nivelakseleista...
Valvoja: automies560
Kyselin jo tuolta sinisten puolelta mutta ei tullut oikein vastauksia eli Minkälainen nivelakseli olisi hyvä tuon klapituikon ja traktorin väliin. Murtopultilla oleva vai levykytkimellä? Vai joku muu. Ja minkälainen pitää olla akselin tehonkesto? Ei ole aikaisempaa kokemusta.
NUFFIELD 3/45
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Vastasin kyllä siulle jo siellä...
Levykytkin on ihan hyvä,pienin mitä löytyy,riittää täysin.
Levykytkin on ihan hyvä,pienin mitä löytyy,riittää täysin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onko se giljotiinikone?
Työnäytöksessä olin valtrani kanssa viime kesänä kun pyöritin tuollaista giljotiinikonetta. Myyjä toi neloskoon akselin ilman suojalaitteita, kolmannen koivuropsin kohdalla loppui veto, oli akseli kierteellä ja poikki. Vitoskoon akseli kesti päivän katkeamatta, mutta puoliskot eivät tulleet enää toisistaan eroon, oli siis kiertynyt. Akselit olivat uusia ja paketista revittiin koneeseen kiinni.
Väittäisin, että kutoskoon akseli on tuohon passeli, käy sitten muuhunkin kun tehonkestoa on. Kärsii olla myös hieman epäedullisessa asennossa, ei kipristele haarukat heti kuormituksessa nuhvinkaan voimilla.
Alpon kommenttiin, että en usko pienimpien akselien riittävän millään tuohon hommaan, eihän niissä ole tehonkesto kuin optimaalisessa työskentelyasennossa noin kymmenen viiva viisitoista hevosvoimaa, ei niiillä pyöritä kuin keskipakolevitintä tai sadetuspumppua pientä tai sorminiittokonetta. Vitonen vähintään, ei sekään mikään mahtiakseli ole kyllä.
Työnäytöksessä olin valtrani kanssa viime kesänä kun pyöritin tuollaista giljotiinikonetta. Myyjä toi neloskoon akselin ilman suojalaitteita, kolmannen koivuropsin kohdalla loppui veto, oli akseli kierteellä ja poikki. Vitoskoon akseli kesti päivän katkeamatta, mutta puoliskot eivät tulleet enää toisistaan eroon, oli siis kiertynyt. Akselit olivat uusia ja paketista revittiin koneeseen kiinni.
Väittäisin, että kutoskoon akseli on tuohon passeli, käy sitten muuhunkin kun tehonkestoa on. Kärsii olla myös hieman epäedullisessa asennossa, ei kipristele haarukat heti kuormituksessa nuhvinkaan voimilla.
Alpon kommenttiin, että en usko pienimpien akselien riittävän millään tuohon hommaan, eihän niissä ole tehonkesto kuin optimaalisessa työskentelyasennossa noin kymmenen viiva viisitoista hevosvoimaa, ei niiillä pyöritä kuin keskipakolevitintä tai sadetuspumppua pientä tai sorminiittokonetta. Vitonen vähintään, ei sekään mikään mahtiakseli ole kyllä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuokin riippuu koneesta millainen on, eli mitä traktorin kierrokset on.....
Meillä nokan pilkekoneessa (giljotiini) ei ole mitään "sulakkeita" akselissa, mut traktorissakaan ei voi pitää 540 ulosotolla juuri 700rpm moottorissa enempää,
muutoin ei tahdo enää ehtiä puuta lykkimään kitaan, jo monasti on kone sammunut isoa puuta (yli 15cm halk) kun noilla kierroksilla juuri voimaa ole.
Olis eri asia jos traktorissa saisi pitää esim 1500rpm moottorissa.
Pääasiassa pyörittäjänä ollut 1410 Taavi, joskus harvoin 903 Vallu....
(näiden ilmoitetut moottoritehot siis 91 ja 97hv, molempiin lisätty kylläkin, mut ei se lisäys alta tonnin kierroksilla tunnu missään.....)
Meillä nokan pilkekoneessa (giljotiini) ei ole mitään "sulakkeita" akselissa, mut traktorissakaan ei voi pitää 540 ulosotolla juuri 700rpm moottorissa enempää,
muutoin ei tahdo enää ehtiä puuta lykkimään kitaan, jo monasti on kone sammunut isoa puuta (yli 15cm halk) kun noilla kierroksilla juuri voimaa ole.
Olis eri asia jos traktorissa saisi pitää esim 1500rpm moottorissa.
Pääasiassa pyörittäjänä ollut 1410 Taavi, joskus harvoin 903 Vallu....
(näiden ilmoitetut moottoritehot siis 91 ja 97hv, molempiin lisätty kylläkin, mut ei se lisäys alta tonnin kierroksilla tunnu missään.....)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Sanoisin, että levykytkin siksi, että säästää voimansiirtoa. Jos säätää kytkimen kuten paalaimen ohjeessa jotakuinkin näin sanotaan: Paalaustyön aikana levykytkimen komponentit ja vauhtipyörä saavat olla hieman lämpöiset. Tämä kertoo siitä, että kytkin hieman lipeää paalaimen kuormitushuippujen kohdalla, näinollen kuormitus ei rasita voimansiirtoa tarpeettomasti.
Toinen juttu on sitten, että tekeekö herkemmin sen, että lipeää liikaa tosipaikan tullen.
Tuo levykytkin vaatii huoltoa, mutta huoltoa vaatii tuo murtopulttikin. Varsinkin tuollaisessa iskukuormitustyössä reijät tuppaavat leviämään eikä siinä kestä sitten mikään pultti.
Hieman käyttömäärästä ja mieltymyksistä tuo varmasti vaihtelee. Itse ostaisin kutoskoon levykytkinakselin tai siis laittaisin sellaisen tuohon, niitä kun on useampi varastossa eripituisina valmiina ja ovat kestäviä
Toinen juttu on sitten, että tekeekö herkemmin sen, että lipeää liikaa tosipaikan tullen.
Tuo levykytkin vaatii huoltoa, mutta huoltoa vaatii tuo murtopulttikin. Varsinkin tuollaisessa iskukuormitustyössä reijät tuppaavat leviämään eikä siinä kestä sitten mikään pultti.
Hieman käyttömäärästä ja mieltymyksistä tuo varmasti vaihtelee. Itse ostaisin kutoskoon levykytkinakselin tai siis laittaisin sellaisen tuohon, niitä kun on useampi varastossa eripituisina valmiina ja ovat kestäviä
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Niin,levykytkinakseli on meillä Klapi-tuikossa,pienin malli mihin sai levykytkimen,on kestänyt kohta kymmenen vuotta porukkakäyttöä kuudessa taloudessa. Että silleen. Klapituikon tehontarve tehtaan mukaan n. 25 heposta,mutta niin vaan sammuu 4/60 Nuhvi kun jää iso puu katkeematta
Mitä rojuakseleita ne oikein myy siellä Valumönttikaupassa Joonas???
Mitä rojuakseleita ne oikein myy siellä Valumönttikaupassa Joonas???
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Klapi-Tuikon pyörityksessä moottorin vauhtipyörän massa on oleellinen tekijä. Ford 5600 sammahtaa siinä hommassa paljon helpommin kuin esmes Valmet 502.nuhvi63 kirjoitti:Niin,levykytkinakseli on meillä Klapi-tuikossa,pienin malli mihin sai levykytkimen,on kestänyt kohta kymmenen vuotta porukkakäyttöä kuudessa taloudessa. Että silleen. Klapituikon tehontarve tehtaan mukaan n. 25 heposta,mutta niin vaan sammuu 4/60 Nuhvi kun jää iso puu katkeematta
Mitä rojuakseleita ne oikein myy siellä Valumönttikaupassa Joonas???
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Se kyllä tiedetään ettei Voorti ole mikään sitkeysihme muutenkaan,ainakaan Nuhviin verrattuna
Sorakuorman kanssa tuo 5610 kepityttää ihan sairaasti ylämäkeen...
Sorakuorman kanssa tuo 5610 kepityttää ihan sairaasti ylämäkeen...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.