Metsäkärryn venttiilistö
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
Kaikki tietää tuon raskaan öljysen ja paskasen paketin joka pitää nostaa aina käsien ulottuville.
Nyt pitäis masinistien alkaa tosi toimiin ja keksimään apulaitetta siihen nostohommaan.
Muistelen että jollain foorumilla olikin jo kehitelty jotain. Ootellaan hyviä ehotuksia, itelläni on paraikaa
meneillään vanhan kronoksen ymppääminen kärryn aisalle, kärry on vielä kaupassa kylläkin.
Nyt pitäis masinistien alkaa tosi toimiin ja keksimään apulaitetta siihen nostohommaan.
Muistelen että jollain foorumilla olikin jo kehitelty jotain. Ootellaan hyviä ehotuksia, itelläni on paraikaa
meneillään vanhan kronoksen ymppääminen kärryn aisalle, kärry on vielä kaupassa kylläkin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei ole kyllä tuttua puljaaminen tuollaisten kanssa, kun on syntymästä asti ollut heikot nivelet ja voimat niin on pakko aina tehdä asiat kevyemmin. Siksi on tuo lohko kääntösylinterien päässä ja koppiin tulee ainoastaan pienet letkut ja vivut, eli hydraulinen esiohjaus.
Jos se ei ole vaihtoehto, niin sitten kaupallinen versio on tällainen:
http://www.farmiforest.fi/fi/index.php? ... &tuote=104" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuttavalla tulee kuormaimen takana riippumassa olevasta lohkosta alakorvakko työntövarren korvakkoon ja siitä muklautetaan yläpää alakorvakon toimiessa "nivelenä" yläosa pystyyn takalasin kulmaan. Helpottaa jo todella paljon.
Jos se ei ole vaihtoehto, niin sitten kaupallinen versio on tällainen:
http://www.farmiforest.fi/fi/index.php? ... &tuote=104" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuttavalla tulee kuormaimen takana riippumassa olevasta lohkosta alakorvakko työntövarren korvakkoon ja siitä muklautetaan yläpää alakorvakon toimiessa "nivelenä" yläosa pystyyn takalasin kulmaan. Helpottaa jo todella paljon.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minä pidän vasemmalla kädellä leukun takalasia raollaan ja oikealla nostan lohkon paikalleen...
Mukana kuin peräpukama!
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
No joo...sori
Olisko ideaa käyttää vaikka kuormaliinaa apuna, senhän saisi varmaankin kiinni kattoon..
Aisallehan ei oikein voi sille mitään telinettä tehdä kun vaatisi aina saman asennon kärrylle ja rakkorille
Olisko ideaa käyttää vaikka kuormaliinaa apuna, senhän saisi varmaankin kiinni kattoon..
Aisallehan ei oikein voi sille mitään telinettä tehdä kun vaatisi aina saman asennon kärrylle ja rakkorille
Mukana kuin peräpukama!
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media" onclick="window.open(this.href);return false;
pullotunkki nostimena
pullotunkki nostimena
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Metsäperävaunukuormainyhistelmälle pitää olla oma veturi niin se saa venttiilipaketti olla paikallaan siinä aina
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ja vastaus kymysykseen:nuhvi63 kirjoitti:Metsäperävaunukuormainyhistelmälle pitää olla oma veturi niin se saa venttiilipaketti olla paikallaan siinä aina
Joskus oli liina kattotuolin yli ja toinen pää venttiilipöytään ja toinen nosturin tukijalkaan,jalkaa vaan alas niin paketti nousi ylös,sitten letkut irti vaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Huhti 2013, 07:04
Ite tein kesällä viritelmän kun en jaksanut mennä isää auttamaan lohkon nostossa aina kun laittaa kärrin perään ja kaupallinen versio oli vähälle käytölle kallis (500€, se mikä tuossa linkissäkin)
avaimella pyörittää tankoa mikä nostaa vajaan 10 cm verran lohkoa irti, voimaa tarttee lähinnä kun työntää/vetää lohkon paikalleen (sisäkkäiset putket, ei kovin hyvä systeemi
alapäästä parilla pitkällä pultilla aisan läpi, suht helposti irrotettavissa ilman avaimia, lisäksi kuormaajaan tanko joka estää liikaa heilumasta, sekin irtoaa helpolla
en suosittele samanlaista mutta lähinnä malliksi että rumempikin toimii
avaimella pyörittää tankoa mikä nostaa vajaan 10 cm verran lohkoa irti, voimaa tarttee lähinnä kun työntää/vetää lohkon paikalleen (sisäkkäiset putket, ei kovin hyvä systeemi
alapäästä parilla pitkällä pultilla aisan läpi, suht helposti irrotettavissa ilman avaimia, lisäksi kuormaajaan tanko joka estää liikaa heilumasta, sekin irtoaa helpolla
en suosittele samanlaista mutta lähinnä malliksi että rumempikin toimii
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
Tuosta alimmasta kuvasta tuli ajatus että voisko olla sivulle kääntyvä varsi joka suoraan käännettynä tois vehkeet lähemmäs käsienulottuville.Jotain pitää kehitellä köyhyyksissään. toisaalta eikö meidän masinistien vähän kuulukin kehitellä jotain omaperäistä. Rahamiehet on asia erikseen he menee kauppaan ja ostaa valmiit vempeleet ,hyvä että ovat täällä sitten meille kertomassa että tämmösiä rahalla saa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Nyt hiukan liikaa kyllä mainostetaan rahaa... pitää erottaa kaksi asiaa, harraste ja ammattityökalut. Ensimmäisestä viestistä ei saanut varmaksi otetta, onko kyseessä kumpaan käyttötarkoitukseen tarkoitettu kone.
Kerran vuoteen käytössä oleva nosturi on lähes sama miten sen puljaa paikoilleen, vaikka sitten jampin tavalla ja kerran kun lyysähtää selkä niksahtaen, niin hieno homma, mutta jos kalustoa käyttää satoja tunteja vuodessa ja kaluston hankinta on tehty kannattavuus ajatuksella, pitää pieniä asioitakin miettiä ergonomian suhteen ja nuukailla ehkä toisissa ei niin tärkeissä asioissa, kuten esimerkiksi, ettei veturina ole 5 kertaa kalliimpi esmes kotimainen merkki.
Itsellä vain on nuo kädet, selkä ja jalat sen verta heikommat mitä keskivertokansalaisella, että raskaiden nostojen ja kantamisten välttäminen on tullut pienestä pitäen tutuksi. Jäykkä poronsarviohjaus saisi ranteissa jännetuppitulehduksen aikaan ensimmäisenä aamuna jne. ja kun kalusto on käytössä, niin loppupeleissä käytetyn koneen ostaessa ei se hydeohjaus tee siinnä enää mitään hintaan. Käyttömukavuus on toista luokkaa.
Harrastekoneessa on aikaa puljata vaikka ketjutaljalla tuommoiset paikoilleen, eikä muutenkaan panna rahaa samalla tavalla kiinni niin ostokalut ei ole se ratkaisu.
Kerran vuoteen käytössä oleva nosturi on lähes sama miten sen puljaa paikoilleen, vaikka sitten jampin tavalla ja kerran kun lyysähtää selkä niksahtaen, niin hieno homma, mutta jos kalustoa käyttää satoja tunteja vuodessa ja kaluston hankinta on tehty kannattavuus ajatuksella, pitää pieniä asioitakin miettiä ergonomian suhteen ja nuukailla ehkä toisissa ei niin tärkeissä asioissa, kuten esimerkiksi, ettei veturina ole 5 kertaa kalliimpi esmes kotimainen merkki.
Itsellä vain on nuo kädet, selkä ja jalat sen verta heikommat mitä keskivertokansalaisella, että raskaiden nostojen ja kantamisten välttäminen on tullut pienestä pitäen tutuksi. Jäykkä poronsarviohjaus saisi ranteissa jännetuppitulehduksen aikaan ensimmäisenä aamuna jne. ja kun kalusto on käytössä, niin loppupeleissä käytetyn koneen ostaessa ei se hydeohjaus tee siinnä enää mitään hintaan. Käyttömukavuus on toista luokkaa.
Harrastekoneessa on aikaa puljata vaikka ketjutaljalla tuommoiset paikoilleen, eikä muutenkaan panna rahaa samalla tavalla kiinni niin ostokalut ei ole se ratkaisu.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
Ikää on kertynyt jo meikäläiselle että apulaitteita tarvii tuommosiin raskaampiin ponnistuksiin.
Vähän toiseen asiaan ,mikä on sen häkkyrän nimi joka hydraulisesti painetaan telipyörien väliin ja saadaan veto aikaseks, olis helpompi etsiä siitä tietoa kun tietäs vehkeen oikean nimitykse
Vähän toiseen asiaan ,mikä on sen häkkyrän nimi joka hydraulisesti painetaan telipyörien väliin ja saadaan veto aikaseks, olis helpompi etsiä siitä tietoa kun tietäs vehkeen oikean nimitykse
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Robson on ainakin kuorma-autoissa kyseisen laitteen nimi.rees kirjoitti:Vähän toiseen asiaan ,mikä on sen häkkyrän nimi joka hydraulisesti painetaan telipyörien väliin ja saadaan veto aikaseks, olis helpompi etsiä siitä tietoa kun tietäs vehkeen oikean nimitykse
Hattu päähän ja hyvästi!