Linkoa

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

08 Helmi 2015, 09:32

Täytyy kehua Runni linkoa omien kokemuksien perusteella siihen nähden millaisissa olosuhteissa sillä on lingota rummuutettu.
Aikoinaan -70 luvulla puutavarafirmat ajoivat puut suoraan kankaalle kivikkoon ja kannokkoon, ei puhettakkaan jotta laanit ois ollu sileät niinkun nykyään. Sinne vaan piti tie lingota. Eihän niitä kaikkia kiviä kantoja nähnyt jos lunta oli enemmäkkäälti, oli nimittäin paksulumisia talvia.
Kyllähän siellä meni syöttökierukoita p******i ja siipiä myöskin puhumattakaan murtopulteista.
Siivet rupes kestämään kun hitsattiin rautakehikko siipien kärkiin. Ei silloin tunnettu levykytkimiä,eikä se levykytkin kerkeä aina reakoimaan kun kierukka jysähtää kunnolla kiveen.
Vasta viime viikolla meni pultit kun kierukka jysähti kiveen vaikka levykytkin oli niin löysällä että kun linko haukkas lunta ihtesä täyteen niin levykytkin luisti. Ja eikun murtopulttikauppaan!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2015, 10:02

Tätä linkoa mainostetaan maatalous ja pienimuotoiseen urakointikäyttöön, ehkä katteetta?. Painonsa puolesta 500+ kg se sitä onkin, ja kuulostaa vahvasti tehdyltä, jos vertaa Ala-talkkari ja Esko linkoihin samassa kokoluokassa (n. 250-400 kg).

Ja juuri tuohon pienimuotoiseen tuo on ostettukin, koska pääkoneena on jokapäivä ajossa useamman talven nyt ajossa ollut 1000 kg + painava näppä ja suurempi veturi ja tuo on enemmän varalingon virkaa hoitava, tällä hetkellä näyttää huonosti hoitavan.

Niin montaa eri merkkiä olisi saanut huomattavasti halvemmalla, mitä tämäkin maksoi, ihan urakointiluokan hintoja jos vertaa, eli siinä ei nuukailtu.

Lisäksi linkoa ei ole retuutettu metsäteillä, vaan pihoissa ja pienillä yksityisteillä. Silti tilanne on tuo... ja luntakin yleensä ollut vain 5-10 cm.

Kyllä se vain on, että Huki ja Näppä ovat vielä lumilinkoja kokoluokassaan. Pitää etsiä käytetty huki tilalle...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2015, 10:26

Niin, missä on olleet testaajat kun linkoa on testattu? Miten he ovat testanneet, ja raportoineet?

Kyseisen lingon kohdalla, tehtaalta saadun puolipyöreän vastauksen ymmärsin, että olen ajanut tuolla n. 5 kertaisesti mitä yksikään testaaja, ensimmäiseen kuukauteen :? Siis homma on ajateltu, että tietsikan näytöllä se tuote saadaan valmiiksi... huoh. Pikkaisen olivat viime keväällä linkoa testanneet... no tulos on tässä.

Vaikka protoja koeajetaan, on raportoijilla oma osuutensa onnistumisessa. Jos tuote testataan kuten metsurivaatteet ilomantsin metsureilla 90 luvulla, jolloin 10 metsurista 8 möi protovaatteet harrastajasahureille uusina ja raportoivat vain kuukauden "hyvin menee" paperilla niin mitä se ketään hyödyttää?

Valmistajalle on otettu yhteys, mies on käynyt paikanpäällä katsomassa molemmat kylällä olevat lingot (tämä minun ja kaverin 285) ja palaute on tehtaalle mennyt. Ja samalla kysäisin tuon oxsan takakauhaan antamani palaute n. 1.5 vuotta takaperin, miten onko se edennyt. Ei siitä ollut mitään tietoa mennyt tehtaan uudelle insinöörille... :-(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

08 Helmi 2015, 11:39

Noin se menee,huki vaan tilalle,siinäkin huonotpuolensa mutta paras kompromissi se on,jos Oxsan tehtaalla on kiinnostusta saada isomalli tosi testiin niin voisin kysyä täältä paikan,noin 250 hevosvoimalla metsään suruta suoraan kannokkoon teitä ajavalle urakoitsijalle,hänellä kolme hukia ja sanoi että yksi vika siinä on,liian halpa hinta,hän perisi 10 000e noi hyvällä koneella :lol:

Se 250 leveys ei este,kyllä sen oppii hahmottamaan ja ajamaan,ensin tökkii mutta muisti tulee missä mennään,ite yritin ostaa hukin aikanaan mutta niitä ei niinvain osteta,ne myydään ennakkoon ja keskellä talvea niitä on vaikea saada,joutu tyytymään 2252 eskoon,käytetyn hukin hinta on kova ja tarjontaa on vähän,ihan samoin kun vanha haluttu traktorimalli.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

08 Helmi 2015, 18:34

eipä hukissa ole muuta vikaa kuin valmistuspaikka kun ei oo itäsuomen työllisyystilannetta parantava ja se, että se on matalapesäinen eikä vie nuoskaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Helmi 2015, 18:12

Viime perjantaina tuo häiriö sattui ja osat luvattiin viikon sisään... eipä ole näkynyt :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

15 Helmi 2015, 21:22

Paikallisessa konemiesten parlamentissa puhuttiin linkoista,syksyllä ostettu Karhu on jo lähteny vaihtokonemarkkinoille ja iso oxsa on ollu ajossa myös ja siitäki on puuttensa löytyny niin kuin arvata saattaa,ei ole täydellistä linkoa vielä tehty mutta hyviä kylläkin.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

15 Helmi 2015, 21:26

Minkälainen lienee Juukan poikien linko :shock: http://www.metallipalvelu.fi/omat-tuott ... lumilinko/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

16 Helmi 2015, 15:26

aiheesta sivuten mutta paljonko painaa leppä lumilinko :?:
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

16 Helmi 2015, 15:53

Malli Työleveys Korkeus Pituus Paino
Leppä 255 KS 2550 mm 1800 mm 1750 mm 590 kg
Leppä 255 KST 2550 mm 2300 mm 1800 mm 600 kg
Leppä 255 LS 2550 mm 1800 mm 1750 mm 590 kg
Leppä 255 LST 2550 mm 2300 mm 1800 mm 600 kg
Leppä 260 KS 2600 mm 1950 mm 1800 mm 700 kg
Leppä 260 KST 2600 mm 2450 mm 1850 mm 710 kg
Leppä 260 LS 2600 mm 1950 mm 1800 mm 700 kg
Leppä 260 LST 2600 mm 2450 mm 1850 mm 710 kg
Leppä 260HD2 LS 2600 mm 1950 mm 1900 mm 780 kg
Leppä 260HD2 LST 2600 mm 2450 mm 1900 mm 800 kg
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

16 Helmi 2015, 16:06

no hyvä on nuo uusienkin paino tietee :D mutta tarkoitin tuommosia mustia leppiä mallia 250super-hd255,mutta saman painosia nuo taitaa olla :?:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Helmi 2015, 17:44

No niin, alkuongelmien jälkeen on taas mukavaa kerrottavaa. Uusi, asiakaspalautteen pohjalta korjattu axeli tuli linkoon tehtaalta viime viikolla jo. Asennus saa odottaa kiireettömämpää aikaa. Nyt hitsisaumat ovat silmämääräisesti 3X isommat mitaltaan ja vetolaipat ovat niin, että murtopulttien vaihto käy ilman suurempia purkamisia.

Lisäksi tehtaan mies lupasi heti kun vain tuotanto saa uudenmallin taas asiakaspalautteen pohjalta vahvistetun heittolavikon valmistettua, se tuodaan minulle takuuseen myös.

Alkukankeutta on ollut, mutta jospa se siittä.

Veturi on muuten pelannut moitteetta tehtävässään 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

23 Helmi 2015, 20:41

Tuossahan olis lähes käyttämätön pikkunäppä ja ei hintakaa kova,toki veroton,kierrukkasyöttö vaan,siinä on linkomerkki joka on jääny täällä pohjosessa tuntemattomaksi.

http://www.nettikone.com/valtra/nappa-2350/1373691" onclick="window.open(this.href);return false;
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

26 Helmi 2015, 23:39

V-M kirjoitti:Tuossahan olis lähes käyttämätön pikkunäppä ja ei hintakaa kova,toki veroton,kierrukkasyöttö vaan,siinä on linkomerkki joka on jääny täällä pohjosessa tuntemattomaksi.

http://www.nettikone.com/valtra/nappa-2350/1373691" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tehon tarve 40 hv" :lol: Saattais siinä kolmosnuhvit ja dextat olla tiukilla kun tuon kanssa kunnon kinokseen tähtää, vaikka "pikkunäppä" onkin :wink: Jos tuota kilpeä on uskominen niin alennusvaihteillahan ei lingoissa sitten ole muuta virkaa kuin painon lisääminen.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Joulu 2015, 15:28

Oxsa saa lähteä kohta seuraavaan kohteeseen.

Tukijalka repesi juurmultineen irti ilman kummempaa syytä alta puolenkilometrin aurauksella. Kierteet korkkasi.

Nuoskalumen surma -sanoopi mainos. Täyttä valetta. Ei mene linkoon millään tavalla tuo lumi joka viime yönä satoi.

Näpän läpi meni.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin