Linkoa

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

11 Joulu 2014, 19:54

Nuffieldmaster kirjoitti:Muunmuassa siitä piti luopua :cry: Olihan se 4.5 vuotta liikuttamatta, joten nähtävästi tarpeeton, mutta silti kirpaisi ja monta iltaa mietin, raaskinko luopua siitä...

pakko on jostain luopua, kun ei katostilaakaan ole museota perustaa. Meni kuulema hyvään kotiin, tiedä sitten... harvinaisuushan sekin on.
Mitenkäs sinä siitä raaskit luopua :shock: Eikös se ollut ensimmäisiä koneita harrastuksesi alkutaipaleelta Valmetin perässä? Tai tälläiset kuvamuistot ainakin tulee mieleen..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Joulu 2014, 16:27

Siinähän tuo nyt olisi. Etupainot PITÄÄ olla, että pysyy keula maassa.
Liitteet
oxsa3.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

13 Joulu 2014, 16:36

Valmistettu siis teräksen äärellä 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

13 Joulu 2014, 18:08

Nuffieldmaster kirjoitti:Siinähän tuo nyt olisi. Etupainot PITÄÄ olla, että pysyy keula maassa.

Lumen puute näyttäs olevan sinullakin :(
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

13 Joulu 2014, 18:13

naffield kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Siinähän tuo nyt olisi. Etupainot PITÄÄ olla, että pysyy keula maassa.

Lumen puute näyttäs olevan sinullakin :(
Onhan tuota tullut tänään, ainakin täälläpäin ihan reilusti :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Joulu 2014, 18:14

On... Liikepaikat aurattu 4-5 kertaa, koko lenkki 2:sti. Kello soi yöllä kolme, nyt jo lähtöraja ylittynyt... jospa se siitä. Nyt on työtilanne hyvä jos vain lunta tulee, semmoiset yhtämittaa 19 tuntia saa putkeen posottaa jos kaikki käy yksinään auraamassa. Onneksi uudet paikat on luvattu, että käyn kun kerkeän, eli ei haittaa jos menee seuraavalle päivälle. Näinä eurotalvina onnistuu, vaan entäs jos onkin yhtä-äkin se normaali talvi ja 40 lähtöä... Pakko olla varakone lähtövalmiina, jos sattuu jotain ykköskoneelle. Tuota määrää kun ei kaverit käy "siinä ohikulkiessa" auki tempaisemassa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

14 Joulu 2014, 15:40

No on sulla paljo kohteita tai sitte ne on kaukana :?: Jos normitalvi niin sitte saa olla koneita jo usiampi että saa kaikki asiakkaat tyytyväiseksi. :wink: Käy pian niin että kyselevät seuraavaksi talveksi muita auramiehiä. :(
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Joulu 2014, 16:18

Käyntipaikkoja on jotain 80-90 kpl...

Antasin jo noista osan pois, vaan ei ole kiinnostuneita...

Yhden mökkitien sain köijättyä toiselle ja yhden teollisuushallin pihan toiselle. Toiseen kapea traktori liian pieni ja toinen oli pitkän ajomatkan päässä erikseen.

Vakiot eli lähtöraja 3-4 cm vie n. 10 h. Siihen sivukylän tiet ja kiinteistöt jos tulee 10 cm+ 4-5 h ja jos kesämökit niin sitten siihen loput.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

18 Joulu 2014, 11:30

Kyllä on komeaa kalustoa Masterilla, traktorikaan ei näytä yhtään liian vanhalta tuon lingon eteen, on meinaan ajaton muotoilultaan (kuten ennenkin on todettu) :D
Et kai sentään Runnia vaihdossa antanut?
Nuffieldmaster kirjoitti:Pakko olla varakone lähtövalmiina, jos sattuu jotain ykköskoneelle. Tuota määrää kun ei kaverit käy "siinä ohikulkiessa" auki tempaisemassa...
Näinhän se on mutta kumpi se on se varakone :?: :wink: :lol: :D
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2015, 15:10

Tunteja on tullut enempi, mitä tehdas on koeajanut näitä... n. 40h

pikkasia murheita on ollut.

Murtopultteja tuo syö levykytkinakselista huolimatta kuin hevonen kauraa. No ei siinä, nuoskakelejä on ollut myös. MUTTA niiden vaihtaminen on työn ja tuskan takana. Murtopulttien vaihto ei onnistu työmaalla, vaan on aina korjaamokeikka työturvallisuuden takia kun pitää mönkiä "turhaa" lingon alle irroittamaan muita osia edestä. En selitä tarkemmin, mutta tehtaalle otettu yhteyttä ja siellä suunnittelevat murtopulttikonstruktion uudelleen, ja lupasivat uudenmalliset osat tilaan kunhan ovat valmiina. Odotellaan...

Nuoskaa ei vie yhtä hyvin kuin Näppä, eli ei ole vielä mainostettu jokakelin linko.

Luukut saisi olla avarammat, vie tehoa paljon kokoonsa nähden. Lumi saa kyllä kyytiä ja suihku on ohjattavissa hyvin myös aivan tienreunaan.

Eilen linkoa puhdistaessa tarrat läksi kävelemään, oletettavasti joko tarramateriaali huonoa tai liimattu kylmään linkoon. Ei sillä, tuo on murheista pienin, mutta minä en olekkaan mikään venäläisten koneiden himo-ostaja, jolle parit omatoimivahvistelut ja lattaraudanpätkät tehdas"valmiiseen" tuotteeseen jälkikäteen hitsattuna on ok, vaan kaluston pitää olla esteettisesti kunnossa myös kun se kalliilla eurorahalla ostetaan kaupasta.

Se koeajo... näköjään edelleen teetätetään suomalaisien konepajojen valmistaessa uusia tuotteita, edelleen maksavilla asiakkailla...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Tammi 2015, 15:32

Tymäkämpää ( mustapintaista) pulttia kehiin vaan.... ja jos ei auta, isonnetaan pulttia..... Ja katotaan mistä porsii.... Äkkiä sulake onkin traktorissa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2015, 15:40

jusape kirjoitti:Tymäkämpää ( mustapintaista) pulttia kehiin vaan.... ja jos ei auta, isonnetaan pulttia..... Ja katotaan mistä porsii.... Äkkiä sulake onkin traktorissa.....
Mustat pultit on nyt asennettu, juuri asensin seuraavaa lumituiskua varten. Levykytkinakselihan sen tuon työn ylikuormatilanteessa hoitaa, eli sulake on siellä.

Valtran perässä olevassa näpässä ei ole ollenkaan missään mitään murtopultteja, koska levykytkinakselit ovat kaikilla oikeasti urakointia tekevillä akseleina. Tuota pikkuoxsaa myydään myös maatiloille, joten harrastelijat jotka pitävät jäykkiä akseleita kiittää tuollaista rakennetta kun löytyy se sulake lingosta, mutta toisaalta kun kyseessä on linko, joka on suunniteltu n. 100 hv luokkaan, ei nuo pultit saa mennä peruslumitöissä poikki kolmea kertaa per työpäivä. Kun siis kyse ei ole mistään kiveen ajosta, kivennoususta heittokammioon tms. jutusta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Tammi 2015, 15:45

Tuppaa pari kertaa talvessa menemään murtopultteja miun lingostakin, vaikka on levy ja vapaakytkin akselikin,aikansa ne siellä löystyy ja sit katkeaa ku tarjotaan vääntöä umpihankeen tai pihasta poisvedettyyn karhoon.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2015, 15:54

nuhvi63 kirjoitti:Tuppaa pari kertaa talvessa menemään murtopultteja miun lingostakin, vaikka on levy ja vapaakytkin akselikin,aikansa ne siellä löystyy ja sit katkeaa ku tarjotaan vääntöä umpihankeen tai pihasta poisvedettyyn karhoon.
Juuh, ei vain 10 h auralenkillä jos 3-5 kertaa käyt kotosalla vaihtamassa pultteja, tule mittään työnteosta. Kuitenkin jos kauimmaisessa paikassa rämähtää aja 30-40 km lenkki, että on taas homma kunnossa... ei tule mittään...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Tammi 2015, 16:17

No eipä tule juu, vielä jos niitä ei päältäpäin saa vaihdettua niin hermot mennee :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin