Metsäkärryn venttiilistö

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

13 Loka 2013, 07:08

Kaikki tietää tuon raskaan öljysen ja paskasen paketin :evil: joka pitää nostaa aina käsien ulottuville.
Nyt pitäis masinistien alkaa tosi toimiin ja keksimään apulaitetta siihen nostohommaan.
Muistelen että jollain foorumilla olikin jo kehitelty jotain. Ootellaan hyviä ehotuksia, itelläni on paraikaa
meneillään vanhan kronoksen ymppääminen kärryn aisalle, kärry on vielä kaupassa kylläkin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Loka 2013, 08:04

Ei ole kyllä tuttua puljaaminen tuollaisten kanssa, kun on syntymästä asti ollut heikot nivelet ja voimat niin on pakko aina tehdä asiat kevyemmin. Siksi on tuo lohko kääntösylinterien päässä ja koppiin tulee ainoastaan pienet letkut ja vivut, eli hydraulinen esiohjaus.

Jos se ei ole vaihtoehto, niin sitten kaupallinen versio on tällainen:
http://www.farmiforest.fi/fi/index.php? ... &tuote=104" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuttavalla tulee kuormaimen takana riippumassa olevasta lohkosta alakorvakko työntövarren korvakkoon ja siitä muklautetaan yläpää alakorvakon toimiessa "nivelenä" yläosa pystyyn takalasin kulmaan. Helpottaa jo todella paljon.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

13 Loka 2013, 08:23

Minä pidän vasemmalla kädellä leukun takalasia raollaan ja oikealla nostan lohkon paikalleen... :D
Mukana kuin peräpukama!
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

13 Loka 2013, 08:54

No sepä siitä asiasta sitten ,toinen on rikas mies ja toinen voimakas :lol:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

13 Loka 2013, 09:00

No joo...sori

Olisko ideaa käyttää vaikka kuormaliinaa apuna, senhän saisi varmaankin kiinni kattoon..
Aisallehan ei oikein voi sille mitään telinettä tehdä kun vaatisi aina saman asennon kärrylle ja rakkorille
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Loka 2013, 14:47

http://www.pottupellossa.fi/gallery/dis ... play_media" onclick="window.open(this.href);return false;
pullotunkki nostimena 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

13 Loka 2013, 17:08

Metsäperävaunukuormainyhistelmälle pitää olla oma veturi niin se saa venttiilipaketti olla paikallaan siinä aina 8) 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

13 Loka 2013, 17:10

nuhvi63 kirjoitti:Metsäperävaunukuormainyhistelmälle pitää olla oma veturi niin se saa venttiilipaketti olla paikallaan siinä aina 8) 8)
Ja vastaus kymysykseen:
Joskus oli liina kattotuolin yli ja toinen pää venttiilipöytään ja toinen nosturin tukijalkaan,jalkaa vaan alas niin paketti nousi ylös,sitten letkut irti vaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Satunnainen
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Huhti 2013, 07:04

13 Loka 2013, 18:17

Ite tein kesällä viritelmän kun en jaksanut mennä isää auttamaan lohkon nostossa aina kun laittaa kärrin perään ja kaupallinen versio oli vähälle käytölle kallis (500€, se mikä tuossa linkissäkin)

Kuva

Kuva

Kuva

avaimella pyörittää tankoa mikä nostaa vajaan 10 cm verran lohkoa irti, voimaa tarttee lähinnä kun työntää/vetää lohkon paikalleen (sisäkkäiset putket, ei kovin hyvä systeemi :)

alapäästä parilla pitkällä pultilla aisan läpi, suht helposti irrotettavissa ilman avaimia, lisäksi kuormaajaan tanko joka estää liikaa heilumasta, sekin irtoaa helpolla

en suosittele samanlaista mutta lähinnä malliksi että rumempikin toimii
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

13 Loka 2013, 21:31

Tuosta alimmasta kuvasta tuli ajatus että voisko olla sivulle kääntyvä varsi joka suoraan käännettynä tois vehkeet lähemmäs käsienulottuville.Jotain pitää kehitellä köyhyyksissään. :oops: toisaalta eikö meidän masinistien vähän kuulukin kehitellä jotain omaperäistä. Rahamiehet on asia erikseen he menee kauppaan ja ostaa valmiit vempeleet ,hyvä että ovat täällä sitten meille kertomassa että tämmösiä rahalla saa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Loka 2013, 05:49

Nyt hiukan liikaa kyllä mainostetaan rahaa... pitää erottaa kaksi asiaa, harraste ja ammattityökalut. Ensimmäisestä viestistä ei saanut varmaksi otetta, onko kyseessä kumpaan käyttötarkoitukseen tarkoitettu kone.

Kerran vuoteen käytössä oleva nosturi on lähes sama miten sen puljaa paikoilleen, vaikka sitten jampin tavalla ja kerran kun lyysähtää selkä niksahtaen, niin hieno homma, mutta jos kalustoa käyttää satoja tunteja vuodessa ja kaluston hankinta on tehty kannattavuus ajatuksella, pitää pieniä asioitakin miettiä ergonomian suhteen ja nuukailla ehkä toisissa ei niin tärkeissä asioissa, kuten esimerkiksi, ettei veturina ole 5 kertaa kalliimpi esmes kotimainen merkki.

Itsellä vain on nuo kädet, selkä ja jalat sen verta heikommat mitä keskivertokansalaisella, että raskaiden nostojen ja kantamisten välttäminen on tullut pienestä pitäen tutuksi. Jäykkä poronsarviohjaus saisi ranteissa jännetuppitulehduksen aikaan ensimmäisenä aamuna jne. ja kun kalusto on käytössä, niin loppupeleissä käytetyn koneen ostaessa ei se hydeohjaus tee siinnä enää mitään hintaan. Käyttömukavuus on toista luokkaa.

Harrastekoneessa on aikaa puljata vaikka ketjutaljalla tuommoiset paikoilleen, eikä muutenkaan panna rahaa samalla tavalla kiinni niin ostokalut ei ole se ratkaisu.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

17 Loka 2013, 15:53

Ikää on kertynyt jo meikäläiselle että apulaitteita tarvii tuommosiin raskaampiin ponnistuksiin.
Vähän toiseen asiaan ,mikä on sen häkkyrän nimi joka hydraulisesti painetaan telipyörien väliin ja saadaan veto aikaseks, olis helpompi etsiä siitä tietoa kun tietäs vehkeen oikean nimitykse :shock:
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

17 Loka 2013, 16:08

rees kirjoitti:Vähän toiseen asiaan ,mikä on sen häkkyrän nimi joka hydraulisesti painetaan telipyörien väliin ja saadaan veto aikaseks, olis helpompi etsiä siitä tietoa kun tietäs vehkeen oikean nimitykse :shock:
Robson on ainakin kuorma-autoissa kyseisen laitteen nimi.
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Loka 2013, 16:55

Tai telikarhu :wink:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

17 Loka 2013, 17:25

Kiitos :)
Vastaa Viestiin