Ransomes (fordson) Elite 2-siipinen veltta

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Elo 2013, 08:06

Tämmöinen perässä hinattava kotiutettiin OMT:n jälkitunnelmissa.

Aura on osiltansa melko täydellinen, mutta mekanismiltansa särkynyt.
Jos jollakin olisi vastaava, niin säätömekanismin kuvat olisivat tarpeen, jotta voisi restauroida tuon auran toimintakuntoon.

Tarkoituksena oisi istuttaa se Massey-Harriksen perään.
Viimeksi muokannut Nuhvelentin veli, 31 Loka 2013, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

02 Elo 2013, 13:08

:o Hinattava :shock: Hieno löytö varmasti :!:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

02 Elo 2013, 13:30

Aikansa kuvajainen.

Syvyyssäätökierre saatiin jo herkistettyä ja alkaapa tuo laukaisumekanismin toimintakin hiljalleen avautua.

Kyllä tuolla vielä viilua käännetään (Harriksen vetämänä)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

04 Elo 2013, 01:21

Velttaan tutustelua jatkettu. Enää jumissa on vain laukaisu, joka sekin yrittää jo liikkua.

Osia inventoidessa selvisi sekin, että miksi vetokarttu on nivelöity liikkumaan pystysuunnassa ja on ilman minkäänsorttista lukitusta. Vakopyörä kannattelee peräpäätä auran ollessa kuljetusasennossa (auran vetopyörän keinusta tulee varsi, joka muuttaa vakopyörän asentoa auran asennon mukaan)

Tämä menee uuden(vanhan) opettelun piikkiin, kun nuita auroissa kiinni olevia vakopyöriä ei juuri ole täälläpäin näkynyt :oops: ja hinattavista auroista ovat romumiehet pitäneet parhaan huolen jo -60 luvulla.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

05 Elo 2013, 22:24

Veltan laukaisukin saatiin toimimaan, vielä jostakin jousi laukaisuvipuun. Kartun asennonsäätö on vielä vähän (reilummin) tihmeä. Tällä viikolla voisi kotiuttaa sitten vetovehkeenkin saamaan hellää huolenpitoa ja uudet (sisäänajetut) takarenkaat.

Jostakin tarvitsisi löytää Massey-Harriksen 744D pulttijaolle sopiva 16" etuvanne, tai voisihan tuohon vaihtaa Sarvipää-Fordsonin (e27n) valurautaiset. Ovat lähes identtiset M-H:n tarvikevanteiden kanssa ja 2kpl löytyisi omista jemmoista.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin