Veto 10 hv maamoottori "projekti"

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

27 Maalis 2014, 20:27

Nuffieldmaster kirjoitti:Kansipahvi tuli myös, kokonaishinta alta 40 € postiennakoineen, en tosin vielä kerennyt käymään kirkolla.

Tänään kuulin, että koneurakointia on suvussa harrastettu ennenkin. Isoukki on sodanjälkeen käynyt OTE -merkkisellä maamoottorillaan auttamassa puinteja taloissa.
Noh. Siinähän se seuraavan koneen ongelma sitten ratkesi. :lol:

Ei muuta, kuin OTE:a, tai jotakin muuta TTB:n saapasvarsimoottoria hommaamaan :mrgreen:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

27 Maalis 2014, 22:09

SEMin kunnostus meni hieman eteenpäin, uusi ensiokäämi on nyt paikallaan.

Kuva

Seuraavaksi sitten sen työläämmän toisiokäämin kimppuun.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

27 Maalis 2014, 23:02

Onko muuten nykyajan käämilanka eristeiltään laadukkaampaa kuin alkuperäinen lanka? Kestäneekö paremmin "läpilyömättä"..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2014, 08:17

Kiitokset listerille tämän taian omaisen tekniikan julkistamiskuvista, hieno seurata tuotakin puolta maamoottorien korjauksista.

Älä pidä mitään kiirettä sen magneettoni kanssa, tämä projekti on mennyt nyt liian lujaa, tulee itsellä väkisinkin tauko nyt kun pitää ruveta oikeita työkoneita kunnostelemaan eteenpäin kevät tohinat alkaa.

Eilen tuli vielä ns. hupsis ostos tehtyä, perhana menin tarjoamaan netissä myynnissä olleesta tee-se-itse miehelle suunnatusta belarus kuivalannanlevityskärrystä alta puolet hintapyynnistä (800 oli pyynti) ja myyjä ilmoitti että saa tulla hakemaan :shock: :oops:

:mrgreen: voi helevata :oops: Onneksi on sentään naapurikunnassa, että ei rahtikuluja tule hirveästi kun käy sen kotio
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

28 Maalis 2014, 08:32

Meillä oli koululla lainassa luultavasti samantyylinen belarus levitinkärry niin oli aikamoinen laitos, kuljettimen ketjut ei meinanneet pysyä paikallaan vaikka kiristetty säännöllisesti. Joka paikasta kolisi, paukkui ja rämisi, eikä rullien ketjutkaan meinannut pysyä paikoillaan.. Vikana oli varmaan vääränmerkkinen keulakone :mrgreen:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2014, 08:37

ramba kirjoitti:Meillä oli koululla lainassa luultavasti samantyylinen belarus levitinkärry niin oli aikamoinen laitos, kuljettimen ketjut ei meinanneet pysyä paikallaan vaikka kiristetty säännöllisesti. Joka paikasta kolisi, paukkui ja rämisi, eikä rullien ketjutkaan meinannut pysyä paikoillaan.. Vikana oli varmaan vääränmerkkinen keulakone :mrgreen:
Niin tai jos sillä levitettiin idästä länteen päin, kun se varmaan toimisi paremmin jos sillä levitettäisiin vain lännestä itäänpäin :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

28 Maalis 2014, 10:22

Belarus/Tempo/Teko paskanajovärkit olivat sentään luxusta sonnanajossa kun verrataan pitkärunkoiseen retkulaan (ESA), Nokkaan tai wärtsilän tuotokseen yleisperävaunusta..

En tiedä mihin ovatten hävinneet kaikki suomalaiset yleisperävaunut kun ennen niitä ei kukaan huolinut, nyt ei ole enään missään myytävänä. Olis tarvetta klapikärryksi mutta hinta saisi olla markkinahinta eikä nettipyynti :lol:
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

28 Maalis 2014, 22:30

Nyt on punottu SEMiin uusi toisiokäämikin. Kuvassa homma on vielä melko alkuvaiheessa.

Kuva

Kohta selviää herääkö kipinän henki tähän magneettoon uudelleen, kun käämilakka saadaan vielä paistettua kuivaksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Maalis 2014, 03:37

^ Tuota juuri aiemmin tarkoitin, ei tuota hommaa kannata ihan joka harrastajan alkaa alusta alkaen ja kokemuksen ja kärsimyksien kautta harjoittelemaan.

Riittää kun muutamia hommansa osaavia on, niin pärjätään....

Eli jokaisen ei tarvitse osata ja tietää kaikkea....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

29 Maalis 2014, 23:49

No niin, nyt on käämilakat kuivatettu ja magneeton henki manattu takaisin :mrgreen:

Uudelleen käämityn puolan vastusarvo on nyt se n.10 kilo-ohmia.

Kuva

Kipinässä on magneeton koeajon perusteella taas entinen puhti tallella. Kipinän teho on testattu myös painekokeella, joka vastaa puristustahdin aikana moottorissa olevaa ilmanpainetta ja hieman ylikin.

Kuva

Magneetto vaati kunnolla toimiakseen puolan uudelleenkääminnän, uuden kondensaattorin(entinen oikosulussa) ja magneetin uudelleenmagnetoinnin. Uskallan luvata, että kyseinen VETO moottori käynnistyy ainakin magneeton puolesta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Maalis 2014, 00:14

Käynnistyykö VETO ensimmäisellä vaiko vasta kymmenennellä vedolla.... :mrgreen:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Maalis 2014, 09:24

Vedossa, kuten muissaki kauan mykkänä olleissa koneissa ensimmäinen käynnistyminen voi teettää, vaikka kaiken pitäisikin olla kunnossa.

Aivan, kuin koneelle pitäisi muistuttaa, että mitä varten se on aikoinaan tehty.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Maalis 2014, 09:41

Oijjoi, näyttää hyvältä tilanne 8)

Tuli mieleen kysäistä, lukeekohan nimim. Muamoottori vielä palstaa, ja onko välitellyt väliaikatietoja moottorin entiselle omistajalle ?

Vuosihan tästä kohta tulee kun tuo tuli haettua.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Maalis 2014, 10:09

Joko olet peti- ja ulkoasuongelman ratkaissut?

Ensisavut taitavat olla aika lähellä.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Maalis 2014, 10:16

Petipuut tilattu sahurilta, mutta hän on nyt kiertueella sahansa kanssa, "se on se aika".

Alkuperäiskuntoiseksi jää muutoin. Petipuut tervataan, mutta kone jäää orkkiskuosiin. Saa kertoa tarinaansa myös ulkoasullaan, että töitä on tehty ja vuodet koetelleet.

Minusta tuo on kaunis. Vesa Rohilan Maamoottorit ja muut woimakoneet kirjassa on parin maalatun vedon kuvat. Molemmissa erilaisesti maalattu ja nimikin erilaisesti kuvioitu. Jotenkin rumia molemmat, en tiedä mikä siinä mättää omaan silmään, mutta tuo oma on paljon kauniimpi noin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin