Veto 10 hv maamoottori "projekti"
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Noniin, aloitetaampa tämä projekti ihan oman otsikon alla.
Aloitusketju ko. maamoottorille löytyy tästä: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=5550" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuo moottori löysi tiensä ilomantsiin 4.5.2013.
Alunperin tuo piti pukata navettaan odottamaan talvipäiviä, mutta pirulauta tuntuu nyt maamoottorikärpänen purreen sen verran vahvasti, ettei tahdo näppejään irti pitää.
Tänään otin kannen auki, seuraavin kuvin:
Aloitusketju ko. maamoottorille löytyy tästä: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=5550" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuo moottori löysi tiensä ilomantsiin 4.5.2013.
Alunperin tuo piti pukata navettaan odottamaan talvipäiviä, mutta pirulauta tuntuu nyt maamoottorikärpänen purreen sen verran vahvasti, ettei tahdo näppejään irti pitää.
Tänään otin kannen auki, seuraavin kuvin:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
Siitä se iloksi muuttuu, ja epäilijät saavat pitkän nenän..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tuossahan on hyvännäköinen sylinteri. Mäntä kannattaa käyttää ulkona, niin saat rengasurat puhdistettua kunnolla. Petrooli karstaa nimittäin aika reilusti ja petroolikarsta on kuin kiveä. ts renkaista todennäköisesti ainakin osa jumissa.
Miten olet ajatellut toimia tuon kanssa? Jätätkö ulkoisesti alkuperäiskuntoon, vai maalaatko uudestaan?
Miten olet ajatellut toimia tuon kanssa? Jätätkö ulkoisesti alkuperäiskuntoon, vai maalaatko uudestaan?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Siitä se lähtee (maamoottorikuume nimittäin)
Joo, ihan näpsäkän näköinen maamoottoriks vielä sylinterikin, ja venttiilitkin ilmeisesti jääneet kiinniasentoon säilytyksessä joten ei kovin pahasti ole ruoste niitä raiskannut
Lähes jokaisesta purkamassani moottorissa on ollut männänrenkaat jumissa, joten kannattaa tosiaan ne tarkastaa. Miten muuten Vedossa tuo "alakerta" purkautuu? En ole vielä vetoa koskaan tutkinut..
Joo, ihan näpsäkän näköinen maamoottoriks vielä sylinterikin, ja venttiilitkin ilmeisesti jääneet kiinniasentoon säilytyksessä joten ei kovin pahasti ole ruoste niitä raiskannut
Lähes jokaisesta purkamassani moottorissa on ollut männänrenkaat jumissa, joten kannattaa tosiaan ne tarkastaa. Miten muuten Vedossa tuo "alakerta" purkautuu? En ole vielä vetoa koskaan tutkinut..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 10 Maalis 2013, 19:13
Kappas vaan. Olin jo satavarma, että mäntä on sylinterissä ruostunut kiinni tms. Näitäkin ihmeitä tapahtuu. Löytyikö syylärin kansi?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei ole löytynyt vesitilan kantta. Sen sijaan paksulti ruostetta, koivunlehtiä ja ampiaispesä.
Oli se hieman juntturassa, mutta maamoottoriharrastajan neuvolla koivupölkky männän lakeen ja pari kevyttä napautusta lekan päällä niin lähtee ja lähti!
Magneetto vaatii kunnostusta, ei tule kipinää.
Tankeissa ei ollut mitään, ei edes hajua.
Oli se hieman juntturassa, mutta maamoottoriharrastajan neuvolla koivupölkky männän lakeen ja pari kevyttä napautusta lekan päällä niin lähtee ja lähti!
Magneetto vaatii kunnostusta, ei tule kipinää.
Tankeissa ei ollut mitään, ei edes hajua.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Se on tuo koivuhalkokonsti aika raaka. Ennemmin suosittelisin nestepainetta venttiilien tiivistämisen/kanavien peittämisen jälkeen. On irroitettu isojakin koneita (männänhalkaisija yli 200mm) tällä konstilla. Tarvittavan paineen saa vaikka traktorin kippihydrauliikasta.
Tällä konstilla saa myös umpipäisen sylinterin löysäämään ilman vaurioita. Myös Enerpacin suurtehopumppu on osoittautunut kullanarvoiseksi apuneuvoksi, sillä kun saa max. 700bar paineen.
Tiukassa ollut 8-10Hv BMV löysättiin tällä konstilla ja irtoamishetken laskennallinen puristusvoima oli 140t männän ja sylinterin lakena toimivan 45mm teräslevyn välissä... Ruostuneet renkaat antautuivat ja mäntä irtosi. Mäntä ei lähde reiästä, kuin tykin putkesta, vaikka paineet ovat tätä luokkaa. Koska öljymäärä on tuolla värkillä vain n. 3-kertainen rasvaprässiin nähden/pumppausliike.
Boonuksena paineenalainen öljy tunkeutuu erittäin tehokkaasti renkaiden väliin voidellen reiän männän lähtiessä liikkeelle.
Tuo koivuhalkokonsti on aiheuttanut tässä maassa monen projektin päätymisen varaosakoneeksi, kun männän laki on haljennut, tai mäntä on katkennut ylimmän rengasuran kohdalta. Toinen lähes yhtä tuhoisa konsti on moottorin painon apuna käyttö irroituksessa retkauttamalla sylinteri irti kampikammiosta.
Tällä konstilla saa myös umpipäisen sylinterin löysäämään ilman vaurioita. Myös Enerpacin suurtehopumppu on osoittautunut kullanarvoiseksi apuneuvoksi, sillä kun saa max. 700bar paineen.
Tiukassa ollut 8-10Hv BMV löysättiin tällä konstilla ja irtoamishetken laskennallinen puristusvoima oli 140t männän ja sylinterin lakena toimivan 45mm teräslevyn välissä... Ruostuneet renkaat antautuivat ja mäntä irtosi. Mäntä ei lähde reiästä, kuin tykin putkesta, vaikka paineet ovat tätä luokkaa. Koska öljymäärä on tuolla värkillä vain n. 3-kertainen rasvaprässiin nähden/pumppausliike.
Boonuksena paineenalainen öljy tunkeutuu erittäin tehokkaasti renkaiden väliin voidellen reiän männän lähtiessä liikkeelle.
Tuo koivuhalkokonsti on aiheuttanut tässä maassa monen projektin päätymisen varaosakoneeksi, kun männän laki on haljennut, tai mäntä on katkennut ylimmän rengasuran kohdalta. Toinen lähes yhtä tuhoisa konsti on moottorin painon apuna käyttö irroituksessa retkauttamalla sylinteri irti kampikammiosta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllä tuo nestepaine on ehdottomasti paras ja turvallisin konsti, jotta osat ehjänä pysyy parhaiten... Eikä "räjähdä" koska heti kun pienikin liike tapahtuu, paine romahtaa alas....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuohon ei tarvinnut käyttää todellakaan voimaa, vaan pari napsua. Tarvitsi vain sen "täräyksen", että lähti pyörimään. Männänlaethan saa halki jos voimaa käyttää yhtään.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No eihä se sitten edes jumissa ollutkaan.... tartti vaan herätyksen "talviunilta".....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Käytännössä ei ollut. ei vain saanut kammesta niin paljoa voimaa annettua että pyörähti. Näkeehän sen tuosta pytystä, että ei siellä ruostetta ollut, karstaa vain.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Joko Veto kohta puksuttaa?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ehei, tuossa se liotushoidossa on köllötellyt. Jos sitä ensikesänä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.