Tuhti M-85 vm-87 käyttöönotto 23v seisonnasta
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Nyt kun taas löytyy tarpeeksi suuri veturi talosta, niin tarkoitus olisi keväämmällä ottaa taas tuo Tuhti-vanhuskin käyttöön.
Kyseinen kärry on ostettu meille uutena v.1987 ja jäi edellisen Valmetin (joku ihmeversio by Suolahti... teollisuusmalli 602:n pelleillä, sekä voimalinjalla ja 903:n koneella ) lähdön jälkeen vuonna 1990.
Kärryä ei ole vedetty montaa kertaa, vain muutama multakuorma, sekä polttopuut parina syksynä, muuten tuo on palvellut lumenajossa. Lavan pohja ja kärryn runko ovat suoria, sekä laidat (myös korokelaidat) ovat kolhimattomia. Alla on vielä alkuperäistilauksen mukaiset 14pr renkaatkin.
Pitkä seisonta on jättänyt melko varmasti jälkensä kippisylinterin tiivisteisiin, sekä letkuihin. Myös renkaat, sekä pyöränlaakerit arveluttavat.
Mistähän päin tämmöiseen kannattaisi alkaa hommaamaan osia?
Letkujen hankintakanavat ovat selvillä, mutta muut osatarpeet sitten? Laakerit löytyvät todennäköisesti lähimmästä laakeriliikkeestä (mutta mitat?) ja renkaat vaikka VIANOR:ilta, tai Lapin Kumista. Männän tiivisteet hydrauliikkaliikkeestä (mutta mitat?)
Kyseinen kärry on ostettu meille uutena v.1987 ja jäi edellisen Valmetin (joku ihmeversio by Suolahti... teollisuusmalli 602:n pelleillä, sekä voimalinjalla ja 903:n koneella ) lähdön jälkeen vuonna 1990.
Kärryä ei ole vedetty montaa kertaa, vain muutama multakuorma, sekä polttopuut parina syksynä, muuten tuo on palvellut lumenajossa. Lavan pohja ja kärryn runko ovat suoria, sekä laidat (myös korokelaidat) ovat kolhimattomia. Alla on vielä alkuperäistilauksen mukaiset 14pr renkaatkin.
Pitkä seisonta on jättänyt melko varmasti jälkensä kippisylinterin tiivisteisiin, sekä letkuihin. Myös renkaat, sekä pyöränlaakerit arveluttavat.
Mistähän päin tämmöiseen kannattaisi alkaa hommaamaan osia?
Letkujen hankintakanavat ovat selvillä, mutta muut osatarpeet sitten? Laakerit löytyvät todennäköisesti lähimmästä laakeriliikkeestä (mutta mitat?) ja renkaat vaikka VIANOR:ilta, tai Lapin Kumista. Männän tiivisteet hydrauliikkaliikkeestä (mutta mitat?)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mikä ihmeen vallu tollanen on ollu, 502-602 voimansiirrolla ja muka 903sen 94-97hv turdonelos padalla?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Muutamia kertoja itsekin mietitty. Persus vakio 602 ja rekisteriotteen mukaan 602, mutta turbo-nelosella, vuosimalli muistaakseni -82, tai -83.
Alla teollisuusakseli ja keulassa Vilske VL-1200 kuormaaja. Tehtaan varustelemana kiinteistönhuoltomallina.
Hydrauliikkapumppu oli myöskin aika suuri. Kuormaaja liikkui kohtuullisen rivakasti.
Muutaman kerran harmittanut tuon hukkaaminen...
Korjaus: Vilske VL-1300...
Alla teollisuusakseli ja keulassa Vilske VL-1200 kuormaaja. Tehtaan varustelemana kiinteistönhuoltomallina.
Hydrauliikkapumppu oli myöskin aika suuri. Kuormaaja liikkui kohtuullisen rivakasti.
Muutaman kerran harmittanut tuon hukkaaminen...
Korjaus: Vilske VL-1300...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jaa, muuten 602 voimansirto oli vahvempi, sama kuin brassimallien 78hv koneis
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet502.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet502.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Edelliseen tuhtiin, niitä ensimmäisiä punaisia m-85 mallia, niin osia tilattiin suoraan weckmanilta tuonne pyöränlaakeripuolelle. Tosin kipit ovat nurmen tekosia kait, navat italialaisia ja sillai periaatteessa kaiken voi saada ihan hydrauliikkaliikkeestä ja napojen osat jostain tyyliin ikh;lta.
Suosittelen ensin nostamaan tyhjiltään ylös ja pönkkä alle sekä tutkia miltä näyttää. Renkaat ovat todennäköisesti kananmunat, eli niitä ei kannata heti heittää romukuormaan, vaan kokeilla ajaa kuorma päällä että oikenevatko. Nuo ws-100 alla olevat taiwanilaiset kumit menettää muotonsa yhden yön aikana viljakuorma kyydissä..
Tavan 602 ahtimella kesti todella hyvin kun joskus muisti öljyjä vaihtaa. 502 on ihan eri maata peräpään suhteen kuin isoveljensä, negatiivisessa mielessä.
Yhtään 502-mallista ei oo jäänyt minnekkään aisankannattimeksi, mutta noita 602/604 näkee vielä ihan aktiivisesti ruiskun yms edessä ja ne pikkukakkoset ovat nyt nettikoneessa mökkiläisten riesana..
Suosittelen ensin nostamaan tyhjiltään ylös ja pönkkä alle sekä tutkia miltä näyttää. Renkaat ovat todennäköisesti kananmunat, eli niitä ei kannata heti heittää romukuormaan, vaan kokeilla ajaa kuorma päällä että oikenevatko. Nuo ws-100 alla olevat taiwanilaiset kumit menettää muotonsa yhden yön aikana viljakuorma kyydissä..
Tavan 602 ahtimella kesti todella hyvin kun joskus muisti öljyjä vaihtaa. 502 on ihan eri maata peräpään suhteen kuin isoveljensä, negatiivisessa mielessä.
Yhtään 502-mallista ei oo jäänyt minnekkään aisankannattimeksi, mutta noita 602/604 näkee vielä ihan aktiivisesti ruiskun yms edessä ja ne pikkukakkoset ovat nyt nettikoneessa mökkiläisten riesana..
- Jooseppi 1
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1794
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18
502 koppi hevon persiistä, ovet lepattaa ketjut päällä ajaessa kuin ajokoiran korvat juostessa, ja muka lämmin ..kesällä on..
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Tämä kyseinen slääppi on myös punaisilla laidoilla ja 120cm aisalla, telit ovat myös uudempaa mallia.
Renkaat täytyy yrittää elvyttää kevyellä pyörityksellä, kun tuon saa nietoksien takaa pois.
Yhteen väliin oli suunnitelmana valjastaa tuo Mersun perään metsäautotiekäyttöön, mutta se suunnitelma jäi (ehkä onneksi).
Kärry on tosiaan seissyt tuon 23v samoilla renkaansijoilla toimien kevyen tavaran varastona. Päällä ollut peltikatto on pelastanut laidat ja pohjan enemmältä korroosiolta ja ehkäpä hietikkokangas on suojannut alakertaa.
Pitänee kääntyä Weckmanin puoleen, jos tuossa tulee varaosatarvetta.
Renkaat täytyy yrittää elvyttää kevyellä pyörityksellä, kun tuon saa nietoksien takaa pois.
Yhteen väliin oli suunnitelmana valjastaa tuo Mersun perään metsäautotiekäyttöön, mutta se suunnitelma jäi (ehkä onneksi).
Kärry on tosiaan seissyt tuon 23v samoilla renkaansijoilla toimien kevyen tavaran varastona. Päällä ollut peltikatto on pelastanut laidat ja pohjan enemmältä korroosiolta ja ehkäpä hietikkokangas on suojannut alakertaa.
Pitänee kääntyä Weckmanin puoleen, jos tuossa tulee varaosatarvetta.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Pyöränlaakereita saa ihan laakeriliikkeestä,eivät ole mitään spesiaaleja. Kippisylinteri tuskin mennyt miksikään,se on kuitenkin täynnä öljyä. Kippiletkut kannattaa kyllä uusia ihan varuilta,aika haurastuttaa kumia,ja on erittäin ikävää jos se pasahtaa kipatessa,huonolla tuurilla runko nitkahtaa kun täys lava tulee vauhilla alas.
Laita tämmöset sinne taakse: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4071" onclick="window.open(this.href);return false;
Laita tämmöset sinne taakse: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4071" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Pahin skenaario letkurikosta on lavan nostovaiheessa. Saattaapi Vallun perästä öljyt vailtua (73l pumppu)
Letkut menevät vaihtoon joka tapauksessa. Saa nähdä, että mitä muuta..?
Valoissa ajattelin pitäytyä alkuperäismallissa. Katsotaan tuota LED-teknologiaa myöhemmin.
Letkut menevät vaihtoon joka tapauksessa. Saa nähdä, että mitä muuta..?
Valoissa ajattelin pitäytyä alkuperäismallissa. Katsotaan tuota LED-teknologiaa myöhemmin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Minä ottasin vaan laakerit auki ja uudet vassut sisään. Ei ne tahdo mennä miksikään, kuten oli tuossa velsassa, jota kuitenkin käytetty paljon.
Omassa tuhtissa laakeri sulahti ja narahti hirttää kiinni, kun 6t kantavuuskuorman vetäisin 10 km matkan nuffilla loikkarin kanssa, oli liikaa
Omassa tuhtissa laakeri sulahti ja narahti hirttää kiinni, kun 6t kantavuuskuorman vetäisin 10 km matkan nuffilla loikkarin kanssa, oli liikaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei noil kärryil saa ajaa yli 30kmh....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Uudemmissa luvataan kestoa täydellä kuormalla vielä 35km/h, vanhemmissa tais olla 25km/h..
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 58
- Liittynyt: 24 Maalis 2008, 19:15
- Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi
Jos ja kun tuon ikäisessä Tuhdissa on ne navat sitä mallia, että laakerien pölysuoja / rasvanipan laippa on siinä vanteen tasalla, niin suosittelen vakavasti katsomaan läpi ne laakerit. Nimittäin ollessani töissä tuolla Rovan K-Maataloudessa, möin Weckmanin tehtaan varastosta VIIMEISEN tuota mallia olevan navan... Eli mikäli tällä napamallilla olevasta Tuhdista hirttää laakeri sillä seurauksella, että akseli tuhoutuu korjauskelvottomaksi, niin uutta ei saa tehtaalta enää. Tehtaalta saa vaan uudemman mallin napoja, joissa akseli on paksumpi, joten teettää hieman enemmän töitä tälläisen vaurion kohdatessa.
Milloin allekirjoitus päivittyy näyttämään uusimman hankinnan?
Milloin allekirjoitus päivittyy näyttämään uusimman hankinnan?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 140hv STW -08 Titanium Business
Colorado Red
Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
Colorado Red
Ford Transit 2.0 TDDi 100hv "matkailuauto" -02, ajomäärä +680 tkm
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Laakereiden rasvaus on itsestäänselvyys tuohon. Hyvä tietää suuntia tuohon Weckmanin varaosatilanteeseen.
Toivottavasti tuo on levähtänyt rauhassa, eli varaosatarpeita ei tulisi kovin paljoa.
Keväällä ollaan paljon viisaampia tässä asiassa
Toivottavasti tuo on levähtänyt rauhassa, eli varaosatarpeita ei tulisi kovin paljoa.
Keväällä ollaan paljon viisaampia tässä asiassa
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Hyvin tuo oli pärjännyt.
Renkaat kunnossa (vielä), kippisylinteri tiivis, kipin letku ehyt, valot toimivat pienen kantojen puhdistelun jälkeen. Pyöränlaakerit huolsin ja rasvailin telikeinut. Huominen Tornion reissu kertoo lisää.
Joskus tuo kärry tuntui isolta, mutta ei enää...No Nuhveille se on isohko...
Kesän päälle tuo saa vielä pientä siistimistä osaksensa maalivikojen korjailun merkeissä. Jatkojalostussuunnitelmatkin ovat valmiina, levytetään peruslaitojen sisäpuolet. Viljalaidat saavat olla entisellään.
Renkaat kunnossa (vielä), kippisylinteri tiivis, kipin letku ehyt, valot toimivat pienen kantojen puhdistelun jälkeen. Pyöränlaakerit huolsin ja rasvailin telikeinut. Huominen Tornion reissu kertoo lisää.
Joskus tuo kärry tuntui isolta, mutta ei enää...No Nuhveille se on isohko...
Kesän päälle tuo saa vielä pientä siistimistä osaksensa maalivikojen korjailun merkeissä. Jatkojalostussuunnitelmatkin ovat valmiina, levytetään peruslaitojen sisäpuolet. Viljalaidat saavat olla entisellään.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...