Vapaakytkin

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Marras 2013, 11:23

Vapaakytkintä käytetään kyllä, mutta astetta IKH:n mallia järeämpiä, mm. kalkkiurakoitsijoilla on jos on jontikka tms. ilman ajovoata oleva kone veturina. Pikkukäytössä tuo voi kestää pitkäänkin, mutta uskon esimerkiksi kalkkivaunun päivittäisessä jytyytyksessä antautuvan nopeasti. Kun ei käyttöastetta tiedä, niin varoen aina antaa optimistista kuvaa hommasta... kun olen huomannut itse netissä olevan yltiöpäisiä kehumisia erilaisista lisälaitteista ja niiden kestosta, ja sitten kun sellaisen ostaa ja ihan oikeasti käyttää, eikä vain kehu netissä, niin huomaa pian, että kokemukset toisilla oli "kokemuksia sohvalta käsin"...

Näin ruokatauolla näppäiltynä, ja puunajo jatkuu :arrow: 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

26 Marras 2013, 17:09

Se vapaakytkimellä oleva akseli on ihan sama kumminpäin se on, se ei vejä kun yhteensuuntaan, itellä on linkotessa se kytkin linkon puolella, ja sahatessa konneen puolella kun ei saa toisin laetettuu kun on semmonen tunneli siinä sirkkelin puolelle.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

26 Marras 2013, 19:42

10/60 TenSpeed kirjoitti:Se vapaakytkimellä oleva akseli on ihan sama kumminpäin se on, se ei vejä kun yhteensuuntaan,
Niinpä onkin.Ei taaskaan minun pääkoppa toiminut kun mietin tuota noinkin yksinkertaista asiaa :lol: :lol: .No perkules!!! Sehän selittääkin sen ettei työhommista meinaa nykyään tulla mitään kun ajatukset on jossain aivan muissa kun konehommissa :shock:
Hattu päähän ja hyvästi!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

28 Joulu 2013, 22:25

Sosialisoidaans toisten aloittamaa aihetta.

Lh-osa näyttäis myyvän tälläistä;
http://www.kiertokanki.com/verkkokauppa ... cts_id=152" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kenelläkään tietoa asiasta, olis kiva normi nivelakselin ja tuikon kanssa näillä vanhoilla pöristimillä.

Peuralan konepajan tekeleen proto oli erinäköinne Koneviestissä silloin.. joskus
Velu

29 Joulu 2013, 10:00

Laita vanha kuorkin loota siihen aisalle. Siinä on sen verran pykäliä, että varmaan sattuu joku välitys ajovoimanotolle. Sellaisia ne vetävät kärryt ennen yleensäkin olivat. Suunnanvaihdin pitää silti olla.

Se räikkäakseli välittää voimaa ihan samalla tavalla kääntelipä sitä kuinka monta kertaa toisin päin tahansa. Siihen pakitushommaan ei siis sen akselin kääntämisestä ole apua. Tulee väkisinkin mieleen vanha juttu peiton jatkamisesta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

29 Joulu 2013, 10:29

kiännä se akseli siellä kärrin alla toisin päen eli vasen napa oekeelle puolen ja oekee vasemmalle. ee tarvii suunnanvaehtimmii ehtii. oma kärri tehty niin ja veto kääpi hittaalle kakkoselle nop. noen 2 km tunnissa ee pakkia :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Vastaa Viestiin