Nokka-lantarenki

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

tonip
Proto suunnittelija
Viestit: 100
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 20:25
Paikkakunta: vihti

14 Maalis 2014, 14:36

täältä voisi löytyä sylinteri ja toinen vetojousi.selvittelen asiaa
power major-60
valmet 20
ferguson tea20-49
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

14 Maalis 2014, 16:36

tonip kirjoitti:selvittelen asiaa
Kiitos :!:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
tonip
Proto suunnittelija
Viestit: 100
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 20:25
Paikkakunta: vihti

15 Maalis 2014, 07:22

jousi, sylinteri ja varmaan käyttöventtiili löytyi.voin laittaa kuvia vaikka sähköpostiin jos haluat.
power major-60
valmet 20
ferguson tea20-49
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 20:49

Tarvittavat kilkkeet löytyi Vihdistä, kiitoksia sinnepäin. Katellaan joko sitä reilun kuukauden päästä kauden alettua pääsisi peltohommiin "rengin" kanssa :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

15 Maalis 2014, 23:27

http://www.nettikone.com/nokka/lantatalikko/1280066" onclick="window.open(this.href);return false;

Näitähän tulee kuin sieniä sateella.. Pääsee kaikki kärräämään sitä itseänsä.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 23:33

:mrgreen:

Nettikoneen linkissä näkyy tuo edellä puhuttu suojapeltikin paikoillaan.

Tuossa heittoakselilla näkee kahdenlaista viritelmää, minulla tässä on lyhkäset ketjunpätkät joissa roikkuu latanpalat ja tuossa nettikoneen kuvassa näkee nuo jäykät kulmarautasiivet. Liekkö nuo jäykät paremmat teoriassa?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

15 Maalis 2014, 23:36

Ei kyllä mitään hajua.. Mun mielestä tuokin nokka kilometrin päässä oli niillä ketjuilla joissa semmoset neliön muotoiset laput niiden päässä. :? :roll:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

15 Maalis 2014, 23:42

Juu, just ne neliönmuotoiset laput on ketjunpäissä. Tiiä sitten miten haukkoo menemään sitä itteään, vai tapahtuuko mitään :lol:

Isä kertoi että on ollut myös toisenlaista lantarenkiä markkinoilla, siinä on koko pyörityspää kääntynyt jotenkin pois edestä kuormauksen ajaksi tjs.

Varsinaisesti täällä ei ole ollut moista renkiä käytössä ennen vanhaankaan, traktorilla on levitelty ja hangolla paikkailtu. Joinain vuosina on naapurin isäntä käynyt purkavalla kärrillä levittelemässä.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

17 Maalis 2014, 11:06

Täältäpä löytyy myös kyseinen masiina. On aikoinaan käytetty 4/65 Nuffilla ja sittemmin Belaruksella enkä kyllä pahemmin muista että hytillisessä mutta takalasittomassa Nuffissa olisi sitä itteään selästä tarvinnut putsailla eikä Belkankaan takalasia lannanlevityksen jälkeen erityisesti pestä. Ja tuossa meillä olleessa/olevassa Rengissä on tuo ketjunpätkä/teräslappu levitinkela alkuperäisenä. Se on sitten vielä säätöjuttu tuo sotkeminenkin, siinähän on ketju joka kiinnitetään traktoriin jonka tarkoitus on nostaa tuo kela ylös tunkioon peruutettaessa ja laskea taas alas kun konetta nostetaan levitysasentoon. Tuon ketjun pituussäätö vaikuttaa tuohon roiskimiseenkin :D ...
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
50v nuffilla
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 14 Loka 2013, 19:13
Konekalustoani: 4/60-Ukko-Mestari 64 10/42 66 MF 165 DEUTZ 6-koneella VALTRA
Paikkakunta: Keski-suomen akseli

18 Maalis 2014, 20:26

Se on pareen malli, se, missä ne ketjunpätkät ja raudanpalat...
Lähtee hyvin pyörimään, ei hihnat luista ja roiskii vähemmän..
Naapuris oli/on semmonen vieläkin, mutta jos siihen ottaa liian ison taakan, voi käydä, kuin..
Tuli kivi takalasiin... Se oli aika yleinen masiina, ennen kärryaikaa, purkavaa... :D

Ja vielä, että kyllä lasinpesua tulee, jos on pitkää olkea sonnas... :roll:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

18 Maalis 2014, 23:15

Ok, kiitos tiedoista molemmille. Näitähän alkaa löytymään hiljalleen lähes joka torpasta :D

Sopiva ketjun pätkä pitää sepittää tuohon kelan nostoon, syksyllä testailin nostoa narunpätkän avulla, mutta vaatii selkeästi jotain jämäkämpää.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

20 Maalis 2014, 19:10

Lantarengistä muokattu talikko, ilmoituksen viimeisessä kuvassa :D :arrow: http://www.tori.fi/etela-savo/Kivikoukk ... ?ca=13&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Matkahuollosta kävin tänään hakemassa "Tonip" lähettämät varaosakamppeet renkiin, alkaa tämäkin kasaantumaan päin taas :)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
tonip
Proto suunnittelija
Viestit: 100
Liittynyt: 14 Maalis 2010, 20:25
Paikkakunta: vihti

21 Maalis 2014, 00:19

No toivottavasti niistä olisi jotain hyötyä
power major-60
valmet 20
ferguson tea20-49
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

03 Heinä 2014, 22:27

niitä on ollu molemmilla ihan tehtaalta lähtiessä, meinaan lapuilla ja tapeilla.. laput tulleet muistaakseni tuotekehityksenä.
mutta taas nokan purkukärrissä muistaakseni taas sitten tappikela
ensimäinen malli lantarengistä oli pelkkä talikko jossa kela johon hepattu tappeja, sitten tuli tuolla sylinterillä.
sylinterissä muuten alunperin kromaamaton varsi...

jokkainen voi verrata muuten nokan kärriä venakko ptu kärreihi ja funtsia kumpi ollu kehityksessä eellä.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

01 Helmi 2015, 18:48

Itse tuli myös moinen värkki ostettua. Majorin perään se ei vain soveltunut ilan pikku "parannuksia". Eli ongelmana oli tuo nostolaitteen ja hydrauliikan käyttö kun ne on samassa linjassa. Ongelma ratkesi noilla ysikutosen taka-akselista tehdyillä keikahtavilla tukipyörillä.
Eli peruutettaessa pyörät kainahtaa ylös ja eteenpäin mennessä ne pitää koneen ylhäällä.

https://www.youtube.com/watch?v=cHmRSbFrbss" onclick="window.open(this.href);return false; Talikon täyttö
https://www.youtube.com/watch?v=UsOweLAg-ro" onclick="window.open(this.href);return false; Levitys
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Vastaa Viestiin