Veto 10 hv maamoottori "projekti"

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

19 Maalis 2014, 17:18

Näin on, tähän harrastukseen kun erehtyy sekaantumaan, niin pääsyä ei pois ole :P Ihmeen koukuttavia vehkeitä, itsekkin olen nyt jokapäivä käynyt moottoreita ropaamassa kun viimeisellä alkuun pääsin :)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2014, 19:38

Tänään ei kummasia tapahtunut.

Purin tankit, molemmissa ratkeamia, tinasin jo bensiinitankin hananlähdön kiinni ja petroolitankissa on ihan syöpynyt reikä.

Motoria putsailin kampikammiosta, öljynsuodattimen sisällä!? oli outo klöntti jotain mössöä. Kun se ei ole purettava niin poltin paskat pois kuumailmapuhaltimella. Pöly vain kävi kun paineilmalla sitten puhalteli.
Liitteet
lähtö.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

21 Maalis 2014, 00:00

Pitääpä minunkin hieman hämmentää tätä Veto 10 projektia.

Eli kyseisen moottorin SEM magneetto kulkeutui tänne minulle tutkittavaksi, jos siihen vielä löytyisi kadonnut kipinän kehitys kyky takaisin.

Kuva

Magneetto on verrattain hyvä kuntoinen, saattaa jopa olla ettei tuota ole käytetty koskaan auki, tehtaalta lähdön jälkeen. Kaikki ruuvit on nyljäämättömät ja johtoliitokset ehyet. Senverran pitkään on magneetto ollut hiljaa, että hämähäkit on ehtineet pesänsä rakentaa kannen alle.

Kuva

Oletus oli, että SEMin sytytyspuolasta on todennäköisesti toisiokäämi poikki, joka on yleisin vika kipinöinnin loppumiseen. Pikainen mittaus todisti oletuksen oikeaksi. Tulpanjohdonlähdön ja magneeton rungon väliltä näkyi lukema 1,9 mega-ohmia, eli lanka on poikki. Langan katkoskohta on todennäköisesti senverran palanut hiilelle tai puolassa on kosteutta, joka saa aikaan tuon megaohmi luokan lukeman.

Kuva

Varmuudenvuoksi otin puolaan vielä toisen varmistusmittauksen. Nyt vastuslukema on suoraan käämin ulostulo liittimistä, mutta se on edelleen n. 1000 kertaa liian suuri. Normaali vastusarvo tällaiselle toisiokäämille on n.10 kilo-ohmia.

Kuva

Ainoa korjauskeino tässä tilanteessa on uusi puola tai entisen uudelleenkäämintä. Tässä tilanteessa päädyttiin jälkemmäiseen vaihtoehtoon.
Viimeksi muokannut lister, 21 Maalis 2014, 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Maalis 2014, 14:53

Nonni :D

Muuten, mitä tuolla kannen päällä tulpanjohdon vierellä olevalla säädöllä säädetään?

Oliko siinä suht kaikki osat tallessa siellä kopan alla?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

21 Maalis 2014, 15:18

Sillä ruuvilla/mutterilla ei säädetä mitään, vaan siihen kytketään sammuttimen johto, esim virtalukolta. Tuosta se moottori olisi turvallisin sammuttaa tai toinen yhtä turvallinen homma on sulkea polttoaineen tulo. Tulpanjohtoa ei saa koskaan mennä irottamaan käyvästä koneesta, sillä silloin tulee puolasta entinen!

Kyllä tässä äkkiseltään vaikuttaisi kaikki mekaaniikan osat olevan tallella ja hyväkuntoisia. Osapuutteet selviää viimeistään kokoonpanovaiheessa.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

22 Maalis 2014, 20:03

Jos käytetään petroolilla (nyk. jotain korviketta) moottoria, niin silloin pitäisi moottori sammuttaa tankista hana sulkemalla että kaasutin tyhjenee. Kylmennyt moottori ei enää lähde petroolilla käyntiin, kuten varmaan kaikki näiden kanssa pelanneet tietävät.

Kaasuttimen saa kyllä myös tyhjäksi pohjahanan avaamalla, mutta mielellään jättää ylimääräiset lotrailut tekemättä. Kaasuttimen käynnistystäyttöön sekä ryyppybensan antoon käytän peltistä nokkakannua, joka on muuten saatu eräältä alkuperäiseltä maamoottorin käyttäjältä eli masinistilta :idea:

Mites Vedossa muuten tuo kakstankkijärjestelmä toimii? Vaihdetaanko bensalle takaisin ennen sammuttamista, että polttoaineet kerkeää vaihtua kaasuttimessa kuten esim. bensa/petroli traktoreissa, vai käytetäänkö "normaalisti" kaasutin tyhjäksi?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Velu

23 Maalis 2014, 10:58

Varmaan ihan hyvä valinta laittaa se rengas. Kevyellä kuormalla kun tulee paljon käyttöä, niin vähäinenkin ylimääräinen öljy palotilassa aiheuttaa helposti ongelmia.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

23 Maalis 2014, 21:26

Velu kirjoitti:Varmaan ihan hyvä valinta laittaa se rengas. Kevyellä kuormalla kun tulee paljon käyttöä, niin vähäinenkin ylimääräinen öljy palotilassa aiheuttaa helposti ongelmia.
Kyllä sen öljyrenkaan asennusvaiva itsensä maksaa takaisin viimeistään sytytystulpan karstaantumisessa.

Myös käry vähenee huomattavasti vrt. öljyrenkaattomaan koneeseen, öljy kun palaa männän päällä kuumassa koneessa ja muodostaa valkeanharmaata savua ihan kotitarpeiksi.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

25 Maalis 2014, 13:47

Suoritin SEMin puolalle kirurgisia toimenpiteitä. Tätä hommaa ei pidä tehdä, jos puolan käämiarvot ei ole ennestään tiedossa ja puolan meinaa vielä saada joskus toimivaan kuntoon.

Kuva

Kosteus on päässyt ajan saatossa tämänkin puolan sisään, kuparin väristä päätellen.

Kuva

Tästä kuvasta näkyy melko selvästi sytytyspuolan rakenne. Pohjalla paksumpilankainen ensiokäämi ja päällä ohuempaa toisiokäämiä, tuhansia kierroksia, kerroksittain eristettynä. Käämikerrokset on hyvin lähellä toisiaan, vaikkakin eristettynä ja tuohon eristeeseen saa poltettua helposti reijän, kun pyörittelee konetta ilman tulppaa tai nykäisee tulpanjohdon irti käyvästä koneesta.

Kuva

Toisiokäämi poistettu, ensiokäämi vielä paikallaan.

Kuva

Nyt ollaankin jo melko alkutekijöissään.

Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Maalis 2014, 17:57

Kreikanpojan öljyrengas saapui. On 0.5 mm liian pitkä selältään, korkeus ja halkaisia passaa kyllä.

Uskaltaako tuon kaventaa takaa vaikka vingulla tai sorvilla? Vinku löytyy kotoa, sorvi on pitempiaikainen ruljanssi...

Männässä ei ole materiaalia poistaa, jotta saisi uraa syvemmäksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

25 Maalis 2014, 18:01

Voi sitä kaventaa, mutta sorvi taitaa olla turhan krouvi kampe tuohon. Viila on kaikista toimivin vaihtoehto, varsinkin, kun kyse ei ole enemmästä materiaalista.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2014, 14:10

Koneviilalla kovaa vastaan. Nyt on öljyrengas tehty oikean mittaiseksi ja istuvuuden sovituksen jälkeen mäntä pyttyynsä ja laakerikansi kiinni.

Shimmejä oli välissä 2,85 mm ja 2,95 mm ja otin kympin shimmin toisesta pois, ajattelin että tasaluku parempi?
Liitteet
öljysihti.jpg
mäntä.jpg
kones.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2014, 18:54

Kansipahvi tuli myös, kokonaishinta alta 40 € postiennakoineen, en tosin vielä kerennyt käymään kirkolla.

Tänään kuulin, että koneurakointia on suvussa harrastettu ennenkin. Isoukki on sodanjälkeen käynyt OTE -merkkisellä maamoottorillaan auttamassa puinteja taloissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lister
Proto suunnittelija
Viestit: 133
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:53
Paikkakunta: Oulunseutu

27 Maalis 2014, 19:29

Nuffieldmaster kirjoitti:Koneviilalla kovaa vastaan. Nyt on öljyrengas tehty oikean mittaiseksi ja istuvuuden sovituksen jälkeen mäntä pyttyynsä ja laakerikansi kiinni.

Shimmejä oli välissä 2,85 mm ja 2,95 mm ja otin kympin shimmin toisesta pois, ajattelin että tasaluku parempi?
Kokeilitko pyörittää kiertokankea kammenkaulan ympäri, ennenkuin laitoit männän paikalleen? Yleensä nuo akselit on kuluneet ja kiertokanki ahdistaa jossain kohtaa, jos välykset säätää ihan nollille. Nuo olisikin helppo shimmata, jos akseli olis koneistuksen jäljiltä ja täysin pyöreä. Saattaa laakeri alkaa lämmetä, jos se ahdistaa jossain kohtaa.

Itse olen ruukannut pyöritellä kampiakselia eri asentoihin ja kokeilla, että kiertokanki liikkuu kevyesti joka kohdassa. Tarpeenmukaan aina shimmejä lisää tai vähemmän.

Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2014, 19:37

En pyöritellyt muuten kuin paikoillaan nyt. Pyörii kevyesti kyllä, eikä lotska ainakaan. Vaseliinia laitoin väliin jos vaikka tulee pitempiaikainen säilytys ennen käynnistystä. Olisi minulla plastigage nauhaa, mutta sehän ei kerro tosiaan jotta ottaako se nahistaen jossain välissä työliikettä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin