Vapaakytkin

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

23 Marras 2013, 21:38

Sanokaas viisaammat, kun tilanne on se, että traktorin VOA-tumppi pyörii noin seitsemän kierrosta per ajettu metri ja kärryn suunnanvaihtimen tappi samalla matkalla noin 8,5 kiekkaa, niin löytyskö tuosta jonninmoinen ratkaisu:

http://www.traktorimies.fi/tuote/5830/v ... in-2_38-rm" onclick="window.open(this.href);return false;

Meinaan, toimisko tuo niin, että kärry tulis mukaan vetotapahtumaan sit kun rattorin pyörät lipsuu tarpeeks ??? Vai meneekö ajatus ihan munilleen ? Osaa nyt hahmottaa pyörimissuuntia ja kierroksia väsyneenä :oops:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Marras 2013, 22:11

Jos ajo-voa:lla käytät, akseli toimii vain yhteen suuntaan.
Eli vaikka eteenpäin olisi vetoa sutiessa, taaksepäin ei lainkaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

24 Marras 2013, 06:05

Juu, ei haittaa vaikka toimiikin vain yhteen suuntaan, kunhan toimis etiäppäin. Nii paljoo viittis pakittaakaan. :P . Saahan tuon, jos oikein kova paikka tulee ja tarvis vetoa pakillakin, kätevästi pois kunnei tule kiinteästi akseliin. Mut onko noi pyörimissuhteet nyt oikein päin, nää on just semmoisia juttuja etten uskalla omiin järkeilyihin luottaa. Sentään maksaa pari sataa tuommoinen klimppi, viittis turhaan ostaa. Mut mun järkeni mukaan tuo toimis just niin kun pitäs, trattorin tapis kun on hitaammat kiekat ??? Niin, aatos oli tuo laittaa kärryn suunnanvaihtajan tumppiin.

Edelleenkään ei parin tunnin yöunella pysty hahamottamaan meneekö pyörimissuunnat sun muut oikein. :lol: :lol:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Marras 2013, 09:20

Justi noinhan se toimii, eli klaklaklak pyörittää kärri vapaakytkintä ohi traktorin voa:n joka hitaampi ja kun traktorin veto hidastuu luistoon niin kärrin tumppi hidastuu samaan tasoon tai alle traktorin pyörimisen ja vapaakytkin nappaa kiinni ja taas mennään.

Meno tuolla systeemillä voi joskus olla sen verran rajua, että aivan himpula ei kestä :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

24 Marras 2013, 09:29

Hommaat tuon tumppimallisen vapaakytkimen sijasta perinteisen nivelakselin jossa on tuollainen vapaakytkin.Silloin voi hätätapauksissa vaihtaa vetosuunnan kääntämällä nivelakselin toisin päin.Seli seli... :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Marras 2013, 09:33

Mikäs veturikone BM:llä kysees, Vålvåko ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Marras 2013, 10:15

anglia67 kirjoitti:Silloin voi hätätapauksissa vaihtaa vetosuunnan kääntämällä nivelakselin toisin päin.Seli seli... :lol:
Miten??? :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

24 Marras 2013, 10:26

Nuffieldmaster kirjoitti:
anglia67 kirjoitti:Silloin voi hätätapauksissa vaihtaa vetosuunnan kääntämällä nivelakselin toisin päin.Seli seli... :lol:
Miten??? :mrgreen:
Hemmetti.Rupesin itsekin miettimään tuota asiaa tarkemmin :lol: :lol: .Jos traktorin ulosottoakseli pakitettaessa pyörii myös toiseen suuntaan niin eikös silloin peruuttaessa vapaakytkin naksuttele tyhjää eikä kärryn veto pelaa? Joten ei muuta kun nivelakseli toisin päin ja kas,veto pelaa peruutettaessa.Eikä ole kun pirun moninmutkaista vekslailla yhdistelmää irti jorpakosta :mrgreen: . Älkää välittäkö jos minun iso pää on menossa lopullisesti sekaisin näissä koneasioissa. :lol: :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

24 Marras 2013, 10:32

anglia67 kirjoitti:Hommaat tuon tumppimallisen vapaakytkimen sijasta perinteisen nivelakselin jossa on tuollainen vapaakytkin.Silloin voi hätätapauksissa vaihtaa vetosuunnan kääntämällä nivelakselin toisin päin.Seli seli... :lol:
Miksi tämä ei toimisi tuolla tumppimallin vapaakytkimellä varustetulla tavallisella akselillakin kun traktorissa ajovoa?
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

24 Marras 2013, 10:38

Leukkumies kirjoitti:
anglia67 kirjoitti:Hommaat tuon tumppimallisen vapaakytkimen sijasta perinteisen nivelakselin jossa on tuollainen vapaakytkin.Silloin voi hätätapauksissa vaihtaa vetosuunnan kääntämällä nivelakselin toisin päin.Seli seli... :lol:
Miksi tämä ei toimisi tuolla tumppimallin vapaakytkimellä varustetulla tavallisella akselillakin kun traktorissa ajovoa?
Sitä ei pysty kääntämään toisin päin kuten tuon perinteisen nivelakselin jossa on kumpikin pää on samanlainen :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

24 Marras 2013, 16:32

Meinaakos masteri et toi linkin klimppi pärähtää piankin palasiksi tommosessa käytössä ?

Jusapelle, joo, vulva on kärryn eessä. :lol:

Ja vielä kerran, ei tartte toimia kun etiäppäin mennes. :lol:
Avatar
VeeWee
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Elo 2009, 11:54
Konekalustoani: Ford 4500, Nuffield "kootut teokset"
NLCF r.y jäsen Nro: 399
Paikkakunta: Salo

24 Marras 2013, 16:52

BM 650 kirjoitti:traktorin VOA-tumppi pyörii noin seitsemän kierrosta per ajettu metri ja kärryn suunnanvaihtimen tappi samalla matkalla noin 8,5 kiekkaa
Kärrry "suoralla" vedolla ilman vaihdelaatikkoa?
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

24 Marras 2013, 18:43

VeeWee kirjoitti:
BM 650 kirjoitti:traktorin VOA-tumppi pyörii noin seitsemän kierrosta per ajettu metri ja kärryn suunnanvaihtimen tappi samalla matkalla noin 8,5 kiekkaa
Kärrry "suoralla" vedolla ilman vaihdelaatikkoa?
Juu, ei ole vaihdelaatikkoa esim. ála vanha kuormurin perse.

Vetovehkeet on otettu kalkusta ostetusta, vetävästä, kipittömästä, Valmet 702:n ajovoimanottoon sovitetusta kärrystä. Jos tuo kertoo jotain...jollekulle. Nopeuseroa on kymmenkertainen määrä sallittuun nähden, jos ajovoimaa käyttää.

Kyselin taannoin Peuralaltakin vaihtoehtoja, tuumas et paras olis tehdä uus suunnanvaihdin (noniin varmaan :D ) mut saattais onnistua välitysten vaihto vanhaankin. Mut varmaa ei kuulema ole. Eikä halpaakaan. Uus suunnanvaihdin 1500 ja uudet välitykset tonnin kieppeillä. Tietty tuo ongelma olis ratkastu sitten, uus peuralan vaihde kun olis paikoillaan, niin kaikki muut vehkeet taitais ennen antautua, mut ei voi mitään, hinta korventaa mua liikaa (käyttömäärään nähden), vaik kuin hyvä olis. Eihän tuo vaparikytkin nyt mihkään urakointihommiin tosiaan tulis, mut mulla ei ole minkäänmoista hajua tuommoisen kestävyydestä, ei sekään halvaksi tule jos tommonen pitää joka mettäreissulle tilata aina uus. :lol:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Marras 2013, 19:11

Vallun ( 700? - 903 ja ehkä ->?? ) ajo-voa:lla tappi pyörii (2wd) 37,971 kierrosta takapyörä kierrokselle, eli n.8,5r/metri

4wd malleissa vastaava luku on 41,32 r/ renkaan kierros, eli n. 9r/metri

Lisäys: 1203 vallus 33.095 tapin r / rengaskierros, eli n. 7,1 r/metri

Fiiatis ( esim vaikka 80-90 - 110-90 ) tuo luku on n. 8,5 tappikierrosta/renkaan kierros......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
BM 650
Proto suunnittelija
Viestit: 132
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:13

25 Marras 2013, 11:16

jusape kirjoitti:Vallun ( 700? - 903 ja ehkä ->?? ) ajo-voa:lla tappi pyörii (2wd) 37,971 kierrosta takapyörä kierrokselle, eli n.8,5r/metri

4wd malleissa vastaava luku on 41,32 r/ renkaan kierros, eli n. 9r/metri

Lisäys: 1203 vallus 33.095 tapin r / rengaskierros, eli n. 7,1 r/metri

Fiiatis ( esim vaikka 80-90 - 110-90 ) tuo luku on n. 8,5 tappikierrosta/renkaan kierros......

Kiitos, noi vallujen ja fipattien jenkat selvitettiin silloin siinä Fiat 880:n ajovoa-ketjussa. Nyt ei soviteta traktoria kärryyn, vaan kärryä traktoriin. :D Eli, veturina on ja pysyy VBM T 650, tästä ei tingitä, sopi veto tahi ei. :lol: ...taitaa vaan olla tuo vapaakytkin ideana kuollut, kai siitä enämpi juttuakin olis kuullut jos toimis/kestäis.
Vastaa Viestiin