Veto 10 hv maamoottori "projekti"

Keskustelua maatalouskoneista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Touko 2013, 08:02

Noniin, aloitetaampa tämä projekti ihan oman otsikon alla.

Aloitusketju ko. maamoottorille löytyy tästä: http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=5550" onclick="window.open(this.href);return false;

ja tuo moottori löysi tiensä ilomantsiin 4.5.2013.

Alunperin tuo piti pukata navettaan odottamaan talvipäiviä, mutta pirulauta tuntuu nyt maamoottorikärpänen purreen sen verran vahvasti, ettei tahdo näppejään irti pitää.

Tänään otin kannen auki, seuraavin kuvin:
Liitteet
WP_000600.jpg
WP_000599.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

07 Touko 2013, 08:05

Pytty ja kansi putsattuna.



JA KONEHAN PYÖRII :D :D 8)
Liitteet
WP_000602.jpg
WP_000601.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

07 Touko 2013, 15:55

Vaikuttaa lupaavalta :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

07 Touko 2013, 16:12

Siitä se iloksi muuttuu, ja epäilijät saavat pitkän nenän.. :P
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Touko 2013, 22:22

Tuossahan on hyvännäköinen sylinteri. Mäntä kannattaa käyttää ulkona, niin saat rengasurat puhdistettua kunnolla. Petrooli karstaa nimittäin aika reilusti ja petroolikarsta on kuin kiveä. ts renkaista todennäköisesti ainakin osa jumissa.

Miten olet ajatellut toimia tuon kanssa? Jätätkö ulkoisesti alkuperäiskuntoon, vai maalaatko uudestaan?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

08 Touko 2013, 21:45

Siitä se lähtee :wink: (maamoottorikuume nimittäin)

Joo, ihan näpsäkän näköinen maamoottoriks vielä sylinterikin, ja venttiilitkin ilmeisesti jääneet kiinniasentoon säilytyksessä joten ei kovin pahasti ole ruoste niitä raiskannut :?:

Lähes jokaisesta purkamassani moottorissa on ollut männänrenkaat jumissa, joten kannattaa tosiaan ne tarkastaa. Miten muuten Vedossa tuo "alakerta" purkautuu? En ole vielä vetoa koskaan tutkinut..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Muamoottori
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 19:13

09 Touko 2013, 13:18

Kappas vaan. Olin jo satavarma, että mäntä on sylinterissä ruostunut kiinni tms. Näitäkin ihmeitä tapahtuu. Löytyikö syylärin kansi?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Touko 2013, 20:43

Ei ole löytynyt vesitilan kantta. Sen sijaan paksulti ruostetta, koivunlehtiä ja ampiaispesä.

Oli se hieman juntturassa, mutta maamoottoriharrastajan neuvolla koivupölkky männän lakeen ja pari kevyttä napautusta lekan päällä niin lähtee ja lähti!

Magneetto vaatii kunnostusta, ei tule kipinää.

Tankeissa ei ollut mitään, ei edes hajua.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

12 Touko 2013, 15:06

Se on tuo koivuhalkokonsti aika raaka. Ennemmin suosittelisin nestepainetta venttiilien tiivistämisen/kanavien peittämisen jälkeen. On irroitettu isojakin koneita (männänhalkaisija yli 200mm) tällä konstilla. Tarvittavan paineen saa vaikka traktorin kippihydrauliikasta.
Tällä konstilla saa myös umpipäisen sylinterin löysäämään ilman vaurioita. Myös Enerpacin suurtehopumppu on osoittautunut kullanarvoiseksi apuneuvoksi, sillä kun saa max. 700bar paineen.

Tiukassa ollut 8-10Hv BMV löysättiin tällä konstilla ja irtoamishetken laskennallinen puristusvoima oli 140t männän ja sylinterin lakena toimivan 45mm teräslevyn välissä... Ruostuneet renkaat antautuivat ja mäntä irtosi. Mäntä ei lähde reiästä, kuin tykin putkesta, vaikka paineet ovat tätä luokkaa. Koska öljymäärä on tuolla värkillä vain n. 3-kertainen rasvaprässiin nähden/pumppausliike.

Boonuksena paineenalainen öljy tunkeutuu erittäin tehokkaasti renkaiden väliin voidellen reiän männän lähtiessä liikkeelle.

Tuo koivuhalkokonsti on aiheuttanut tässä maassa monen projektin päätymisen varaosakoneeksi, kun männän laki on haljennut, tai mäntä on katkennut ylimmän rengasuran kohdalta. Toinen lähes yhtä tuhoisa konsti on moottorin painon apuna käyttö irroituksessa retkauttamalla sylinteri irti kampikammiosta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Touko 2013, 16:28

Kyllä tuo nestepaine on ehdottomasti paras ja turvallisin konsti, jotta osat ehjänä pysyy parhaiten... Eikä "räjähdä" koska heti kun pienikin liike tapahtuu, paine romahtaa alas....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2013, 20:33

Tuohon ei tarvinnut käyttää todellakaan voimaa, vaan pari napsua. Tarvitsi vain sen "täräyksen", että lähti pyörimään. Männänlaethan saa halki jos voimaa käyttää yhtään.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Touko 2013, 20:40

No eihä se sitten edes jumissa ollutkaan.... tartti vaan herätyksen "talviunilta"..... :lol: :lol:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2013, 20:47

Käytännössä ei ollut. ei vain saanut kammesta niin paljoa voimaa annettua että pyörähti. Näkeehän sen tuosta pytystä, että ei siellä ruostetta ollut, karstaa vain.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

19 Touko 2013, 19:38

Joko Veto kohta puksuttaa?
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Touko 2013, 20:27

Ehei, tuossa se liotushoidossa on köllötellyt. Jos sitä ensikesänä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin