sitä? Eikös se ole sitten 1 vaihde vasemmalla alhaalla kun sen laittaa niin ottaa kii ulosoton keppiin?
"Black smoke don't mean it's broke"
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

03 Touko 2014, 12:23

lister kirjoitti:Jarruista ei tunnu olevan tietoakaan.
Jos en paljoa väärin muista niin aika yksinkertaset zetorin jarrut oli herkistellä. Ja käsijarrunauhat taisi olla rumpujen päällä.
"Black smoke don't mean it's broke"
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

03 Touko 2014, 23:10

Zetorin sähköjä aloin penkomaan, että jos tuon ihan ilman apukaapeleita saisi starttaamaan. Kylläpä on kojelaudan sisältö senverran hyvässä hapetuksessa, että kaikki johdot ainakin menee uusiksi.

Siinä samalla tutkaililn tuota hehkutuksen virtapiiriä, kun mikään hehku ei pelaa. Huomasin, että tämähän onkin sarja hehkuilla varustettu laite ja joku on laittanut tuon hehkutulppia yhdistävän kiskon eristeiden väärälle puolelle. Tästä on sitten seurannut se, että sylinterin hehkut eivät ole toimineet ollenkaan ja imusarjan hehku on saanut n.3 kertaa liian kovan jännitteen. Se imusarjan vastuslanka on tietenkin simahtanut poikki ja jostainhan se uusi pitäisi nyt löytää, kun muuten ei pelaa muutkaan hehkut. Saako tuota vastuslankaa jostain, vai myydäänkö tähän jotain korjaussarjaa?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Touko 2014, 23:15

Löytyykös tuolta osia sopivasti.... Tai tarvittavia (tuo kieli kun ei oikeen mulle luonaa... )

http://www.eshop-rychle.cz/ceskenaradi/ ... TOR-25-A-K" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin