Linkoa

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

28 Joulu 2015, 21:53

nuhvi63 kirjoitti:Tervetuloa takaisin Jooseppi :lol: :lol:
Menestystä nuhvi63. :lol: :lol: :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

05 Tammi 2016, 10:48

V-M kirjoitti:Kaksi eri urakoitsijaa osti viimetalvena niitä suomen parhaita linkoja tänne meidän pitäjään,toinen osti ison Karhun ja toinen isoimman Oxsan,karhu lähti vaihtoon hetimiten ja oxsaki vaihtui myös,molemmilla taas Hukit... :oops:

Ei välttämättä hieno viimeistely ja komiat maalaukset riitä tosiärjänteessä.
heh.. minä kun välillä netin keskustelu palstoja lukiessa saannu sen käsityksen jotta muulahan ei olekkaan väliä kunhan kiiltää ja komiat tarrat :wink:
käytäntö kyllä näyttänyt hiukan toista, vaan eihän sitä monikaan usko, lie jotenni ihminen perusluonteeltaa harakka, kaik kiiltävä kiinnostee

seisoo vieläkin uusi tempo trukkilavan päällä, ei ole päässyt kokeilemaan, nähtäväksi jää onko 70 tekemään kyläsepän tuotokseen nähden huonompi vai parempi... vaikka onkin tuon lingon tekijä paikallinen kuuluisuus niin ei minusta hirveän huonosti jos sillä on 70 luvun puolestä välistä ihan palkaa vastaan aurattu tähän päivään asti.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Helmi 2016, 19:53

Ei ollu hartooksia Oxsa :n tukijalat. Vaikkei ole noita jalaksia tapana pitää kuin alkukausi maassa niin kuluivat loppuun ja pääsi jopa tuo tassu vääntymään. Repi toiseltakin puolelta nyt juurmultineen tukijalan, niin tein ratkaisun, että helevataan nuo omansa.

No nyt on hardoxia tassut ja vähän järkevämpi rakenne. M20 ruuvi sisässä, saa nostettua lingon ylös ruuvilla linko maassa. Kaverin konstruktio ja rakennus.
Liitteet
WP_20160205_13_57_08_Pro(1).jpg
Oxsa Evo 230 tukijalat
WP_20160205_16_01_07_Pro.jpg
Oxsa Evo 230 ruuvisäätöiset tukijalat
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

20 Helmi 2016, 20:09

Mats peter sanos tommi mäkinen :D
Vähän turhathan ne on koko jalat, omassa ollu ylhäällä jo monta vuotta.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
fiigumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1701
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 08:34
Konekalustoani: FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987+ISME 1400
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi

20 Helmi 2016, 21:47

Ite otin kokonaan pois jalat..
-fiigumies-
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Helmi 2016, 18:37

Kuulostaa siltä, että herroilla ei ole vähäliikenteisistä kolmen sentin lähtörajan ja sepelipihojen (sekä reunanurmialueiden) yhdistelmistä tietoa. :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

21 Helmi 2016, 19:12

Minä vetelen 2,5m perälevyllä väärinpäin alakuun että rupiaa olemaan pohjia.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Helmi 2016, 20:43

Nuffieldmaster kirjoitti:Kuulostaa siltä, että herroilla ei ole vähäliikenteisistä kolmen sentin lähtörajan ja sepelipihojen (sekä reunanurmialueiden) yhdistelmistä tietoa. :lol:

Vähä työntövartta pitemmäks jos alkaa ropista :lol:
Luulet sie että täällä maalla on kaikilla asfalttipihat vai 8) 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

22 Helmi 2016, 09:20

Tassut on tääläkin maassa. Toki mulla on sellanen linkkusysteemi siinä työntövarrenkorvassa, jolla saadaan linko seuraamaan maastovaihteluita. Toki saman sais hoidettua hydraulisella työntövarrella ja kellunnalla :roll:
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

24 Helmi 2016, 10:03

Onkohan mikään linko sellainen, josta nuoska menisi läpi? Muistan kun meillä oli kauan sitten vanha Puhuri, joka oli ruosteessa ja eihän se toiminut suvikelillä mitenkään. Sitten tilalle tuli uusi Runni 90-luvun alussa, ja olihan se aivan toista maata kuin Puhuri. Runnista lohkeili maalit aivan uutena mutta muuten se kesti ilman suurempia korjailuja näihin päiviin. Mutta eihän se nuoska siitäkään oikeasti läpi mennyt...

Nyt on pari talvea ollut tuo Vama-Leppä ja siinä on taas hyvää hammasterät, ja ennen kaikkea lapasyöttö. Kyllä niin paljon helpommin lähtee linko pyörimään kun on pihalta vedellyt kasaan ja pellon kohdalla laittaa pyörimään. Leylandi ei oikeastaan tiedä mitään, kun Runnin kanssa oli pakko pysäyttää ja nostaa linko ylös että saattoi päästää kytkimen. Huonoja puolia on puhallustorvi vain toisella puolella, tuulella olisi kyllä mukavaa valita puhallus alatuulen puolelle... Ja eipä mene nuoska läpi Lepästäkään. Yhden kerran alkutalvesta tuli märkää uutta lunta reilut 15cm, jouduin kirjaimellisesti auraamaan tien peruuttamalla linkoa kun mitenkään muuten ei onnistunut.

Tuohon Oxsaan vaihtoa olin suunnitellut kun olen siitä kuullut yhdeltä kaverilta että toimisi nuoskassakin, mutta nyt luettuani nämä keskustelut, en taida sittenkään uskaltaa siihen vaihtaa. :? Ilmeisesti kumminkin nämä Kunto-lingot ja vastaavat voisi olla parempi vaihtoehto kuin maksaa monta tonnia uudesta josta ei tiedä toimiiko vai ei, kestääkö vai ei.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Helmi 2016, 10:34

Ei mene nuoska ns. Suurteholingostakaan läpi, jää siihen eteen kakuksi. Kokemusta on.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

24 Helmi 2016, 11:20

Nuoskakelille ainut kunnollinen vaihtoehto on perälevy :lol:
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Helmi 2016, 19:56

Tänään fiksattu linkoa, tein pikku jipon siihen, ja se toimii :D
Otan kuvaa joku päivä :D :wink: :wink:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Helmi 2016, 20:29

Nuoska ei varsinkaan mene suurteholingosta läpi, osa voi niin väittää mutta videota ei ole siitä aiheesta kukaan kyennyt näyttämään, metsätiellähän se on peli, mutta taajamakäytävillä ei mm. yksisuuntaisen puhalluksensa ja pitkän rakenteensa takia (ei käänny tiukissa mutkissa).

Näppä vie 6-0 nuoskanvedossa tuota Oxsa linkoa, mutta esim. puolikas leveys tiellä paha, täyttä leveyttä menee kyllä ja toinen ongelma on jos joudut missä vetämään ja sitten puhalluttamaan, ei niele.

Vama ratsastaa vanhalla Tuomisen pajan Leppä -lingon maineella, mutta eivät ole enää lepän veroisia. Materiaaleista tingitty ym.

Harmi kun uutta näppää ei toistaiseksi saa. Siinä malliesimerkki, miten insinöörityöllä ja käytännön kokemuksien tuomalla taidoilla on eroa. Näppä on oxsaan nähden kuin "kulmaraudasta ite tehty" eikä ole hienojen 3d polttoleikkauskuvien pehmeyksiä rakenteissa, mutta se tärkein: PELAA ja eritoten KESTÄÄ.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
suonsyrjä
Kylmäkoskelainen
Viestit: 99
Liittynyt: 06 Tammi 2011, 15:27
Paikkakunta: jyväskylä

24 Helmi 2016, 20:35

tempoon ollut varsin tyytyväine, molemmat luukut auki kun pystyy ajamaan niin mänee melkoisen märkä lumi läpi.. no alue auran kaverinahan tuo on joten lähinnä muutama piha ja joitain tien osuuksia missä ei kunnolista paikkaa heitätää auralla.

alennusvaihteelista teki alkuun mieli, vaan ei raaskinu.. ja kun lähtörajat on suht pieniä niin menessä molemmat luukut auki saa ajaa numeroa isomalla vaihteella ja takaste tulessa ei lunta enää mahdottomasti olekkaan.

kunto suurteho linko löytyy myös, oikeen märäksi kun mänee niin alkaa lingon ja rattorin väliin pakkaamaan, mielessä käynnyt kokeilla että jos loiventaisi kulmaa mistä lykkää potkurille ja kulutusmuovi..

ihan vesikelit on sitten menty perälevy alue aura paketilla.
belarus 425 vm82
belarus 920 vm 00
dt75b vm?
vammas kersantti (nuffi) vm 69
sampo 10 vm 64?
Vastaa Viestiin